|
Скачати 163.26 Kb.
|
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації Управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради Відділ освіти виконкому Дзержинської районної у місті ради Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 56 ТЕМАТИЧНІ КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ З УКРАЇНЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ Учитель української мови та літератури Жушман Інна Миколаївна (кваліфікаційна категорія «Спеціаліст вищої категорії», старший вчитель ) 8 КЛАС УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ Творчість П. Гулака-Артемовського, Є. Гребінки, Т. Шевченка, Л. Глібова Літературний диктант 1. Назвіть прізвище письменника, який тричі обирався деканом факультету, а згодом став ректором Харківського університету. 2. Назвіть основні особливості байки. 3. Дайте визначення сатири. 4. Продовжте висловлювання: алегорія – це ... 5. Яка основна думка твору „Пан та Собака”? Як вона виражена в творі? 6. Поясніть алегоричний зміст образу Вола (Байка Є. Гребінки „Ведмежий суд”) 7. Знайдіть у тексті вірша Є. Гребінки „Човен” постійні епітети та запишіть їх. 8. Сформулюйте тему та ідею поеми Т. Шевченка „Гамалія” 9. Дайте визначення персоніфікації. 10. Як називається двоскладова стопа з наголосом на другому складі; з наголосом на першому складі; без наголосу? 11. В чому мораль байки Л. Глібова „Мірошник”? 12. Знайдіть у поезії Л. Глібова „Журба” слова-символи та поясніть їх значення. Творчість С.Руданського, І. Карпенка-Карого, І. Франка, Б. Грінченка, М. Коцюбинського 1. Сформулюйте тему та ідею поезії І. Франка «Каменярі» 2. Які слова називаються діалектизмами? Випишіть діалектні слова з поезії І. Франка «Гріє сонечко» 3. Дайте визначення антитези. Випишіть приклади антитези з вірша С. Руданського «Наука» 4. Що називається співомовкою? Назвіть її основні ознаки 5. Що таке комедія як драматичний твір? 6. Який епізод із п’єси І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» є кульмінацією? 7. Виділіть в поезії Б. Грінченка «Доки» повтори і поясніть, що вони допомагають виразити 8. Якими засобами користується Б. Грінченко в оповіданні «Сам собі пан», щоб створити комічні ситуації? 9. Назвіть лексичні та синтаксичні художні засоби; поясніть два з них 10. І в. Чому М. Коцюбинський назвав свій твір «Дорогою ціною»? Обґрунтуйте свою відповідь. ІІ в. Поясніть, посилаючись на текст, як автор ставиться до своїх героїв. (М. Коцюбинський «Дорогою ціною») ІІІ в. Розкрийте значення пейзажу в оповіданні «Дорогою ціною» М. Коцюбинського VІ в. Яку роль відіграють у творі марення Остапа? (М. Коцюбинський «Дорогою ціною» 9 КЛАС ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА Розгорнута відповідь на поставлене питання 1. Що ми називаємо літописом? Які особливості „Галицько-Волинського літопису”? Чому його називають художнім твором? Доведіть це. 2. Яка причина виникнення полемічної літератури? Назвіть найвідоміших полемістів ХІІ – ХVІ століття. 3. Чи повинна бути в демократичному суспільстві полемічна література? Обґрунтуйте своє твердження. 4. Якими, на вашу думку, були характер і світогляд І. Вишенського? 5. Яку гуманістичну думку підносить І. Вишенський у „Посланні до єпископів”? Проти кого воно спрямоване? 6. Дати характеристику козацьких літописів. Хто були автори літописів? 7. Які риси літератури, театру та фольклору об’єднала в собі вертепна драма? 8. Назвіть тему драми „Володимир”. Яка її головна думка? Назвіть епітети, використані письменником у цьому уривку. З якою метою їх вжито? 9. Чим зацікавив вас життєвий приклад Г. Сковороди? Чи можна його життя назвати прикладом? Сформулюйте основні принципи життя Г. Сковороди. 10. Які людські риси Г. Сковорода цінує, а які осуджує (за поезією „Всякому городу нрав і права”)? 11. У чому ви вбачаєте національно патріотичні мотиви поезії Г. Сковороди? Який образ піднімається у вірші „De Libertate”? 12. Як ви розумієте ідею „сродної праці” Г. Сковороди? Що особисто вам сподобалось із філософських поглядів Сковороди на життя? Чому? 13. Проаналізуйте притчу Г. Сковороди „Убогий Жайворонок”: - У чому повчальний зміст пісеньки Сабаша? - Що є запорукою волі для кожної особистості? - Чому автор закінчує свій твір притчею „У друга вода солодша від меду”? 14. Чому свою збірку Г. Сковорода назвав „Садом божественних пісень”? Як ці твори перегукуються з філософією і реальними вчинками Сковороди? Творчість Т.Г. Шевченка 1. Яку роль у поемі Т. Шевченка „Катерина” виконують ліричні відступи? 2. Поміркуйте, чому поема „Гайдамаки” можна вважати епопеєю? 3. Доберіть із поеми „Гайдамаки” рядки, які характеризують образ Яреми Галайди. 4. Поясніть, чому героїня твору „Катерина” закінчила життя самогубством? 5. Поміркуйте, чим зумовлена популярність Шевченкової поезії „Заповіт”? 6. Сформулюйте тему та ідею поеми „Єретик”. 7. Подумайте, чому героїня поеми „Наймичка” Ганна лише перед смертю зізналася синові. що вона його мати. 8. Доберіть образи-порівняння з комедії „Сон” („У всякого своя доля...”) для сатиричних портретів царя і цариці. 9. Поміркуйте, яку освіту Т. Шевченко у поемі „І мертвим, і живим...” заперечує, а яку вважає за необхідну. 10. Поміркуйте, чому в інтимній ліриці періоду заслання („Не тополю високую”, „І широкую долину...”, „Зацвіла в долині”) Т. Шевченко звертається до фольклору. 11. Випишіть із незакінченої поеми Т. Шевченка „Юродивий” риторичні вигуки та запитання і з’ясуйте їх роль у творі. 12. Прокоментуйте за текстом вірша „Ісая. Глава 35”, які Господнії дива побачать „темні” люди і чому? 13. Простежте, які три ідейні частини містить кожен вірш „Молитви”; якими фінальними словами вони об’єднані. 14. Вкажіть, які суспільні реалії відображено в поемі „Юродивий”; поясніть, чому вона актуальна і нині. 11 КЛАС ЛІТЕРАТУРА ХХ СТОЛІТТЯ, 1900-1930 РОКИ Розгорнута відповідь на проблемне питання 1. Якою постає громадянська війна у новелі М. Хвильового „Я (Романтика”) і як показано, що саме мирне населення терпить найбільші муки і втрати? 2. Яке враження справляє на вас „чорний трибунал”? Свою відповідь проілюструйте цитатами тексту. (М. Хвильовий „Я (Романтика)”) 3. В якій послідовності деградації людського „Я” варто розглядати персонажі революційного трибуналу? (М. Хвильовий „Я (Романтика)”) 4. Чи могла бути іншою розв’язка твору? якби безіменний чекіст залишив матір живою, він виріс би чи упав би в нашій оцінці? А в оцінці підлеглих? Чому саме? (М. Хвильовий „Я (Романтика)”) 5. Що спільного в „Мисливських усмішках” О. Вишні? Чому оповідача, що фігурує в творах, можна з впевненістю назвати великим природолюбом? 6. Проаналізуйте один з найкращих, на ваш погляд, пейзажів О. Вишні. Чим він вас вразив? (О. Вишня „Мисливські усмішки”) 7. Які головні теми найчастіше опрацьовували в своїх творах письменники української діаспори і чому саме ці теми? 8. Чи мають право такі особистості, як Є. Маланюк, називатися апостолами нації? Що дозволяє їм так різко висловлюватися на адресу народу, який претендує на європейськість? 9. Розкрийте проблему репресій і голодомору на Україні в часи Сталіна на прикладі роману В. Барки „Жовтий князь”. 10. Проаналізуйте такий висновок про свій творчий доробок В. Барки: ”Я щасливий, бо написав твори, про які мріяв, і знаю, що вони будуть значною допомогою в духовному житті мого народу, особливо в майбутньому”. 11. У новелі „Подвійне коло” (Ю. Яновський „Вершники”) усі події відбуваються протягом одного дня на одному місці і між членами одного роду. Для чого авторові знадобилося таке „згущення фарб” і „стиснення часу”? 12. Чому кожен з братів – трагічна постать, але, в той же час, ця трагічна постать не може служити зразком, взірцем для читача? (Ю. Яновський „Вершники”) 13. Як батько в новелі „Шаланда в морі” ставиться до своїх синів? Чому? А як ставиться мати? (Ю. Яновський „Вершники”) 14. Проаналізуйте драму М. Куліша „Мина Мазайло” з точки зору художності й актуальності для часу написання і постановки, а також для сьогодення? 15. Як показана „українізація” М. Кулішем у драмі „Мина Мазайло”? 16. Чому навіть через далеку в часі і віддалену в ідеологічному звучання п’єсу „Ярослав Мудрий” І. Кочерга міг поплатитися волею, а то й життям? 17. Для чого автор ставить князя на перехресті складних проблем і перед важливим вибором? Назвіть і проаналізуйте відповідні епізоди. (І. Кочерга „Ярослав Мудрий”) Творчість М. Хвильового, О. Вишні, Є. Маланюка, В. Барки, Ю. Яновського, М. Куліша, І. Кочерги 1. Якою постає громадянська війна у новелі М. Хвильового „Я (Романтика)” і як показано, що саме мирне населення терпить найбільші муки і втрати? 2. Яке враження справляє на вас „чорний трибунал”? Свою відповідь проілюструйте цитатами з тексту. 3. В якій послідовності деградації людського „я” варто розглядати персонажі революційного трибуналу (Андрюша, безіменний голова трибуналу, доктор Тагабат, дегенерат)? 4. Вимогла бути іншою розв’язка твору? якби безіменний чекіст залишив матір живою, він виріс би чи упав би в нашій оцінці? А в оцінці підлеглих? Чому саме? 5. Що спільного в „Мисливських усмішках” О. Вишні? Чому оповідача, що фігурує в творах, можна з впевненістю назвати великим природолюбом? 6. Проаналізуйте один з найкращих, на ваш погляд, пейзажів О. Вишні. Чим він вас зворушив? 7. Які головні теми найчастіше опрацьовували у своїх творах письменники української діаспори і чому саме ці теми? 8. Чи мають право такі особистості як Є. Маланюк, називатися апостолами нації? Що дозволяє їм так різко висловлюватися на адресу народу. який претендує на європейськість? 9. Розкрийте проблему репресій і голодомору на Україні в часи Сталіна на прикладі роману В. Барки „Жовтий князь”. 10. Проаналізуйте такий висновок про свій творчий доробок самого В. Барки: „Я щасливий, бо написав твори, про які мріяв, і я знаю, що вони будуть значною допомогою в духовному житті мого народу, особливо в майбутньому”. 11. У новелі „Подвійне коло” (Ю. Яновський „Вершники”) всі події відбуваються протягом одного дня на одному місці і між членами одного роду. Для чого авторові знадобилося таке „згущення фарб” і „стиснення часу”? 12. Чому кожен із братів – трагічна постать, але, в той же час, ця трагічна постать не може служити зразком, взірцем для читача? 13. Як батько в новелі „Шаланда в морі” ставиться до своїх синів? Чому? А як ставиться мати? 14. Проаналізуйте драму М. Куліша „Мина Мазайло” з точки зору художності й актуальності для часу написання і постановки, а також для сьогодення. 15. Як показана „українізація” М. Кулішем у драмі М. Мазало? 16. Чому навіть через далеку в часі і віддалену в ідеологічному звучанні п’єсу „Ярослав Мудрий” І. Кочерга міг поплатитися волею, а то й життям? 17. Для чого автор ставить князя на перехресті складних проблем і перед важливим вибором? Назвіть і проаналізуйте відповідні епізоди. 8 клас ЗВЕРТАННЯ, ВСТАВНІ СЛОВА, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ, РЕЧЕННЯ 1. Вставте пропущені розділові знаки, визначте і підкресліть звертання в реченнях. І варіант Приймай же серце мову сонця чисту. Пізно лебедику мій Вороття немає. Як вам важко романісти на Парнас високий лізти! Юносте заплакана й весела Добре що такою ти була. ІІ варіант А по чім ви паніматко продаєте шинку? Чи пустите добрі люди переночувати? Вишли грошей на дорогу ніжна моя кицько! Ой рятуй мене Гавриле! 2. Визначте, чим ускладнені речення: - однорідними членами, - звертаннями, - вставними словами. Відповіді запишіть після речень. І варіант На вулицю, в степ, чи навіть на річку її не докличешся. Мамо, а родзинки теж скоромні? Та от нема сьогодні Корчуна, оце біда! ІІ варіант Мабуть, вони не слухалися своїх мам. А в кухні дим, чад, гармидер, задуха. Аж ось, нарешті, крізь юрбу продирається поліцай. 3. Зробіть повний синтаксичний розбір речення І варіант Зрозуміло, багато вчених намагаються отримати абсолютно чисту воду. ІІ варіант Налита в склянку вода – вважають науковці – розчинить стінки склянки, а зіткнувшись з газом, розчинить і газ. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ 1. На які типи поділяються речення за метою висловлення? 2. На які типи поділяються речення за будовою? 3. За способом вираження підмети бувають … 4. Що означає підмет? 5. Назвіть способи вираження підмета. 6. Що означає присудок? 7. За структурою розрізняють присудки… 8. За характером морфологічного вираження складені присудки поділяються на… 9. Яким способом виражається складений дієслівний присудок? 10. Назвіть допоміжний компонент у складеному іменному присудкові. 11. Назвіть види додатків, наведіть приклад. 12. Складіть речення, в яких використайте запропоновані слова спочатку як підмети, потім як додатки: оселя, дощ, блакить 13. Що означає означення? 14. Доберіть означення до поданих слів спочатку узгоджені, потім неузгоджені: стежка, двір, студенти, трамвай 15. Дайте визначення прикладки, наведіть приклад. 16. За будовою прикладки бувають… 17. Які розділові знаки вживаються при прикладці, наведіть приклад? 18. На які питання відповідає обставина? 19. На які групи поділяються обставини за значенням? Наведіть приклади. 20. Зробіть синтаксичний розбір речення. Дружба народів – це злагода й мир. Я печу раків і мовчки стою на одному місці. На уроках він завжди про щось своє думає. Тривога прадіда предавня мені заснути не дає. Коли ж дерево під корінь підтяти – жить не буде. Були тут люди вищої краси. Минуле ніколи не повертається. Головним інструментом у хірурга є скальпель. Дуже корисно побувати ще раз у житті дитиною Сьогодні я такий щасливий. Який мій друг великодушний! Стомилися хлопці, сіли спочити. У кожної людини є про що розповісти. Любов до народу – це служіння народові. Яка ганьба – плювати у криницю. Ніяк не йняв віри Грицько. Краєвид і справді був чудовий. ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ 1. На які групи поділяються дієслівні односкладні речення? 2. Яка ознака лежить в основі поділу дієслівних односкладних речень на групи? 3. Назвіть засоби вираження головного члена речення в безособових реченнях. 4. Що таке односкладне речення? 5. Які другорядні члени речення можуть бути в називних реченнях? 6. Зробити синтаксичний розбір речення; визначити, якими частинами мови виражені слова: І в. Де немає святої волі, не буде там добра. ІІ в. Розглянемо приклади узагальнено-особових речень. ІІІ в. Просять тебе не втручатися в мої особисті справи. ІV в. За всіх скажу, за всіх переболію. V в. Капає зі стріх. VІ в. Не берися не за своє діло. 11 КЛАС СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. ТИПИ ПІДРЯДНОГО ЗВ’ЯЗКУ. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ОДНОСКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ 1. Назвіть типи підрядних зв’язків у словосполученнях. 2. Визначте серед поданих словосполучень таке, що не являється окремою синтаксичною одиницею. Взяти під захист, глибоко переконаний, море роботи, почуття матері. 3. Запишіть приклади трьох прикметникових словосполучень. 4. Як поділяються словосполучення за морфологічним вираженням головного слова? 5. Назвіть типи речень за метою висловлювання. 6. Зробіть синтаксичний розбір речення. Які члени речення пропущено в другому реченні? Він рибу варить. Лина, що спіймав уранці. 7. Якою частиною мови виражений підмет у реченні? Проспіва, протягне „ох!”, молока хильне за двох і вертається до хати. 8. Укажіть, в якому реченні наявна прикладка. Щастя ніколи не стане жар-птицею. Заросли окопи терном-полинами. А по краю-небокраю сходять ранки. Я слухаю цей щебет-спів. Я мріять буду, коли салютами-громами гуркоче небо навесні. 9. Зробіть синтаксичний розбір речення. Чим морфологічно виражений додаток у реченні? Боярине, прошу зажити з нами хліба-солі. 10. Назвіть види односкладних речень. 11. Зробіть синтаксичний розбір речення, дайте повну його характеристику. Чим виражений присудок у реченні? Хотів швидше дізнатися про життя дорогих мені людей. 12. Назвіть засоби вираження головного члена в безособових реченнях. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ 1. У котрому рядку складнопідрядне речення? Зробіть повний синтаксичний розбір його. Треба слову ніжності додати, щоб уміло друзів пригортати. Уночі була гроза, а ранок видався на диво ясний. Чого навчився, того за плечима не носити. Народе мій, до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя. Билося серце, і гріла кров од передчуття чогось в житті радісного, могучого. Батьківська хата – це те, що завжди згадується, сниться. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць. Україна моя починається там, де туга моя кінчається. Встаньмо з колін, розірвімо пута, якими нас віками приковано до чорних скель. 2. Позначте і випишіть речення, яке є... - неозначено-особовим: У школі готуються до свята рідної мови. Не брудни криниці, бо схочеш напитися. Приємно влітку відпочити на березі лісового озерця. - називним: Вечоріє. Маленька хатинка біля річки. Радісні, усміхнені обличчя. - односкладним: Хіба є хто на землі розумніший за людину? Кімната здавалась йому пусткою. Їм обом було дуже весело на березі річки. 3. Визначте вид односкладного речення. Зробіть повний синтаксичний розбір його. Кругом насадили багато різних квітів. Свіжо так і мрійно так кругом. Поділять тебе, земле, ой поділять. 4. Поставте розділовий знак, поясніть його: Промчався вершник по німій Полтаві у серці міста громом віддалось. Він бачив до Борислава пливли люди з гір і долин, з містечок і сіл. Знов яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив. 5. Як поділяються складні речення за засобами зв’язку? ( 6. Назвіть різновиди складносурядного речення. 7. Назвіть сполучники, що передають єднальні відношення складносурядних реченнях. 8. Укажіть складносурядне речення з протиставним відношенням. Зробіть його синтаксичний розбір. Прийде весна, і всюди крига скресне. Діамант малий – краси багато. Праведник може спіткатись на тропах земних з нечестивим, але між душами їх путь несходима лежить. Що менше слів, то висловлюватись легше. |
ТЕМАТИЧНІ КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ з дисципліни Чура М. Г. Тематичні контрольні роботи з дисципліни «Методика навчання основ інформатики в молодших класах». Красноармійськ: Педагогічне... |
Н. С. Василенко Підсумкові контрольні роботи за рік із зарубіжної літератури Підсумкові контрольні роботи із зарубіжної літератури (5-11 класи) // Василенко Н. С., Ольшаниця, школа. – 2010. – с. 40 |
«Числівник» ( «У світі цікавого») Тематичні попереджувальні, пояснювальні, коментовані, міні – диктанти, контрольні диктанти, самодиктанти в 5 – 9 класах на тему |
МАЙСТЕР КЛАС «Використання інноваційних технологій у системі роботи... «наставники думки, волі, духу людини», бо наука рідної мови, літератури – наука про найголовніше: про Україну, рідну землю, її силу... |
Форми і методи роботи на уроках української мови і літератури в умовах... «Пам’ятайте, що кожна дитина приходить у школу зі щирим бажанням добре вчитися. Вона ніби яскравий вогник, що освітлює світ дитячих... |
1. Загальна характеристика Якщо студент постійно відвідував заняття, успішно виконав усі контрольні завдання впродовж семестру, має позитивну атестацію на підставі... |
1. Загальна характеристика Якщо студент постійно відвідував занаття, успішно виконав усі контрольні завдання впродовж семестру, має позитивну атестацію на підставі... |
М іністерство освіти і науки України Мета: повторити, узагальнити знання учнів з мови і літератури; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; збагачувати словниковий... |
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації... |
Вікторина для знавців української мови та літератури Мета: поглибити знання учнів із лінгвістики; формувати навички колективної роботи; сприяти розширенню словникового запасу школярів;... |