Ст н. с. Ін-ту засобів навчання АПН України, канд психол наук


Скачати 108.58 Kb.
Назва Ст н. с. Ін-ту засобів навчання АПН України, канд психол наук
Дата 06.05.2013
Розмір 108.58 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

КОМП'ЮТЄРНО-ІГРОВИЙ

КОМПЛІКС

у дошкільному закладі
Галина ЛАВРЕНТЬЄВА,

ст. н. с. Ін-ту засобів навчання АПН України, канд. психол. наук
Відомо, який великий вплив на інтелектуаль­ний, емоційний та фізичний розвиток дити­ни має предметно-ігрове середовище. Як його не­від'ємний елемент дедалі ширше застосовуються нові інформаційні технології (НІТ), в основі яких — комп'ютерна техніка.

Використання комп'ютерної техніки в навчально-виховному процесі позитивно впливає на загальний розвиток дітей. Тож комп'ютер має входити в життя малечі через гру, конструювання, художню творчість та інші види символіко-моделювальної діяльності, Як показують дослідження Л. А. Венгера, Л. С. Виготського, П. Я. Гальперіна, В. В. Давидова, М. М. Поддякова, у дитини до п'яти років повністю розвивається символічна функція наочно-образного мислення, що є основним показником рівня розумового розвитку малюка в цьому віці. Саме тому, вже починаючи із середнього дошкільного віку, дитина здатна свідомо обирати спосіб дії, сприймати особливі умови, про­поновані комп'ютерною технологією.

Працюючи на комп'ютері, малюк має справу з на­очними екранними образами, які він наділяє симво­лічним, ігровим значенням, переходячи в такий спо­сіб від звичних практичних дій з предметами до дії з ними в образному (модельному, символічному) пла­ні. Засвоєння комп'ютерної техніки формує в дошкіль­нят передумови теоретичного мислення, що харак­теризується усвідомленим вибором способу дії для розв'язання поставленого завдання. До того ж діти, які володіють комп'ютерною технологією, більше під­готовлені до мисленої діяльності, розвиток якої є запорукою успішного навчання в школі.

Застосування в дошкільному вихованні НІТ в ор­ганічному поєднанні з традиційними засобами ви­ховання сприяє підвищенню загальної якості вихо­вання, розвитку творчої особистості. Але тут визначальними є компетентність вихователя щодо предмета навчання й застосовуваних ним методів та засобів, а також розвивальний зміст комп'ютер­них програм.

Комп'ютер сам собою не відіграє жодної ролі за відсутності загальної концепції його використання в дошкільній освіті, програмно-методичного забез­печення, яке відповідає завданням розвитку, вихо­вання і навчання дитини та П психофізіологічним мож­ливостям.

Отже, комп'ютер — це насамперед засіб діяль­ності дитини. Тому, організовуючи ознайомлення до­шкільнят з комп'ютерними технологіями, педагог має ставити в центрі уваги саму дитину та необхідність й гармонійного розвитку. Саме ці орієнтири наці­люють педагогів на комплексну реорганізацію умов перебування дитини в дошкільному закладі.

Комплекс комп'ютерно-орієнтованих засобів роз­витку дитини включає:

а) периферійний комп'ютерний пристрій, який по­легшує управління комп'ютерною грою;

б) спеціальні дитячі комп'ютерні меблі;

в) багатофункціональне ігрове обладнання.

Ці та інші компоненти становлять розвиваюче се­редовище комп'ютерно-ігрового комплексу (КІК). Сю­ди входять: комп'ютерна зала, Ігрова зала, спор­тивний комплекс, кімната релаксації (психологічного розвантаження). Усі приміщення знаходяться поряд одне з одним, ізольовано від інших зал з підвище­ним рівнем шуму (гімнастичної, музичної).
КОМП'ЮТЕРНА ЗАЛА

Психологи вважають, що за силою впливу на ди­тину та яскравістю вражень заняття на комп'ютері можна порівняти з плаванням у басейні. Проте якщо під час занять на комп'ютері не будуть реалізовані вимоги щодо обладнання приміщення, тривалості занять, кількості вихованців у групі та способів по­дачі матеріалу дітям, "плавання1' у комп'ютерній ме­режі не дасть очікуваної користі, ба навіть може за­шкодити психічному і фізичному здоров'ю малюків.
Приміщення

Комп'ютерну залу бажано спроектувати у вигляді круглого простору, зовнішній край якого являє со­бою заокруглений еркер з вікнами діаметром 10м (вони мають виходити на північ, північ — захід), а внут­рішній — циліндричну прозору стіну, яка відокрем­лює комп'ютерну залу від кімнати релаксації. Таким чином, малеча не відчуватиме себе у замкненому про­сторі. Вважається: якщо дитина звикла змалечку ба­чити навколо себе чотири стіни, в неї може сформу­ватися стереотип, який обмежуватиме ЇЇ окомір і заважатиме сприйняттю всього нового, незвичного. Кругла комп'ютерна зала допомагає подолати такий стереотип та налаштовує дитину на творчість.

Стіни в комп'ютерній залі бажано фарбувати в пастельні тони. Не допускається використання чор­них, червоних та оранжевих кольорів. Розпис стін не має включати великі елементи. Найоптимальнішим є мозаїчний (або розмитий) розпис у спокій­них тонах. Для поліпшення мікроклімату в комп'ютер­ній залі можуть бути квіти й акваріуми.

Штори для кімнати краще дібрати однотонні, що пасують до тону стін. Окрім естетичної, вони вико­нують ще й гігієнічну функцію: в разі необхідності штори мають повністю закривати вікна, щоб розсі­яти сонячне світло. До того ж штори, хоча б частко­во, поглинають зовнішні шуми, а тому вони мають бути вдвічі ширшими за вікна.

Гармонійне поєднання кольорів стін, штор, меб­лів і комп'ютерів — важлива передумова психологіч­ного комфорту дитини під час роботи за ком­п'ютером.

Кімнату слід систематично провітрювати або обладнати її системою кондиціювання, щодня тут тре­ба робити вологе прибирання витирати пил Із сис­темних блоків, зокрема з екранів моніторів, а також двічі на тиждень прибирати за допомогою пилосо­са До речі неприпустимо покривати підлогу комп’ютерної зали "ковдрою", оскільки вона сприяє на­копиченню статичної електрики Поверхня підлоги має бути рівна, неслизька, зручна для очищення, з антистатичними властивостями

Обладнання

КІК включає 5-7 комп'ютерів з Індивідуальними місцями для дітей (ІМД) І один комп'ютер з Індиві­дуальним місцем педагога (ІМП) Площа комп'ютер­ної зали визначається з розрахунку 5-6 м2 на одне комп'ютерне місце (30-48 м2)

Для встановлення комп'ютерів потрібні спеціаль­ні меблі для ІМД — стіл І стілець, які відповідають просторовим характеристикам приміщення, а для ІМП — один або два столи спеціальної конструкції



Використовувати замість стільців куби, табурет­ки та лави без опори для спини неприпустимо, адже під час роботи за комп'ютером в дитини має збері­гатися правильна постава

Робочі місця слід розмістити під кутом 40° до ві­конних отворів В такий спосіб діти зможуть працю­вати з природним освітленням, а сонячні промені та відблиски не потраплятимуть в їхнє поле зору та на екрани моніторів

Системний блок комп'ютера встановлюється на поверхні столу або на нижню полицю (залежно від конструкції столу). Перед монітором кладеться кла­віатура, яка жорстко не закріплюється Перед нею має лишатися вільне місце, щоб дитина змогла спертися руками, коли треба зняти статичну напру­гу м'язів плечового поясу або покласти аркуш папе­ру Стілець, сидіння І підніжку столу ІКМД треба від­регулювати так, щоб центр екрана монітора був на рівні очей дитини

Спеціальним дизайн-проектом, що його розроби­ли московські вчені (Л Д Майнова, Ю М Горвіц С Л Новосьолова), передбачено кілька варіантів ор­ганізації Індивідуальних комп'ютерних місць, при­значених для дошкільнят

Перший варіант — для пасивно-спостережного ре­жиму діяльності дітей Індивідуальні місця розташо­вані так, щоб діти були звернені обличчям до цент­рального екрана (робочого місця педагога), який за

допомогою комп'ютера чи слайда де­монструє вихованцям певні зображення ІКМД при цьо­му до комунікаційних кабелів не підключається Цей варіант використовується здебільшого для колектив­них навчальних Ігор, коли діти усно розв'язують одне або кілька дидактичних завдань Довго працювати з дітьми в такому режимі не варто Через якийсь час цей вид діяльності треба змінити на більш активний
Другий варіант передбачає введення не лише на­вчальних, а й розвиваючих комп’ютерних Ігор від­критого типу Діти швидко переміщають свої місця до зон кабельного зв'язку, де педагог під'єднує їх до комунікаційних шин І розеток живлення Заняттю з комп'ютером відбувається у присутності керівни­ка В таких Іграх мета не визначається, вони є Ін­струментом для творчості, самовираження дитини
Існує І третій варіант розміщення ІКМД з підклю­ченням їх до центральної комунікаційної шини Особ­ливість цього варіанта полягає в тому, що резуль­тати діяльності дітей візуалізуються не тільки на їхніх комп'ютерах, а й на центральному екрані Зазначе­ний варіант використовується насамперед на колек­тивних заняттях (колективно-сюжетних, режисерсь­ких та Іграх-змаганнях) Він потребує спеціально розробленого програмового забезпечення та особ­ливої методики проведення
Організація занять

Тривалість перебування дитини перед комп'юте­ром не має перевищувати 15 хвилин (Загальний час пе­ребування дитини в КІК становить 40-45 хвилин) Під час заняття в залі може перебувати не більше восьми дітей. Якщо їх у групі більше, варто поділи­ти малюків на підгрупи Неприпустимо також, щоб біля одного комп'ютера працювало водночас двоє-троє дітей В кожного вихованця має бути Індивіду­альне місце з комп'ютером (ІКМД) Відстань між сто­лами ІКМД становить не менше 60 см, між столами та опалювальними приладами — 1 м, відстань від столів до стін — 80 см

Слід стежити, щоб між очима дитини та екраном зберігалася оптимальна відстань — 60-70 см Не­обхідно також добре відрегулювати яскравість зображення на моніторі (Це робиться за допомо­гою відповідних кнопок на його корпусі)

Оскільки розвиваючі заняття за комп'ютером спричинюють швидку втомлюваність очей, вже че­рез 5-7 хвилин роботи варто зробити перерву І запропонувати дітям спеціальні вправи Виконують­ся вони з положення стоячи біля робочих місць Ді­ти мають переключити погляд з близьких об'єктів (екрана монітора) на об'єкти, розташовані далеко та вище рівня очей (Іграшки, високо підвішені на стінах)

На початку розвиваючого заняття варто провес­ти невеличку бесіду з викладом чітких, конкретних настанов з техніки безпеки Дітям слід розповісти про призначення всіх приладів на ІКМД, а також по­яснити, що під час роботи на ПК вони не повинні :

Приносити в КІК зайві предмети,

Пересувати меблі,

Заходити за задню панель ПК, розташовану в небезпечній зоні, та торкатися кабелів,

Бігати по комп'ютерній залі

Малим часто хочеться доторкнутися до екрана, ко­ли вони бачать персонажа, який їм сподобався Треба вчити їх виявляти свої емоції в Інший спосіб (поплескати в долоні, пострибати тощо) А щоб діти не водили пальцями по екрану, можна покласти пе­ред ними не застругані олівці, які можна використо­вувати як указки.

Не варто примушувати дітей увесь час сидіти на місці, обмежувати їхню потребу в русі. Дисципліну слід регулювати не прямими вказівками, а переключенням уваги вихованців на Інше завдання або проблемну ситуацію. У дитини має бути вибір: з ким І коли працювати. Сидіти за комп'ютером чи взага­лі вийти до іншої зали.

Паралельно з навчально-ігровою діяльністю дітей у комп'ютерній залі можна проводити комп'ютерну

діагностику, результати якої виводяться на екран монітора або на принтер.

Таким чином, комп'ютерна зала є частиною за­гальної, універсальної інформаційної системи до­шкільного закладу. Вона є навчально-ігровим сере­довищем, де на обмеженому просторі відбувається різноманітна діяльність. Багатоваріантність викорис­тання простору комп'ютерної зали дає змогу мак­симально урізноманітнити дитячу ігрову діяльність, варіювати її, пристосовувати до конкретних умов І оперативно реагувати на зміни в поведінці кожної дитини.

НЕ ДОЗВОЛЯЙТЕ ДИТИНІ:


Наближати обличчя до екрана монітора ближче, ніж на 60 см.


Торкатися кабелів.


Водити пальцями по екрану монітора.

ІГРОВА ЗАЛА
До комп'ютерної має прилягати ігрова зала — місце, де дитина може гратися будь-якими підруч­ними засобами: паличками, коробочками, клапти­ками тканини...
Приміщення та обладнання
Площа ігрової зали має становити не менше 40 м2. Розпис стін тут може бути більш динамічним і яск­равим, ніж у комп'ютерній залі, а також гармоніюва­ти з її оформленням. Бажано обладнати в ігровій залі 6-8 зручних робочих місць для образотворчої діяльності, конструювання, дидактичних, настільних Ігор. Це можуть бути, скажімо, складані мольберти, які не обмежують корисної Ігрової площі зали. Для зберігання іграшок в залі мають бути вбудовані ша­фи і комора.

В ігрову залу бажано також помістити комплект м'я­ких модулів або ігрових кубів різної величини. Вони є еталонами таких понять як форма та одиниця кіль­кості. Оскільки елементи в м'яких модулях і куби до­сить великі (завбільшки з дитину), вони можуть ви­користовуватися не тільки як іграшки, але і як меблі.
Організація занять
В Ігровій залі має здійснюватися підготовка ди­тини до осмисленої гри на комп'ютері. Комп'ютерні Ігри, потребують розвитку в дитини певного рівня теоретичного мислення. Щоб керувати комп'ютер­ною грою, необхідно розуміти, що означають знаки та символи, які в ній використовуються. Тому на під­готовчих заняттях в Ігровій залі малих навчають уза­гальнювати, тобто абстрагуватися від форми та кон­кретних ознак предмета, виділяючи загальні риси, притаманні цілому класу предметів.

Під час таких занять в Ігровій залі не повинно бу­ти конкретних Іграшок (посуд, лікарські набори,

спеціальні ляльки — кухар, медсестра тощо). Нато­мість бажано мати різні конструктори, предмети-замінники (мотузки, стрічечки, дротики, клаптики тканини, пакети, коробочки тощо), саморобні ляль­ки (особливо добре, якщо вони виконані в національ­ному, фольклорному стилі з урахуванням кращих тра­дицій народної Іграшки).


СПОРТИВНИЙ КОМПЛЕКС
До складу КІК входить невеликий спортивний ком­плекс. Його призначення — зняти втому дитини піс­ля напруженої розумової праці, активізувати та нор­малізувати кровообіг І дихання за допомогою спеціальних фізичних вправ. Саме для цього тут доречні кольорові фанерні куби. Адже щоб підняти такий куб, дитина має широко розвести руки, гли­боко вдихнути, нахилитися І випростатися. Особ­ливістю спорткомплексу, важливою для проведення сюжетно-рольових Ігор, є можливість використання простору не тільки по горизонталі, а й по вертикалі. Його легко перетворити на "корабель", "джунглі", "цирк", "космічний тренажер", що дає педагогові можливість непомітно, в грі поєднати розумову й фізичну діяльність дитини.
КІМНАТА РЕЛАКСАЦІЇ
Кімната (зона) психологічного розвантаження (ре­лаксації), яка межує з комп'ютерною залою - це затишне, гарно оформлене приміщення з обов’язковим природним освітленням, її рекомендують об­ладнувати у вигляді зимового саду, де можна розмістити рибок в акваріумах, пташок, черепах, коше­нят та Інших тварин. Ця кімната — місце усаміт­нення, роздумів та зосередження. Для створення на­лежного настрою, бажано також мати магнітофон І програвач, відповідну фонотеку.
Дошкільне виховання. - 2003. - №1 – С.10-12.

Схожі:

Орієнтація у просторі
Галина ЛАВРЕНТЬЄВА, канд психол наук, ст наук співроб. Ін-ту засобів навчання АПН України
Канд психол наук, ст наук, співробітник Ін-ту засобів навчання АПН України
Маленька дитина тільки тоді ставитиметься до інших з розумінням та повагою, коли відчуватиме повагу і розуміння до себе. Доброзичливі...
Ст н. с. Ін-ту засобів навчання АПН України, канд психол наук
Відомо, який великий вплив на інтелектуаль­ний, емоційний та фізичний розвиток дити­ни має предметно-ігрове середовище. Як його не­від'ємний...
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні Авторський колектив
В. М., доктор пед наук; Охрімчук P. M., канд пед наук; Полянський П. Б., канд. істор наук, директор департаменту загальної середньої...
Мінрегіонбуд України Київ 2009
В. С., д-р техн наук, проф.; Вернигора В. О., канд техн наук; Галінський О. М., канд техн наук; Григоровський П.Є., канд техн наук;...
МАТЕМАТИКА
Г. М. Мерсіянова канд пед наук, ст наук спів лабо­раторії олігофренопедагогіки Інституту дефектології АПН України
«Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для...
В. К. Поповим)), розділ VI (§ 8), розділ XI канд юрид наук, доцент — розділ II (§ 1, 2) канд юрид наук, доцент — розділ XVI канд...
Олександр Бугайов, докт пед наук, професор, Микола Головко, канд...
ПМК “Фізика – 7”. Ці програмно-методичні комплекси, на наш погляд, є першими кроками до розробки принципово нової та доповнення і...
РСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання лабораторних...
Укладачі: О. А. Щербина, канд техн наук, доцент, М. М. Орлова, канд техн наук, доцент
АПН України; канд пед наук Науковий редактор: Рогова П.І
Рекомендаційний бібліографічний список до першого уроку у других четвертих класах загальноосвітніх навчальних закладів України
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка