Тема доповіді: Використання ІКТ на уроках світової літератури як засіб підвищення якості навчальних досягнень учнів.
Мета доповіді: познайомити вчителів з основами використання
інформаційно-комунікаційних технологій ;сприяти
усвідомленню методики використання ІКТ в школі.
„Педагогічна майстерність — це високе мистецтво навчання і виховання, що постійно вдосконалюється,
доступне кожному педагогу, основу якого складають професійні знання, вміння і здібності”
А. Макаренко
Сучасному суспільству необхідна якісна освіта, яка спроможна забезпечити зростання потреби споживача та виробника матеріальних і духовних благ. Перехід до інформаційного суспільства кардинально змінює положення освіти.
Однією з основних цілей розвитку інформаційного суспільства в Україні є забезпечення комп'ютерної та інформаційної грамотності населення, насамперед шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні всебічно розвиненої особистості¹ .
Нині кожному необхідно самостійно ставити і розв’язувати конкретні завдання науки, техніки, життя. Для цього потрібні глибокі та міцні знання і вміння творчо їх застосовувати. Розвитку творчої особистості і має бути підпорядкований весь навчальний процес у загальноосвітній школі. Важливою складовою цього процесу є самостійна розумова діяльність учнів.
Важливим аспектом, що визначає характер змін у системі освіти, є науково-технічний прогрес та його вплив на соціальні та суспільні відносини. Комп’ютерні технології постійно вдосконалюються, стають більш насиченими, ємними, гнучкими, продуктивними, націленими на різноманітні потреби користувачів.
Реформування освіти в Україні в найближчі роки передбачає її перебудову з метою впровадження в освітню практику таких технологій, які б створили максимально сприятливі умови для розвитку і саморозвитку особистості учня, виявлення та активного використання його індивідуальних особливостей у навчальній діяльності.
Використання нових технологій у навчальному процесі приводить до:
- розвитку нових педагогічних методів і прийомів;
- зміні стилю роботи викладачів, розв'язуваних ними завдань;
- структурним змінам у педагогічній системі.
Реформування шкільної освіти має на меті зробити її більш якісною шляхом забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, в результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в суспільстві. Таке складне завдання можна вирішити шляхом використання інноваційних технологій навчання, серед яких чільне місце займають мультимедійні технології. Вони відкривають нові, ще недостатньо досліджені можливості вдосконалення навчальної діяльності.
Стрімкий розвиток інформаційно-комунікативних технологій — один із факторів, що визначає розвиток світової спільноти ХХІ століття.
Цивілізація постійно рухається до побудови інформаційного суспільства, де головну роль буде відігравати інформатизація та наукові знання.
У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій і їх упровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. Поліпшення якості освіти є необхідною умовою формування інформаційного суспільства та конкурентоспроможної економіки. На сучасному етапі інтенсивне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у сферу освіти є національним пріоритетом.
У світовій освітній практиці інформаційно-комунікаційні технології розглядаються як якісно нові засоби поширення та акумулювання знань. При цьому актуальною є проблема їх раціонального використання у навчально-виховному процесі.
Термін «інформаційна культура» вперше з'явився у 70-роках і розглядався як культура раціональної і ефективної організації інтелектуальної діяльності людей. Широке поширення інформаційних технологій в усі сфери суспільного життя призвели до того, що інформаційна культура стала розглядатися в тісному зв'язку з комп'ютерною технікою.
Сьогодні вже не викликає сумнівів питання про необхідність формування інформаційної культури, починаючи з молодшого шкільного віку, що може досягатися не тільки зміною способів навчання, але і якісно іншим підходом до побудови змісту освіти.
З одного боку, інформаційні технології — це потужний інструмент для отримання дитиною найрізноманітнішої інформації, з другого — ефек-
тивний засіб підвищення інтересу до навчання,мотивації, наочності, науковості.
Інформаційна технологія — це сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, об’єднаних у технологічний ланцюжок, що забезпечує збір, обробку, зберігання, розповсюдження й відображення інформації з метою зниження трудомісткості процесів використання
інформаційного ресурсу, а також підвищення їх надійності та оперативності.
Завдання школи не тільки надати певний обсяг знань учням, а й розвинути в них пізнавальні інтереси, творче ставлення до справи, прагнення до самостійного пошуку й поглиблення знань, сформувати вміння, які діти застосовуватимуть у своїй практичній діяльності.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ) - це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.
Об’єктом методики використання ІКТ у навчальному процесі школи є процес навчання школярів в умовах сучасних загальноосвітніх навчальних закладів.
Предметом методики використання ІКТ є педагогічні, санітарно-гігієнічні та технічні умови, за яких застосування ІКТ підвищує ефективність навчання.
Активна робота з комп’ютером формує в учнів високий рівень самоосвітніх навичок і вмінь аналізу та структурування одержуваної інформації.
Слід звернути увагу, що нові засоби навчання дозволяють органічно поєднувати інформаційно-комунікативні, особистісно- орієнтовані техноло-
гії з методами творчої та пошукової діяльності.
Сьогодні впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес — невід’ємна частина шкільного навчання. Загальновизнано, що використання комп’ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищує ефективність навчання та якість здобуття знань, формування вмінь.
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні — одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього
процесу.
Використання ІКТ на уроці допомагає вчителеві:
1.Забезпечити легкість сприймання інформації.
2.Знайти індивідуальний підхід.
3.Навчити освоювати, перетворювати і використовувати великі масиви інформації.
4.Зробити навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним.
5.Сприяє кращому оцінюванню знань.
З точки зору дидактики ІКТ для вчителя :
Сприяє розвитку самостійності і творчих здібностей учнів.
Забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання.
Зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективнішим.
Забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел.
Індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливистями сприйняття.
Моделювати досліджувані процеси або явища.
Організувати колективну й групову роботи.
Здійснювати контроль навчальних досягнень.
Створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Посилює міжпредметні зв'язки.
Зробити урок більш наочним і цікавим.
Ефективно організовувати контроль знань, умінь і навичок учнів.
Економно використовувати навчальний час.
Для учнів:
Покращити мотивацію та підвищити інтерес до навчання.
Розвивати самостійність і творчість.
Краще сприйняти й усвідомити навчальний матеріал.
Виробляти навички практичного застосування.
Самостверджуватися через створення наукових проектів чи презентацій.
Мати доступ до новітніх технологій та передових досягнень науки.
Формувати ключові компетенції.
Сьогодні перед школою стоїть завдання виховати випускників, які:
- уміють адаптуватися в різних життєвих ситуаціях;
- самостійно здобувають необхідні предметні знання для виконання
практичних завдань;
- мають навички подолання стереотипів мислення;
- розвивають здібності до адаптації в мінливому інформаційному середовищі;
- виявляють гнучкість, мобільність, проникливість, толерантність, творчу ініціативність;
- критично мислять;
- уміють працювати з інформацією;
- виявляють комунікабельність у різних соціальних групах;
- самостійно працюють над розвитком власного інтелекту, культури.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) за короткий час стали невід’ємною складовою сучасного суспільства. У багатьох країнах світу вільне володіння цими технологіями є складовою базової освіти.
Механізмами для організації навчання та спілкування між вчителем і учнем, можуть бути: електронні підручники; мережеві проекти; телеконференції; тематичні каталоги з окремих освітніх областей, - тобто, мають бути задіяні всі прояви комунікації, які спонукають до коментування існуючої інформації та впровадження в інформаційне середовище власних ідей, заснованих на існуючих теоріях і здобутках.
Інформатизація суспільства пов’язана, насамперед, з розвитком комп’ютерної техніки, різноманітного програмного забезпечення, глобальних мереж (Інтернет) та мультимедійних технологій.
Мультимедійні засоби навчання займають важливе місце у розвитку інформаційного суспільства.
Мультимедійні засоби дозволяють користувачеві спілкуватися з комп’ютером, використовуючи різноманітні, природні для себе середовища: графіку, гіпертексти , звук, анімацію, відео. Мультимедійні системи надають користувачеві персонального комп’ютера такі види інформації: текст; зображення; анімаційні картинки; аудіо коментарі; цифрове відео. Технології, які дозволяють з допомогою комп’ютера інтегрувати, обробляти і водночас відтворювати різноманітні типи сигналів, різні середовища, засоби і способи обміну інформацією, називаються мультимедійними .
Існують різноманітні способи застосування засобів мультимедіа в навчальному процесі, серед яких:
-використання електронних лекторів, тренажерів, підручників, енциклопедій;
-розробка ситуаційно-рольових та інтелектуальних ігор з використанням штучного інтелекту;
-моделювання процесів і явищ;
-забезпечення дистанційної форми навчання;
-проведення інтерактивних освітніх телеконференцій;
-побудова систем контролю й перевірки знань і умінь учнів(використання контролюючих програм-тестів);
-створення презентацій навчального матеріалу;
-здійснення проективної і дослідницької діяльності учнів тощо.
Потрібно підкреслити, що використання засобів мультимедіа в освітньому процесі сприяє:
- підвищенню мотивації учнів до навчання;
- реалізації соціальної мети, а саме – інформатизації суспільства;
- інтенсифікації процесу навчання;
- розвитку особистості учня;
- розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом;
- підвищенню ефективності навчання за рахунок його індивідуалізації
Шляхи використання ІКТ
в навчально-виховному процесі
У процесі викладання світової літератури , інформаційні технології можуть використовуватися в різних формах:
- мультимедійні сценарії уроків;
- застосування комп'ютерної лабораторії;
- перевірка знань на уроці;
- позаурочна діяльність.
1. Уроки світової літератури демонстраційного типу.
Цей тип уроків — один із найпоширеніших на сьогодні. Для проведення цього уроку потрібний кабінет, обладнаний комп’ютером
і проектором. Під час заняття на будь-якому його етапі інформацію демонструють на великому екрані. Проведення уроку у вигляді лекції із
використанням мультимедійного проектору дає вчителеві можливості продемонструвати учням яскравий ілюстративний матеріал — портрети письменників , біографічні моменти життя ,схеми, ілюстрації творів , аудіо- та відео- файли. Учитель використовує презентації, створені самостійно за допомогою Microsoft PowerPoint або знайдені в Інтернеті, але адаптовані вчителем для своїх учнів. Це допомагає:
-досягнути оптимального темпу роботи з учнями;
- продемонструвати абстракті поняття й об’єкти;
- підвищити рівень наочності в процесі навчання;
- підвищити інтерес до навчання;
- упровадити різнорівневу диференціацію навчання;
- підштовхнути учнів до застосування домашнього комп’ютера для вивчення предмета;
- досягнути ефекту зворотного зв’язку.
2. Уроки комп’ютерного тестування.
Тестування — один із видів контролю знань,який останнім часом активно використовують у сучасній школі. Застосування на уроці комп’ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить учителеві за короткий проміжок часу отримати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу в усіх учнів і своєчасно його скоректувати. Крім цього, педагог може обрати рівень
складності завдання для конкретного учня. Для дитини важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила своєї
актуальності) можна отримати об’єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо,наприклад, під час усного опитування. Тестові
програми дозволяють швидко оцінити результат роботи, визначити теми, які погано засвоєні учнями. Програмним забезпеченням можуть бути тестові програми.
3. Уроки тренінгу або конструювання.
Програмне забезпечення — комп’ютерна програма, що дає можливість виконати певний тип завдань.
4. Інтегровані уроки.
Таке заняття проводять учитель-предметник і вчитель інформатики.
Учитель-предметник формулює завдання, разом з учнями аналізує
результати, робить висновки. Учитель інформатики допомагає дітям побудувати модель процесу, виконати необхідні розрахунки цієї моделі. У шкільній програмі багато тем, які корисно розглянути одночасно з точки зору
декількох наук. На уроках, інтегрованих з інформатикою, учні вивчають комп’ютерну грамотність і тренуються використовувати в роботі з матеріалом різні предмети, один із найбільш потужних сучасних
універсальних інструментів — комп’ютер. Це — можливість для учнів проявити свої творчі здібності.
5. Уроки із використанням комп’ютерних комунікацій.
Для проведення таких уроків необхідні комп’ютерний кабінет, комп’ютерна мережа, доступдо Інтернету. Під час таких занять учні працюють
у групах над створенням проектів. Мета сучасного уроку — це формування образного мислення та яскравого уявлення про предмет. Неабиякі можливості для її реалізації дає використання комп’ютера в школі.
Використання ІКТ у навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, тобто розв’язання однієї з глобальних проблем сучасної спільноти. Але використання ІКТ не розв’язує повністю цієї проблеми. Воно дозволяє значною мірою просунутися в досягненні поставленої мети. Процес організації навчання школярів із використанням ІКТ дозволяє:
- з одного боку, зробити цей процес цікавим завдяки новій формі навчання, а з іншого — зробити його яскравим, цікавим, різноманітним за формою за допомогою комп’ютера;
- ефективно розв’язати проблему наочності,розширитиможливості візуалізації навчального матеріалу, зробити його більш зрозумілим і доступним;
- індивідуалізувати процес навчання за допомогою різнорівневих завдань завдяки засвоєнню навчального матеріалу в індивідуальному темпі, самостійно, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції;
-сформувати в учнів навички самостійно аналізувати й виправляти помилки за допомогою зворотного зв’язку з комп’ютером; розкріпачити учнів під час відповіді на питання, оскільки комп’ютер дозволяє фіксувати результати (зокрема, без виставлення оцінки),коректно реагує на помилки;
- самостійно аналізувати й виправляти помилки, коригувати свою діяльність за допомогою зворотного зв’язку, у результаті чого формуються навички самоконтролю;
- здійснювати самостійну навчально-дослідницьку діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій тощо), розвиваючи у школярів творчу активність.
Використання інформаційних технологій у навчанні залежить від фізіологічних можливостей людини: у пам’яті залишається 25 % почутого,
30 % побаченого, 50 % побаченого і почутого,75 % матеріалу, якщо учень бере активну участь у процесі навчання.
Комп’ютер допомагає посилити мотивацію до навчання:
- шляхом активного спілкування учня з комп’ютером,
різноманітністю та яскравістю інформації (текст + звук + відео + колір);
- шляхом орієнтації учня на успіх (виконання будь-якого завдання, використовуючи підказки).
Під час проведення уроків світової літератури комп’ютер можна використовувати:
- для діагностування якості засвоєного матеріалу;
- для формування елементарних умінь і навичок після вивчення нового матеріалу шляхом тестування;
- під час роботи з неуспішними учнями, у яких використання комп’ютера підвищує інтерес до навчання;
- для самоосвіти;
- для ілюстрації нового матеріалу.
Але слід пам’ятати: комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його діяльність. Інтегрування звичайного уроку з комп’ютером дозволяє педагогові перекласти частину своєї роботи на ПК, зробити завдяки цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним.
Використання засобів ІКТ
У своїй роботі вчителі світової літератури надають перевагу використанню створених власних уроків , зокрема мультимедійних супроводів. Отже , комп’ютер і інтерактивні дошки на уроках світової літератури поступово стають звичними засобами навчання ; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно набагато результативнішим.
Науково-педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:
Блок – тема
Медіа – урок
Само диктант
Тестові завдання
Медіа проект
Медіатвори
Творчі презентації
Віртуальні екскурсії
Медіа експресії
Літературний проект
Динамічні таблиці
Статичні таблиці
Характеристика кожного із цих жанрів наведена у статті І.Радченко , вчителя-предметника , лауреата Всеукраїнського конкурсу « Вчитель-року-2007 » ( м.Київ), що вміщена у журналі « Українська мова й література в середніх школах , гімназіях ,ліцеях та колегіумах», - 200. - № 10 – с. 8-17.
Блок-тема. Комплексний матеріал за певною великою темою , розташований у послідовному порядку і поділений на мікротеми за допомогою « гіперпосилання» 100 слів.
Медіа –урок. Сукупність різноманітних мультимедійних прийомів , що працюють впродовж 45 хвилин уроку, що сприяють повному розкриттю й усвідомленню учнями уроку. Такий урок – яскравий , динамічний , результативний.
Самодиктант.
Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше .
Тестові завдання
Надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці . Як відомо , є спеціальні програми , проте це можна зробити й без них , розташувати кожне запитання та варіанти відповідей на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання .
Медіа проект.
Кожен учень для свого проекту вибирає оптимальний темп діяльності, виявляє самостійність, творчість, наполегливість у досягненні мети. Навчальна робота організовується в індивідуальній та групових формах і складається з трьох етапів:
Відбір та вивчення інформаційно - професійної проблеми, засвоєння комп’ютерної мультимедіа-технології;
Створення та колективне обговорення пробних комп’ютерних мультмедіапрезентацій , створених на запропонованому вчителем інформаційному матеріалі.
Підготовка й педставлення розгорнутої мультимедіапрезентації з проблеми із залученням додатково знайденої учнями інформації й викладеної з урахуванням власної точки зору.
Слайд-твір.
Мультимедійний продукт , створений на відповідну тему самими учнями. Це свого роду диференційований , індивідуальний підхід до домашнього завдання.
Віртуальні екскурсії.
Відео розповідь про музеї та історичні місця країн світу. До кожного відео сюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку . Таким чином , віртуальна екскурсія знайомить учнів з країнами світу , їх історією , природою, видатними людьми, культурою, розширює кругозір учнів, сприяє розвитку навіть в умовах , коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.
Літературний портрет
Мультимедійний проект , що містить документи, фотографії , таблиці, ілюстрований матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у певному послідовному порядку , що дає змогу найбільш повно і яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
Динамічні таблиці
Допомагають учням зрозуміти процес «народження» і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають , рухаються , збільшуються , переміщаються ;іноді для створення бажаного ефекту застосовується звукове оформлення , анімаційні вставки . Матеріал підібраний з орієнтацією на асоціативне , образне мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосувати набуті знання .
Статичні таблиці
На ній можна писати, підкреслювати, малювати – а вона знову чиста. Використовується часто для закріплення нового матеріалу та контролю знань.
Висновки
Упровадження ІКТ у навчальному закладі — надзвичайно перспективна й корисна справа. За умови розумного використання їх можливостей можна за короткий термін досягти високих результатів, зробити навчання дітей цікавим і змістовним і, що теж важливо, з економити кошти. Потрібно лише чітко визначитися з пріоритетами.
Шкільний урок — це соціальне замовлення суспільства в системі освіти, обумовлене соціально-психологічними потребами суспільства, рівнем його розвитку, етичними й моральними цінностями. На жаль, процес модернізації в системі освіти проходить складно. Це пов’язано з тим, що педагоги націлюють учнів тільки на здобуття міцних теоретичних знань, частина яких не отримає практичного застосування в майбутньому . Навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій — це різнорівнева диференціація, тому що в умовах цієї технології учень має право на вибір змісту своєї освіти, рівня засвоєння. Діяльність учителя повинна забезпечити можливість кожному учневі здобути знання на обов’язковому або високому рівнях (за вибором).
Нові технології навчання дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, поглибити розуміння й засвоєння великого обсягу інформації, розширюють можливості для творчості як учителів, так і учнів,підвищують інтерес до предмета.
Останнім часом школа опинилася в ситуації, коли необхідно внести істотні зміни в систему навчання й виховання учнів. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках певною мірою сприяє розв’язанню цієї проблеми.
|