|
Скачати 85.27 Kb.
|
“ З А Т В Е Р Д Ж У Ю “ Начальник ДПЧ – 15 майор вн.сл. В.В.Мокренко П Л А Н - К О Н С П Е К Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки з особовим складом ДПЧ - 15 Тема № 15 “ Українська мова серед мов світу. Законодавство України про розвиток державної мови. Навчальна мета: Виховання патріотизму, шани і любові до рідного слова,. Час- одна академічна година (45 хвилин) Місце проведення – учбовий клас Навчально-матеріальне забезпечення: витяг з Конституції України Порядок проведення заняття :
2. Контроль знань - 3 хв. :
3. Викладення матеріалу теми - 35 хв. Питання , які вивчатимуся : 1. Розвиток української мови. 2. Українська мова серед мов світу. 3. Законодавство України про розвиток державної мови. 1 Питання: РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Відомо, що мова кожного народу – явище давнє, її корені сягають у доісторичні часи. Вона є найгеніальнішим наслідком матеріальної і духовної діяльності багатьох поколінь. Формування кожної національної мови безпосередньо пов’язане із формуванням конкретної нації. Мова-основа культури нації, найбільший її скарб. Водночас існування національної мови є вагомим чинником і передумовою виникнення і подальшого розвитку нації, її культури та державності. Історія кожної національної мови стає своєрідним відображенням боротьби народу за збереження своєї психологічної самобутності в процесі залучення до загальнолюдського досвіду. Доля української героїчна, адже незважаючи на численні перешкоди і лихоліття, вона, як і наш народ, все – таки вистояла. Українська мова – слов’янська мова, що має одну з найдавніших писемних традицій. У розвитку української мови виділяються періоди: 1) протоукраїнський ( VII-XI ст.); 2) староукраїнський ( XI-XIV ст.); 3) середньоукраїнський (кінець XIV- XIX ст.); 4) новий (початок XIX ст.- до нашого часу). Якою була протоукраїнська мова не відомо, бо не залишилося письмових пам‘яток того періоду, хоч є свідчення, що писемність тоді вже існувала. У княжу добу паралельно функціонували дві мови, які не дуже між собою відрізнялися, - жива розмовна староукраїнська мова і літературна, або церковно-слов‘янська, запозичена з Болгарії. Живою розмовною мовою, представленою кількома діалектами, послуговувалася переважна більшість населення Київської Русі, а літературну використовували освічені верстви тогочасного суспільства. Національна українська літературна (книжна) мова стихійно творилася в княжих та єпископських канцеляріях унаслідок необхідності поєднати мову церковних пам’яток із живою простонародною мовою, зрозумілою широкому загалу суспільства й безпосередньо пов’язаною з політичними, економічними й побутовими реаліями. Із прийняттям християнства створюються школи, закладаються бібліотеки, перекладається численна кількість творів грецьких авторів; пишуться й оригінальні філософські, історичні і літературні твори. При цьому літературна мова зазнала впливу живої розмовної мови. Цей вплив відчутний в літописах, „Слово о полку Ігоровім” та ін. Татаро-монгольська навала на деякий час затримала культурний поступ України Русі, але не перервала його. В межах Великого Литовського князівства (XVI-XVI ст.) починається середньоукраїський етап у розвитку української мови, яка стає державною. У козацьку добу ( XVI-початок XVIII ст.) бурхливо розвиваються українська наука, шкільництво, література, книгодрукування. Літературна мова сягає апогею свого розвитку. Внаслідок цілковитої втрати Україною політичної незалежності в кінці XVII-XVIII ст. українська літературна мова і культура в цілому зазнають переслідувань з боку російського уряду і церкви. Тотальне переслідування української культури, русифікація України завдають великої шкоди, але не зупиняють українського культурного відродження. В 1906 році українську мову офіційно визнає Російська Академія наук. З проголошенням незалежності України 24 серпня 1991 року розпочалося повне надій і сподівань відродження української державної мови, науки і культури. У добу національно-державного відродження незалежної України, у зв’язку із закріпленням Конституцією України статусу української мови як державної, виникли необхідні правові й політичні умови для подолання штучно створюваного впродовж багатьох століть занепаду національної мови. Реальним шляхом прискорення цього процесу стає впровадження української мови як єдиної офіційної робочої мови органів державної влади. Мова – то магічне дзеркало, невичерпний засіб спілкування. У мові відображено життєвий досвід, сприйнятий людством від давнини до сучасності.
Поза межами України українська мова побутує серед українського за походженням населення західної ( понад 2 млн. Чоловік) та східної (6.,8 млн.чоловік) діаспор. У західній діаспорі українською мовою в усній і писемній формах послуговуються етнічні українці США, Канади, Великобританії, Бразилії, Аргентини, Австралії, Австрії, Польщі, Словаччини, Румунії, Угорщини, Литви, Латвії і багатьох інших країн. Вони видають рідною мовою книжки, газети, журнали, проводять богослужіння, телепередачі. Україністика викладається в 28 університетах і коледжах США, кафедри української мови створено в 12 університетах Канади. Східна українська діаспора чисельніша. Найбільше українців проживає в Казахстані, Кубані, Поволжі, Москві, Зеленім Клину та інші. 3.Питання. ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ ПРО РОЗВИТОК МОВИ. Витяг з Конституції України Стаття 10.Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом. Стаття 12. Україна дбає про задоволення національно-культурних і мовних потреб українців, які проживають за межами держави. ВИТЯГ З ПОСТАНОВИ КМУ ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 2 жовтня 2003 р. N 1546 Київ Про затвердження Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки ( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 676 ( 676-2004-п ) від 26.05.2004 ) Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є: 1. Затвердити Державну програму розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки, що додається. 2. Центральним органам виконавчої влади - виконавцям затвердженої цією постановою Програми забезпечити фінансування заходів Програми в межах видатків, передбачених на цю мету у державному бюджеті на відповідний рік. 3. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям розробити і затвердити у тримісячний строк регіональні програми розвитку і функціонування української мови та під час складання проектів місцевих бюджетів на 2004-2010 роки передбачати кошти для їх виконання. Прем'єр-міністр України Постановою Кабінету Міністрів України від 2 жовтня 2003 р. N 1546 затверджена ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки I. Загальна частина Мова є найважливішим засобом людського спілкування та інтелектуального розвитку особистості, визначальною ознакою держави, безцінною і невичерпною скарбницею культурного надбання народу. У державотворчому процесі українській мові відводиться провідна роль. Разом з тим у останні роки не забезпечується її належний розвиток. Складною є ситуація з дотриманням норм українського правопису. Існує гостра потреба в активізації цілеспрямованої роботи над забезпеченням використання української мови у засобах масової інформації, сфері культури, освіти та науки, в інформаційних технологіях, рекламі тощо. Історичний досвід більшості європейських народів свідчить про те, що мова як важливий показник національної ідентичності була і залишається об'єктом державної підтримки та регулювання. Проте в країні ще не все зроблено для повноцінного впровадження української мови в усі сфери суспільного життя. Потребують вдосконалення правові норми, що регулюють її функціонування. Слід докладати всіх зусиль для розширення сфери функціонування державної мови, щоб вона розвивалася та відігравала консолідуючу роль у становленні громадянського суспільства. Послідовне вирішення мовних питань, зміцнення державного статусу української мови передбачає стимулювання процесу побудови заможної та демократичної України. II. Мета та основні завдання Метою Програми є створення належних умов для розвитку і розширення сфери функціонування української мови, виховання шанобливого ставлення до неї, формування патріотизму у громадян України. Основними завданнями Програми є: зміцнення статусу української мови як державної; всебічний розвиток і розширення функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя; визначення та здійснення заходів для стимулювання глибокого вивчення української мови; створення належних умов для вивчення української мови громадянами України з числа національних меншин; оптимізація мережі навчальних закладів для безперервного виховання і навчання українською мовою; проведення фундаментальних і прикладних наукових досліджень у галузі лінгвістичної технології, створення інтелектуальних мовно-інформаційних систем нового покоління; розширення словникової бази, створення і видання нової енциклопедичної та лінгвистичної літератури, навчальних підручників українською мовою, у тому числі їх електронних варіантів; сприяння національно-культурному розвиткові українців, які проживають за межами України. III. Фінансове забезпечення Фінансування Програми здійснюється в межах видатків, передбачених центральним та місцевим органам виконавчої влади, які є виконавцями Програми, у державному бюджеті та за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством. Виконавці Програми щороку в межах бюджетних призначень передбачають у відповідних кошторисах цільові кошти на фінансування Програми. IV. Очікувані результати Виконання Програми забезпечить: практичну реалізацію статті 10 Конституції України( 254к/96-ВР ) щодо всебічного розвитку і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя; розширення функціонування української мови у засобах масової інформації, сфері культури, освіти та науки; державну підтримку функціонування української мови в інформаційному комп'ютерному середовищі; державну підтримку наукових розробок, предметом дослідження яких є українська мова, та випуску видань українською мовою; розвиток мережі дошкільних, загальноосвітніх, вищих навчальних закладів для безперервного виховання і навчання українською мовою; поліпшення навчально-методичного забезпечення навчальних закладів різних типів з метою вивчення державної мови; стимулювання вивчення української мови учнями, студентами та іншими громадянами України. V. Координація та контроль за виконанням Програми Координація роботи з виконання Програми покладається на МОН. Центральні органи виконавчої влади, Національна академія наук, Академія педагогічних наук, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації щороку до 1 лютого інформують МОН про хід виконання Програми. Узагальнена інформація подається МОН Кабінетові Міністрів України до 1 березня кожного року. Внесення змін до Програми здійснюється Кабінетом Міністрів України згідно з пропозиціями МОН, погодженими з іншими виконавцями Програми. 4. Закріплення вивченого матеріалу 3 - хв. 5. Підбиття підсумків - 2 хв. :
ПЛАН-КОНСПЕКТ СКЛАВ _Ст. інженер ДПЧ – 15 М.М. Якубович капітан вн.сл. |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №12, 21 Інтеграційні процеси у Європейському Союзі і перспективи подальшого розширення ЄС |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №21 Інтеграційні процеси у Європейському Союзі і перспективи подальшого розширення ЄС |
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №14: “Тарас Шевченко національна гордість українського народу. Життя та |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Навчальна мета: Ознайомлення особового складу з тенденціями демократичних перетворень в Україні |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Навчальна мета: Ознайомлення особового складу з тенденціями демократичних перетворень в Україні |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Навчальна мета: Ознайомлення особового складу з тенденціями демократичних перетворень в Україні |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №20 Основні міжнародні та національні політико – правові документи з прав людини |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №20 Основні міжнародні та національні політико-правові документи з прав людини |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №6 “Службовий етикет і культура поведінки працівника МНС України на службі та у побуті |
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття із гуманітарної підготовки Тема №6 “Службовий етикет і культура поведінки працівника МНС України у на службі та в побуті |