Надії Петрівни "Семантико-стилістична характеристика вигуків в українській мові"


Скачати 47.48 Kb.
Назва Надії Петрівни "Семантико-стилістична характеристика вигуків в українській мові"
Дата 19.05.2013
Розмір 47.48 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Відгук

на роботу учениці 11 класу Теребовлянської гімназії-спецшколи-інтернату Барнасевич Надії Петрівни "Семантико-стилістична характеристика вигуків в українській мові" (на матеріалі повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я»)

Тема роботи учениці 11 класу Барнасевич Надії актуальна, вибрана правильно, так як вивчення стилістичних функцій одиниць мови у школі - ­справа нова і мало розроблена.

Учениця поставила собі за мету зібрати приклади використання вигуків у різних жанрах української літератури, але детально дослідила творчу манеру Івана Нечуя-Левицького у повісті «Кайдашева сім'я».

Робота складається з двох розділів. У першому – «Експресивно-стилістичні засоби сучасної української мови» висвітлено теоретичні основи дослідження: загальні поняття про експресивно-стилістичні функції мови, експресивність вигуків, функціонування їх у різних стилях мовлення.

Другий розділ «Семантико-стилістична характеристика вигуків» присвячений емоційним вигукам, вигукам, що виражають волевиявлення, спонукання до якоїсь дії, вигуковим фразеологізмам.

Аналіз вигукової фразеології у повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» показує особливості і наслідки нашарування у світогляді українців дохристиянського та християнського способів мислення.

Позитивною рисою роботи Барнасевич Надії є те, що вона не тільки зібрала теоретичні відомості про експресивно-стилістичні засоби мови, а й уклала невеличкий словник вигуків з твору «Кайдашева сім’я». У додатках вміщено таблиці, приклади з українських народних казок.

Робота учениці є цікавим, змістовним матеріалом для проведення факультативних занять зі стилістики, для використання у позакласній роботі з метою зацікавлення підлітків художньою літературою.
Вчитель української мови та літератури

Теребовлянської гімназії-спецшколи-інтернату Мартинчук Н.Б.

Рецензія

на наукову роботу на тему: «Семантико-стилістична характеристика вигуків в українській мові (на матеріалі повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я») учениці 11 класу Теребовлянської гімназії-спецшколи-інтернату Барнасевич Надії Петрівни

Вигуки відіграють велику роль не тільки в передачі усвідомленої реакції на оточення, а й у художньо-експресивному зображенні подій та явищ. Вивчення їх поширює і поглиблює уявлення про систему мовних засобів, що служить для вираження потрібного відтінку змісту. Враховуючи те, що вивчення стилістичних функцій вигуків у мові мало досліджене, тема наукової роботи є актуальною.

Дослідження відзначається чіткістю побудови і складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури і додатків.

У вступі учениця розкриває актуальність теми дослідження, її теоретичну, практичну та методологічну цінність, визначає мету та основні завдання дослідження, об'єкт, предмет і методи дослідження.

У першому розділі «Експресивно-стилістичні засоби сучасної української мови» висвітлено такі теоретичні питання: загальне поняття про експресивність, шляхи її забезпечення, експресивно-стилістичні функції мови, експресивність вигуків, функціонування їх у різних стилях мовлення.

У другому розділі «Семантико-стилістична характеристика вигуків» учениця розкриває роль емоційних вигуків, вигуків-словосполучень, подає їх чітке розмежування. Також висвітлює експресивно-стилістичні функції вигуків, поняття вигукових фразеологізмів. Все це ілюструє прикладами із твору Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».

Окрім теоретичних матеріалів про вигук, зібраних ученицею, робота містить різноманітні таблиці, приклади з українських народних пісень, казок, повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я».

Тези

Барнасевич Надії Петрівни, Тернопільське обласне комунальне територіальне відділення МАН України, Теребовлянська гімназія-спецmкола-інтернат,

11 клас, м. Теребовля

Семантико-стилістична характеристика вигуків в українській мові

(на матеріалі повісті Івана Нечуя-Левицькоrо «Кайдаmева сім'я»)

В українському літературознавстві є багато досліджень мистецької спадщини І.Нечуя-Левицького. Предметом наших зацікавлень стала семантико-стилістична характеристика вигуків, використаних І.Нечуєм-Левицьким в одному творі - "Кайдашева сім'я".

Поняття «вигуки» вивчає цілий ряд наукових дисциплін. Проте і зараз, на сучасному етапі, це питання ще висвітлено недостатньо. Емоційна лексика (лексика вигуків) традиційно вивчається з урахуванням таких категорій, як оцінювання, експресивність, образність.

Вигуки стоять осторонь від усіх інших частин мови. Вони найстисліше передають наші почуття, переживання і бажання, постійно вимовляються з видільною інтонацією.

Вигуки відіграють велику роль не тільки в передачі усвідомленої реакції на оточення, а й у художньо-експресивному зображенні подій та явищ. У повісті «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького ми знайшли близько 200 речень із вигуками. Найчастіше їх вживає стара Кайдашиха (46 разів). Найпоширенішими вигуками у повісті є Ой Бо;же мій! (57 разів), Ой! (28 разів), а також Еге! (23 рази). У народних казках частіше зустрічаються вигуки, притаманні розмовному стилю: Ой!, Ну!, Еге!

у досліджуваному матеріалі серед емоційних вигуків трапляються вигуки авжеж, далебі, справді, справді-бо. Ці відомі здавна вигуки виражають значення ствердження.

Подив, гіркоту, почуття жалю передають вигуки Ой біда! Ой лишечко! Ой лишенько! Їй-богу, які найчастіше вживаються у мові Кайдашихи.

Подив, почуття жалю, співчуття передають вигуки Ой Господи! Ой Боже мій! Ой Боже мій милосердний! Вони характерні для мовлення Кайдашихи, яка часто даремно згадує ім'я Бога.

У мовленні Кайдашихи, Мотрі функціонує вигук Ох-ох!, який вживається для вираження іронії, зневаги.

Почуття байдужості передає часто вживаний у діалогічному мовленні вигук ат! Наприклад: «Ат! Одчепись од мене, - тихо мовив Карпо» [с.12]

У мовленні молодшого покоління Кайдашів трапляється вигук Будь здорова!, який виражає щирі побажання. Наприклад: «Будь здорова, чорноброва! - сказав Карпо, не знімаючи бриля і легенько кивнувши головою» [с.25].

Жартівливого значення висловлюванню надає вигук Ей! Наприклад: «Ей, встань, бо я тебе підведу червоною глиною: будеш ще рудіший, - сказала Мотря, махаючи віхтем коло самого Карпа» [с.28]. Вигук ану спонукає до дії. Наприклад: «Ану, Мотре, заплач! Я ще зроду не бачив, як дівчата за глиняниками плачуть» [с.29].

У повісті вагоме місце займають вигукові фразеологізми, які відбивають давні дохристиянські уявлення про основні елементи побудови світу, про розуміння «доброго» і «недоброго», уявлення про язичницьких богів Цура і Пека, про суб'єктів демонічного світу.

Вигуки є невід'ємною частиною нашої розмовної мови, оскільки з їх допомогою ми можемо виразити та передати наші почуття, переживання, бажання. Вивчення їх поширює і поглиблює наше уявлення про систему мовних засобів, що служать для вираження потрібного відтінку змісту.

Схожі:

ФРАЗЕОЛОГІЧНІСТЬ СЕМАНТИКИ ПОХІДНИХ СЛІВ В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ
...
Тези Барнасевич Надії Петрівни, Тернопільське обласне комунальне...
...
Учениця 11-Б класу, староста 4 групи
Ман – секція медицини (II, III місце по місту Києву 11, 10 клас). Друкувалась в «Українському науково-медичному молодіжному журналі»...
ПРАВИЛА оформления статей в Вестнике Национального технического университета
Оригінал статті готується в редакторі Microsoft Word (2000-2003) на українській / російській мові. Формат листа – Поля: низ – 25...
ПРАВИЛА ОФОРМЛЕННЯ СТАТЕЙ У ВІСНИКУ НАЦІОНАЛЬНОГО ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ "ХПІ"
Оригінал статті готується в редакторі Microsoft Word (2000-2003) на українській / російській мові. Формат листа – Поля: низ – 25...
Шановний Олександре!!!
Григорій Гаврилович (1953р народження). Він написав більше 200 пісень на українській мові,на самі різні теми. Постійно показують...
Шиманович Г. М., канд філол наук, доцент кафедри англійської філології
Крім того, в мові відбуваються зміни, і “граматико-категориальна динаміка номінативних одиниць у мові є основою для подальших еволюційних...
Емоції пронизують життя людини, супроводжують будь-яку її діяльність....
Емоції пронизують життя людини, супроводжують будь-яку її діяльність. Вони – найважливіша сторона людського існування. Багатство...
Прокуратура м. Луганська
Законом України «Про мови в Українській РСР» статтею 11 встановлено: «В Українській РСР мовою роботи, діловодства і документації,...
Ш. А. Амонашвили “Зло торжествует только тогда, когда хорошие люди ничего не делают”
При навчанні іноземній мові має місце доцільна зміна фізичної і психічної діяльності учнів на основі їх власного досвіду у рідній...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка