|
Скачати 146.47 Kb.
|
Тема: Доба європейського Відродження(Ренесансу), її хронологічні межі. Ідейний рух гуманізму. Роль античності. Скарби культури Ренесансу. Мета: поглибити знання учнів про естетичні засади мистецтва епохи Відродження та її значення для світової культури,поглибити сутність поняття « гуманізм»;ознайомити учнів з провідними мислителями та митцями доби Відродження; сприяти формуванню цілісного сприйняття і розуміння історико-культурного розвитку людства;розвивати культурно-естетичні смаки учнів й уміння зіставляти й узагальнювати набуті знання;на основі встановлення між предметних зв»язків виховувати інтерес до світової поезії. Епіграф: Це був найбільший прогресивний переворот з усіх пережитих до того часу людством, епоха, якій потрібні були титани і яка народила титанів за силою думки, пристрасті і характеру. Ф.Енгельс Хід уроку І. Організаційний момент ІІ.Мотивація навчальної діяльності Учитель. Сьогодні,діти, я пропоную вам поринути у цікаву подорож епохою, яка була чи не найбільш значущим періодом в історії мистецтва та подарувала світові цілу плеяду геніїв. А назва цієї епохи-Відродження. (Слайд 1) На уроках світової літератури у 5 класі ви мали можливість зустрітися з казковим птахом феніксом, який кожні 500 років приносить себе у жертву вогню, щоб потім відродитися з попелу.Кожні 500 років Фенікс прилітає з Аравії до Єгипту. Живиться він тільки бальзамом і пахучою смолою. Перед смертю робить гніздо із запашних гілок на самісінькій верхівці пальми-і там, під високим чистим небом, його, нічим не захищеного, спалює сонячне проміння. Тож, помираючи, він не йде у пітьму, а згорає в сонячному світлі. Тому ім.»я його означає « багряний»-рівний сонячному вогню. Він не згорає у вогні, не гине,а полум»яніє у сонячному світлі, щоб відродитися Минає 500 років і силою Сонця воскресає Фенікс із попелу, відроджується, щоб знову молодим і красивим з»явитися у рідному краї. Фенікс символізує безсмертя через вічне відродження. Усяку справу, незначну чи справу всього життя, треба завершувати не як фінал, а як початок нової справи, оновленого життя. Фенікс символізує важкі життєві випробування, випробування та незгоди, долаючи які, людина оновлюється духовно. Таким « феніксом» в історії культури людства вважають епоху, часові межі якої припадають на середину ХІІІ-ХУІІ ст. Назву їй дав у 1550 році видатний італійський митець Джорджіо Вазарі у біографіях художників Італії « Життєписи найвідоміших живописців, скульпторів і зодчих»(Слайд 2) Вазарі проголошує ідею відродження античної спадщини у нову добу. Лише два з половиною століття тривала епоха Європейського Відродження(або Ренесансу)-з другої половини ХІУ до початку ХУІІ століття(історики називають 1616 рік, рік смерті Вільяма Шекспіра та Мігеля де Сервантеса Сааведри) Але за цей час світ змінився невпізнанно. Мета нашого уроку-зрозуміти, які ж саме зміни відбулися у Західній Європі в світоглядно-естетичному плані; що саме зумовило небувалий розквіт науки, мистецтва, філософії, політики, пізнання світу(географічні відкриття); яке місце у цьому процесі відводилося людині, чому так гостро постало питання про людську гідність; чому ідейною домінантою цього часу став гуманізм. Це перше знайомство з добою Відродження ми будемо деталізувати, поглиблювати й розширювати, вивчаючи твори таких видатних геніїв Ренесансу, як Вільям Шекспір, Мігель де Сервантес Сааведра, Франческо Петрарка, Джованні Боккаччо. Проте сьогодні спробуємо якомога цілісніше скласти уявлення про цей час, з»ясувати його ідейні та естетичні домінанти, познайомитися з найвидатнішими митцями, висловити особисте враження про деякі мистецькі шедеври. А епіграфом до нашого уроку я хочу взяти слова Ф. Енгельса ( слайд 3) Асоціативний ланцюжок Відродження-ранок, весна, березовий струмок, повернення до чогось забутого, пробудження природи від сну….. ІІ Актуалізація опорних знань Бесіда. -Діти, що ви знаєте про добу Відродження?(слайд 4) (Відродження-це потужний ідеологічний і культурний рух , зумовлений переходом суспільства Західної і Центральної Європи до нової соціально-економічної формації.) Учитель. У межах старого світу народжувалася нова людина(з неї і починається Відродження) Місце її народження не виникає сумніву-Італія, а дату називають з точністю до місяця і дня: 8 квітня 1341 року, на Паску. У цей день на Капітолійському пагорбі сенатор Рима увінчав лаврами великого Франческо Петрарку. Така церемонія ушанування поета існувала в античну давнину, але вже багато століть не відновлювалася. Петрарка поклав вінок на вівтар головного римського святилища-собору Святого Петра. Античне дійство здійснилося в новому обрамленні: поет пропонував не повертатися до античності, а з»єднати античний ідеал гармонійної особистості з християнською духовністю. В Європі цей період в історії називають епохою Ренесансу. Її хронологічні межі :(Слайд 5) ХІІІ-перша половина ХУІст-Передвідродження; ХІУ-кінець ХУст-Раннє Відродження; кінець ХУ-початок ХУІст-Високе Відродження; початокХУІ-кінецьХУІст-Пізнє Відродження. Відкриття, зроблені за епохи Відродження , змінили не тільки світ, людину в ньому, хід подальшої історії, вони продовжують хвилювати тих, які народилися не в ті буремні , такі цікаві і хвилюючі роки . Образи Коперника, Колумба знайшли своє відображення в картинах художників, кінофільмах, поетичних творах. Виразне читання учнями поезій.(слайд 6) О людях. Бессмертных. Великих и стойких. Гигантах учености. Духа. Характера. О людях-рабах. О мечтателях первых, Бросающих вызов суворому богу.. До боли в глазах смотрит в небо Коперник, На много векав обогнавший эпоху.. О вспомните люди Как было им трудно! Как жегся огонь. И как ветер хлестал.. Доминиканец Джордано Бруно Взошел на костер, как на пъедестал! …Шатался Привычный божественный идол, Он страшною карою напрасно грозил.. И встал Галилей И в лицо иезуитам « А все ж таки вертится!» Чтобы там ни было:пусть питки, Пусть не сносить головы, Склоняется мир над запретными книгами.. « А все таки вертится!» Слышите вы?! И шепчуться люди. И людям не вертися, И в мире туманно, печально, темно, Но вертится! ВЕртится! Все ж таки вертится! Историю остановить не дано. Роберт Рождественский. (Слайд 7) Тебе, Колумб,тебе венец! Чертеж земной ты выполнивший смело И довершивший наконец Судеб неконченное дело, Ты завесу расторг божественной рукой- И новый мир, неведомый, нежданный, Из безпредельности туманной На божий свет ты вынес за собой. Так связан, съединен от века Союзом кровного родства Разумный гений человека С творящей силою естества.. Скажи заветное он слово- И миром новым естество Всегда откликнуться готово На голос родственный его Федор Тютчев Видатні люди епохи Відродження називалися гуманістамиА що ж таке гуманізм?(слайд 8) Гуманізм(від.лат « людяний»)-світогляд , що визнає центром світобудови людину як частинку природи, найбільш досконале її творіння Чому ж батьківщиною Ренесансу стала Італія? По-перше, Італія стояла на перехресті торгівельних шляхів, що вели з Європи на Схід, мала вихід до моря. По- друге, такі міста як Мілан, Генуя,Венеція,Флоренція і насамкінець Рим були великими ремісницькими центрами Це була енергійна та заповзята група населення Люди дотримувалися правила: « Людина народжена не для проведення життя у сні, а для дії» Вони поспішали взяти якомога більше від життя радощів По-третє, у світі залишалося все менш віри в те, що все відбувається «з волі Божої» По-четверте, Італія-нащадок Стародавнього Риму Тут збереглося чимало пам»яток античної доби, які прославляли красу людини Антична культура почала відроджуватися, вона стала взірцем для діячів Відродження. Отже, Відродження базується на чотирьох китах:гуманізмі, реалізмі, емпіризмі і античній спадщині Центрами його в Італії стали Флоренція, Рим і Венеція. Саме звідси ідеї Ренесансу поширилися по всій Європі. Найвідоміших представників епохи називали титанами. Чому? ( Титан-людина, яка відзначається надзвичайною, величезною силою розуму, таланту) Великі зміни відбулися у розвитку науки і техніки ( слайд 9) Народжується наука в сучасному розумінні-наука як новий спосіб пізнання світу: -розвиток морської справи і кораблебудування; -великі зміни в медицині; - винахід Йоганом Гутербергом книгодрукування (бл.1445р); -обгрунтування геліоцентричної будови світу. Польський вчений Микола Коперник займався вивченням не лише астрономії і математики, а й медицини та права Він основоположник геліоцентричної системи світу(слайд 10) Італійський вчений Джордано Бруно був справжнім революціонером у науці, бо віддав життя за свої переконання Він стверджував , що світ безмежний і наповнений багатьма небесними світилами Сонце-тільки одна із зірок, а Земля-лише незначне небесне тіло.(Слайд 11) Великим прихильником ідей Коперника і Бруно був італійський вчений Галілео Галілей. Він перший із вчених спостерігав за зоряним небом в телескоп і підтвердив вчення Коперника: виявив велику кількість зірок, які не можна побачити неозброєним оком, гори на Місяці, плями на Сонці, супутника Юпітера. Галілей підтвердив припущення Бруно про те, що зірок-сонць величезна кількість,а Всесвіт безмежний.(слайд12) Як бачимо, вчені нової епохи, що залишилися в історії під назвою Ренесансу, змінили релігійні погляди на світ і змогли науково обґрунтувати його нове бачення. Період ХУ-ХУІІст має назву Великих географічних відкриттів, бо в цей час були здійснені подорожі , які відкрили людству нові частини світу(слайд 13)
Індивідуальне повідомлення учня про відкриття Америки Колумбом(слайд 14) У пошуках морського шляху до Індії Іспанія спорядила експедицію на чолі з генуезцем Христофором Колумбом. Знаючи про кулясту форму Землі, Колумб вірив, що якщо пливти на захід, то припливеш на схід-в казкову Індію У серпні 1492 р. Колумб вивів з тихої гавані Іспанії три каравели. 33 дні продовжувався шлях Атлантичним океаном , де ще ніколи не плавали європейці Експедиція досягла Багамських островів ( Центральна Америка), але Колумб був впевнений, що він опинпвся в Індії Він так і помер, не дізнавшись , що відкрив нову частину світу-Америку. Пізніше це довів флорентійський мореплавець А. Веспуччі.(Слайд 15,16) Індивідуальне повідомлення учня про відкриття Васко да Гамою морського шляху в Індію( слайд 17) Морський шлях у справжню Індію відкрив португальський мореплаватель Васко да Гама. Обігнувши африканський континент з півдня, у травні 1498 р. його експедиція досягла одного з портів Індії. І хоч уся подорож тривала майже два роки і загинуло дві третини екіпажу, прибуток від подорожі був колосальний Успіх експедиції отримав великий розголос в Європі. Відкритий маршрут ще три століття забезпечував торговельні зв»язки європейських країн з державами узбережжя Індійського океану.(слайд 18) Індивідуальне повідомлення учня про навколосвітню подорож Фернана Магеллана(слайд 19) У 1519 р. іспанська флотилія з п»яти кораблів під командуванням португальського мореплавця Фернана Магеллана вирушила на пошуки західного шляху з Європи до Моллукських островів Після тривалого плавання через Атлантичний океан уздовж берегів Південної Америки експедиції вдалося відшукати вузьку протоку, що з»єднувала Атлантичний океан з невідомим тоді величезним океаном Магеллан назвав його Тихим У березні 1521 р. іспанці досягли Філіппінських островів, де в одній із сутичок з місцевими жителями Магеллан загинув З 265 чоловік живими залишилися лише 18, тому ще довго ніхто не наважувався повторити його подвиг Навколосвітня подорож підтвердила практично, що Земля має форму кулі Титани були не тільки в науці, філософії, мореплавстві, літературі, а й у живопису, архітектурі, скульптурі того часу.(слайд 20) Живописці за епохи Відродження володіли усіма засобами зображення На їхніх картинах все рухається-навіть повітря, тінь, світло. Зразком для них було античне мистецтво Найкращі традиції цього мистецтва вони відродили і розвинули Найвідоміший із них-Леонардо да Вінчі- був архітектором, художником, скульптором, ученим, поетом Він вважав; « Щастя приходить до того, хто багато працює», тому протягом всього життя вивчав різні науки Презентація автопортрета Леонардо(слайд 21) Бесіда -Портрет Мони Лізи (« Джоконда») був у центрі твору, з яким ми знайомилися Назвіть його.(слайд 22) (Рей Бредбері «Усмішка») -Чому мистецтвознавці цю картину вважають символом епохи Відродження? ( В образі Мони Лізи втілено людину-мислителя Вона мовби сама розглядає глядача, ніби хоче проникнути в його думки, осягнути його характер) Вершиною мистецтва Європи вважається фреска « Таємна вечеря»(слайд 23) Виразне читання учнем поезії Осипа Мандельштама (слайд 24) Тайная вечеря Небо вечери в стену влюбилось,- Все изрублено светом рубцов- Провалилось в нее, осветилось, Превратилось в тринадцать голов Вот оно-мое небо ночное, Пред которым как мальчик стою: Холодеет спина, очи ноют Стенобитную твердь я ловлю- И под каждым ударом тарана Осыпаются звезды без глав: Той же росписи новые раны- Неоконченной вечности мгла… До постатей доби Відродження, що увійшли в історію людства, належить і Мікеланджело Буонарроті-скульптор, художник, архітектор, поет Презентація портрета (слайд 25) Найвідомішою скульптурою Мікеланджело вважається « Давид» Презентація фото скульптури « Давид»(слайд 26) Для Флоренції, яка в цей час боролася за свою незалежність, « Давид», встановлений перед палацом Синьйорії, став закликом до боротьби, до захисту Вітчизни. Мікеланджело Буонарроті все життя писав вірші, та відомими вони стали лише в останні роки життя митця На особливу увагу заслуговує сонет, в якому він розповідає про суть своєї творчості як скульптора. Виразне читання учнем сонета (слайд 27) Когда скалу мой жест кий молоток В обличия людей преображает,- Без мастера, который направляет Его удар, он делу б не помог Но божий молот из себя извлек Размах,что миру прелесть сообщает; Все молоты тот молот предвещает, И в нем одном-им всем живой урок Чем выше взмах руки над наковальней, Тем тяжелей удар:так занесен И надо мной он к высям поднебесным; Мне глыбою коснеть первоначальной, Пока кузнец Господень-только он!- Не пособит ударом полновесным Доказом унікальності таланту Мікеланджело стануть побудовані за його проектом будівлі Презентація фото Собору Святого Петра в Римі(слайд 28) Удостоєний честі бути названим титаном епохи Відродження і Рафаель Презентація портрета(слайд 29) Рафаель-неперевершений творець образу мадонни (слайд 30) Сікстинська мадонна, один з останніх його творів Тут з величезною силою в одному-образі жінки-матері художник зобразив ідеал величної краси, про яку мріяли поети, філософи Вірш « Сікстинська мадонна»(слайд 31) І Франко « Сікстинська мадонна» Хто смів сказать, що не богине ти? Де той безбожник, що без серця дрожі В твоє лице небесне глянуть може, Неткнутий блиском твої красоти? Так,ти богиня! Мати, райська роже, О глянь, на мене з свої висоти! Бач,я, що в небесах не міг найти Богів-перед тобою клонюсь тоже О бозі, духом мож ся сумнівати І небо й пекло казкою вважати, Та ти й краса твоя-не казка, ні! І час прийде, коли весь світ покине Богів і духів, лиш тебе, богине, Чтить буде вічно-тут, на полотні « Сікстинська мадонна»-візитна картка цілої доби, тому що в ній розкрито нові погляди на людину і життєві цінності Тут художник, випередивши віки, прагне побачити нас, своїх нащадків: Где ангелу земному краски взять, Чтоб красоту прославить неземную? Он должен был, покинув мастерскую, На небе-в царстве божьем-побывать Он светлой сделал вьющуюся прядь, Заняв у солнца краску золотую, Он горных духов благодать живую Сумел во взгляде ясном передать Он сделал взор божественный открытым, Зарю и млечность звездного пути Соединил и подарил ланитам, Помог лучу улыбки расцвести- И навсегда пребудет знаменитым Дерзнув на землю рай перенести Маріно (Італія) Презентація фото картини « Ангел» (слайд 32) Винайдення книгодрукування Йоганом Гутенбергом сприяло поширенню не тільки грамотності серед населення, але й росту освідченості, розвитку наук, мистецтва, а також художньої літератури (слайд 33) Діти вам було додому підготувати повідомлення короткі повідомлення про поетів та письменників 13-17 ст Учень Франческо Петрарка. (слайд 34) Навряд чи хтось інший може з більшим правом називатись людиною нової епохи Кредо його життя : « Не знати злиднів, не маючи й нічого зайвого, не розпоряджатися іншими, але й бути у чомусь залежним від інших» До світової літератури поет увійшов, насамперед, як автор « Канцоньєре»-ліричної сповіді Петрарки, поетичної історії його кохання до Лаури (слайд 35) Учень. Джованні Боккаччо-молодший сучасник та палкий прихильник Данте і Петрарки(слайд 36) У середині 60-х років Боккаччо пише свій центральний твір-знаменитий « Декамерон» (слайд 37) Учень У творі Сервантеса « Дон Кіхот» висловлюються демократичні ідеї, що здатні були облагородити той час (слайд 37,39) Іван Франко зазначав, що « се перша повість у новішім значенні того слова і один з найславетніших та найпопулярніших творів людського духу.. і є найулюбленішою книжкою для всіх освічених людей» Для багатьох утіхою став Дон Кіхот: Завжди і скрізь-чи навесні, чи взимі Оберігає він від суму і турбот Учень. « Утопія Томаса Мора»-перша в історії людства програма соціального устрою Письменник мріяв про рівність, колективну працю, гуманістичне виховання Слово Утопія Томас Мор склав із двоїх грецьких коренів Новоутворене слово означає « місце, яке ніде не існує»(слайд 40) Учень Вершиною англійського Відродження і всієї європейської літератури стала творчість Вільяма Шекспіра –неперевершеного поета і драматурга(слайд 41)Його перу належать 37 п»єс-комедій, трагедій, драм Але дар Шекспіра виявився у сонетах, яких він створив 154. А також його творінням був театр “ Глобус» , який і зараз є в Англії(слайд 42) Висновок уроку Кожна людина-творець своїх справ Ці слова письменника епохи Відродження Мігеля де Сервантеса такі ж актуальні сьогодні, як і багато років тому, в 16 ст. Більш як чотири століття відмежовують нас від великого Відродження, але ні на мить не дають права забути нам, що така епоха була Титанів світової слави подарувало нам Відродження Це вони, корифеї поетичного слова вчать нас кохати і ненавидіти, переживати і співчувати, боротися з брехнею і лицемірством Если б жил я в 16 веке, Я ходил бы на чай к Микеланджело Любовался закатом с Коперником И о юморе спросил у Рабле У великого Томаса Мора Я спросил бы не без укора: Почему он назвал утопией Человеческую мечту? Но и это тоже утопия.. Если б жил я в 16 веке, Я б не знал ничего Копернике О Рабле и о Томасе Море. Так нередко в жизни случается: Человек с человеком встречается, Но он знает живущих в истории Лучше тех, что живут на земле Ф. Кривін Підбиття підсумків Гра « Найуважніший» Виправте фактичні помилки (слайд 43) У різних країнах, відповідно до історичної своєрідності їхнього розвитку, культура Відродження розвивалася однаково(неоднаково) Але не всюди (всюди) вона відзначалась великим звершенням в мистецтві, науці, культурі Сонце Ренесансу зійшло над Іспанією (Італією)в 15 ст Ренесанс відродив інтерес до релігії (людини) Середньовічні (античні)статуї та монументальні розписи стали зразком для художників Заповнення в зошиті таблиці (протягом уроку)
Дз заповнити дві останні графи таблиці, опрацювати матеріал підручника. Індивідуальне завдання:повідомлення про Ф. Петрарку як геніального поета епохи Відродження |
«Доба Відродження. Вільям Шекспір геній епохи Ренесансу» В. Шекспіра; розвивати навички узагальнення та систематизування вивченого матеріалу, сприймання на слух матеріалу; сприяти виявленню... |
«Людина не винна, поки не доведено протилежне» Партія Ренесансу дотримується наступних принципів: інтелектуалізму (логіка, «презумпція невинності» і «бритва Оккама», концепція... |
К ф. н., доц. Н. В. Шакун Питання до іспиту з філософії Гуманізм епохи Ренесансу в Україні (Юрій Дрогобич, Ст Оріховський-Роксолан та ін.) |
§ Доба Відродження і український культурний процес. Загальна характеристика Українська державність XIII-ХІV ст забезпечувала загальнонаціональну консолідацію всіх частин українського народу, дальший розвиток... |
Програма Партії Ренесансу України Опис Побудова громадянського суспільства в Україні потребує мобілізації моральних і духовних сил нашого народу через політичну боротьбу... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Ознайомлення учнів із завданнями і структурою курсу. Що і як вивчає історія Середніх віків. Хронологічні межі та періодизація Середньовіччя.... |
І. КУЛЬТУРА: ПОНЯТТЯ, ТЕОРІЇ, ПІДХОДИ Ренесансу, культура Бароко та ін Нарешті, по-четверте, слово "культура" вживається як абстрактна, узагальнююча назва для різноманітних... |
Урок. Тематичне оцінювання з теми «Оновлення європейського театру на межі XIX XX століття» Тема: Підсумковий урок. Тематичне оцінювання з теми «Оновлення європейського театру на межі XIX XX століття» |
Тема: «Учитель французьких просвітителів». (Творчість Вольтера. Філософська... Ттям і творчістю відомого французького просвітителя і письменника Вольтера; засвоїти поняття про філософську повість; з’ясувати ідейний... |
Конспект уроку із зарубіжної літератури №2 в 9-А класі ЗОШ №15 Консультацію отримала Мета: ознайомити з основними засадами епохи Просвітництва та її ролі у житті суспільства; навчити учнів характеризувати Просвітництво... |