|
Скачати 206.04 Kb.
|
КРИМСЬКИЙ РЕСПУБЛІКАНСЬКИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ Навчальна програма факультативу «Українське народознавство в умовах полікультурного суспільства» 8-11 класи для учнів загальноосвітніх навчальних закладів м. Сімферополь, 2011р. Сімферопольський районний відділок освіти Центр дитячої та юнацької творчості Факультативний курс «Українське народознавство в умовах полікультурного суспільства» 8-11 класи Автор-укладач Костікова Олександра Миколаївна, методист ЦДЮТ, учитель української мови та літератури Мирнівської ЗОШ №2, спеціаліст 1 категорії м. Сімферополь - 2010 Пояснювальна записка Народознавство - це наука про націю, людину у її зв'язках із природою, мовою, історією, побутом, обрядами та звичаями, усною творчістю. Це важливий і могутній чинник навчання і виховання, розвитку особистості й оздоровлення суспільства. Процес формування особистості засобами народознавства являє собою взаємозв'язану діяльність вчителів і учнів у розвитку моральних почуттів і рис поведінки, а саме любов до Батьківщини, відданість їй, активну працю на благо Вітчизни, примноження трудових традицій, звичаїв народу, дбайливе ставлення до історичних пам'яток, традицій, обрядів. Проблема вивчення народознавства вимагає найпильнішої уваги до себе не тільки з боку педагогів, але й всього суспільства. Тут йдеться про виховання юної зміни, про моральний світ майбутніх поколінь. Діти повинні відчути себе не на словах, а на ділі спадкоємцями духовних скарбів народу! К.Г.Стеценко - український композитор, доводив, що красу, як вічну правду життя, для розвитку в дітях художнього почуття, ми повинні черпати у "великій скарбниці української народної творчості". Уроки народознавства приваблюють учнів. Діти - творці всіх заходів; вони знайомляться з давніми обрядами, звичаями, традиціями нашого народу. Найголовніше - це те, що діти збагачують душу і серце високими думками і глибокими почуттями - вірності батьківській хаті, маминій пісні, рідній землі. Батьківщині. Виховання учнів засобами народознавства відбувається під час вивчення основ наук (історія, географія, мова, література, біологія, музика й співи, малювання, трудове навчання). На таких уроках учитель знаходить прийоми і засоби прилучення учнів до народних джерел, органічно поєднує навчальний матеріал підручника з місцевим краєзнавчим. Це сприяє кращому засвоєнню знань з даного предмета. Основна мета факультативного курсу «Українське народознавство в умовах полікультурного суспільства» - формувати навчально-виховний процес так, щоб кожен учень добре знав свій народ, а в ньому пізнав себе. Завдання курсу:
Вивчення факультативного курсу «Українське народознавство в умовах полікультурного суспільства» передбачено у 8-11 класах із розрахунком 17 навчальних годин (0,5 години на тиждень). У результаті вивчення курсу Учні повинні вміти: 8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
Учні повинні знати: 8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
Програма факультативу
Народознавство є історичною наукою, тому що вивчає проблеми походження народу, місце даного народу серед інших, історичні етапи формування етнографічного терену, тобто воно характеризує народ у всьому комплексі його життя.
Дати знання з культури – це означає показати розвиток культурних цінностей та їхній вплив на життя суспільства й особистості в усіх основних сферах життєдіяльності людини, а також дати учням можливість осмислити факти духовної культури на нашій землі з погляду філософських уявлень. Це особливо необхідно для формування особистості в наш час, коли відродження та розвиток культури є умовною повноцінного життя як особистості, так і суспільства.
Фольклор – це першоджерело. У фольклорних творах відображено культурно-історичний шлях народу. Міфологія – коріння нашої духовності, вічна скарбниця знань про найбільш ранні етапи розвитку народу. Вивчаючи УНТ, учні сповнюються глибокої любові до життя, поваги до праці, теплоти серця. Характерно, що УНТ містить у собі переконливі моральні настанови, відображені у обрядах, міркуваннях, які впливають на емоційну сферу дитини, а тому запам’ятовуються на все життя.
Значна роль належить господарству українців. Учні повинні знати різні види господарської діяльності: житло, ремесло, одяг, їжу тощо. Адже, господарська діяльність – одна з найважливіших ланок у формуванні особистості.
Від рівня духовної культури сім’ї залежить і рівень культури, вихованості дитини. Культура сім’ї насамперед визначається тим, чи шанують батьки своїх предків, один одного, чи бережуть честь свого роду, родини. У народі кажуть: «Яка сім’я, такий і я», «Яка сім’я, такі й діти». Саме тут закладаються основи гуманності, корінь духовності, фундамент особистості людини. Діти повинні бути глибоко обізнані з сімейними традиціями, звичаями, святами, що сприяє формуванню в них любові до батька й матері, бабусі й дідуся. Настав, нарешті, час визначити істину: батьки – головні вихователі. Проблему родинного виховання на народних традиціях треба вважати найголовнішою в ідейно-моральному, культурному житті суспільства. Знання сімейних обрядів та звичаїв готує дітей до сімейного життя.
Учні повинні усвідомлювати плин історії та місце в ній людини, своє місце як окремо взятої особистості. Вони повинні знати, що суспільство складається не з самих талантів та геніїв, а з усіх громадян держави. І те, як вони розбудовують свою Батьківщину, і визначає сучасність України. 8 клас Кількість годин – 17 (0,5 г. на тиждень), з них: Лекційних занять – 6 г. Семінарських занять – 4 г. Практичних занять – 5 г. Екскурсій – 2 г.
9 клас Кількість годин – 17 (0,5 г. на тиждень), з них: Лекційних занять – 7 г. Семінарських занять – 3 г. Практичних занять – 4 г. Екскурсій – 2 г. Захист проекту – 1 г.
10 клас Кількість годин – 17 (0,5 г. на тиждень), з них: Лекційних занять – 7 г. Семінарських занять – 4 г. Практичних занять – 4 г. Екскурсій – 2 г.
11 клас Кількість годин – 17 (0,5 г. на тиждень), з них: Лекційних занять – 7 г. Семінарських занять – 3 г. Практичних занять – 5 г. Екскурсій – 1 г. Колоквіум – 1 г.
Примітка: * Учитель може самостійно визначати види занять. ** Заочний екскурс (екскурсія) – учні самостійно підбирають матеріал по даній темі (у вигляді презентації, слайд шоу, відео матеріалів, рефератів тощо). *** Колоквіум – вид іспиту, який звичайно включає тільки частину обов’язкового матеріалу, також рід симпозіуму, наукова сесія, присвячена визначеній темі. Вирішення проблемних питань. Перелік використаної та рекомендованої навчально-методичної літератури : 1.С.П. Павлюк, Г.Й. Горинь, Р.Ф. Кирчів. Українське народознавство: Навч. посібник.- Львів, 1994; 2.Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2010. - № 06. – 55с. 3.О.В.Король. Методика викладання українського народознавства в школі. – Київ, 1998; 4.Дивослово. Українська мова й література в навчальних закладах. – 2010. - № 05. – 26с. 5.Конституція України. – К.: Хрінком, 1996; 6.Постанова ВРУ «Про Рекомендації парламентських слухань «Про функціонування української мови в Україні» від 22.05.2003р. № 886-1 // Відом. Верховна Рада України. – 2003. - №38; 7.Постанова КМУ «Про затвердження Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки» від 02.10.2003 №1546; 8.Б.Антоненко-Давидович. Як ми говоримо. – К.: Видавн. Дім КМ «АСАйЕМІА», 1994; 9.А.А.Бурячок. Орфографічний словник української мови. – К.: Наук. думка, 2000; 10.Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр «Просвіта», «Книга пам’яті України», 2000; 11.С.І. Головащук. Російсько-український словник сталих словосполучень. – К.: Наук. думка, 2001; 12.С.І. Головащук. Словник-довідник із українського літературного слововживання. – УНВЦ «Рідна мова», 2000; 13.Д.Принчишин, А. Капелюшний, О. Сербенська, З. Герпак. Словник-довідник з культури української мови /Між нар. фонд «Відродження». – Л.: Фенікс, 1996; 14.О.Д. Пономарів. Культура слова і мовностилістичні поради: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002; 15.Тлумачний словник української мови. У 3-х томах. – К.: Аконіт, 2002; 16.І.П. Ющук. Практичний довідник з української мови. – К.: Рід. мова, 1998; 17.Освітні сайти мережі Інтернет; 18.П.Р. Ігнатенко. Народознавство у школі. 19.М.К. Дмитренко, Г.К. Дмитренко. Уроки з народознавство. – К., 2001; 20.Л.Ф. Вудвуд, І.М. Вудвуд. Українське народознавство. З батьківської криниці. – Д., 2000; 21.Журнал «Українська мова і література в школі». – 2009. - № 25. – 5с. 22.В.І. Щербина, О.В. Волкова, О.В. Романенко. Інтерактивні технології на уроках української літератури. – Х., 2005; 23.В.Т. Скуратівський. Дідух. – К.,2006; 24.И.И. Довгопол, Т.А. Ивакова. Современные образовательные и педагогические технологии. – Симферополь, 2007. |
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія.... Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 9 класи |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів У програмі ставиться за мету формування основ інформаційної культури, інформативно-комунікативної компетентності учнів, усвідомлення... |
Навчальна програма для учнів 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів Програма розрахована на вивчення інформатики в 10–12 класах загальноосвітніх навчальних закладів фізико-математичного та екологічного... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 10 11 класи Фізичне виховання — важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді |
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська... Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-9 класи (укладачі Шелехова Г. Т., Пентилюк М.І Новосьолова... |
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів Програма розроблена відповідно до Державних стандартів освітньої галузі “Технології” і базового навчального плану загальноосвітніх... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ... |