Робота над нею почалася в 2007-2008 навчальному році після проходження курсової перепідготовки. Перехід сучасного суспільства до інформаційної епохи свого розвитку висуває в якості однієї з основних задач, що стоять перед системою шкільної освіти, задачу формування основ інформаційної культури майбутнього фахівця. Сьогодні комп'ютери стають неодмінним атрибутом нашого життя, інформаційні технології створюють нові можливості отримання людиною знань.
Актуальність проблеми, її відповідальність сучасним умовам
Актуальність використання КІТ в навчанні хімії обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Використання анімації і звукового супроводу в навчальних програмах впливають на декілька каналів сприйняття навченого (аудіальний, кинестетічеській, візуальний), що дозволяє при навчанні враховувати особливості кожного учня. Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію вивчення хімії, підвищують рівень індивідуалізації навчання.
При навчанні хімії, найбільш природним є використання комп'ютера, виходячи з особливостей хімії як науки. Наприклад, для моделювання хімічних процесів і явищ, лабораторного використання комп'ютера в режимі інтерфейсу, комп'ютерної підтримки процесу викладу навчального матеріалу і контролю його засвоєння. Одним з напрямок використання КІТ у процесі навчання хімії – програмна підтримка курсу. Зміст програмних засобів навчального призначення, застосовуваних при навчанні хімії, визначається цілями уроку, змістом і послідовністю подачі навчального матеріалу. У зв'язку з цим, усі програмні засоби використовувані для комп'ютерної підтримки процесу вивчення хімії, можна розділити на програми:
довідкові посібники по конкретних темах;
рішення розрахункових і експериментальних задач;
організація і проведення лабораторних, практичних робіт;
контроль і оцінка знань;
презентації, відеомедіатека курсу і т.п.;
дистанційна освіта.
Місце, роль і значення роботи в діяльності гімназії, автора
Свій досвід роботи щодо ефективного використання даної проблеми на уроках та позаурочній діяльності наглядно було продемонстровано при проведенні нестандартних уроків та позакласних заходів з використанням комп'ютерів вчителів та вихователів I кваліфікаційної категорії протягом жовтня - грудня 2010 р. Розробка уроку була включена до Альманаху творчих робіт учнів та вчителів гімназії 2011 р. З 2008 р. постійно проводжу методичні консультації для педагогів гімназії щодо використання дистанційної освіти, КІТ в освітньому просторі навчального закладу і т.п. В 2009 р. систематизувала власні розробки уроків, позакласних заходів з хімії та виступила ініціатором щодо впровадження свого досвіду роботи. З 2009 р. при проведенні творчого звіту учнів-членів гімназичного наукового товариства «Eloquium» використовую різноманітні форми ІКТ від презентації своїх проектів до проведення Інтернет –конференції.
Досвід застосування комп'ютерних технологій у навчанні хімії в школі дозволяє укласти, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичневикористання, як на стадії вивчення матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів (ППЗ).
Так більш вдало використовуються при вивчені теми «Розчини» в 9 кл., де є можливість не тільки вивчити матеріал з наглядними дослідами, але і перевірити рівень засвоєння матеріалу з теми. При вивчені теми «Періодичний закон та періодична система Д.І. Менделєєва» доцільно використовувати на рівні відпрацювання умінь та навичок роботу з інтерактивною таблицею елементів Д.І.Менделєєва, яка дозволяє проводити індивідуальну роботу з учнями та візуальне сприйняття. Застосування PowerPoint дає можливість учителеві та учням складати презентації для організації інформаційної підтримки під час підготовки і проведення уроків хімії і в позакласній роботі. Ця методика передбачає використання на уроках хімії мультимедійного проектора. Презентація дає можливість вчителеві ілюструвати досліджуваний навчальний матеріал. Наприклад, під час вивчення окремих тем можна використовувати електронний навчальний матеріал, відеофрагменти за всіма темами досліджуваного курсу.
Виходячи з вищезазначеного в план подальшої розробки теми є:
- комп’ютерно-інформаційні технології продовжити втілювати крізь тему після курсового завдання « Проектні технології в навчально-виховному процесі з хімії та біології»;
- подальше впровадження свого досвіду роботи через надрукування методичного матеріалу для педагогів гімназії та молодих педагогів хіміків;
- оптимізація роботи з обдарованими та талановитими учнями гімназії щодо участі в олімпіадах, Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів –членів МАН, різноманітних інтерактивних конкурсах, конференціях, семінарах;
- подальша дистанційна освіта з педагогічної майстерності.
Список використаних джерел
1. Алборова С.З. Телекоммуникации как средство развития познавательного интереса учащихся: Автореф…дис. канд. пед. наук: 13.00.01 / Северо-Осетинский гос. ун-т им. К. Л. Хетагурова. – Владикавказ, 1999. – 14 стр.
2. Машбиц Е.И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения: (Педагогическая наука – реформе школы). – М.: Педагогика, 1988. – 192 с.
3. Рождественська Д.Б. Інформаційний та психоло-педагогічний дослідницький потенціал освітнього порталу “Діти України” у зб. наук. праць “Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору” / За ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука / Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атіка, 2004. – 240 с. – С.74-80.
4. Селевко Г.К. Сучасні освітні технології.-М: Народне утворення, 1998р.-255с.
5. Дистанційний курс «Шкільний курс з хімії» (8-11 кл.).
6. Сучасний урок: ІКТ-супровід. Випуск 3 /Наук. ред. Л.Голодюк. – Кіровоград: Вид-во Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського, 2011. – 52 с.
7 . Артемова Л. М. Створення й використання комп’ютерних презентацій на уроках хімії//Хімія в школі. ВГ «Основа» - № 15, 2012.
8. Гранкіна Т. М. Конструктор уроків. //Хімія в школі. ВГ «Основа» - № 22, 2012.
|