Завідувач лабораторією дошкільної та початкової освітиЧеркаського обласного інсититуту


Скачати 103.21 Kb.
Назва Завідувач лабораторією дошкільної та початкової освітиЧеркаського обласного інсититуту
Дата 27.03.2013
Розмір 103.21 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Гаряча С.А., завідувач лабораторією дошкільної та

початкової освітиЧеркаського обласного інсититуту

післядипломної освіти педагогічних працівників

Черкаської обласної ради, кандидат педагогічних наук;

Добровольська Л.Н., методист лабораторії дошкільної

та початкової освіти Черкаського обласного інсититуту

післядипломної освіти педагогічних працівників

Черкаської обласної ради
Особливості роботи початкової школи у 2012-2013 навчальному році
Упровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти
Початкова школа у новому навчальному році починає працювати в умовах оновлення змісту освіти. Основна суть запропонованих змін у новій освітянській парадигмі полягає у тому, насамперед, що початкова школа має стати справжнім міцним фундаментом подальшого розвитку особистості кожного учня.

З 1 вересня 2012 року у 1-их класах розпочинається впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 462 від 20.04.2011 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти».

Звертаємо увагу на те, що у 2012-2013 навчальному році у 2-4 класах навчально-виховний процес буде організовуватися на основі Типових навчальних планів початкової школи з навчанням українською та мовами національних меншин, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 29.11.2005 р. № 682.

Для спеціалізованих 2-4 класів з поглибленим вивченням іноземних мов робочі навчальні плани розробляються за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 13.03.2006 р. № 182.

Для спеціалізованих 2-4 класів з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу робочі навчальні плани розробляються за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 13.05.2005 р. № 291 (додатки 2, 3), з урахуванням змін в розподілі навчального часу та загальної кількості годин, визначених Типовими навчальними планами початкової школи (наказ МОН України від 29.11.2005 р. № 682).

Організація навчання в 2-4 класах здійснюється за навчальними програмами, розробленими відповідно до Державних стандартів початкової загальної освіти та затвердженими Міністерством освіти і науки України (наказ МОН від 20.06.2006 р. № 469 згідно з рішенням колегії МОН від 24 травня 2006 року):

Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.06.2011.року №572 затверджено Типові навчальні плани початкової школи та передбачено поетапне введення їх в дію, зокрема:

у 1-х класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2012/2013 н. р.;

у 2-х класах – з 2013/2014 н. р.;

у 3-х класах – з 2014/ 2015 н. р.;

у 4-х класах – з 2015/ 2016 н. р..

Варто відмітити, що у переліку освітніх галузей та їх характеристиках відбулися значні зміни: галузь «Мови і літератури» об’єднує мови навчання (українську мову, мову національних меншин), іноземну мову та літературне читання; з’явилися дві нові освітні галузі: «Природознавство», яке буде вивчатися у 1-4 класах та «Суспільствознавство» – у 3-4 класах. Галузь «Технології» включає як окрему змістову лінію ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями, яка, починаючи з 2 класу, буде вивчатися у пропедевтичному курсі «Сходинки до інформатики».

Робочі навчальні плани для 1-х класів загальноосвітніх навчальних закладів розробляються на основі Типових навчальних планів початкової школи, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.06.2011 № 572. Відповідно до мови навчання у системі початкової загальної освіти зазначеним документом передбачено окремі варіанти Типових навчальних планів:

• для початкової школи з українською мовою навчання;

• для початкової школи з українською мовою навчання з вивченням російської чи іншої мови національної меншини;

• для початкової школи з навчанням російською, іншою мовою національної меншини;

• для спеціалізованої початкової школи з українською мовою навчання та з поглибленим вивченням іноземних мов;

• для спеціалізованої початкової школи з вивченням російської чи іншої мови національної меншини та з поглибленим вивченням іноземних мов;

• для спеціалізованої початкової школи з українською мовою навчання і поглибленим вивченням предметів музичного профілю;

• для спеціалізованої початкової школи з українською мовою навчання і поглибленим вивченням предметів художнього профілю.

Нагадуємо, що повноцінність початкової загальної освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складової, що в обов’язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.

Організація навчання в перших класах у 2012/13 навчальному році здійснюється за новими навчальними програмами інваріантної складової, розробленими на виконання Державного стандарту початкової загальної освіти та затвердженими Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ МОНмолодьспорту України від 12.09.2011 «Про навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів»).

Навчальні програми для початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів розміщені на сайті МОНмолодьспорту України: www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти: www.iitzo.gov.ua:

  • Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011;

  • Учебные программы для общеобразовательных учебных заведений с обучением на русском языке. 1-4 классы. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012;

  • Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011.

Для реалізації Державного стандарту початкової загальної освіти розроблені нові підручники для 1-го класу з усіх предметів інваріантної складової, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України» відповідно до наказу МОНмолодьспорту України від 07.02.2012 № 118 «Про надання грифа навчальній літературі»:

«Буквар. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Захарійчук М.Д., Науменко В.О.);

«Буквар. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Вашуленко М.С., Вашуленко О.В.);

«Буквар. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Прищепа К. С.);

«Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою. Усний курс. 1 клас» (авт. Хорошковська О. Н., Охота Г.І.);

«Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою. Усний курс. 1 клас» (авт. Гавриш Н. В., Маркотенко Т. С.);

«Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою. Усний курс. 1 клас» (авт. Маркотенко Т. С.);

«Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою. Усний курс. 1 клас» (авт. Коваленко О. М., Тельпуховська Ю. М.);

«Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Лапшина І. М., Зорька Н. М.);

«Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Вербецька О. В., Купцова Л. Г.);

«Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Статівка В. І., Самонова О. І.);

«Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 клас» (авт. Тимченко Л. І.);

«Англійська мова. 1 клас» (авт. Несвіт А. М.);

«Англійська мова. 1 клас» (авт. Калініна Л. В. Самойлюкевич І. В.);

«Англійська мова. 1 клас» (авт. Карпюк О. Д.);

«Англійська мова. 1 клас» (авт. Євчук О. В., Доценко І. В.);

«Англійська мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови. 1 клас» (авт. Калініна Л. В., Самойлюкевич І. В.);

«Англійська мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови. 1 клас» (авт. Євчук О. В., Доценко І. В.);

«Англійська мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням англійської мови. 1 клас» (авт. Ростоцька М. Є., Карпюк О. Д.);

«Німецька мова. 1 клас» (авт. Басай Н. П.);

«Німецька мова. 1 клас» (авт. Павлюк З. Л.);

«Німецька мова. 1 клас» (авт. Паршикова О. О., Мельничук Г. М., Савченко Л. П., Сидоренко М. М., Горбач Л. В.);

«Німецька мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням німецької мови. 1 клас» (авт. Горбач Л. В.);

«Німецька мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням німецької мови. 1 клас» (авт. Максименко П. В., Порошина В. Д., Ганжа В. В.);

«Німецька мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням німецької мови. 1 клас» (авт. Скоропад Я. М.);

«Французька мова. 1 клас» (авт. Качанова В. С., Трубкіна Н. М.);

«Французька мова. 1 клас» (авт. Клименко О. В., Клименко Ю. М.);

«Французька мова. 1 клас» (авт. Чумак Н. П., Кривошеєва Т. В.);

«Французька мова для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням французької мови. 1 клас» (авт. Клименко Ю. М.);

«Іспанська мова. 1 клас» (авт. Редько В. Г., Береславська В. І.);

«Математика. 1 клас» (авт. Рівкінд Ф. М., Оляницька Л. В.);

«Математика. 1 клас» (авт. Гісь О. М., Філяк І. В.);

«Математика. 1 клас» (авт. Богданович М. В., Лишенко Г. П.);

«Математика. 1 клас» (авт. Заїка А. М., Тарнавська С. С.);

«Математика. 1 клас» (авт. Скворцова С. О., Онопрієнко О. В.);

«Природознавство. 1 клас» (авт. Грущинська І. В.);

«Природознавство. 1 клас» (авт. Гільберг Т. Г., Сак Т. В.);

«Природознавство. 1 клас» (авт. Войцехівський М.Ф., Василенко С. В.);

«Образотворче мистецтво. 1 клас» (авт. Калініченко О.В., Сергієнко В.В.);

«Образотворче мистецтво. 1 клас» (авт. Шевченко Н. Т.);

«Образотворче мистецтво. 1 клас» (авт. Резніченко М.І., Трач С. К.);

«Музичне мистецтво. 1 клас» (авт. Аристова Л. С., Сергієнко В. В.);

«Музичне мистецтво. 1 клас» (авт. Лобова О. В.);

«Музичне мистецтво. 1 клас» (авт. Ростовський О. Я., Островський В. М, Сидір М. В.);

«Музичне мистецтво. 1 клас» (авт. Кондратова Л. Г.);

«Мистецтво. 1 клас» (авт. Масол Л. М., Гайдамака О. В., Очеретяна Н. В.);

«Трудове навчання. 1 клас» (авт. Сидоренко В. К., Котелянець Н. В.);

«Трудове навчання. 1 клас» (авт. Тименко В.П., Веремійчик І.М.);

«Трудове навчання. 1 клас» (авт. Роговська Л.І.);

«Основи здоров’я. 1 клас» (авт. Бех І.Д., Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Страшко С.В.);

«Основи здоров’я. 1 клас» (авт. Гнатюк О.В.);

«Основи здоров’я. 1 клас» (авт. Коненко Л.Б., Мечник Л.А., Жаркова І.І.);

«Основи здоров’я. 1 клас» (авт. Бойченко Т.Є., Савченко О.Я.).

Впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти принципово змінює погляд на результативну складову освіти, адже зазначений нормативний документ побудований на особистісно зорієнтованому та компетентнісному підході до навчально-виховного процесу.

Компетентність – інтегрована здатність особистості, яка охоплює знання, уміння і навички, досвід, цінності, ставлення, що можуть реалізуватися у процесі конкретної навчальної чи життєвої ситуації.

Академік Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук О.Я. Савченко сутність компетентнісного підходу до навчання сформулювала у вигляді стислої формули, де «звичний результат навчання «я знаю» змінюється на «я знаю, як це застосовувати, я це розумію»». При цьому важливим стає не тільки дати дитині необхідний багаж знань, умінь і навичок, але й навчити використовувати їх у різних життєвих чи навчальних ситуаціях. Олександра Яківна підкреслила, що компетентісна освіта стосується також «творчої сфери (я створюю, я змінюю, я знаходжу, я доповнюю), і емоційно- ціннісної (я прагну до, я хочу досягти, я дуже цінюю, я схвалюю, я відчуваю, що це мені потрібно)». При такому підході в учнів формується активна позиція дослідника, творця, особистості, здатної швидко і оптимально діяти відповідно поставлених завдань. Школярі починають усвідомлювати, що старанно вчитися потрібно не для того, щоб отримати високу оцінку, задовільнити батьків тощо, а для того , щоб мати можливість у майбутньому реалізувати свої бажання, стати успішними, а, отже, щасливими людьми.

