клас 7-А Вчителі Орел Л.Є.
Мезинець М.М.
ТЕМА. Мальовнича Україна.
МЕТА: вдосконалювати навички писемного та усного мовлення учнів з теми «Цікаві місця України», активізувати у мовленні учнів вивчені лексеми; розвивати навички командної роботи; виховувати любов і повагу до Батьківщини.
ОБЛАДНАННЯ: ноутбук, відеозапис «7 чудес України», роздатковий матеріал (картки, зображення видатних місць України, основа для створення буклета).
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку, привітання, повідомлення теми і мети уроку.
- Today our task is to speak about our country, Ukraine. Imagine, that you work for a travel agency. Your task is to make up a travel guide for our foreign guests. We’ll need 5 groups to make the book. (Поділ учнів на групи)
II. Розминка. Актуалізація опорних знань.
Now, before we start, let’s revise some words we’ll need. We’ll have a sort of a competition between the groups.
Змагання між групами, хто назве більше слів по темі:
Бути розташованим, омиватися, річка, море, межувати, гори, клімат, населення, кухня, гострий, жирний, молоко, м'ясо, сало, готувати, овочі, фрукти, різноманітний, спорт, танцювати, співати, дивитись телевізор, ходити в театр.
Guessing game. Now I’ll tell you the definitions, and you are to guess what it is.
He does not want to share anything with something (mean).
She wants to have what others have (jealous).
He doesn’t tell much about himself (shy / mysterious).
She thinks about every detail of what she is going to do (sensible).
He has a good aim in his life and he wants to reach it (determined).
They love their Motherland (patriotic).
They are not afraid (brave).
ІІІ. Створення буклету «Мальовнича Україна»
So, it’s time to start our work. Get your tasks.
Учні шляхом жеребкування отримують завдання:
Оформити обкладинку;
People.
Geographic Position.
Favourite Pastimes.
Cuisine.
You have 10 minutes to write your story and choose pictures to illustrate it.
Учні виконують завдання, вчитель допомагає у складанні.
Our preface is ready. Now let’s watch a bit of video about seven wonders of Ukraine. (Перегляд відеоролика)
Each group, choose a place, please! (Учні отримують підстановочні таблиці до кожного з визначних місць України, складають з їх допомогою розповіді про побачені місця, записують їх на кольорових сторінках, прикрашають відповідними зображеннями).
IV. Завершення роботи над буклетом.
Групи дуже швидко зачитують свої твори, сторінки склеюються скотчем, щоб утворилася книжечка-розкладайка.
Остаточне оцінювання групової роботи здійснюється після перевірки робіт.
Card 1.
Ukraine is situated…
It borders on …
It is washed by …
There are the … and the … mountains in … .
The main rivers of our country are …
The population …
The biggest cities of …
The capital …
Card 2.
Ukrainians
|
live in
|
cities, towns and villages.
|
because
|
they are ready to share what they have
like to have guests at home.
|
They
|
are
|
generous hospitable
|
|
|
brave
|
they are ready to help people in need.
|
Most of them
|
clever
|
there are a lot of scientists who come from our country.
|
|
kind
|
|
|
|
always defended their Motherland.
|
Some of them
|
very different.
|
|
|
mean
|
of their country, language, culture and history.
|
|
proud
|
|
They
|
|
gather wealth but do not want to share it with others.
|
Card 3.
Ukrainians
|
eat
|
different
|
vegetables and fruit.
|
|
are (not)
is (not)
|
|
food.
|
|
much
|
meat and dairy dishes.
|
They
|
|
fish.
|
|
also many
|
|
There
|
|
always defended their Motherland.
|
|
very
|
spicy.
|
The food
|
|
holubtsy
|
|
|
varenyks
|
The most popular dishes
|
|
borsch
|
Card 4
Ukrainians
|
often
favourite sports
|
love to
|
dance and sing.
|
|
go to
|
the discos.
|
Young people
|
are (not)
|
visit their friends .
|
They
|
prefer to
|
the theatre.
|
|
|
the cinema.
|
Elderly people
|
is (not)
|
great sport lovers.
|
|
|
do sports.
|
Their
|
like to
|
the stadium or sports clubs.
|
|
|
football.
|
There
|
|
boxing.
|
|
watch
|
sports on TV.
|
|