РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Луцьк 26 червня 2012 року Про організацію надання безоплатної


Скачати 96.36 Kb.
Назва РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Луцьк 26 червня 2012 року Про організацію надання безоплатної
Дата 28.04.2013
Розмір 96.36 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи

ВОЛИНСЬКА ОБЛАСНА


МІЖВІДОМЧА КОРДИНАЦІЙНО-МЕТОДИЧНА РАДА

З ПРАВОВОЇ ОСВІТИ НАСЕЛЕННЯ



м. Луцьк

вул. Володимирська, 1 тел./факс (0332) 78-46-68


РЕКОМЕНДАЦІЇ


м. Луцьк 26 червня 2012 року

Про організацію надання безоплатної

первинної та вторинної правової допомоги



Обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти відзначає.

Прийняття Верховною Радою України Закону України «Про безоплатну правову допомогу», який набрав чинності 09 липня 2011 року, дало змогу жителям нашої країни для реалізації закріпленого статтею 59 Конституції України права кожного на правову допомогу, зокрема у випадках, коли вона відповідно до закону повинна надаватись безоплатно.

Основним завданням цього досить потрібного закону є створення ефективної системи надання безоплатної правової допомоги, тобто ефективної гарантії права кожного на правову допомогу. У ньому визначено зміст цього права, порядок його реалізації, підстави і порядок надання такої допомоги, державні гарантії, повноваження органів виконавчої влади у зазначеній сфері, а також порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з питань безоплатної правової допомоги тощо.

При цьому це надання диференційоване на безоплатну первинну і вторинну правову допомогу. Щорічно законами України про Державний бюджет України передбачаються кошти на надання правової допомоги за бюджетною програмою "Надання громадянам правової допомоги в кримінальних справах за рахунок держави". А конституційне закріплення права на правову допомогу у законодавстві адресується у першу чергу вразливим категоріям населення. Такі категорії визначені законами України "Про охорону дитинства", "Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні", "Про біженців", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про прокуратуру" тощо.

Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 21 вересня 2011 року № 3047/5 «Про затвердження Порядку роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги», головним управлінням юстиції в області та усіма його територіальними органами забезпечено роботу громадських приймалень з надання безоплатної первинної правової допомоги.

Так, у першому півріччі 2012 року у Волинській області працювало 65 громадських приймалень з надання безоплатної первинної правової допомоги, з них при головному, міських, районних, міськрайонних управліннях юстиції 19.

Працівники органів юстиції області беруть участь у роботі 46 громадських приймалень, створених при місцевих державних адміністраціях, центрах соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, виконавчих органах районних, міських рад.

Окрім того, при головному управлінні юстиції в області діють 20 виїзних консультативних пунктів з надання безкоштовної правової допомоги, якими протягом шести місяців 2012 року здійснено 6 виїздів для надання безоплатної первинної правової допомоги населенню віддалених районів сільської місцевості.

У громадській приймальні при головному управлінні юстиції упродовж 2012 року надано понад 50 консультацій. Всього громадськими приймальнями, які діють при головному та територіальних управліннях юстиції, протягом згаданого періоду 948 осіб отримали безоплатну первинну правову допомогу.

У кожному районі області функціонує громадська приймальня, прийом у якій здійснюється працівниками управлінь і відділів райдержадміністрацій та виконавчих комітетів міських рад, регіональних центрів зайнятості, територіальних органів юстиції, представниками органів внутрішніх справ, органів державної податкової служби, управлінь Пенсійного фонду України, відділів земельних ресурсів, державними реєстраторами тощо.

Разом з цим у роботі громадських приймалень є низка проблем, які стосуються, зокрема, їх недостатнього матеріально-технічного забезпечення, відсутності фінансування для закупівлі відповідної юридичної літератури тощо. Також на сьогодні повністю не вирішено питання щодо розміщення громадських приймалень в окремих приміщеннях.

Водночас важливими для належного функціонування громадської приймальні є такі чинники, як кваліфікація працівника, що консультує у громадській приймальні, його уміння спілкуватися з людьми.

Одним із найважливіших завдань, виконаних Головним управлінням юстиції у Волинській області у першому півріччі 2012 року, пов'язаних із формуванням системи безоплатної правової допомоги, стало проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучатимуться до надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Конкурс проводився в три етапи у період з 23 березня по 17 травня поточного року відповідно до Порядку і умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року № 1362.

У результаті конкурсу відібрано 19 адвокатів, які включені до відповідних локальних реєстрів Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом, та Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору. Відповідний Порядок, який визначає процедуру формування та ведення локальних реєстрів, затверджений наказом Міністерства юстиції від 24 квітня 2012 року № 636/5, зареєстрований у Міністерстві юстиції 26 квітня 2012 року за № 634/20947.

За свідченнями членів конкурсної комісії, адвокати, які взяли участь у конкурсі і були відібрані, продемонстрували достатньо високий рівень мотивації, а також теоретичних і практичних знань. Співвідношення молодих і досвідчених адвокатів при цьому приблизно рівне. Ці факти дають підстави очікувати належної якості надання адвокатами безоплатної вторинної правової допомоги.

У той же час, враховуючи ту обставину, що за передніми оперативними даними Координаційного центру з надання правової допомоги, крім вже відібраних, ще близько однієї тисячі адвокатів України виявили бажання працювати у системі безоплатної правової допомоги, але в силу різних причин не змогли подати документи на участь у конкурсі у терміни, визначені чинним законодавством, Міністерством юстиції заплановано проведення у вересні – жовтні поточного року другого конкурсу адвокатів, які надаватимуть безоплатну вторинну правову допомогу, що у свою чергу дасть можливість завершити формування реєстрів адвокатів відповідно до потреби на даному етапі.

Також, орієнтовно до кінця листопада 2012 року з адвокатами, включеними до реєстрів, будуть укладені контракти (договори) і проведено їх відповідне навчання.

18 квітня 2012 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 305 «Питання оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах», якою затверджено новий Порядок оплати послуг адвокатів, які надають вторинну правову допомогу особам, затриманим в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також у кримінальних справах, та Методику обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають вторинну правову допомогу у кримінальних справах.

Згідно з цим Порядком оплата послуг адвокатів з надання вторинної правової допомоги здійснюватиметься, виходячи з розміру оплати за годину роботи адвоката за фактичний час роботи адвоката з надання вторинної правової допомоги – у разі надання вторинної правової допомоги особі, затриманій в адміністративному або кримінально-процесуальному порядку, а також відповідно до Методики обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають вторинну правову допомогу у кримінальних справах – за кожною завершеною стадією провадження у кримінальній справі, в якій адвокат здійснює або здійснював захист.

З метою утворення дієвого механізму організації управління системою безоплатної правової допомоги, яка б забезпечувала, зокрема, координацію діяльності суб'єктів надання безоплатної правової допомоги, її належне функціонування та досягнення високої якості надання такої допомоги, 1 червня 2012 року Президентом України видано Указ № 374 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України», у якому прийнято рішення та надано відповідні доручення Кабінету Міністрів України щодо утворення Координаційного центру з надання правової допомоги та припинення Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України.

На виконання вищезазначеного Указу 6 червня 2012 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 504 «Про утворення Координаційного центру з надання правової допомоги та ліквідацію Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України», метою якої є запровадження дієвого механізму управління системою безоплатної правової допомоги в Україні шляхом створення центральної (координуючої) установи, що здійснюватиме організацію надання безоплатної правової допомоги, проводитиме аналіз практики правозастосування з відповідних питань, розроблятиме проекти нормативно-правових актів у цій сфері, забезпечуватиме взаємодію між суб'єктами надання безоплатної правової допомоги та контроль якості надання такої допомоги.

Закріплена у вищезазначених нормативно-правових актах модель управління системи безоплатної правової допомоги передбачає створення мережі територіальних відділень Координаційного центру з надання правової допомоги – мережі центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Згідно з Планом роботи Міністерства юстиції України на 2012 рік до кінця поточного року буде утворено перші 27 центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також 2 пілотні міжрайонні центри у містах Шепетівці та Кам'янці-Подільському Хмельницької області.

Разом з тим, як показав перший досвід реалізації Закону України «Про безоплатну правову допомогу», створення ефективної системи безоплатної правової допомоги потребуватиме суттєвих змін чинного законодавства України.

З метою розширення сфери надання безоплатної первинної та вторинної правової допомоги, враховуючи вищевикладене обласна МКМР з правової освіти населення рекомендує:
Враховуючи викладене та висловлені пропозиції, обласна МКМР з правової освіти населення рекомендує:
I. Головному управлінню юстиції у Волинській області, обласній МКМР з правової освіти населення:

1.1. Вжити організаційних заходів щодо створення дієвого механізму забезпечення конституційного права громадян на безоплатну правову допомогу відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу».

1.2. Сприяти розширенню мережі громадських приймалень з надання безоплатної первинної правової допомоги, забезпеченню їх належного функціонування та інформувати населення про можливість отримувати в таких приймальнях безоплатну первинну правову допомогу.

1.3. Сприяти поширенню серед органів місцевого самоврядування інформації про можливості утворення спеціалізованих установ з надання безоплатної первинної правової допомоги та залучення юридичних осіб приватного права, адвокатів або інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правової допомоги.

1.4. Забезпечити широкомасштабну роз'яснювальну роботу щодо інформування населення про законодавство у сфері надання безоплатної правової допомоги, зокрема щодо формування системи безоплатної правової допомоги та прав визначених законом категорій осіб на її одержання.

1.5. Забезпечити надання методичної та практичної допомоги місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з питань організації надання безоплатної первинної правової допомоги.

1.6. Систематично інформувати населення через засоби масової інформації про можливість отримання безоплатної первинної правової допомоги в громадських приймальнях з надання безоплатної первинної правової допомоги, доводити до їх відома графіки роботи цих громадських приймалень.

1.7. Висвітлювати у місцевих засобах масової інформації питання, з якими особи найчастіше звертаються до громадських приймалень з надання безоплатної первинної правової допомоги.

1.8. Вдосконалити організацію виїзних прийомів громадян з метою надання безоплатної правової допомоги мешканцям сільських населених пунктів.

1.9. Продовжити практику організації прямих гарячих телефонних ліній з метою надання правової інформації та правових консультацій громадянам.
2. Організувати співпрацю з правозахисними громадськими
організаціями з метою забезпечення участі їх представників, а також
адвокатів, нотаріусів, практикуючих юристів, науковців у наданні
безоплатної первинної правової допомоги,
IІ. Управлінню освіти і науки облдержадміністрації:

2.1. Сприяти утворенню та функціонуванню на базі вищих навчальних закладів юридичного профілю юридичних клінік, зокрема, їх активній участі в наданні безоплатної первинної правової допомоги,

2.2. Організувати проведення конкурсу серед студентів українських національних університетів на кращу статтю та краще висвітлення теми безоплатної правової допомоги в соціальних мережах, а також на кращий відеоматеріал про безоплатну правову допомогу.

2.3. Забезпечити виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2006 року № 592 «Про затвердження Типового положення про юридичну клініку вищого навчального закладу України», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 серпня 2006 року за № 956/12830.

2.4. Поширити серед вищих навчальних закладів юридичного спрямування досвід роботи з організації надання безоплатної правової допомоги юридичною клінікою Хмельницького університету управління та права.


Голова Волинської обласної МКМР

з правової освіти населення,

заступник голови обласної

державної адміністрації О. І. Курилюк.



Схожі:

НОВОУШИЦЬКА СЕЛИЩНА РАДА
Про організацію надання населенню безоплатної первинної правової допомоги з питань, що відносяться до компетенції Новоушицької селищної...
РЕСПУБЛІКАНСЬКИЙ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ ЦЕНТР З НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ...
Контактна інформація центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання осіб, залучення захисника за...
РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Луцьк 30 березня 2012 року Про стан та перспективи розвитку
Обласна міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення відзначає
Конкурс проводиться з метою залучення адвокатів до надання правових...
«Про проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги», Головне управління...
П Л А Нроботи виконавчого комітету Глухівської міської ради на квітень 2012 року
Про організацію оздоровлення, відпочинку та зайнятості дітей та учнівської молоді влітку 2012 року
РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Луцьк 28 вересня 2012 року Про роботу Луцької районної МКМР з
Для забезпечення цих цілей використовувалися усі форми і методи роботи з цього напряму. Серед них особливе місце займає районна МКМР...
РЕКОМЕНДАЦІЇ м. Луцьк 3 листопада 2011 року Діяльність юридичних клінік області
Надання правової допомоги через мережу юридичних клінік в Україні і в області, зокрема з кожним роком набирає широкого розвитку
М ІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ НАКАЗ
Міністрів України від 28. 12. 2011 №1362 «Про затвердження Порядку умов проведення конкурсу та вимог до професійного рівня адвокатів,...
Ю. Г. Скрипнік “ ” червня 2012 року
Держгірпромнагляду у Харківській області щодо запобігання та боротьби з корупцією на ІІ півріччя 2012 року
РЕДАКЦІЙНО-ВИДАВНИЧИЙ ВІДДІЛ ЛУЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ЛУЦЬК 2012
Економічна теорія. Методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів технічних спеціальностей денної та заочної форм...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка