|
Скачати 224.31 Kb.
|
План уроку № Професія: Продавець продовольчих товарів; контролер-касир. Тема програми: „Навчання у відділах. Бакалійний відділ - 12 годин”. Тема уроку: Інструктаж за змістом занять, організація робочого місця, охорона праці. Розпізнавання сировини для виробництва видів, сортів бакалійних товарів ( борошна, дріжджів, круп, макаронних виробів, цукру, меду, крохмалю). Розпізнавання асортименту товарів та визначення відмінних особливостей, споживчої цінності, смакових особливостей товарів та їх кулінарного призначення, маркування, пакування, особливості зберігання. Навчальна мета уроку: навчити учнів розпізнавати сировину для виробництва видів, сортів бакалійних товарів ( борошна, дріжджів, круп, макаронних виробів, цукру, меду, крохмалю). Розпізнавання асортименту товарів та визначення відмінних особливостей, споживчої цінності, смакових особливостей товарів та їх кулінарного призначення, маркування, пакування, особливості зберігання. Освоїти елементи торгово-технологічного процесу в бакалійному відділі, дотримуючись правил техніки безпеки та санітарії. Виховна мета уроку: Виховувати в учнів доброзичливість, почуття відповідальності, чесність, культуру праці, прищеплювати любов до професії продавця, касира-контролера. Розвиваюча мета уроку: Розвивати в учнів пізнавальну діяльність, професійні навички й уміння при вивченні бакалійних товарів і при виконанні торгово-технологічного процесу у бакалійному відділі. Прививати учням навички самоконтролю, взаємоконтролю при виконанні трудових прийомів. Розвивати у учнів творчі здібності. Тип уроку: Урок по формуванню навичок і вмінь. Урок міжпредметний. Мета - «спресувати» споріднений матеріал кількох предметів. Метод уроку: Розповідь - бесіда з особистим показом майстра в/н трудових прийомів з елементами гри. Порівняння. Проблемно - пошуковий. Форма організації навчальної діяльності: Робота у малих групах. Міжпредметні зв’язки: Товарознавство – асортимент бакалійних товарів, терміни зберігання, упакування, маркування. Організація та технологія продажу товарів – організація робочого місця продавця, заповнення цінника, реклама на бакалійні вироби. Техніка і механізація торговельних розрахунків – підрахунок вартості покупки на калькуляторі, робота на РРО. Основи бухгалтерського обліку – заповнення накладної. Охорона праці – техніка безпеки у бакалійному відділі. Матеріально-технічне забезпеченя уроку: Натуральні зразки в асортименті, картки - завдання для поточного інструктажу, картки-завдання на підрахунок вартості покупки, стандарти на бакалійні товари, накладні, цінники, робочі місця продавця, столи, ВНЦ – 10, електронні ваги «Атлас», пакувальний матеріал, інструментарій, гра «Лото», реклама плодів, ЕККА «Дактекс”, «Міні», презентація макаронних виробів. Хід уроку: I. Організаційний момент. В організаційному моменті (5 хвилин) староста доповідає про наявність учнів присутніх на урокі, про наявність щоденників, робочих зошитів, вивчену тему на минулому урокі, завдання додому та про санітарний стан учнів. Інструктаж учнів з охорони праці та техніки безпеки при роботі у бакалійному відділі. I I. Вступний інструктаж – 90 хвилин. 1. Повідомлення теми програми: «Навчання у відділах. Бакалійний відділ». 2. Повідомлення теми уроку: Розпізнавання сировини для виробництва видів, сортів бакалійних товарів ( борошна, дріжджів, круп, макаронних виробів, цукру, меду, крохмалю). Розпізнавання асортименту товарів та визначення відмінних особливостей, споживчої цінності, смакових особливостей товарів та їх кулінарного призначення, маркування, пакування, особливості зберігання. 3. Повідомлення навчальної мети: На даному урокі ви навчитеся розпізнавати сировину для виробництва видів, сортів бакалійних товарів ( борошна, дріжджів, круп, макаронних виробів, цукру, меду, крохмалю). Навчитеся розпізнавання асортимент товарів та визначення відмінних особливостей, споживчої цінності, смакових особливостей товарів та їх кулінарного призначення, маркування, пакування, особливості зберігання. Актуалізація знань, навичок та вмінь з вивченої теми на минулому уроці. Для повторення вивченої теми група розділена на три бригади, кожна бригада представляє торговельні підприємства. 1-а бригада представляє магазин «Ягідка», бригадир - зав. магазином, _____________, учні 2 - ої бригади – магазин „Асорті”, бригадир - __________________; третя бригада «Полуничка» - бригадир, зав. маг. ________________; головний експерт – майстер в/н ____________________ Учням дані рекомендації з підготовки проведення рольової гри, конкурсних завдань. 1 завдання рекомендується провести розминкою - конкурсом «Угадай, мене». Учні бригад підготували по 3 питання по темі «Вивчення асортименту свіжих та перероблених плодів та овочів». Завдання складається в наступному: учні ставлять запитання з характеристикою овочів, плодів чи виріба, необхідно визначити овочі, плоди чи виріб, про які йде мова, відібрати ці вироби, визначити відмінні особливості назвати асортимент, який вони знають.
Який штраф передбачено за невиставлений цінник? Законом № 265/95-ВР чітко визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі, при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані реалізовувати товари (надавати послуги) за умови наявності цінника на товар (меню, прейскуранта, тарифу на послугу, що надається) у грошовій одиниці України. За порушення вимог цього Закону до суб’єктів господарювання, які не виставили цінники на товар, що продається, використовують цінники та прейскуранти, що містять ціни і тарифи в іноземній валюті або в інших одиницях, які не є гривнею, застосовується фінансова санкція у розмірі 17 грн. за кожний невиставлений цінник на товар або виставлений цінник на товар в іноземній валюті чи в інших одиницях. Слово комісії по захисту прав споживачів. Сума штрафу за цінники. Підведення підсумків за повторення матеріалу. Вступне слово майстра в/н по вивченню нової теми. Розглянемо асортимент борошна.
Які типи борошна ви знаєте? Тип борошна залежить від його призначення, воно буває: хлібопекарним, макаронним, кондитерським. З жита та тритікале отримують лише борошно хлібопекарне. Соєве борошно виробляють трьох типів –незнежирене, напівзнежирене й знежирене. Товарний ґатунок борошна залежить від технології переробки зерна. Хлібопекарне борошно виробляють з пшениці.
Згідно з стандартом борошно не повинно мати сторонніх домішок, запахів. При оцінці її встановлюють відсутність при розжовуванні хрускоту на зубах. Колір крупітчатки — білий або кремовий з жовтим відтінком. Борошно вищого ґатунку — білий з кремовим відтінком, першого — білий з жовтуватим відтінком, другого — білий, обійного — білий з сіруватим відтінком. Майстер звертає увагу на процеси, які відбуваються при зберіганні борошна. При зберіганні борошна різних видів і ґатунків відбуваються біохімічні процеси, які спочатку сприяють поліпшенню його якості, а потім воно погіршується. Поліпшуючим моментом є дозрівання борошна, яке приводить до підвищення хлібопекарських властивостей. Вважається, що термін дозрівання борошна — 30—60 діб. при температурі 20°С. При тривалому зберіганні борошно охолоджують до 2°С, що затримує його дозрівання на два роки. Прискорює дозрівання борошна метод керування теплим повітрям протягом 6 год. Дозрівання житнього борошна відбувається при температурі 20°С протягом 15—30 тижнів. Доспіле борошно якийсь час зберігає хлібопекарські властивості, потім спостерігається зниження якості (перезрівання). Злежування борошна, що зберігається в мішках в штабелях, характерне в основному для нижніх рядів. Злежування — це втрата сипучості борошна під час зберігання при вологості більше 75%. Таке борошно після розпушування можна використовувати. При зберіганні мішки з борошном (крупою) укладають на підтоварники і штабелі заввишки 6—14 рядів. Відстань між штабелями і від штабелю до стіни повинна бути відповідно не менше 50 і 75 см. Для попередження злежування мішки з борошном (крупою) періодично перекладають. Підмочену крупу і борошном висипають з мішків і сушать.
Майстер в/н. Вступне слово при вивченні асортименту круп. Що собою представляє крупа? Крупа – це ціле або подрібнене зерно, повністю або частково звільнене від оболонки, алейронового слою та зародку. Крупи готують із цілих, подрібнених та плющених зерен хлібних злаків, гречки, бобових культур. Технологія виготовлення впливає на вміст у крупах квіткової плівки і плодової оболонки, зародка, алейронового шару, їх розмір, форму і колір. Від чого залежить хімічний склад та харчова цінність круп? Хімічний склад круп залежить від складу зерна, із якого їх добувають. Важливою складовою частиною круп є білки, їх налічується від 7 до13% а також вуглеводи,60-85% жири,1-2% вітаміни, В1, (0,8-9,0 мг/кг), В2 (0,4-8,5мг/кг), В6, РР (7-52,2 мг/кг) мінеральні речовини. Харчова цінність залежить від хімічного складу та засвоювання окремих речовин. Хімічний склад крупів залежить також від технології їх виготовлення. Вона полягає у тому, що зерно повністю вивільняють від неїстівних квіткових плівок і частково або повністю від плодових і насіннєвих, до складу яких входить переважно клітковина. Розглянемо асортимент круп. Яким чином поділяють крупи на види, залежно від круп’яної культури? Залежно від виду круп'яної культури, крупи поділяють на види (пшеничні, ячмінні, вівсяні, кукурудзяні, рисові, гречані та ін.),
Розгрупуємо крупи за видами, визначивши способи обробки, цілісність ядра, спосіб обробки поверхні, марки, гатунки.
Визначимо якість крупи за стандартом. Визначає майстер в/н, потім учні. Якість круп повинна відповідати стандартам і нормам по органолептичним та фізико-хімічним показникам. Основні з них: зовнішній вигляд, колір, смак, запах, вологість, наявність домішок, кількість якісних ядер, величина крупки, зараження амбарними шкідниками і т.д. Колір повинен відповідати даному виду і сорту крупи. Смак свіжої якісної крупи – злегка солодкуватий. Запах повинен бути нормальний, притаманний даному виду крупи. Вологість – 12-15,5% (за винятком бобових – 15-20%). Зараженість амбарними шкідниками не допустима. Вступне слово майстра в/н при вивченні макаронних виробів. Макаронні вироби відіграють важливу роль в раціоні харчування людини. Макаронні вироби поживні та смачні, їх рекомендують для 1 –х, 2 –х, 3 –х страв. Хімічний склад макаронних виробів залежить від хімічного складу пшеничного борошна і збагачувачів. Хімічний склад макаронних виробів: вода (13%), білки ( - 10,4 – 11,5 %), жири (1,1 – 2,9), вуглеводи – (67,1 – 69,8), клітковина – (0,3%). - що собою представляють макаронні вироби? (це висушене тісто, відформоване у вигляді трубочок, ниток, стрічок або різних фігурок). - З наявних зразків товарів відберемо сировину для виробництва макаронних виробів. Основною сировиною для виробництва макаронних виробів служить спеціальне макаронне борошно, хлібопекарське борошно вищого та першого ґатунків з вмістом клейковини не менше 28 %. Допоміжною сировиною являється вода, яйцепродукти, цільне та сухе молоко, томат-продукти, вітамінні препарати , покращувачі – поверхньо-активні речовини. Сіль в макаронні вироби не добавляється.
З наявних зразків відберемо трубчасті макаронні вироби та надамо їм характеристику. Трубчасті макаронні вироби Трубчасті макаронні вироби випускають у вигляді трубочок з прямими зрізами завдовжки 15-30 см; ріжки – трубочки прямі або зігнуті завдовжки 1,5 – 4 см, пір’я – трубочки з косими зрізами завдовжки 3 -10 см. За діаметром трубочок макарони, ріжки поділяють на: соломку (крім пір’я) діаметром до 4 мм, особливі – до 5.5 мм, звичайні – до 7 мм, любительські – понад 7 мм. Користуючись лінійкою давайте визначимо діаметр та вид макаронних виробів. (Майстер і учні визначають)
До стрічкоподібних макаронних виробів відносять локшину. Поверхня її може бути гладенькою або рифленою, з прямими, хвилеподібними або пилкоподібними краями. За довжиною розрізняють локшину коротку – до 2 см, довгу – не менше 20 см. Випускають локшину завтовшки не більше 2 мм, завширшки не менше 3 мм.
До ниткоподібних макаронних виробів відносять вермішель. За довжиною вермішель може бути короткою – не менше 2 см та довгою – не менше 20 см. Залежно від товщини вермішель поділяють на павутинку – до 0,8 мм, тонку – до 1,2 мм, любительську до 3 мм.
Показники якості макаронних виробів за стандартом.
Вступне слово майстра при вивченні цукру. Цукор є джерелом енергії, яка потрібна для життєдіяльності людини, цінним смаковим продуктом, консервантом. Він легко і швидко засвоюється клітинами організму, необхідний для нормального функціонування печінки, мозку, живлення м’язів. Добове споживання цукру 100 – 120 г. Часте використання цукру і солодощів у значній кількості призводить до систематичного перезбудження інсулярного апарату підшлункової залози, може бути причиною його розладу, значно підвищує ризик розвитку діабету, а також карієсу зубів, гіпертонії, атеросклерозу. Світове виробництво цукру перевищує 123 млн. тон, близько 69 % отримують з цукрової тростини і 31 % - з цукрових буряків. Найбільшими продуцентами цукру є Бразилія, Індія, Китай, Австралія, Мексика, Франція, Німеччина, Куба. Хімічний склад – вуглеводи – 99,9 %, (цукроза), вода – 0.1 – 0.4 %. Розглянемо асортимент цукру. Розгрупуємо наявні зразки цукру в залежності від способу виробництва. Визначимо відмінні властивості. Цукор – пісок випускають нерафінований (колір білий з жовтуватим відтінком, вміст цукрози 99,75 %) і рафінований (колір білий з голубуватим відтінком, вміст цукрози – 99,9 %). Цукор-пiсок рафiнований вiдрiзняється вiд цукру-пiску більшою бiлизною, чiткiстю граней, вищою (як i весь цукор-рафiнад) масовою часткою сахарози - не нижче 99,9% сухої речовини. В залежності від розмірів кристалів цукор – пісок рафiнованний виробляють: дрiбний, середнiй, крупний. Визначимо якість цукру. Оскільки визначення якості товарів ми з вами визначали і для вас ця навичка вже не являється новою, визначить якість цукру самостійно. Якість цукру. 1. Колір – білий з голубуватим або жовтуватим відтінком. 2. Консистенція – сипуча, тверда. 3. Смак - солодкий у сухому та водному розчині. 4. Запах – без сторонніх. 5. Вміст вологи – 0,1 – 0,4 %. З наявних зразків відібрати цукор-рафінад та надамо йому товарознавчу характеристику. Цукор – рафінад чистіший порівняно з цукром-піском. Основною сировиною для виробництва цукру-рафінаду є цукор-пісок. Цукор-рафiнад випускають у виглядi цукру-пiску рафінованого, цукру- рафiнаду пресованого колотого, у дрібному фасуванні, рафінадної пудри, пресованого швидкорозчинного. Цукор-рафiнад пресований колотий одержують з брускiв цукру-рафінаду, якi розколюють на кусочки завтовшки 11 i 22 мм. Поверхня з двох боків може бути нерівною. Цукор-рафiнад пресований швидкорозчинний випускають у вигляді кусочкiв; пресують на автоматизованих лiнiях пiд меншим тиском. Цукор-рафiнад у дрібному фасуваннi загортають по два кусочки в пiдпергамент, а потiм у художньо оформлену етикетку. Рафiнадну пудру виробляють у виглядi тонко подрiбнених розмiром не більш як 0,2 мм. Зберігають цукор при температурі не вище 40º С, відносній вологості – 70 % в опалювальних складах – 8 років, у не опалювальних 1,5 – 4 роки. Розглянемо асортимент меду. Вступне слово майстра в/н. Мед натуральний – це солодкий, ароматний продукт, що виробляється медоносними бджолами з нектару, паді і речовин, які виділяються слинними залозами бджіл. Хімічний склад - цукри – 80%, білки – 0,4 %, вітаміни групи В, К, А, С. Е, мінеральні речовини – 1,6 %, ароматні та барвні речовини, ферменти. Енергетична цінність меду 100 г – 330 ккал. Складові частини меду легко, швидко і повністю засвоюється організмом людини, що відчутно впливає на відновлення сил фізично і розумово стомленого організму. Мед особливо корисний дітям, людям похилого віку, особам з послабленим здоров’ям, а також при анеміях, захворюваннях серцево-судинної системи, харчового каналу, печінки, нирок, при нервово-кишкових розладах. Розглянемо класифікація і асортимент. 1. Квітковий мед – буває:
2. Падевий мед темного кольору, різних відтінків, аромат слабий, солодкість низька, консистенція тягуча, липка, клейка. Визначимо якість меду, згідно з стандартом. Смак – солодкий, приємний. Кращими вважають мед липовий, малиновий, конюшиновий.
Зберігають при температурі 20º С, вологості – 70% два роки.
Виробництво крохмалю з пшениці було відоме ще у Стародавній Греції і Римі. Мануфактурне виготовлення пшеничного крохмалю в Європі освоєно в XVI ст., а картопляного — в XVII ст. Після відкриття в 1811 р. акад. К. Кірхгофом реакції кислотного гідролізу крохмалю частина його пішла на виготовлення крохмальної патоки і глюкози. В 1842 р. у Північній Америці розробили спосіб одержання крохмалю з кукурудзи. Близько 2,45 млн т або 72 % світового випуску крохмалю забезпечує ЄС. Картопляний крохмаль отримують із спеціальних сортів картоплі з вмістом крохмалю 17—20 %. У багатьох країнах цукор у щоденному раціоні харчування активно замінюється цукристими продуктами, які виробляються з рослинної крохмалевмісної сировини. З наявних зразків відберіть крохмаль та надайте йому характеристику. Крохмаль картопляний за якістю поділяють на такі сорти: екстра, вищий, 1-й і 2-й; кукурудзяний — на вищий і 1-й; пшеничний — на екстра, вищий і 1-й. Сорти картопляного крохмалю відрізняються за кольором: екстра і вищий сорти повинні бути білими з кристалічним блиском, 1-й — білим і 2-й — білим з сіруватим відтінком. Великі зерна крохмалю краще відбивають світло і тому мають більш виражений блиск. Крохмаль кукурудзяний і пшеничний усіх сортів повинен мати білий колір, але допускається жовтуватий відтінок.
Виконаємо торгово-технологічний процес в бакалійнім відділі. - Підведення підсумків і ступінь досягнення поставленої мети. Майстер звертає увагу на виникнення помилок і недоліки в роботі, їхні причини й шляхи попередження надалі.
Майстер зараховує 2-3 картки, з'ясовуючи неясні питання.Майстер звертає увагу на організацію робочого місця, звертаючи увагу на правила техніки безпеки:
Дотримуватись правил техніки безпеки й санітарії при роботі на вагах, при прийманні товарів, при виконанні торгово- технологічного процесу у бакалійному відділі. III. Поточний інструктаж - 4 години.А) самостійна робота учнів по картках - 30 хвилин (використовуються методичні рекомендації з виконання завдання). Цільові обходи:
I˅. Заключний інструктаж:
Товарознавство: Повторити асортимент бакалійної групи товарів.. Скласти опорний конспект. Відпрацювати навички по визначенню якості бакалійних товарів. Організація та технологія продажу товарів: Повторити організацію робочого місця продавця бакалійного відділу, відпрацювати навички по оформленню цінників, підготувати рекламу на бакалійні товари. Підготувати рольову гру. Санітарія й гігієна: Умови й строки реалізації бакалійних товарів. Правила санітарії в бакалійному відділі. Облік і звітність: Оформити накладну на бакалійні товари. Торговельні обчислювання: Підрахунок вартості збірної покупки по таблиці. Торговельне встаткування: Робота продавця на вагах та РРО. Професійна етика: Скласти конфліктну ситуацію, підготувати рольову гру. ˅. Прибирання робочих місць. Використовувана література:
Майстер в/н Клімова Т. В. |
УРОКУ з предмету Екологія Тема програми Тема програми: Проблема забруднення природного середовища та стійкості геосистем до антропогенних навантажень |
Тема: Настройка інтерфейсу програми Мета: розглянути основні елементи вікна програми та вікна документа, налаштувати вікно програми для ефективної роботи в текстовому... |
Тема: Поняття архіву. Програми Тема: Поняття архіву. Програми архіватори функції та призначення. Робота з архіваторами WINRAR, WINZIP |
План-конспект уроку Тема: “Інтерфейс програми. Константи” Мета: розглянути призначення та інтерфейс програми «1С: Бухгалтерия». Сформувати поняття константи в програми «1С: Бухгалтерия» |
План-конспект уроку Тема: “Будова довідників програми та робота з ними” Мета: навчити основних прийомів роботи з довідниками програми «1С: Торгівля+Склад» |
План-конспект уроку Тема: “Інтерфейс програми. Константи” ... |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
Тема: Створення, редагування та тестування програми в консольному режимі Мета: Навчитись створювати, редагувати та тестувати програми в консольному режимі |
Тема : Програма для відеомонтажу. Інтерфейс програми. Робота з відеозаписами. Мета Мета: ознайомити із основними елементами інтерфейсу та головними функціями програми для роботи з відео |
ТЕМА ПРОГРАМИ ТЕМА УРОКУ: Макетування візитної картки інструктаж з о/п, організація робочого місця |