|
Скачати 71.34 Kb.
|
СЕРЕДНЯ ОСВІТА Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін у основній та старшій школі у 2011/12 навчальному році Предмети суспільно-гуманітарного спрямування Історія Шкільна історична освіта спрямована не тільки на те, щоб допомогти учням засвоїти систему наукових знань, а й щоб сформувати в них здатність творчо мислити, аргументовано обстоювати власну думку. Важливими завданнями навчання історії є розвиток в учнів історичного мислення, формування позитивної історичної самоідентифікації, навичок творчої діяльності та вмінь використовувати отриманий досвід на практиці, виховання в молодого покоління особистісних рис громадянина України, загальнолюдських духовних цінностей, демократизму, патріотизму; підготовка учнів до свідомої активної участі в суспільному житті. Вивчення історії України та всесвітньої історії доцільно синхронізувати. Проте вчитель може організувати вивчення учнями програмного матеріалу зазначених курсів як послідовно, так і паралельно. Обласні, районні та міські методичні кабінети не уповноважені регламентувати розподіл учителем навчальних годин у межах тем. У 2011/12 навчальному році учні’5-9 класів навчатимуться за програмою «Історія України. Всесвітня історія. 5-9 класи». Для 10-11 класів академічного рівня та рівня стандарту чинними є програми «Історія України. 10-11 класи» авторів Пометун О.І., Гупана Н.М., Фреймана Г.О. (52 години на рік, 1,5 години на тиждень); для класів історичного профілю чинними є програми «Історія України. 10-11 класи» (140 годин на рік, 4 години на тиждень) авторів Кульчицького C.B., Лебедєвої Ю.Г. Всі програми розміщено на офіційному сайті міністерства (www.mon.gov.ua), надруковано у фахових виданнях та опубліковано окремою збіркою у 2010 р. За результатами Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників для учнів 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів грифи міністерства було надано трьом підручникам з історії України, які відповідають програмі рівня стандарту/академічного. До використання рекомендовано такі підручники:
У педагогічно-виховному контексті автори вищезазначених підручників добирали навчальний матеріал так, щоб формувати в учнів систему загальнолюдських і громадянських цінностей українського суспільства — гуманізм, Батьківщина, самовизначення, права і свободи людини, держава, громадянин, людина, сім’я. Для учнів класів історичного профілю Міністерство освіти і науки, молоді і спорту рекомендує підручник автора Турченка Ф.Г. У ньому подано систематизований виклад подій в Україні від початку Другої світової війни до кінця 2010 р. Текст складено на основі новітніх досягнень вітчизняної і зарубіжної історичної науки. Велику увагу приділено висвітленню особливостей соціально-економічного й політичного розвитку України в роки радянської влади, виливу тоталітарної системи на культурно-ідеологічні процеси в республіці, дисидентському руху, досягненню Україною незалежності, розбудові незалежної української держави. Для вивчення всесвітньої історії чинними є програми «Всесвітня історія. 10-11 класи (рівень стандарту/академічний рівень)» колективу авторів Ладиченко Т.В. та ін. Програма розрахована на 35 годин на рік (1 година на тиждень). Для класів історичного профілю чинною є програма із всесвітньої історії (автори Ладиченко Т.В., Черевко О.С., Камбалова Я.М.), що розрахована на З години на тиждень (105 годин на рік). Період всесвітньої історії, що вивчатиметься в 11 класі загальноосвітньої школи, хронологічно охоплює період від 1939 по 2011 pp. і є продовженням «новітньої», або «модерної історії». За цей відносно недовгий проміжок часу в історії людства відбулися настільки істотні зміни, що це вплинуло на життя кожної людини в усіх куточках Земної кулі. Проте вивчення цього періоду всесвітньої історії є важливим не тільки для розуміння складних соціально-економічних, політичних, культурних процесів сьогодення в Україні та світі, але й для усвідомлення тенденцій подальшого розвитку людства. У загальноосвітніх навчальних закладах використовуватимуться кілька підручників: У класах рівня стандарту/академічного рівня:
Для учнів 11 класів історичного профілю рекомендовано підручник «Всесвітня історія» авторів Ладиченко Т.В., Заблоцького Ю.І., який має на меті сформувати в учнів поглиблене уявлення про історичні процеси та діяльність відомих політичних і культурних діячів, показати головні проблеми сучасності та тенденції розвитку людства на початку XXI ст. Кращому засвоєнню змісту підручника сприятиме широка добірка унікальних документальних матеріалів, створених очевидцями або учасниками описуваних подій. У видавництві «Генеза» вийшов друком додаток до підручника «Історія України, 10 клас (рівень стандарту/академічний рівень)» авторів Кульчицького C.B., Лебедєвої Ю.П, який містить навчальний матеріал, що охоплює події від 1921 до 1939 pp. Матеріал трьох тем уміщено в десятьох параграфах і завершено повторювально-узагальнювальним уроком. Структура навчального матеріалу та методичний апарат відповідають структурі підручника з історії України для 10 класу. Також вийшли друком додаткові матеріали до підручника «Всесвітня історія», 10 клас (рівень стандарту, академічний рівень) автора Полянського П.Б. «Драматичні тридцяті». У посібнику висвітлено питання економічного, соціального та політичного життя в 30-х роках XX ст. від початку Великої депресії й до початку Другої світової війни — фактично, передвоєнне десятиріччя, що позначилося руйнуванням економічної моделі, заснованої на нічим не обмеженому вільному підприємництві, а також важливими процесами державного регулювання економіки в період світової економічної кризи 1929- 1933 pp., встановленням нацистської диктатури в Німеччині та назріванням Другої світової війни. У 6 класі історія України і всесвітня історія вивчається як єдиний інтегрований курс. Тому в класному журналі для записів відводиться одна сторінка. Має бути такий запис: Історія України. Всесвітня історія. (Інтегрований курс). Відводити дві різні сторінки та виставляти окремо оцінки з історії України та всесвітньої історії не доцільно. З метою формування в учнів умінь та навичок сприймати українську культурну спадщину як надбання світової культури та інтерпретувати найвидатніші мистецькі твори в історичному контексті Міністерство освіти і науки як додаток до навчальної програми з історії України рекомендує перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання учнями загальноосвітніх закладів. Цей перелік з відповідними рекомендаціями та коментарями надруковано в журналі «Історія і суспільствознавство в школах України: теорія і методика навчання» (№8, 2011 р.). Вивчаючи історію України та всесвітню історію, варто особливу увагу звертати на такі події. 2011 року громадськість України та інших країн згадуватиме 70-у річницю нападу Німеччини на СРСР, що збігається з початком Голокосту на території України. Ці річниці є приводом поміркувати не лише про трагедію війни та страждання народів Європи, міжнаціональну ворожнечу, але й про героїзм в опорі нацизму, приклади взаємодопомоги між народами, духовного подвигу заради порятунку людей. На вшанування цих подій у 2011 р. громадська організація «Ткума» за сприяння Міністерства освіти і науки, молоді та спорту проводить VIII Міжнародний конкурс творчих робіт школярів, студентів та вчителів «Уроки війни та Голокосту — уроки толерантності». Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, №18-21, 2011 |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... ... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році завершується перехід загальноосвітніх навчальних закладів на вивчення предметів за новими різнорівневими... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... Значно зросли їх освітня і самоосвітня функції у школі та ВНЗ, професійна значущість на ринку праці в цілому, що спричинило за собою... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... Серед предметів, що вивчаються в загальноосвітній школі, чи не найвищий виховний та розвивальний потенціал має мистецтво з притаманним... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... Завдання шкільного предмета «Економіка» — сформувати базові знання з економічної науки, ознайомити з основними тенденціями розвитку... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... України, сучасний розвиток теоретико-правових поглядів на правові явища, результати активної нормотворчої діяльності органів державної... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... «Людина і світ», який з 2011/12 навчального року став обов’язковим для учнів 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, що передбачає... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... України викладатиметься навчальний предмет «Етика», що спрямований на формування моральних цінностей і орієнтирів особистості, моральної... |