Реалізація компетентісного підходу вимагає від учителя нових підходів до організації навчально-виховного процесу, зокрема оптимального вибору ефективних прийомів, форм і методів навчання та виховання молодших школярів. Педагог у своїй діяльності має мотивувати дітей на досягнення індивідуальних результатів, залучати учнів до визначення мети роботи, діалогу, ігрових ситуацій, драматизації й імпровізації, парної та групової роботи, рефлексивних суджень (як ти думаєш, що ти думаєш, твоє враження, що ти робиш) тощо. При цьому зменшується роль вчителя у контролювальній діяльності, перевага надається позитивному змістовому оцінюванню та систематичному заохоченню дітей до самоконтролю та самооцінювання. Варто зазначити, що важливим аспектом діяльності вчителя на сучасному етапі є вміння планувати не окремий урок, а цілісну систему, так як компетнтності учнів формуються не на окремому уроці, а протягом тривалого часу. Сучасний педагог має добре володіти педагогічною діагностикою, орієнтуючись не тільки на навчальні досягнення учнів, а й на його індивідуальні особливості, обдарування.

У навчальних програмах, які побудовані на засадах особистісно зорієнтованої освіти, системного та компетентісного підходів, з кожного предмета визначено державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, що враховують зміст і структуру предметних компетентностей (учень розпізнає, знає, розуміє, застосовує, виявляє ставлення, оцінює тощо) та ключових компетентностей (вміння вчитися, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, громадянська, соціальна, інформаційно-комунікативна). Згідно із вищевказаним нормативним документом результатами навчання у початковій школі є: повноцінні читацькі, мовленнєві, обчислювальні вміння і навички, узагальнені знання про реальний світ у його зв’язках і залежностях, розвинені сенсорні уміння, мислення, уява, пам’ять, здатність до творчого самовираження, особистісно-ціннісного ставлення до праці, мистецтва, здоров’я, уміння виконувати творчі завдання. Поряд із цим важливе місце відводиться оволодінню ключовими компетентностями. Ключові (базові) компетентності формуються на міжпредметній основі і передбачають особистісний, соціальний та інтелектуальний розвиток школярів. Пріоритетну увагу слід приділити формуванню такої ключової компетентності, як уміння вчитися, основою якої є загальнонавчальні уміння і навички (навчально-організаційні, загальномовленнєві, загальнопізнавальні, контрольно-оцінні). Ефективне оволодіння зазначеною компетентністю – є необхідною умовою подальшого успішного навчання учнів.

Особливу увагу слід приділити організації навчально-виховного процесу у 1 класі, для успішної реалізації якої були розроблені заходи щодо проведення Всеукраїнської акції «Дай руку, першокласнику!» у 2012 році.

У початковий період навчання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду, який ми пропонуємо провести протягом двох перших тижнів. Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного шкільного навчання забезпечуватиме їй подальший розвиток, успішне навчання та виховання. Методичні рекомендації щодо проведення адаптаційного тижня будуть подані в окремому посібнику.

Виконання запропонованих заходів допоможе усім структурним підрозділам, учителям початкових класів підготуватися до впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти у новому навчальному році, створити необхідні умови для успішної адаптації першокласників до

шкільного життя.






Схожі:

С. А. Гаряча, кандидат педагогічних наук, завідувач лабораторії дошкільної...
С. А. Гаряча, кандидат педагогічних наук, завідувач лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної...
На уроках географії
Мойсеєва С. Г., завідувач лабораторією природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського...
А.Є. Чепюк, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського...
Л. Н. Добровольська, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаси 2008
Укладачі: С. А. Гаряча, завідувач лабораторії дошкільної та початкової освіти ЧОІПОПП
ВИКОРИСТАННЯ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ПІДХОДУ У МЕТОДИЧНІЙ РОБОТІ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
А.Є. Чепюк, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Методичні рекомендації «Про організацію роботи в дошкільних навчальних...
Ванько Ксенія Іванівна, методисти лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інститут післядипломної освіти...
М. В. Афанасьєв Графік захисту дипломних робіт
Аніщенко Л. Я. – завідувач лабораторією оцінки впливу на навколишнє середовище УкрНДІЄП
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників...
Добровольська Людмила Насибівна, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної...
1. Загальні засади дошкільної педагогіки Дошкільна педагогіка, як...
Загальними засадами дошкільної педагогіки є її предмет, особливості та організація педагогічного дослідження в галузі дошкільної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка