|
Скачати 150.14 Kb.
|
Тема. Київська Русь за часів правління Ярослава Мудрого. Мета: ознайомити учнів зі змінами, що відбулися в Київській державі за часів правління Ярослава Мудрого, розглянути зовнішню та внутрішню політику, з’ясувати значення діяльності князя для розвитку давньоруської держави; розвивати вміння працювати з текстом; в групі, давати характеристику історичним діячам, виховувати повагу до історичного минулого України. Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних вправ та мультимедійних технологій. Обладнання. Мультимедійна дошка, пам’ятка «Основні дати», вправа «Три кроки», «дерево очікувань», підручник, карта. Поняття: закон, «Руська правда», печеніги. Дати: 1019—1054 рр. - князювання Ярослава Мудрого 1036 р.- розгром печенігів під Києвом 1037 р. - спорудження храму Св. Софії у Києві 1051 р. - заснування Києво-Печерського монастиря 1051 р. - обрання київським митрополитом русича Іларіона Хід уроку: І. Організаційний момент. 1) Активізація уваги учнів. Вже продзвенів дзвінок, і ми починаєм урок. Всі за парти тихо сіли і підручники відкрили. У мене для вас об’ява: з давнини про Русь долунала до нас слава. Сьогодні дізнаємось про все, що цікавить лиш тебе. 2) Вправа «Три кроки».
- Діти! На кожному уроці ви працюєте, виконуєте різноманітні завдання. За свою роботу отримуєте оцінку. До сьогоднішньої оцінки у вас є три кроки. Уважно розгляньте свою схему-таблицю. Зараз ми знаходимось на першому кроці «Запрограмуй результат». Позначте ту оцінку, яку хотіли б отримати на уроці. До наступних кроків повернемось пізніше. ІІ. Мотивація навчальної діяльності - Розгляньте портрет. Це Ярослав- син Володимира Великого. Роки його князювання- час найбільшого піднесення Київської Русі.
- Які риси характеру можуть бути притаманні для цієї людини? - О.Олесь у поемі «Княжа Україна написав:
- Тож давайте більш детально познайомимося з часами правління князя Ярослава Мудрого. ІІІ. Оголошення теми уроку - Сьогодні ми розглянемо тему: (записати тему уроку в зошити).
- Матеріал будемо вивчати за таким планом:
- У нас є «дерево очікувань». - Запишіть на листочкахах, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, що хочете дізнатися нового (у групах)? (Листочки прикріплюються до дерева). Вивчення нового матеріалу. 1. Міжусобна боротьба після смерті Володимира. 1) Пояснення учителя - Князь Володимир Великий мав багато синів, між якими після його смерті розпочалася кривава боротьба за київський престол.
2. Державна діяльність Ярослава. 1) Метод «Чиста дошка». ( Учні самостійно читають текст підручника (с. 70), відповідають на запитання, записані на дошці. В ході роботи запитання з правильною відповіддю витираються.) - Яке місце посідала Київська Русь за часів князя Ярослава? - Які держави за кількістю населення були більшими від Київської Русі? - Яке першочергове завдання поставив перед собою Ярослав на початку свого правління? - Як ставився Ярослав до людей, що не хотіли йому коритися? - Назвіть перші кроки князя у внутрішній політиці. - До чого призвело удосконалення управління, пом’якшення данини? - Внаслідок чого за часів Ярослава пожвавилася внутрішня торгівля? 2) Розповідь учителя - Розуміючи значення Києва як політичного і духовного центру Русі, Ярослав приступив до грандіозної розбудови міста. Великий князь задумав перетворити руський стольний град на другий Константинополь - столицю могутньої держави, яка суперничала б з Візантією.
Територія нового граду складала близько 70 га, тобто зросла в сім разів порівняно з дитинцем Володимира. У цих межах місто в основному й розвивалося наступні 200 років. Довжина міського валу (14 м висоти і 30 м ширини в основі) становила 3,5 км. - Окрасою міста стали Золоті ворота - головний в’їзд до нього.
- Існують різні погляди, чому головна міська брама має таку назву. Одні вважають, що парадний в'їзд у Київ був названий так, як у Царгороді, з яким столиця Русі-України перебувала в постійному суперництві. Інші вважають, що під час в'їзду до столиці треба було заплатити мито. Чимало науковців схиляються до думки, що дерев’яні стіни для захисту від пошкоджень були захищені листами міді. Кожен, хто прибував до Києва в сонячний день, бачив яскравий блиск Золотих воріт. Плинув час, змінювалися правителі, приходили нові й нові завойовники… Та нікому так і не вдавалося підкорити собі Золоті ворота. Такими могутніми вони були. Недаремно «порубати» Золоті ворота означало взяти місто штурмом. Київські Золоті ворота – це одна з не багатьох пам'яток оборонної архітектури Київської Русі, що збереглася до наших днів. - У 1036 році до Києва підійшло величезне військо печенігів. Навіть літописець зазначив, що не було кочівникам ліку. Київський князь Ярослав вирішив дати бій степовикам у полі «поза градом», тобто за містом. Посередині своїх лав поставив він варягів, попереду — лучників, а з боків — власну дружину. Цілий день тривала кривава битва, і тільки ввечері вдалося здолати печенігів. Літопис сповіщає нам: «Була січа жорстока, і ледве надвечір узяв гору Ярослав. І побігли печеніги в різні боки, і не знали, куди бігти. Одні, тікаючи, тонули в Ситомлі, другі в інших річках, а треті бігають хтозна-де до нинішнього дня». Після цієї битви печеніги відкочували в степи й ніколи більше не нападали на Руську Землю. На місці перемоги князь Ярослав у 1037 р. звелів закласти храм на честь Софії — Божої премудрості. Так піднісся у височінь Софійський собор.
- Величні й гармонійні форми Софії Київської, увінчаної 13 куполами, урочисто-святкове її внутрішнє опорядження викликали захоплення сучасників. Він був однією з найбільших будівель свого часу. Загальна ширина храму — 54,6 м, довжина — 41,7 м, висота до зеніту центральної бані — 28,6 м. - У 1051 р. на схилах Дніпра засновується відомий нині в усьому світі Києво-Печерський монастир.
- За свою багатовікову історію всі пам’ятки архітектури пережили навали ворогів, пограбування, часткові руйнування, ремонти і перебудови. - Ярослав Мудрий розбудовував не тільки Київ, а й інші міста Русі: Чернігів, Переяслав, Володимир Волинський, Турів. За його правління виникли Корсунь, Богуслав, Юр’їв. (показати на какрті) 3. "Руська правда" - перший звід давньоруського права. 1) Робота над формуванням історичних понять (учні записують у зошит)
2) Колективна робота над завданням - Розв’яжіть ребус, у якому зашифровано назву єдиного збірника законів держави часів Ярослава.
3) Розповідь учителя «Руська правда»- перший звід писаного давньоруського права. До збірника входило 18 статей, у яких зазначалося, як карати за ті чи інші злочини.
4) Робота в групах - Опрацювати «Історичну цікавинку» (с. 74), дати відповіді на питання: І- Яким чином встановлювали провину підозрюваного у важкому злочині? ІІ- Які існували покарання за підпал будинку або току? ІІІ- Чому згідно «Руської правди» дуже суворо карали за злочини проти живої природи? 5) Метод « Займи позицію» - Ви, як цивілізовані й досвідчені люди ХХІ століття, проаналізувавши цей закон, дайте йому оцінку. 4. Культурно-просвітницька діяльність Ярослава Мудрого. 1) Пояснення учителя - Розбудова столиці й упорядкування законодавства засвідчували намагання Ярослава піднести Русь на рівень найрозвинутіших країн тогочасної Європи. Активна розбудова храмів Києві й інших містах спонукала Ярослава приділяти більше уваги діяльності Руської православної церкви. Як показали переговори з Візантією, та не бажала надати їй автокефалії, намагаючись не допустити урівняння прав церков Русі й Візантії; прагнула бачити Руську церкву на становищі однієї зі своїх митрополій. Великий князь змушений був погодитися на приїзд у 1039 р. візантійського митрополита, котрий згодом повернувся до Константинополя. Тоді Ярослав вирішив досягти церковної самостійності. За його розпорядженням у 1051 р. митрополитом «Київським та всія Русі» вперше обирається русич Іларіон. Софійський собор став символом могутності Київської держави, уславився чудовою архітектурою та живописом середньовічних майстрів. Дивом серед див називають софійські мозаїки — зображення, викладені зі спеціальних шматочків кольорового скла — смальти. Ось деякі з них.
2) Рольва гра Ярослав: - Тож скільки ж книг сьогодні вже готові? І чи багато почали писать? Сильвестр: Готові п’ять книжок, великий княже: «Злотая цепь», «Слова святих отців», «Кузьми Индикоплова мандрування» (ця книга дуже рідка й дорога), «Діяння Дігенія Акріта» і «Шестоднів» болгарського попа. Ярослав: - Великий труд, спасибі мудрий отче. Корисних книг замало ще у нас, і добрій книзі більше я радію, ніж золоту в коморі. 3) Репродуктивна бесіда - Яка сторона діяльності Ярослава Мудрого висвітлюється у цьому діалозі? 4)Пояснення учителя - Ярослав Мудрий хотів подивувати світ високим на той час рівнем писемності й культури свого народу, для чого створив при дворі, в приміщеннях Святої Софії, знамениту школу переписувачів книжок зі своєї і чужих мов. Звідусіль були запрошені до Києва знавці найпоширеніших мов світу, аби вони могли навчити здібних до наук княжих синів, а ті, в свою чергу, своїх наступників, не лише перекладати і переписувати все те, що було створено розумом і руками їхніх попередників, а й самі писати власну історію свого народу Розвивалися також освіта й писемність, літописання й література. Приклад подавав сам великий князь. В інтерпретації автора Літопису Руського оця любов до книги та книжності в Ярослава Мудрого пояснюється так:
- Переписування книг сприяло комплектуванню заснованої Ярославом першої державної бібліотеки, яка налічувала 960 книг. Бібліотеки створювалися також у Білгороді, Чернігові, Переяславі й інших містах. Відкривалися державні, церковні й приватні школи. 5. Зовнішня політика князя. 1) Пояснення учителя -Ярослав Мудрий приділяв особливу увагу внутрішній політиці. Що ж робив князь для піднесення Київської на міжнародній арені?
2) Робота зі схемою „ Династичні шлюби за Ярослава”)
- Не випадково сучасники називали Ярослава "тестем Європи". 6. Оцінка діяльності Ярослава Мудрого. 1) Метод “Прес”. - Чому з ім’ям Ярослава Мудрого пов’язують розквіт Київської Русі? 2) Повідомлення учня - Так, безперечно, князювання Ярослава Мудрого стало вершиною могутності Київської держави, і ви правильно дали високу оцінку цій особі. А тепер давайте послухаємо, як оцінювали діяльність Ярослава Мудрого відомі історики. Я надаю слово нашому експерту, який вдома провів невелике дослідження. Учень-експерт. "Його часи, його порядки зісталися на цілі століття потім взірцем, правилом, основою для всяких розпоряджень, а все його князювання - світлою і щасливою добою супроти пізніших бід, які випали на долю України потім". (М.Грушевський). "Київський князь Ярослав Мудрий, як і його батько Володимир, користувались значним авторитетом в міжнародній політиці…" (Б.Греков). "І в дорослому, і в похилому віці, вже як верховний володар Русі, він вкрай неохоче сідав на коня і лише в разі особливої потреби брав участь у походах. Книга і перо були для нього милішими меча та військового обладунку". (М.Брайчевський). "Тривале князювання Ярослава прийнято вважати апогеєм могутності Київської Русі". (О.Субтельний). V. Закріплення вивченого матеріалу. 1) Вправа «Три кроки». - Ми підійшли до другого кроку «Оціни себе сам». Поставте собі оцінку за роботу на уроці. 2) Експрес – оцінювання «Історичний орнамент: так чи ні» (із взаємоперевіркою). 1. Першим збірником законві на Русі була Салічна правда. 2. Митрополитом Київським було обрано Іларіона. 3. Дочка Ярослава Мудрого Анна стала дружиною французького короля Генріха І. 4. Князь Ярослав Мудрий вороже ставився до освіти. 5. Основною святинею Києва був Києво-Печерський монастир. 6. 1036 р. Ярослав розгромив половців. 7. Князь Ярослав Мудрий заснував першу на Русі бібліотеку. 8. Остаточно Ярослав утвердився у Києві в 1016 р. 9. Місто Ярослава розміщувалося в тих же кордонах, що і місто Володимира. 10. 1037 р. було розпочато будівництво Софійського собору. 11. Ярослава називали «тестем Європи». 12. Золоті ворота- головний в’їзд до Києва, були виготовлені із золота.
3) Вправа «Три кроки». - На третьому кроці «Експрес – оцінювання» занотуйте оцінку, яку отримали за вправу (1 бал за правильну відповідь). VІ. Підсумок уроку. 1) «Дерево очікувань». Перевіряємо чи справдилися очікування. Якщо так, то листочок (очікування) накриваємо квіткою (результат). Коли в результаті роботи всі листочки виявляться закритими, сподівання виправдалися, якщо ж ні- є над чим працювати. VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника. Скласти історичний портрет Ярослава Мудрого. |
На території якого племінного союзу слов’ян засновано м. Київ? Заправління якого київського князя укладено збірник законів«Руська правда»?Я. Мудрий |
До рішення виконавчого комітету від «24» січня 2011 р. №81 Карпенка, Миру, Дружби, Руська, Острозького, Пирогова, Гоголя, С. Бандери, Протасевича, Л. Українки, Слівенська, С. Бандери, Руська,... |
Екологічна група ПЕЧЕНІГИ Щодо законності видобування піску та засмічення території Бабаївського лісництва ДП “Жовтневе лісове господарство” |
Олександр Довженко в своєму «Щоденнику» записав: «Мені важко од свідомості,... «Світе мій убогий! Де на тобі пролилося стільки крові, як у нас на Україні? Де стільки передсмертних криків, сліз, відчаю? Горе розлилося... |
Перелік запитань на іспит з «Історії України» Входження українських земель до складу Литовської держави. Литовсько-руська держава (14-16ст.) |
Екологічна група ПЕЧЕНІГИ Пушкінська”, це звернення ми передаємо Вам в письмовому вигляді, а паралельно поширюємо його серед засобів масової інформації та... |
Про будівництво за адресою вул. Б. Хмельницького,3 Заслухавши звернення депутата міської ради С. К. Кирика, мешканців будинку №51 за адресою вул. Руська, міська рада ВИРІШИЛА |
КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ Г. В. ПОПРУЖНОГО «Долг» у газеті «Комсомольская правда» від 26. 02. 1984 р., присвячена воїну-афганцю Попружному Г. В |
Закон спадної віддачі Закон спадної віддачі закон, згідно з яким,... Ринок складається з великої кількості продавців, кожний з яких продає стандартизовану продукцію великій кількості покупців |
ГІРКА ПРАВДА. ЗЛОЧИННІСТЬ ОУН-УПА Копіювання чи передрук цілості, або фрагментів більших ніж одна сторінка, вимагає письмової згоди |