Сатирична комедія М. Куліша «Мина Мазайло»


Скачати 62.13 Kb.
Назва Сатирична комедія М. Куліша «Мина Мазайло»
Дата 10.02.2014
Розмір 62.13 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
МАРІУПОЛЬСЬКЕ ВИЩЕ МЕТАЛУРГІЙНЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ

Сатирична комедія М.Куліша «Мина Мазайло»

Методична розробка уроку з української літератури



Розробила викладач української мови та

літератури МВМПУ Морозова О.М.

2012

Урок

Тема: Сатирична комедія М.Куліша «Мина Мазайло».

Мета: 1) прищеплювати любов і повагу до українського слова, до літератури і театрального мистецтва; виховувати кращі людські якості (доброту, щирість, взаєморозуміння, взаємоповагу, відповідальність, гуманізм тощо); виховувати патріотизм, формувати національну самосвідомість, розширювати кругозір учнів, поповнювати їх лексикон;

2) розвивати пізнавальні (увагу, пам'ять, уяву) та творчі здібності учнів, логічне абстрактне мислення, зв’язне мовлення, вміння сприймати, співставляти та аналізувати факти і явища, виділяти суттєве, робити висновки;

3) перевірити знання учнів з попереднього матеріалу; ознайомити учнів з п’єсою М.Куліша «Мина Мазайло», вчити аналізувати твір, визначати проблематику, розкрити актуальність твору в наш час: мовна проблема в сучасній Україні.

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми: евристична та репродуктивна бесіда, конспектування матеріалу, виразне читання, аналіз, складання схеми, робота над заповненням таблиці, інсценізація уривків твору «Мина Мазайло», перегляд уривків відеофільму «Мина Мазайло».

Засоби навчання: дошка, портрет М.Куліша, видання творів письменника, текст твору «Мина Мазайло», екран, комп’ютер, мультимедіапроектор, електронна презентація до твору М.Куліша «Мина Мазайло», відеофільм «Мина Мазайло», тлумачний словник української мови.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, теорія літератури, психологія, географія, людина і суспільство, філософія, етика, театральне та кіномистецтво.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Організаційний момент.

2. Повідомлення теми та мети уроку.

- Ми продовжуємо вивчення розділу «Українська література 1920 – 1930-х років», зокрема життя і творчість Миколи Куліша.

(у зошити записати дату та «Драматургія М.Куліша»)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів: перевірка домашнього завдання.

  1. Слово вчителя. Розглянемо життя і творчість М.Куліша у контексті історичних подій 1917 – 1930-х років.

(заповнення таблиці)

  1. Висновок: М.Куліш завжди був на хвилі подій: або сам брав участь у певних подіях, або відгукувався творами, у яких зображував актуальні на той час події та явища.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя У 1923 році з метою укріплення радянської влади більшовики розпочали процес корінізації, який в Україні був проголошений як процес українізації. Такий собі парадокс: в Україні – українізація. Зрозуміло, що М.Куліш не міг обійти цю тему – він відгукнувся твором «Мина Мазайло», у якому розкрив проблеми…А от які проблеми розкрив письменник у цьому творі ми визначимо разом.

( слайд; у зошити записати - «П’єса «Мина Мазайло»)

  1. Визначаємо жанр твору

(записати жанр твору у зошити (слайд).

  • А що таке комедія?

  • Що таке сатира?

  • Що таке трагікомедія?

  1. Визначимо тему твору. А в цьому нам допоможуть самі герої у виконанні учнів. Давайте заглянемо до Мазайлів.

(інсценізація уривків твору у виконанні учнів)

  • Отже, визначаємо тему твору. (висловлюються учні)

(слайд; тему записати у зошити)

  1. Складемо систему образів твору.

(словникова робота: шовіністи та українофіли) (слайд)

  • Чи можете ви визначити позитивних і негативних героїв?

  • Чому?

  • Отже, у творі немає позитивних героїв.

(записати у зошити)

  1. В основі твору – ставлення до української мови, до українізації представників різних таборів - шовіністичного та «патріотичного»

(записати у зошити)

  1. Слово вчителя. Як ви вважаєте, наскільки правомірно в моральному плані змінювати прізвище?

  • А як ви ставитеся до ідеї комсомольців з п’єси щодо прізвищ-номерів?

(перегляд уривку відеофільму)

  • Скажіть, а чи принесла зміна прізвища очікуване щастя в родину Мазайлів?

  • Вчитель: Отже, зміна прізвища не прийнятний процес, а якщо все ж змінюєш, то «сім разів виміряй – один раз відріж». Кінець кінцем – не прізвище прикрашає людину, а людина – прізвище; головне – не прізвище, а вчинки людини.

  1. Визначимо проблематику твору:

    1. Ставлення до мови;

    2. Збереження єдності родини, історичного прізвища як духовної цінності роду;

    3. Батьки і діти;

    4. Моральні проблеми (дружба, кохання, порядність тощо).

( слайд; записати у зошити)

  • Чи актуальні ці проблеми у наш час?

( учні висловлюються)

ІV. Домашнє завдання за рівнями:

1) повторити біографію письменника, читати, аналізувати п’єсу М.Куліша «Мина Мазайло» (жанр, тема, проблематика);

2) написати твір-роздум «Актуальність п’єси М.Куліша «Мина Мазайло» у наш час» .

V. Підсумок.

1. Інформація. Під час уроку використано відеовиставу за твором М.Куліша «Мина Мазайло» у постановці акторів театру імені Марії Заньковецької, режисер-постановник Григорій Шумейко.

2.А чи знаєте ви, що Головрепертком республіки дав п’єсі «Мина Мазайло» у тому ж таки 1929 році категорію «А» - найсприятливішу для повсюдного оприлюднення. Тож п’єса тріумфально обійшла театри Дніпропетровська і Херсона, Одеси і Вінниці, Житомира і Маріуполя. У київському театрі ім.І.Франка її поставив режисер Гнат Юра, а у харківському театрі «Березоль» - Лесь Курбас.

3. Система творчих та репродуктивних запитань.

- Скажіть, чи нагадують вам якихось героїв з творів світової чи української літератури герої цього твору - родина Мазайлів?

- Що можемо порадити родині Мазайлів і кожному з них окремо?

- Що вам запам’яталось у п’єсі? Що вразило?

4. Оцінювання, мотивація оцінок.

Додаток 1

Таблиця

«Життя і творчість М.Куліша у контексті історичних подій 1917 – 1930-х років»

з/п

Історико-політичні умови

Віхи життя і творчості М.Куліша

1

Царський режим




2

І світова війна




3

Жовтнева революція 1917 р. та громадянська війна




4

Відбудова після громадянської війни, встановлення радянської влади




5

Період НЕПу




6

Згортання НЕПу і встановлення тоталітарного режиму





Додаток 2

Система образів п’єси «Мина Мазайло»


Мина Маркович Мазайло

Килина Трохимівна Мазайло


+






Брат - дядько Тарас з Києва

Сестра – тьотя Мотя Розторгуєва з Курська





Дочка Мокрина

Син Мокій





Друзі - комсомольці



Подруга Уляна Розсоха



українофіли

шовіністи

Схожі:

Законом України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку»
Зареєструвати об’єднання співвласників багатоквартирного будинку „Куліша 10”, за адресою бул. Куліша 10, кв. 3, яке діє згідно Статуту...
Показ козацького лицарства, любові до України в романі П. Куліша...
Богдана Хмельницького, коли Україну роздирали різні соціалістичні пристрасті й політичні орієнтації, що й призвели до «Чорної ради»...
Данте Аліг'єрі Божественна комедія

Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української...
Тема. Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української нації: незалежності, національної гідності, влади. Докладна...
Тема. Позакласне читання. “Сатири сміливий володар…”(Д.І. Фонвізін. Комедія “Недоросток”)

Що таке «Людська комедія»?
Висловіть свої судження про те, як романтизм і реалізм поєднуються у творах Стендаля
Урок №1 Тема: Оноре де Бальзак основоположник соціально-реалістичного...
Тема: Оноре де Бальзак – основоположник соціально-реалістичного роману. «Людська комедія»-грандіозна енциклопедія життя Франції першої...
Монографії (з 2008 р.)
Ступницька Г.І. Комедія в англійській та українській драматургії на зламі ХІХ – початку ХХ століть. – Дрогобич: Посвіт, 2010. 160...
Чому зобов'язана п'єса своїм успіхом?
Франко не бачив драматурга рівного Карпенку-Карому. У його творах яскраво втілились народницькі ідеї, патріотизм письменника. Творча...
Уроку
Оформлення залу: дошка з обліком підсумків гри; портрети Данте, Шекспіра, Петрарки; міні-виставка: «Божественна комедія» Данте, «Гамлет»...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка