Проблеми формування правової свідомості та правової культури в українському суспільстві


Скачати 78.9 Kb.
Назва Проблеми формування правової свідомості та правової культури в українському суспільстві
Дата 18.03.2013
Розмір 78.9 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Проблеми формування правової свідомості та правової культури в українському суспільстві

Проблема роз­будови громадянського суспільства, демократи­чної правової держави є безпосередньо пов'язаною із розвитком правової свідомості і правової культури. Саме правова культура та правове виховання населення є со­ціальною гарантією дії верховенства правового закону в суспільстві. Слід зауважити, що науко­ве мислення та наукова правосвідомість у взає­модії із правовим мисленням і правосвідомістю особистості, які є головними елементами право­вої культури, здійснюють активний вплив на ре­алізацію верховенства правового закону.   

Науковий рівень правового мислення та правосвідомості забезпечує не лише розвиток  правової культури, в цілому, але й фо­рмування ідеалу правової особистості, яка пова­жає правовий закон, визнає його верховенство у всіх сферах життя, своїми діями підтримує ре­жим правозаконності в Україні.

На сьогоднішній день правова свідомість і правова культура набула нового визначення. Цю проблему досліджували такі ук­раїнські вчені, як В.Д.Бабкін, М.І.Коцюба, В.А.Котюк, П.Ф.Мартиненко, А.Р.Мащок, Є.В.Назаренко, П.М.Рабінович, В.М.Селіванов, С.А.Тихонова та ін. В їх працях характеризується нова сутність правової культури, а саме: правова культура не зводиться лише до правосвідомості громадян суспільства. Вона визначається як сукупність досягнень суспільства, його соціаль­них груп та громадян у галузі регулювання суспі­льних відносин, яке забезпечує верховенство пра­ва в суспільному житті, тобто панування у суспі­льному житті правових принципів справедливос­ті і гуманізму, захисту  прав і свобод людини, її честі і гідності, реальне забезпечення місця люди­ни як вищої соціальної цінності.

Учені сучасної України (А.П.Заяць, В.В.Копейчиков, П.М.Рабінович та ін.) пов'язують роз­будову в Україні громадянського суспільства із суттєвим підвищенням правосвідомості громадян, їх правової культури, законослухняності, подоланням явищ правового нігілізму, професійної де­формації. Вони розглядають розвиток правової культу­ри як умову розвитку України.

Подолання де­формації правової свідомості та створення умов для підвищення рівня правової культури населен­ня, активної і свідомої участі громадян у здійснен­ні реформи є сьогодні першочерговим за­вданням суспільства і держави на шляху розбудови в Україні громадянського суспільства і правової держави. Саме ці питання набули наразі особливої актуальності і потре­бують подальшого дослідження. 

Механізм правового регулювання склада­ється із системи засобів, кожен з яких має своє призначення для регулювання суспіль­них відносин.

Норми права є первинною клітиною пра­вової матерії, як зазначав колись  відо­мий теоретик права професор С.С.Алексєєв. Однак лише норм права недостатньо, щоб механізм правового регулювання запра­цював, встановлюючи і розвиваючи правові відносини. Окрім норм права, його конструкція включає правовідносини, акти тлумачення норм права, правову свідомість і правову культуру та акти реалізації правових норм. За допомогою норм права законодавець встано­влює права і обов'язки певних суб'єктів і, власне, створює необхідні умови для розвит­ку правовідносин[3,36].

Дуже важливу роль у механізмі правового впливу відіграє правосвідомість. Вона займає проміжне становище серед елементів правово­го впливу, оскільки формується у людей під впливом різних чинників, у тому числі, право­вих. З іншого боку, правосвідомість при всій її різноманітності і недосконалості виступає як засіб регулювання суспільних відносин.

Правосвідомість, як відомо, є сукуп­ністю уявлень, поглядів, переконань, оцінок, настроїв і емоційного ставлення людей до пра­ва та держано-правових явищ. Правосвідо­мість характеризує соціальну практику як ем­піричну діяльність, у процесі якої виражають­ся суб'єктивне ставлення людей до чинного права, уявлення про свої права та обов'язки, про справедливість і несправедливість норм права, про сутність і принципи правової орга­нізації суспільства, почуття, настрої, емоції, пов’язані з оцінкою існуючого правового ре­жиму. Одним із проявів колективної правосві­домості є групова правосвідомість. Особливо важливою для нашого суспільства і держави є правосвідомість політичної еліти, зокрема, правлячої.

Правова культура припускає відпо­відні знання людьми певних положень чинно­го законодавства, порядку його реалізації, уміння користуватися даними знаннями при застосуванні норм права, їх виконанні. Розрі­зняють правову культуру суспільства, в ціло­му, і правову культуру особистості. Причому ці два поняття є взаємозалежними. Чим більше освічених у правовому відношенні особистостей є у суспільстві, тим вищою буде правова культура даного суспільства. Право­ва культура особистості, будучи компонентом правової культури суспільства, виражає ступінь і характер розвитку суспільства, так чи інакше забезпечує соціалізацію особистості та правомірну діяльність особи [2,6].

Побудова правової держави без поліпшен­ня правової культури та підвищення рівня пра­восвідомості громадян України є неможливою. У цій справі, безумовно, відіграє надзвичайну роль правляча політична еліта, адже са­ме на прикладі її представників формується якоюсь мірою правосвідомість і правова куль­тура наших людей. Інфантильність їх правосвідомості є вкрай недопустимою. Тим більше, що від рішень політичних діячів залежать долі громадян, справи всього суспільства. 

Прийшовши до влади, організатори і про­відники „помаранчевої революції” мають зна­ти, що у справі державного керівництва велику, але не єдину роль відіграє відданість справі оздоровлення суспільства і держави. Величезне значення тут має також професіоналізм, знання справи, за яку береться той чи інший політик. Відсутність знань щодо об'єкта управління у політика як суб'єкта управління може призвести до занепаду об'єкта, яким він керує. Це мають насамперед усвідомити ті, кому пропонують очолити певну сферу державного управ­ління, в межах котрої вони не є знавцями справи.

Серед учасників „помаранчевої революції” є досить людей, котрі мають відповідні знання. Саме професіона­ли мають бути використані для поліпшення стану справ у нашій державі. Адже є певні за­кономірності державотворення, які обійти неможливо.

Під час „помаранчевої революції” нам здавалося, що разом із новим Президентом ми отримаємо іншу Україну — більш чесну, порядну, моральну, де, як і обіцялось, бандити сядуть у тюрми, корупції буде поставле­но заслін, а жертовна праця задля України стане нормою і суттю нової влади. І ось, минув рік. Що залишилось від тих сподівань? Майдан високо підняв планку наших надій, а нині вони розвіялись, як міраж. Принаймні, у значної частини українців. Тож, мабуть, недарма соціологія фіксує повернення старої тенденції — недовіри до політиків.

Зокрема, результати опитування, що його провів Український центр економічних і політичних досліджень імені Разумкова, засвідчили: 56,9 відсотка ук­раїнців вважають, що події в Україні розвиваються у неправильному на­прямку. Ті ж, хто дивиться на роз­виток ситуації у державі позитивно, складають лише 21,2 відсотка. Ще стільки ж вагаються із відповіддю. За даними того ж опитування, найпопулярнішим політиком України і далі залишається Віктор Ющенко. Але то слабка втіха, бо рейтинг його суттєво впав. Якщо в лютому йому повністю вірили аж 48,3% опитаних, то тепер таких лише 19,2 відсотка. Щоправда, 36,8% опитаних підтримують окремі дії Президента [4,3].

Водночас, попри всі  розчарування людей соціологи фіксують стійку тенденцію їх активності: близько 70 відсотків опитаних заявляють, що візьмуть участь у майбутніх парламентських виборах.

Підняттю правосвідомості всього нашого суспільства буде також слугувати підвищення життєвого рівня громадян України, убезпечен­ня бізнесу, вільний розвиток особистості, посилення її захисту, в тому числу судового.

Проблема налагодження ме­ханізму правового впливу на суспільні відноси­ни із метою створення правової держави є комплексною, тому  і потребує комплексних підхо­дів до забезпечення окремих елементів цього правового явища. Правова еліта нашого суспі­льства має докласти максимум зусиль для реалізації положень Конституції України щодо створення правової держави України.

Висновки. Дані науки свідчать, що формування правової свідомості і правової культури в нашому суспільстві не відбувалося і не може відбува­тися у майбутньому стихійно, саме собою. Воно має бути резуль­татом активної діяльності суспільства, усіх його громадян, кожної особи.

По-перше, на формування правової свідомості і правової культури впливає увесь процес правотворчості, процес реалі­зації та застосування правових норм державними органами України, стан законності і правопоряд­ку, розвиток правовідносин.

По-друге, розкриття рушійних сил правової культури суспільства дозволяє вивести досліджен­ня правової культури на нові рубежі з обліком ін­тенсивних процесів взаємодії національних право­вих культур. Значення цієї проблеми для України розкривається на прикладі адаптації законодавства України до міжнародних норм і стандартів прав людини, а також гармонізації законодавства Укра­їни із нормативними актами Європейського Союзу.

По-третє, головну увагу в процесі форму­вання правової свідомості і правової культури суспільства потрібно все ж таки зосередити на формуванні в кожної людині позитивно-правових знань та психологі­чних механізмів поваги до права у структурі правосвідомості, визначення (що потребує нау­кового поняття) теоретичної моделі та концеп­ції формування правової культури особи.

Тому в Україні має постійно зростати мотивація активного формування правової свідомості та правової куль­тури всіх суб'єктів суспільних відносин, оскільки без них неможливо втілити в життя поставлену мету — збудувати громадянське суспільство. Правова культура громадян є основою, фундаме­нтом нового суспільства в Україні. Адже громадяни є єдиним чинником, здатним утворювати дер­жаву і правопорядок, приводячи в дію Конституцію України і законодавство. Успішне вирішення цих завдань залежить від багатьох факторів, але здебі­льшого від рівня організації правової освіти і вихо­вання населення країни.

Окрім того,  Україна потребує створення протягом найближчого періоду загальної концепції формування правової свідомості і правової культури суспільства та прийнят­тя Державної програми формування правової культури громадян шляхом розвитку правової освіти і правового виховання населення. Можли­вості підвищення правової культури населення в Україні є. Головне нині — рішуче і цілеспрямо­вано активізувати цю діяльність.

Проблема правової свідомості і правової культури ще тривалий час буде актуальною, а необхідність її дослідження безпосере­дньо випливає із конституційного проголошення України правовою державою. Це обумовлює потребу в неухильному зростанні і досягненні високого рівня правової культури кожного гро­мадянина, кожної посадової особи, кожного дер­жавного службовця і, особливо, професійних юристів, на яких припадає головна робота у зако­нотворчості і застосуванні права. Лише тоді рі­вень правової культури населення досягне найви­щого щабля розвитку, лише тоді кожен громадя­нин держави відчує власну приналежність до правового життя країни, буде активним учасни­ком правового процесу і матиме змогу самостій­но аналізувати чинне законодавство, відзначаю­чи його здобутки і недоліки.

Анотація

Проблема роз­будови громадянського суспільства, демократи­чної правової держави є безпосередньо пов'язаною із розвитком правової свідомості і правової культури. Саме правова культура та правове виховання населення є со­ціальною гарантією дії верховенства правового закону в суспільстві. Слід зауважити, що науко­ве мислення та наукова правосвідомість у взає­модії із правовим мисленням і правосвідомістю особистості, які є головними елементами право­вої культури, здійснюють активний вплив на ре­алізацію верховенства правового закону.

Література:

Алексєєв С. С. Механизм правового регулирования в социалистическом          государстве. — М., 1966. — С. 35.

Грищенко А.В.  Правовий закон: питання теорії та практики в Україні.    Автореферат дисертації на здобуття канд. юрид. наук. — К.. 2003. — С. 6.

Голосніченко І. Правосвідомість і правова культура у розбудові Української   держави // Право України. — 2005. — №4.

Садовська Г. Не тією дорогою йдемо? // Вільне життя. — 2005. —№ 116.

Третяк С. Правове забезпечення правової культури населення як умова   створення основ громадянського суспільства // Право України. —  2005. — №4.

Схожі:

З курсу „Теорії держави і права”
Поняття, основні принципи правової держави. Шляхи формування правової держави в Україні
Міська комплексна Програма правової освіти населення на 2011-2015 роки
Відсутність належної правової освіти у населення не завжди дозволяє вийти на належний рівень ефективного протистояння злочинності...
Проект міської комплексної Програма правової освіти населення на 2011-2015 роки
Відсутність належної правової освіти у населення не завжди дозволяє вийти на належний рівень ефективного протистояння злочинності...
Тематика курсових робіт з курсу „Теорія держави і права” 2011-2012 н р
Правове виховання та його вплив на формування правосвідомості і правової культури
ВСТУП
Методичне забезпечення і організація емпіричного дослідження рівня правової свідомості учнів
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23. 06. 2011 №1707/5, рекомендації обласної міжвідомчої...
Турнір правознавців
Мета. Популяризація правових знань, формування правової культури серед учнівської молоді, правові знання та навички правомірної поведінки...
Порядок денний засідання обласної МКМР з правової освіти населення
Про координаційно – методичне забезпечення головним та територіальними управліннями юстиції правової освіти
Порядок денний засідання обласної МКМР з правової освіти населення
Про стан та перспективи розвитку правової освіти і правового виховання у навчальних закладах області
Виступ заступника начальника Головного управління юстиції у Волинській...
Необхідно зазначити, що діяльність органів юстиції у 2011 році зосереджувалась на виконанні основних заходів обласної Програми правової...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка