|
Скачати 64.54 Kb.
|
Із книги «Ми різні – ми рівні». Основи культури тендерної рівності: Навчальний посібник для учнів 9 – 12 класів загальноосвітніх навчальних закладів / за ред. О.Семиколєнової – К.: «К.І.С.», 2007. – 176 с. ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК ҐЕНДЕР (gender) – сукупність соціальних і культурних норм, які історично сформовані та залежать від біологічної статі людини. ҐЕНДЕРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ – базова структура соціальної ідентичності, яка характеризує людину (індивіда) з точки зору її (його) приналежності до чоловічої або жіночої групи, при цьому найбільш значущим є те, як сама людина себе визначає. ҐЕНДЕРНА НЕРІВНІСТЬ – це відмінності та нерівності, котрі формуються для жінок та чоловіків у процесі реалізації їхніх соціальних ролей, взаємодії та з допомогою інституцій. Тому втілення ідей ґендерної рівності є важливим ресурсом і необхідною умовою демократизації суспільства. ҐЕНДЕРНА РІВНІСТЬ – рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства. ҐЕНДЕРНА РОЛЬ – соціальні очікування суспільства від жінок і чоловіків на базі сформованих ґендерних стереотипів (див. далі), а також поведінка у формі мови, манер, жестів тощо. У деяких суспільствах рольову поведінку може бути поляризовано, як пасивне – жіноче, активне – чоловіче. Приписи щодо поведінки, пов’язаної з ґендерними ролями, є особливо явними у поділі праці на чоловічу й жіночу. ҐЕНДЕРНА СОЦІАЛІЗАЦІЯ – процес засвоєння людиною соціальної ролі, визначеної для неї суспільством від народження, залежно від того, чоловіком чи жінкою він/вона народились. ҐЕНДЕРНЕ НАСИЛЬСТВО – це насильство, яке побудоване на використанні сили на основі ознаки статі – від словесних образ та погроз до фізичних побоїв та примушення до небажаного сексуального зв’язку. Ґендерне насильство існує тільки там, де відсутня ґендерна рівність, тобто: рівність у правах і свободах, рівність в обов’язках, рівність у відповідальності, рівність у можливостях та можливостях їх реалізації. ҐЕНДЕРНО-ПРАВОВА ЕКСПЕРТИЗА – аналіз чинного законодавства, нормативно-правових актів, соціальних проектів, підсумком якого є висновок про те, наскільки ці документи відповідають принципу забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків. ҐЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ – стійкі для даного суспільства в конкретний історичний період уявлення про відмінність між чоловіком і жінкою, про їх місце і роль у сім’ї й суспільстві (професії, доступ до влади, освіти, ресурсів і под.). Це форми поведінки, які суспільство очікує від людей залежно від їх статі. ГУМАННІСТЬ – людяність, людинолюбство, повага до людської гідності. ДИСКРИМІНАЦІЯ – будь-яке розрізнення, виключення або обмеження за ознакою раси, національності, статі і тому подібне, яке спрямоване на ослаблення або зводить нанівець визнання прав людини й її основних свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній, громадській або будь-якій іншій галузі. ІДЕНТИЧНІСТЬ – особливі риси характеру особи або групи. Ідентичність як особи, так і групи значною мірою диктується соціальними знаками. Так, одним із найважливіших знаків ідентичності особи є її ім’я. КОМУНІКАЦІЯ – передача інформації від однієї особи (або групи) до іншої. Комунікація є необхідною базою всіх суспільних взаємодій. Комунікація відбувається з використанням мови, а також рухів, жестів, міміки, які допомагають зрозуміти слова й поведінку інших осіб. КОНФЛІКТ – зіткнення протилежних інтересів, поглядів, прагнень; розбіжність, суперечка, що загрожує ускладненнями. Протистояння між людьми або суспільними групами. КУЛЬТУРА – історично визначений рівень розвитку суспільства, творчих сил і здібностей людини, який виявляється в типах і формах організації життя й діяльності людей, а також у створених ними матеріальних і духовних цінностях. МАРГІНАЛЬНІСТЬ – філософське поняття, яке характеризує культурні феномени, що розвиваються поза домінуючим культурним каноном. Соціологічне поняття, яке позначає суміжність позиції людини (групи людей) між якими-небудь соціальними групами. Поняття введено американським соціологом Р. Парком. Повне чи часткове виключення зі складу певної соціальної групи. МАТРІАРХАТ – одна із форм суспільного устрою. Характеризується домінуючим статусом жінки, матрілінійністю успадкування майна, соціального стану, участі в житті суспільства. МЕНТАЛЬНІСТЬ – соціально-психологічні настанови, способи сприйняття, манера відчувати і думати. НАСИЛЬСТВО – застосування індивідом (соціальною групою) різних форм примусу щодо інших індивідів (соціальних груп) з метою здобуття або збереження політичного чи економічного панування, тих або інших привілеїв. НОРМА – етичний стандарт, модель поведінки або модель, яка розглядається як бажана, прийнятна або типова для тієї чи іншої культури. ПАТРІАРХАТ – одна із форм суспільного устрою, для якого характерна домінуюча роль чоловіка в суспільстві, політиці, економіці, господарстві й сім’ї. ПОТРЕБА – психічне явище, відображення прагнення особистості до отримання необхідних умов життєзабезпечення і розвитку. ПРАВА ЛЮДИНИ – це права, які має кожна людина, права, пов’язані з самим фактом бути людиною. Права людини базуються на основоположному принципі, що кожна людина має почуття власної гідності й що, незалежно від статі, раси, мови, національності, віку, класу, релігійних чи політичних поглядів, усі однаковою мірою можуть користуватися своїми правами. СЕКСИЗМ – ідеологія й практика дискримінації людей за ознакою статі. Сексизм базується на уявленні про переваги моральних, інтелектуальних, культурних, фізичних та інших якостей однієї статі над іншою. СЕНСИТИВНІСТЬ – риса особистості, здатність передбачати (прогнозувати) почуття, думки й поведінку іншої людини; чутливість, здатність до співчуття. СІМ’Я – група осіб, споріднених через кровні зв’язки, шлюб або усиновлення (удочеріння), які формують економічну одиницю, дорослі члени якої відповідають за виховання дітей. Сім’я егалітарна – та, в якій переважає ситуативний розподіл влади між батьком і матір’ю. Сім’я партнерська – модель сімейних стосунків, де чоловік і дружина є рівноправними членами, вони розподіляють сімейні обов’язки на засадах взаємодопомоги й взаєморозуміння. СОЦІАЛІЗАЦІЯ – соціальні процеси, в результаті яких діти набувають розуміння суспільних норм і цінностей, чіткого усвідомлення самих себе. Процеси соціалізації мають особливе значення в перші роки життя дитини, проте певною мірою тривають протягом всього життя. СОЦІАЛЬНА РОЛЬ – очікувана поведінка людини (жінки або чоловіка), яка посідає певне соціальне місце. СОЦІАЛЬНИЙ ДОСВІД ДИТИНИ – сукупність знань, умінь і навичок взаємодії з соціальною дійсністю, система ставлення до себе та інших. СТАТЬ – кожний із двох генетично та фізіологічно протиставлених розрядів живих істот (чоловіків і жінок); анатомічні й фізіологічні відмінності, які розмежовують чоловіків і жінок. СТЕРЕОТИП – сукупність спрощених узагальнень про групу осіб, що дає підставу до розподілу членів цієї групи за категоріями. Це призводить до сприйняття їх шаблонно, відповідно до таких очікувань. Це узагальнення, за яким риси і характеристики, властиві частині групи (необов’язково більшій частині), розповсюджуються на усіх людей у групі. ТОЛЕРАНТНІСТЬ – терпимість, відсутність або послаблення реагування на певний конфліктогенний чинник. ТОРГІВЛЯ ЛЮДЬМИ – це здійснювані з метою експлуатації, вербування, перевезення, передачі, приховування або одержання людей шляхом загрози силою чи її застосування або інших форм примусу, викрадення, шахрайства, обману, зловживання владою або уразливістю становища, або шляхом підкупу, у вигляді платежів чи вигод, для одержання згоди особи, яка контролює іншу особу. Експлуатація включає, як мінімум, експлуатацію проституції інших осіб або інші форми сексуальної експлуатації, примусову працю або послуги, рабство або звичаї, подібні до рабства, підневільний стан або вилучення органів. УПЕРЕДЖЕННЯ – необ’єктивні уявлення про особу або групу, уявлення, які важко піддаються змінам навіть на тлі широкої інформації. Упередження можуть бути як позитивними, так і негативними. УПОВНОВАЖЕННЯ – наслідок педагогіки звільнення. Це влада, але не надана, а створена в процесі практики, до якої залучені ті, хто вчиться на засадах принципів рівноправного діалогу. Такий діалог зосереджується не на адаптації, а на культурній трансформації. ЦІННОСТІ – уявлення окремих людей або груп людей про те, що є бажаним, належним, добрим чи поганим. Розбіжність цінностей репрезентує головні аспекти відмінностей у культурі різних народів. Те, що люди цінують, формується під впливом особливостей культури, в якій вони існують. |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Технології Програма «Технології» (рівень стандарту) призначена для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. На оволодіння програмою... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 12 класи Календарне планування для 8 класів складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 –... |
Програма курсу за вибором «Рідний край» для учнів 8 9 класів загальноосвітніх... Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням... |
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В.... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
Нормативна база хімічної освіти у 11-річних загальноосвітніх навчальних закладах Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2006/2007 навчальний рік |
Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 7 11 Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи економіки, 10 кл. Основи підприємницької діяльності |
Навчальна програма поглибленого вивчення інформатики для учнів 10-11... «Про загальну середню освіту», з урахуванням запровадження 11-річного терміну здобуття повної загальної середньої освіти та відповідно... |
Навчальна програма поглибленого вивчення інформатики для учнів 8-9... «Про загальну середню освіту», з урахуванням запровадження 11-річного терміну здобуття повної загальної середньої освіти та відповідно... |