Лабораторна робота №1
Панелі інструментів, робочі вікна користувача в середовищі NetCracker. Особливості створення моделей комп’ютерних мереж.
Мета роботи. Ознайомлення з графічним інтерфейсом користувача та елементами прикладного екрану NetCracker. Вивчення інструментальних засобів програми та отримання початкових практичних знань та навичок при проектуванні комп’ютерних мереж. Дослідження основних органів керування програми та алгоритму створення проекту мережі.
Вихідні дані. Файли прикладів програми NetCracker, база мережних моделей.
Завдання (основне).
1.Завантажити в область пустого екрана програми приклад моделі (проект) з переліку визначеного NetCracker.
2. Провести пересортування бази даних пристроїв у вікні зображення за алфавітним порядком та вендорами виробників обладнання.
3. Ввести несправність у лінії зв’язку моделі і зафіксувати усі зміни, які відбудуться на етапі функціонування моделі.
4. Призначити для будь-яких двох мережних пристроїв окремі IP-адреси, як результат розрахунку та поділу на підмережі засобами програми NetCracker.
5. Визначити, за яким принципом проводиться кольорове маркування ліній зв’язку при створенні проектів в програмі NetCracker.
6. створити засобами програми NetCracker один на вибір мережний пристрій 3 або 4 рівня моделі OSI.
7. Виконати процедуру експортування звіту за основними компонентами моделі проекту.
Основні налаштування програми NetCracker. Панелі інструментів та органи керування.
Після запуску виконуючого файлу програми відкривається вікно NetCracker, яке за структурою можна поділити на 5 областей – головне меню програми (пункт 1), панель інструментів (пункт 2), браузер бази даних (пункт 3), вікно проекту (пункт 4) та вікно зображення пристроїв (пункт 5) (рис.1.1).
Головне меню програми надає доступ до всіх визначених операцій додатку. Також в цьому меню розміщуються усі інструменти програми з зазначенням можливих “гарячих” клавіш. Меню File містить основні команди для роботи з проектом (створення нового проекту, його збереження, друк, попередній перегляд, перегляд історії проектів тощо).
Меню Edit призначено для виконання команд над обраними об’єктами (моделі обладнання, графічні символи тощо) у вікні проекту. Тут окремо можна відзначити пункт Duplicate, який означає дублювання обраного об’єкту зі збереженням його властивостей та налаштувань.
Меню View містить команди, які пов’язані з масштабуванням зображення моделі проекту, відображенням рядку статусу, панелі інструментів, панелі пристроїв, вікна легенди та вікна навігатора (Browser Pane) у різних режимах.
Меню Database використовується для сортування бази даних пристроїв та запуску діалогу створення пристроїв (Device Factory).
Меню Global є однією з основних в роботі програми Net Cracker і містить команди, що допомагають вивести у формі діалогу налаштування моделі (Model Settings), панелі аналізу трафіку (Data Flow), оновлення інформації в базі пристроїв (Acquire Update All), таблицю позначень профілів проекту.
Рисунок 1.1 – Основне прикладне вікно NetCracker
Меню Sites призначено для налаштування відображення та друку проекту а також для зміни режимів роботи додатку NetCracker. Цьому меню відповідає панель інструментів, яка показана на рисунку 1.2.
Рисунок 1.2 – Виділення об’єкту моделі
Тлумачення елементів панелі з рисунку 1.2 розміщено в таблиці 1.1
Таблиця 1.1 – Опис елементів панелі
Назва елементу
|
Графічне зображення елементу
|
Тлумачення
|
Standard
|
|
Курсор стандартного режиму (функції Drag&Drop)
|
Draw
|
|
Вибір режиму малювання та доступ до інструментів малювання
|
Link
|
|
Вибір режиму створення ліній зв’язку між двома мережними пристроями проекту
|
Set Traffic
|
|
Вибір режиму встановлення трафику між різними пристроями
|
Set Voice Call
|
|
Вибір режиму встановлення голосових дзвінків між різними пристроями
|
Set Data Call
|
|
Додаткові налаштування дзвінків між двома пристроями
|
Break/Restore
|
|
Вибір режиму пошкодження або відновлення зв’язку між двома пристроями
|
Trace Path
|
|
Вибір режиму трасування між двома об’єктами моделі
|
Say info
|
|
Вибір режиму голосової нотатки
|
Меню Object призначено для зміни властивостей об’єктів проекту, перегляду конфігурації обраного об’єкту (пункт Configuration) та його портів (пункт Configure Ports), перегляду інформації про трафик, який проходить крізь обраних об’єкт (Associated Data Flow). Додатково засобами цієї вкладки головного меню можна ввести несправність або відновити роботу обраного об’єкту (пункти відповідно Break та Restore).
Меню Control призначено для настроювання параметрів анімації (запуск, пауза або зупинка процесу анімації процесів проекту).
Меню Tools містить елементи, які дозволяють вивести як результат роботи моделі проекту звіти за вартістю обладнання і звіти за окремими категоріями елементів з виведенням їх окремих параметрів та характеристик. Тут слід відмітити окремий пункт меню – IP Planner, який передбачає виведення вікна настроювання IP-адрес (рисунок 1.3) в якому можна отримати результати розрахунку мережних адрес для обладнання проекту та призначити ці адреси окремим елементам проекту.
Вікно браузера (область 3 з рисунку 1.1) дає можливість відображати елементи у формі: навігатору ієрархії проекту (Project Hierarchy) для перегляду ієрархії багаторівневого проекту; навігатору бази пристроїв, які доступні користувачу (вкладка Devices); навігатору сумісних за типом пристроїв для обраного об’єкту (Compatible Devices).
Рисунок 1.3 – Виділення об’єкту моделі
Вікно зображення пристроїв (пункт 5 з рисунку 1.1) має 3 вкладки – Messages (повідомлення, які виводяться на різних етапах перевірки моделі проекту); Devices (графічне зображення пристроїв); Recently used (вікно нещодавно використаних при проектуванні пристроїв).
Аналіз тестового прикладу проекту NetCracker.
За допомогою верхнього меню програми знайдіть вкладу File і далі виберіть Open. У виведеному вікні вкажіть шлях розташування програми, а точніше знайдіть папку Lucent Samples (/Program Files/ NetCracker Professional/Samples/Lucent Samples), де виберіть тестовий приклад з назвою PostMaster_ISP (рисунок 1.4). В цьому прикладі розкрийте конфігурацію одного з мережних пристроїв, наприклад сервера Ethernet Server (5). Для цього виділить цей елемент а натисніть на ньому два рази лівою кнопкою миші.
Рисунок 1.4 – Приклад моделі проекту
Після цього у виведеному вікні натисніть кнопку Device Setup і через це буде виведено вікно властивостей пристрою в якому особливу увагу зверніть на вкладку портів (Ports), адже тут можна переглянути які порти підключені до пристрою (рисунок 1.5).
Рисунок 1.5 – Налаштування пристрою проекту
Використовуючи елементи анімації можна переглянути в області моделі деякі характеристики як пристроїв, так і ліній сполучення.
Далі введіть несправність в один з елементів моделі проекту і визначить що відбудеться з основними характеристиками (пункт Statistics елементу). Результати аналізу відобразіть у протоколі до лабораторної роботи.
З верхнього меню через вкладку View можна вказати пункт Devices Generic View і усі основні елементи моделі будуть визначені окремими кольором.
На рисунку 1.6 показано легенду ліній зв’язку, які доступні користувачу під час створення проекту моделі.
Рисунок 1.6 – Легенда позначення ліній зв’язку
Питання до захисту лабораторної роботи №1
За яким принципом побудовано розподіл графічного інтерфейсу програми Net Cracker ?
Опишіть алгоритм, який дозволяє ввести несправність у вибраний мережний пристрій моделі проекту.
Опишіть алгоритм, який дозволяє ввести несправність у вибрану лінію зв’язку моделі проекту.
Як в програмі NetCracker можна переглянути поточний трафик між компонентами створеної моделі ?
Як в програмі можна провести для обраного мережного пристрою зміну класу назначеної мережної адреси ?
За яким принципом побудована база пристроїв в середовищі програми NetCracker ?
Яке позначення має багатомодовий оптичний кабель в середовищі програми NetCracker ?
Як в програмі NetCracker проводиться підключення різних мережних пристроїв і що треба виконати у налаштуваннях у випадку відсутності вільних інтерфейсів вибраного мережного пристрою ?
Як в області проекту відображається непрацездатний мережний пристрій ? Відповідь обґрунтуйте.
У яких випадках з вікна браузеру бази даних неможливо перенести мережний пристрій і вікно проекту програми ?
|