Створення безпечних і здорових умов праці і навчання для всіх учасників навчально-виховного процесу Дзевульська Олена Олегівна


Скачати 156.35 Kb.
Назва Створення безпечних і здорових умов праці і навчання для всіх учасників навчально-виховного процесу Дзевульська Олена Олегівна
Дата 22.02.2016
Розмір 156.35 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Створення безпечних і здорових умов праці і навчання

для всіх учасників навчально-виховного процесу
Дзевульська Олена Олегівна, директор НВК "ЗОШ І ступеня –

гімназія ім. В.Т. Сенатора" Смілянської міської ради Черкаської області,

Заслужений працівник освіти і науки України
Усі близькі й далекі наші плани

починаються зі школи”

О.А. Захаренко
Всі ми родом із дитинства і школу пам’ятаємо за іменами друзів і вчителів, за атмосферу добра, комфорту душевного. Свій значний внесок у створення цієї особливої атмосфери, безпечних умов праці, навчання і виховання роблять наші педагоги, адміністрація і профком.

Чи можна працювати без травм і аварій? Як впливають на це створені здорові і безпечні умови праці? Чи готові психологічно працівники виконувати норми, передбачені чинним законодавством про працю?

Відповіді на ці питання – у співпраці адміністрації НВК і профспілки.

Адміністрація та профспілкова організація школи у спільній роботі керуються Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», «Про охорону праці», Указами Президента України; постановами органів профспілки, Галузевої та регіональної угод; Статутом Профспілки працівників освіти і науки України, наказами Міністерства освіти і науки України, відповідними листами Головного управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації, відділу освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради, постанов та рішень Черкаської обласної та Смілянської міської організації профспілки.

У системі управління охороною праці в НВК здійснення функцій: планування робіт з охорони праці; навчання, атестація та інструктажі з безпеки життєдіяльності; контроль за станом охорони праці; облік та аналіз випадків травматизму; стимулювання.

Система управління охороною праці (СУОП) включає: організацію роботи з охорони праці (виконання інструкцій з охорони праці, посадових обов’язків, наказів, розпоряджень, листів тощо), планування (перспективне та поточне), навчання працівників (учнів), контроль за станом охорони праці, аналіз та оцінка стану охорони праці в НВК (інформування директором колективу про виконання колдоговору), заохочення працівників, виховна робота та інформаційне забезпечення.

В основі роботи школи - Колективний договір, який зареєстрований в управлінні праці і соціального захисту населення. У розділах „Умови та охорона праці в школі”, „Охорона здоров’я працюючих та дітей” відмічені усі вимоги з підвищення існуючого рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму. Згідно Колдоговору адміністрація та профком забезпечують розробку і виконання Заходів зі створення безпечних та нешкідливих умов праці, профілактики побутового травматизму відповідно до вимог нормативних документів.

Щорічно розробляється Угода між адміністрацією та профкомом НВК щодо підготовки школи до нового навчального року (протягом 10 років – школа є постійним переможцем міського огляду-конкурсу, цього року ми знову визнані ШКОЛОЮ РОКУ)]. На засіданнях профкому та батьківських зборах заслуховуються звіти про дотримання правил техніки безпеки, виробничого і невиробничого травматизму, аналізуються результати медогляду працівників. В закладі впроваджений і діє триступінчатий контроль, що дозволяє скоротити серед учнів і працівників травматизм.

У НВК розроблені і затверджені Правила внутрішнього трудового розпорядку, в яких чітко прописані питання охорони праці. Інструкції з охорони праці затверджені директором (переглядаються в установленому порядку). Розроблено посадові інструкції, правила з техніки безпеки, створено комісію з охорони праці, призначено уповноваженого з охорони праці та техніки безпеки по гімназії – Тучинського А.Ф. Забезпечується перегляд посадових інструкцій працівників усіх ланок навчально-виховного процесу з урахуванням конкретних обов'язків, прав та відповідальності за виконання покладених на них функцій з питань охорони праці. Контролюється стан техніки безпеки в навчальних кабінетах, спортзалі, шкільній їдальні, на подвір’ї школи згідно з річним планом роботи НВК та комісії з охорони праці. Є план внутрішкільного контролю за станом охорони праці, безпеки життєдіяльності. Проводяться: навчання та рейди-перевірки стану техніки безпеки, перевірка обладнання та засобів пожежегасіння, огляд-конкурс навчальних кабінетів з питань техніки безпеки. В кожному навчальному кабінеті розміщено куточки з техніки безпеки. В коридорах, рекреаціях школи для загального огляду представлена інформація щодо безпеки життєдіяльності. У НВК проводяться інструктажі учасників навчально-виховного процесу відповідно до вимог чинного законодавства з реєстрацією у відповідних журналах, заліки з техніки безпеки, розроблено пам’ятки для учнів та батьків щодо збереження життя і здоров’я під час канікул. Корисна інформація розміщена на сайті гімназії [email protected].

Щоквартально аналізується стан травматизму невиробничого характеру серед учасників навчально-виховного процесу, проводяться перевірки в школі щодо підготовки до осінньо-зимового періоду, здійснюється оперативний контроль та перевірки позапланові (в разі надходження розпоряджень вищих організацій). Розроблені і впроваджуються в життя Комплексні заходи профілактики травматизму невиробничого характеру серед учасників навчально-виховного процесу НВК. Традиційним є щорічне проведення «Тижня охорони праці», відзначення Всесвітнього дня охорони праці. Заклад щорічно бере участь у міському огляді - конкурсі з охорони праці. Організовано проведення навчань та нарад з питань безпечної життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу. У школі за графіком на перервах забезпечується чергування вчителів та старшокласників.

Система роботи школи з охорони праці і безпечної життєдіяльності спрямована на збереження здоров’я усіх учасників навчально-виховного процесу. Заклад обладнаний системою центрального водопостачання і водовідведення, зовнішнім освітленням, є внутрішні санітарні вузли. Встановлено енергозберігаючі лампи та замінено 40% вікон на металопластикові. Забезпечується моніторинг захворюваності вчителів з метою поліпшення фізичного та психічного здоров’я, практичним психологом проводяться тренінги з попередження емоційного вигорання. Міський відділ охорони здоров’я в погодженні з адміністрацією школи та профспілковим комітетом забезпечує медичний огляд працівників трудового колективу 1 раз на рік. Акти медогляду ретельно вивчаються, результати заслуховуються на спільних засіданнях профкому та адміністрації, нарадах при директору, педрадах. Систематично аналізується стан тимчасової непрацездатності, здійснюються заходи щодо усунення причин тимчасової втрати працездатності працівниками та зміцнення здоров’я працюючих шляхом пропаганди здорового способу життя. У медичному кабінеті працівники школи мають змогу отримати необхідну першу допомогу і консультації медсестри щодо профілактики захворювань. Навчальні кабінети мають аптечки першої медичної допомоги за сприяння міського Товариства Червоного Хреста та батьківської громади.

Робочий час педагогічних працівників визначений розкладом уроків, посадовими обов'язками, Правилами внутрішнього трудового розпорядку, Статутом школи. Розклад уроків затверджений адміністрацією школи за погодженням з профспілковим комітетом з урахуванням педагогічної доцільності, дотримання санітарно-гігієнічних норм та економії часу вчителя, доведений до відома педагогічних працівників і розміщений на видному місці. В межах робочого дня педагогічні працівники виконують різні види навчально-методичної роботи відповідно до посадових обов’язків і навчального плану. Педагогічним працівникам (при можливості) надається вільний день на тиждень для методичної роботи і підвищення кваліфікації. Працівникам, які успішно і добросовісно виконують свої трудові обов'язки, надаються переваги і пільги в галузі соціально-культурного й житлово-побутового обслуговування (путівки до санаторіїв, будинків відпочинку, тощо). Ведеться облік працівників, які потребують санаторно-курортного лікування. При одержанні путівок члени колективу мають можливість отримати лікування і протягом навчального року. Вчителі, які проходять курсову перепідготовку на базі Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, оздоровлюються у санаторії-профілакторії „Мрія” (голова обкому профспілки Жалдак О.Д.). Протягом останніх п’яти років було оздоровлено 8 осіб. Школа співпрацює з громадською благодійною організацією «Знати, щоб жити» (з метою профілактики захворювань).

Адміністрація спільно з профкомом організовує зустрічі зі спеціалістами по відновленню здоров’я, проведенню днів здоров’я, відпочинку на природі, біля моря при допомозі міської організації профспілки м. Сміли.

Члени колективу беруть участь у міських спартакіадах працівників освіти та виборюють призові місця і кубки (з волейболу, в комбінованих естафетах, присвячених Дню працівників освіти, дням спорту).

Щорічно в гімназії аналізується стан дитячого травматизму: на нарадах при директору, педагогічних радах, класних годинах, батьківських зборах. Випадки травматизму доводяться до відома учнів на загальношкільній лінійці та обговорюються в класних колективах. Особлива увага приділяється попередженню дорожньо-транспортного травматизму.

У НВК створені комфортні умови для роботи і відпочинку працівників: оновлено методичний кабінет школи, діє кімната психологічного розвантаження, що користується великою популярністю, кабінет відпочинку для обслуговуючого персоналу.

У полі зору профкому постійно знаходиться організація харчування в шкільній їдальні. Проведені перевірки показують, що працівниками їдальні забезпечується якість та різноманітність меню. Про організацію харчування щороку заслуховується на педрадах, засіданнях профкому, нарадах при директору. Здійснюється постійний контроль профкомом, адміністрацією, батьківською громадою та черговими вчителями за дотриманням санітарно-гігієнічних умов у шкільних приміщеннях та їдальні.

У школі обладнано кабінет із основ здоров’я. На базі кабінету проводяться вступні, первинні, цільові інструктажі з охорони праці, теоретичні та практичні заняття; навчання та перевірка знань працівників. З метою відпрацювання практичних умінь та навичок в рамках Дня Цивільного захисту, у школі за участю працівників міського відділу НС та Цивільного захисту населення проводяться різноманітні заходи.

У профспілковому куточку, методичному кабінеті, шкільному медіацентрі працівники мають змогу ознайомитися з нормативно-правовими документами з охорони праці, графіками контролю, колективним договором, правилами внутрішнього трудового розпорядку, наочними матеріалами з безпеки життєдіяльності.

Навчання працівників з охорони праці та інструктажі проводиться згідно плану роботи. Обов’язковим є проведення семінарів та заліків, перевірки знань інструкцій з охорони праці, техніки безпеки, пожежної безпеки. Працівники, які дотримуються вимог особистої та колективної безпеки, беруть активну участь у заходах, отримують листи подяки, заохочення, премії.

Адміністрація, члени профкому, працівники НВК на регулярній основі проходять навчання, беруть участь у семінарах, тренінгах, науково-методичних нарадах з охорони праці та безпеки життєдіяльності, що проводяться Черкаським обкомом профспілки працівників освіти і науки (голова обкому Жалдак О.Д.), відділом соціального захисту та охорони праці обкому профспілки (Берестовий І.Ф.), відділом освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради (Руснак Т.Г.), міськкомом профспілки (Сташенко Н.В.).

Систематично вивчається стан роботи з охорони праці у НВК. За результатами анкетування (за 5-ти бальною системою) 86% працівників високо оцінюють безпечність умов праці, санітарно-гігієнічні умови; мікроклімат в колективі. Навички безпечної поведінки отримують працівники під час проведення Дня ЦЗ. Вся робота сприяє тому, що за останні 5 років у школі не було зафіксовано випадків виробничого травматизму.

Питання охорони праці, нешкідливих умов надзвичайно важливе.

Ми поцікавилися, як батьки, вчителі та учні оцінюють значення безпеки взагалі (слайд 2).

На І місце безпеку поставили:

батьки (треба, щоб дитина була здорова; навчання – потім) – 96%;

учні старших класів – 80%; 20% – навчання;

вчителі – 100%.

Умови праці, навчання, виховання – це основа, на якій розвивається життєва компетентність.

Вчити – означає показувати „це – можливо”.

Учасники навчально-виховного процесу – учні, батьки, педагогічні працівники навчають і навчаються. У НВК існує система створення безпечних умов праці і навчання для учасників навчально-виховного процесу
(
Система створення безпечних умов праці і навчання для учасників навчально-виховного процесу
слайд 3)


Урочна діяльність

Позакласна, позашкільна діяльність



Виховна робота







Педагогічні працівники

Учні

Батьки





Інформаційне забезпечення



Планування



Навчання


Контроль





SWOT аналіз




Моніторинг



Творчі конкурси



Заохочення



Інформаційне забезпечення

Для ефективної взаємодії учасників навчально-виховного процесу потрібні 4 основні умови (слайд 4)


доступно





корисно

цікаво







безпечно


У створенні безпечних умов задіяні педагогічні працівники, медичні працівники, батьки, учнівське самоврядування, громадськість Формуємо життєві компетенції, готуємо до написання і реалізації власного життєвого сценарію. (слайд 5).
С
Готовність до реалізації власного життєвого сценарію

лайд 4

слайд 6



психічна

фізична

духовна

соціальна


Адміністрація і профком є організаторами і учасниками охорони праці. Починаємо з підготовки до нового навчального року. Укладаємо угоду між адміністрацією і профкомом, видається наказ по школі, розробляються заходи, підсумки виконання угоди підводяться на серпневій педраді, нараді при директору, спільно з профкомом – у вересні щороку.
На початок навчального року видаються накази (слайд 7)

  • Про організацію роботи з безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу у 2012-2013 н.р.

  • Про організацію роботи з охорони праці у 2012-2013 н.р. (вводяться в дію інструкції).

  • Про організацію роботи Дружини юних рятувальників.

  • Про призначення відповідальних за пожежну безпеку та встановлення протипожежного режиму в НВК на 2012-2013 н.р.

  • Про організацію роботи добровільної пожежної дружини.

  • Про проведення тижня охорони праці.

  • Про призначення громадського інспектора.

  • Про перевірку стану спортивних споруд.

Протягом року (слайд 8)

  • Про проведення місячника пожежної безпеки.

  • Про проведення місячника „Діти на дорозі”.

  • Про проведення місячника безпеки життєдіяльності.

  • Про підготовку та проведення Дня цивільного захисту.

  • Про профілактику дитячого травматизму.

  • Про стан техніки безпеки в навчальних кабінетах.

  • Про проведення навчання та перевірку знань з питань безпеки життєдіяльності працівників гімназії.


У наказі про встановлення протипожежного режиму визначається порядок:

- дій персоналу в разі пожежі;

- знеструмлення електрообладнання у випадку пожежі і по закінченню робочого дня;

- проведення тимчасових вогневих та інших пожежонебезпечних робіт;

- огляду приміщень і цілодобової охорони;

- прибирання приміщень.
Згідно з планом роботи НВК на рік здійснюється контроль за станом охорони праці; видаються накази „Про стан пожежної безпеки”, „Про стан спортивних споруд”, „Про попередження дитячого травматизму”, „Про безпечний інтернет”. Безпека важлива для всіх. Починається з дороги до школи. (слайд 9)

Всіма працівниками розроблено маршрутні листи прямування на роботу і з роботи. Це з метою профілактики травматизму і за планом цивільного захисту.


Протягом року ведеться робота для учасників навчально-виховного процесу. Для вчителів: навчання, тренінги. Функціонує кімната психологічного розвантаження; оформлено „куточок здоров’я” в бібліотеці.

На І поверсі розміщена інформація про несприятливі метеодні та профілактику інфекційних захворювань.

Для батьків: клуб „Родина”. Проводяться сімейні ради, батьківські уроки батьками-лікарями, фахівцями юристами, працівниками центру зайнятості, народними майстрами.

Маємо пам’ятки батькам, учням щодо збереження здоров’я, розроблено буклети. (слайд 10, 11)


Піклувальна рада дбає про зміцнення матеріальної бази НВК. Придбано 11 комплектів антисколіозних парт. Капітально відремонтовано спортзал екологічно-чистими будматеріалами.

У системі роботи НВК з охорони праці, навчання і виховання здоров’язберігаючі технології, інноваційна діяльність:

* соціально-психологічний театр (слайд 12)

* проведення фіззарядки до початку занять;

* хвилини релаксації, фізпаузи на уроках;

* проект „Душа у пісні” (виконання пісенних етюдів під час уроків);

* дидактичний театр на уроках основ здоров’я;

* написання диктантів укладачами яких є вчителі НВК;

* динамічні перерви в початковій школі;

* заняття тенісом на перервах. індивідуальні тренування;

* заняття гуртків спортивного спрямування (регбі, хортингу, карате, футболу, волейболу, баскетболу);

На базі школи працюють секції з регбі, карате, хортингу, ДЮСШ спортклуб „Монарх”.

Діє Інститут учнівського консультування – учні інструктори з фізкультури; консультанти з „Основ здоров’я” та інших предметів. Як результат: учень-консультант з біології (вчитель-методист, вищої категорії, відмінник освіти, голова профкому Зозуля Н.В.) написав науково-дослідну роботу і став дипломантом всеукраїнського етапу конкурсу „Intel Еко-Україна” з теми „Біоритми”. Зараз студент 2 курсу медичного університету ім. О.Богомольця. В біокабінеті розміщено постер по біоритмах, а в учнівських щоденниках надруковано біоритми. Значна увага приділяється організації раціонального харчування.

Важливим є безпека в інтернеті. Створено осередок „Онляндія в моїй школі” за конкурсом „Microsoft Україна” проект розробили. Презентували в Києві, стали переможцями. (слайд 13)

Газета „Дзвоник” – значна інформаційна підтримка безпеки життєдіяльності. (слайд 14)

Медіапідтримку також забезпечує інформаційно-методичний центр „Бібліотека-медіатека”.

Органи учнівського самоврядування – активні учасники створення безпечних умов навчально-виховного процесу.

Перевірка санітарного стану кабінету, чергування, харчування учнів, організація Днів здоров’я, різноманітних акцій це турбота учнівського самоврядування.

Проводяться медогляди працівників, диспансеризація учнів, режим провітрювання, вологе прибирання (2 рази на день), обов’язкове на великій перерві.


В школі діє учнівське наукове товариство „Еврика” (слайд 15). Серед науково-дослідних робіт учнів є роботи здоров’язберігаючої тематики.

Олімпійські уроки мають значення для фізичного вдосконалення. (слайд 16) Проводять їх чемпіон світу, Європи з карате Науменко Олександр, випускник школи, студент ЧНУ ім. Б.Хмельницького та чемпіон Європи з регбі, випускник школи­ Олексій Рибко, що очолює Всеукраїнську Асоціацію регбістів.

У навчальному закладі розроблено Положення про шкільний конкурс дитячої творчості „Безпека життєдіяльності” (слайд 17). Учні і батьки взяли участь у конкурсі. Вчителі виступали як організатори і фасилітатори. Результатом стало видання „Календаря безпеки і здоров’я 2013р.”, в якому позначені визначні дати – Дні всесвітні, всеукраїнські здоров’я, охорони праці тощо, прослідковується цикл роботи в НВК щодо охорони здоров’я та безпеки життєдіяльності.

Цього року вперше в світі відмічали День миття рук. Акція проведена учнями в НВК і в центрі міста. Відзначили 1 жовтня ­ – Міжнародний день посмішки, адже гарний настрій – запорука успіху.

Нашим партнером протягом двох років виступає Корпус Миру США, волонтер Теодора Трен.

Запрошую до слова Теодору разом з ученицею-перекладачем. (слайд 18,19)

Як результат роботи колективу – загальноукраїнське визнання. Смілянський навчально-виховний комплекс „Загальноосвітня школа І ступеня-гімназія ім. В.Т. Сенатора” визнаний переможцем Всеукраїнського огляду-конкурсу „Стан умов і охорони праці в установах, закладах, підприємствах та організаціях Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, проведеного в 2011 році” (Постанова колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України і президії ЦК Профспілки працівників освіти і науки України (протокол від 31.05.2012р № 6/4-22, протокол від 05.06.2012р № П-14/15-3)).

Список використаних джерел:


  1. Конституція України. К., 2006.

  2. Закон України „Про освіту” від 23.05.1991 № 1060-ХІІ.

  3. Кодекс законів про працю України від 08.06.2000 № 1807-ІП.

  4. Закон України „Про охорону праці” від 14.10.1992 № 2694-XII.

  5. Закон України „Про пожежну безпеку” від 17.12.1993.

  6. Журнал „Безпека життєдіяльності в освіті” № 3. 2010.

  7. Журнал „Безпека життєдіяльності в освіті” № 4. 2010.

  8. Положення про комісію з питань охорони праці профспілкового комітету підприємства від 20.09.1994р № 11-15-3.

  9. Васильчук М.В., Медвідь М.К., Сачков Л.С. Збірник нормативних документів з безпеки життєдіяльності. К., 2000.

  10. Васильчук М.В. Збірник нормативних документів з безпеки життєдіяльності. К., 2007.

  11. Положення про розробку інструкцій з охорони праці від 29.01.1998 № 226/2666.

  12. Закон України „Про колективні договори і угоди” із змінами і доповненнями від 01.07.1993 № 3356-ХП.

  13. Білім Г.В. Охорона праці в навчально-виховному процесі. К., 2009.

Схожі:

Створення безпечних і здорових умов праці і навчання для всіх учасників...
Всі ми родом із дитинства і школу пам’ятаємо за іменами друзів і вчителів, за атмосферу добра, комфорту душевного. Свій значний внесок...
Про стан дотримання вимог з охорони праці та безпеки життєдіяльності...
Заслухавши та обговоривши доповідь заступника начальника управління освіти і науки облдержадміністрації М. Д. Славінського
Про стан дотримання вимог з охорони праці та безпеки життєдіяльності...
На виконання рішення колегії управління освіти і науки облдержадміністрації №2/1 від 25 березня 2009 року
ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ при роботі на ЕОМ Державна політика в галузі охорони праці
Державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення...
РІШЕННЯ колегії відділу освіти
Про роботу закладів освіти із збереження умов охорони праці, безпеки життєдіяльності та попередження травматизму серед учасників...
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Ю. О. Жук пропонує розглядати процес інформатизації "… як множину процесів, спрямованих на задоволення освітніх інформаційних потреб...
2. Загальні відомості та вимоги безпеки перед початком роботи в бібліотеці
Дана інструкція поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу під час знаходження в приміщенні бібліотеки
ДИСКУРСИВНІ АСПЕКТИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ
У даній статті автором порушується проблема створення під час навчально-виховного процесу психолого-педагогічних умов для самореалізації...
ВСТУ П Аналіз роботи методичної ради за 2009- 2010 н р
«Підвищення результативності навчально-виховного процесу, створення умов для розвитку творчої ініціативи педагогічного колективу,...
ЗАКОН УКРАЇНИ
Цей Закон визначає правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров’я громадян, створення безпечних і...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка