МОНІТОРИНГ
Оцінка оздоровчо-тренувального ефекту
занять з фізичної культури
(Керівникам, вихователям-методистам, інструкторам фізичної культури дошкільних навчальних закладів)
№
п/п
|
Компоненти заняття
|
Кількість балів за реалізацію складників
|
очікувані
|
фактично
|
1.
|
Забезпечення фізіологічного навантаження (визначається фізіологічна крива через графічне відображення впливу запропонованого фізичного навантаження на серцево-судинну систему дитини із зазначенням пульсу, який підраховують за 10 сек. на початку і по закінченні заняття, а також на початку і наприкінці кожної складової частини заняття: підготовчої, основної та заключної).
|
6
|
|
2.
|
Забезпечення моторної щільності заняття з фізичної культури, тобто, співвідношення часу, витраченого однією дитиною, за якою спостерігають, на безпосереднє виконання вправ, рухів, ігор, і часу тривалості заняття.
|
2
|
|
3.
|
Профілактична та коригуюча цінність заняття: профілактика порушень постави, плоскостопості, слабкості м’язового корсету, стимулювання м’язового тонусу, вестибулярних реакцій, подолання тугорухливості суглобів тощо.
|
4
|
|
4.
|
Попередження травматизму.
|
3
|
|
5.
|
Діяльність педагогів щодо розвитку фізичних якостей у дітей: сили, швидкості, спритності, гнучкості, витривалості тощо.
|
3
|
|
6.
|
Використання факторів загартування дитячого організму, розширення знань дітей про чинники гарту: сонце, повітря, воду, сніг тощо та правила користування.
|
2
|
|
7.
|
Врахування основних факторів ризику захворювань серцево-судинної системи, порушень постави, невротичних захворювань, порушення обміну речовин тощо.
|
2
|
|
8.
|
Реалізація біологічної потреби дитини в русі, рівень задоволення дітей, потяг до подальшого самостійного розвитку власного організму, щоденних занять фізичною культурою
|
2
|
|
9.
|
Формування рухових вмінь і навичок у дітей. Виховання інтересу до володіння новими рухами. Якість виконання руху.
|
2
|
|
10.
|
Формування навичок особистої та громадської гігієни.
|
2
|
|
11.
|
Розвиток вміння розуміти будову власного тіла, його функціональні особливості, вести спостереження за ним в стані спокою і активному русі, дбати про його вдосконалення.
|
3
|
|
12.
|
Забезпечення принципу превентивності, підготовка дітей до правильної поведінки в екстремальних ситуаціях.
|
2
|
|
13.
|
Застосування вправ інтенсивного характеру та на розслаблення.
|
1
|
|
14.
|
Створення умов для збереження і зміцнення психічного здоров’я.
|
1
|
|
15.
|
Здійснення медико-педагогічного контролю за руховою діяльністю та станом здоров’я дітей.
|
2
|
|
16.
|
Використання динамічних та статичних вправ.
|
1
|
|
17.
|
Забезпечення гармонійного розвитку дитини на заняттях з фізичної культури: розвиток просторових відношень, розширення кругозору, корекція емоційних станів та ін.
|
2
|
|
18.
|
Поєднання рухової та мовленнєвої діяльності у фізичному вихованні дітей.
|
2
|
|
19.
|
Показ зрушень у фізичному розвитку дітей, їхніх досягнень в оволодінні руховими вміннями та фізичними якостями перед однолітками, залучення дітей до самоаналізу.
|
1
|
|
20.
|
Вміння педагога викликати позитивні емоції, виявляти адекватні реакції, контролювати власний настрій і емоційний стан вихованців.
|
1
|
|
21.
|
Соціальний статус заняття, його вплив на процес соціалізації дітей.
|
2
|
|
22.
|
Відповідність комплексу вправ, ігор, рухових вмінь програмі.
|
1
|
|
23.
|
Мотивація фізичної готовності.
|
1
|
|
24.
|
Розвиток, прояви дитячої творчості та самостійності під час заняття, реакція вихователя. Дитина в ролі вихователя.
|
1
|
|
25.
|
Запобігання надмірного психічного та фізичного перевантаження.
|
1
|
|
Разом:
|
50
|
|
Параметри аналізу заняття в різновіковій групі
(Керівникам дошкільних навчальних закладів, директорам навчально-виховних комплексів,
вихователям різновікових груп)
№
п/п
|
Компоненти заняття
|
Кількість балів за реалізацію складників
|
очікувані
|
фактично
|
1.
|
Віковий склад групи, кількість вікових угрупувань за віком та кількісним складом. (Доцільність комплектування груп).
|
1
|
|
2.
|
Доцільність структури заняття: можливість охоплення всіх дітей, оптимальність організації їхнього навчання.
|
4
|
|
3.
|
Вид заняття: спільне (з одного розділу програми), комбіноване (з різних розділів програми), з окремою підгрупкою дітей.
|
4
|
|
4.
|
Раціональність поєднання занять з різних розділів програми.
|
4
|
|
5.
|
Доцільність добору змісту навчального матеріалу на спільному занятті.
|
3
|
|
6.
|
Оптимальність етапів занять у кожній віковій підгрупі: зайнятість вихованців протягом всього часу, доцільність та раціональність завдань для самостійного виконання дітьми.
|
4
|
|
7.
|
Рівень задоволення потреби дитини в контакті з педагогом при наявності труднощів.
|
2
|
|
8.
|
Добір завдань для самостійного виконання: їхня відповідність щодо змісту заняття, розвитку мислитель них процесів, складності, новизни, доступності.
|
4
|
|
9.
|
Врахування рівня навченості дітей у кожній віковій підгрупі.
|
2
|
|
10.
|
Відповідність програмного змісту вимогам програми та віковим особливостям дітей.
|
2
|
|
11.
|
Рівень активізації вихованців кожного вікового угрупування.
|
3
|
|
12.
|
Засоби підтримання працездатності вихованців протягом всього навчального процесу.
|
2
|
|
13.
|
Можливість, логічність і доцільність переходів від однієї підгрупи дітей до іншої.
|
2
|
|
14.
|
Різноманітність завдань за формою, змістом, новизною.
|
2
|
|
15.
|
Які види контролю використовуються: самоконтроль, взаємоконтроль вихованців, контроль вихователя. Раціональність, можливість оптимізації контролю за рахунок збільшення самостійності дітей.
|
2
|
|
16.
|
Забезпечення вихованців матеріалом для самостійного виконання завдань.
|
2
|
|
17.
|
Психологічний комфорт на занятті.
|
1
|
|
18.
|
Дотримання вимог щодо фізичного розвитку дитини: відповідність меблів, зміна діяльності, фізкультхвилинка.
|
1
|
|
19.
|
Соціальний статус заняття.
|
2
|
|
20.
|
Вміння педагога тримати в колі зору всіх вихованців.
|
1
|
|
21.
|
Сприяння здійсненню зворотного зв’язку
|
1
|
|
22.
|
Розвиток уміння усвідомлювати взаємозалежність особистої поведінки в середовищі.
|
1
|
|
Разом:
|
50
|
|
Шавровська В.Н. Модернізація контрольно-коригуючої діяльності керівників дошкільних навчальних закладів, навчально-виховних комплексів з питань дошкілля: Метод. посіб. – Черкаси, 2005. – С. 6–7, 12–13.
|