|
Скачати 402.37 Kb.
|
Головне управління освіти і науки Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Науково-методичний та психологічний супровід упровадження зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти в регіоні Черкаси 2007 Науково-методичний та психологічний супровід упровадження зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти в регіоні Автор: Н.І. Лісова, заступник директора Черкаського ОІПОПП з питань зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, кандидат педагогічних наук. Рецензенти: Н.М. Чепурна – директор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидат педагогічних наук Р.М. Дзюбак – заступник директора Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Н.М. Гладка – завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій Нині у центрі уваги вчених і практиків, методистів і управлінців різних рівнів перебуває якість освіти, що визнана пріоритетним напрямом державної освітньої політики. Певні кроки щодо розв’язання цієї проблеми здійснюють заклади післядипломної освіти. Одним із них є науково-методичний та психологічний супровід упровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти на рівні регіону, підготовка педагогічних кадрів до його здійснення. Призначено керівникам навчальних закладів та органів управління освітою, методистам РМК (ММК). Рекомендовано до друку вченою радою інституту Протокол №2 від 16 травня 2007 року Зміст
І. Модель упровадження зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти в регіоні На виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 17 серпня 2006р. №10/1-2 «Про підсумки розвитку загальної середньої та дошкільної освіти у 2005/2006 навчальному році та завдання на 2006/2007 навчальний рік», спрямовані на подальшу реалізацію Указу Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування і розвитку освіти в Україні» та невідкладних завдань Головного управління освіти і науки облдержадміністрації на 2006/2007 навчальний рік Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників спрямував діяльність методичних служб області на безперервність у здобутті післядипломної освіти педагогічними та керівними кадрами, ефективність наукової, науково-методичної та науково-дослідної діяльності, впровадження педагогічних інновацій, пріоритетних напрямів розвитку галузі освіти, зокрема моделі зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти. 1.1. Теоретичне обґрунтування та практичне впровадження моделі Здійснення об’єктивного оцінювання якості освіти в області потребує системного і компетентнісного підходу щодо впровадження моніторингу, який стає актуальним на всіх рівнях державно-громадського управління освітою: учень – батько – вчитель (викладач) – навчальний заклад – місто (район) – область. Використовуючи результати останніх наукових досліджень з питань технології освітнього моніторингу, управління якістю освіти та оцінювання якості освіти (Л. Артемчук, І. Булах, Л. Даниленко, Г. Єльникова, Т. Лукіна, О. Ляшенко, М. Мруга, О. Онаць, Т. Пустова, Л. Покроєва та ін.), аналіз моніторингових досліджень в освітніх сферах, в першу чергу, Харківщини, Львівщини, Донеччини та інших регіонів, ми спрямували свою діяльність на розроблення та впровадження регіональної моделі зовнішнього незалежного оцінювання і моніторингу якості освіти, науково-методичного та психологічного супроводу її становлення та функціонування. Метою організації такої діяльності є запровадження у практику моніторингових досліджень, виявлення негативних тенденцій та факторів, коригування освітніх процесів і прогнозування подальшого розвитку, а також своєчасна і якісна підготовка учнів і вчителів до проведення процедури зовнішнього оцінювання. Вважаємо, що окреслену мету можна ефективно реалізувати за таких умов:
Нами розроблено структуру щодо впровадження моделі зовнішнього оцінювання і моніторингу якості освіти (Зовнішнє незалежне оцінювання і моніторинг якості освіти (концептуальні ідеї, структура, рекомендації). - Частина І. – 2006. – 26 с.). З метою створення системи моніторингу якості освіти на регіональному (третьому) рівні визначено такі завдання:
На виконання окреслених завдань створено лабораторію-центр зовнішнього оцінювання та моніторингу якості освіти – підрозділ обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, що здійснює підготовку і проведення зовнішнього оцінювання та моніторинг якості освіти області спільно з Головним управлінням освіти і науки обласної державної адміністрації. У рамках моніторингової оцінки проводяться спеціальні дослідження освітнього середовища, освітніх потреб різних груп населення регіону тощо. На основі збору, вивчення, обробки, аналізу кількісних і якісних показників створюється підгрунтя для формування оновлених стратегій управління якістю освіти, побудови освітянської політики регіону. На першому і другому рівнях здійснюється реалізація таких завдань:
Зазначимо, що при школах (на першому рівні) створюються моніторингові групи, результати досліджень яких використовуються для вироблення основних напрямів удосконалення діяльності навчального закладу, творчі групи з питань педагогічного оцінювання, розробки тестових завдань тощо. А при вищих навчальних закладах – центри (кабінети) тестових технологій. Важливим чинником у запровадженні тестових технологій є співпраця фахівців вищої і середньої загальноосвітньої шкіл, методичних кабінетів. Наприклад, керівник центру тестових технологій Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького В. Єфіменко і завідувачка міського методичного кабінету Черкаського міського управління освіти С. Орєшкіна співпрацюють у напрямі запровадження тестових технологій у практику навчальних закладів системи середньої освіти, зокрема досліджень рівня навчальних досягнень учнів з природничо-математичних дисциплін. Вважаємо, що позитивним управлінським рішенням є визначення на рівні району (міста) фахівців – координаторів з питань зовнішнього оцінювання і моніторингу якості освіти. Адже саме вони стають головними консультантами, супровідниками освітян району (міста) з визначених питань, пройшовши попередньо підготовку на базі ОІПОПП. Практика засвідчила, що на цьому рівні завдяки засобам моніторингу можна мати розгорнуту інформацію про функціонування системи освіти району в цілому, об’єкти у порівнянні один з одним, а також з урахуванням специфічних функцій, що виконує кожен з них (ліцей, гімназія, інтернат тощо). Запровадження моніторингових досліджень за різними напрямами спонукає до організації роботи місцевих органів управління освітою, спрямованої на підвищення кваліфікації керівників освітніх закладів, державних службовців та службовців місцевого самоврядування з питань організації ефективного управління якістю освіти; визначає рейтинг кожного конкретного навчального закладу тощо. Така організаційна структура сприяє здійсненню компетентнісного та системного підходу у запровадженні на рівні регіону пріоритетного напряму державної політики – моніторингу якості освіти, технології зовнішнього незалежного оцінювання. 1.2. Зовнішнє незалежне оцінювання: апробація технології, висновки, методичні рекомендації У 2006 році здійснено експериментальний етап упровадження зовнішнього оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів м. Сміли і Шполянського району (начальники відділів освіти Т. Руснак і Ю. Дядченко), пілотного моніторингового дослідження якості природничо-математичної освіти учнів 8-х класів Чапаєвської ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Г.Т. Берези Золотоніського району (директор школи М. Саєнко, начальник відділу освіти М. Сень) і учнів 4-х, 8-х класів Червонослобідської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 Черкаського району (директор школи В. Величко, начальник відділу освіти А. Шовкопляс), а у 2007 році – м.Черкаси і Черкаського району (начальники управління освіти С.Саєнко та відділу освіти А.Шовкопляс), м.Умані та Уманського району (начальники відділів освіти В.Новак і В.Шелест). Здійснено моніторингові дослідження за програмою TIMSS у Черкаських загальноосвітніх школах І-ІІІ ступенів №6 і №8 Черкаської міської ради (директори шкіл М.Поліщук і Д.Бунякін), Катеринопільській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №1 Катеринопільської районної ради (Ю.Гончар), Терешківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Шполянської районної ради (Р.Поліщук). У загальноосвітній школі №8 м.Черкас спостерігав за процедурою тестування міжнародний експерт, у Терешківській – національний експерт, які свої записи спостереження направили до Міжнародного центру вивчення TIMSS. Освітянами названих шкіл, районів і міст, працівниками районних / міських відділів освіти, Головного управління освіти і науки Черкаської ОДА та Черкаського ОІПОПП виконано успішно завдання щодо якості проведення процедури тестування, інформаційного та методичного забезпечення пунктів тестування, організаційно-методичної роботи щодо підготовки учасників цього процесу. Про це засвідчили самі учні: 85,3% з них оцінили процедуру тестування обєктивною і прозорою; більше 75% підтвердили, що процедура зовнішнього незалежного оцінювання має переваги над державною підсумковою атестацією (самостійністю у виконанні завдань, чіткістю проведення процедури, спокійною доброзичливою атмосферою, малою групою тощо). Цьому сприяла злагоджена робота Головного управління освіти і науки обласної державної адміністрації та Черкаського ОІПОПП, Черкаського національного університету ім. Б.Хмельницького, Уманського державного педагогічного університету ім. П.Тичини, Смілянського технікуму харчових технологій Національного університету харчових технологій та філії Східно-Європейського університету менеджменту і економіки м. Шполи, відділів освіти і методичних кабінетів міст Сміли, Черкаси, Умані, Черкаського, Уманського і Шполянського районів. Було забезпечено кожного учасника інструктивними матеріалами. Підготовлені матеріали забезпечили пробне тестування з метою ознайомлення випускників з форматом тестових завдань, тестовими процедурами. Якісно підготовлено пункти тестування, уміло і своєчасно здійснено підвіз дітей до них, проведено інструктивні наради, тренінги для різних категорій залучених фахівців. Випускники вчасно отримали сертифікати, мали можливість зарахувати отримані результати, за власним бажанням, як державну підсумкову атестацію (з української мови й алгебри і початків аналізу чи історії України ХХ – початку ХХІ ст.) та як вступні випробування до вищих навчальних закладів (з української мови й математики чи історії). На основі аналізу участі випускників у тестуванні та спостереження за цією процедурою визначено такі позитивні чинники:
На нашу думку, проведення процедури тестування випускників 2006, 2007 років у названих містах та районах відбулося успішно ще й тому, що більше 80% педагогічних працівників здійснювали її з бажанням. Анкетування також показало, що 75,3% учителів середньої ланки та викладачів ВНЗ підтримують впровадження процедури зовнішнього незалежного оцінювання. Вони вважають зовнішнє тестування об’єктивною і прозорою процедурою. Результати проведеного тестування ствердили, що впровадження нових механізмів обєктивного вимірювання й оцінювання навчальних досягнень випускників загальної середньої освіти успішно здійснюється:
Результати зовнішнього оцінювання використано для формування банку статистичних даних в освітній статистиці регіону; встановлення рейтингу навчальних закладів; з’ясування проблем і перегляду вимог до рівня підготовки учнів з предметів; розробки методичних рекомендацій, в яких визначено концептуальні ідеї подальшого запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти в регіоні . Ще один висновок експериментального етапу: запровадження зовнішнього незалежного оцінювання, моніторингових досліджень вимагає серйозної підготовки всіх освітян, учнів, осмислення ними такої технології, аналізу результатів, а також розуміння і підтримку цього процесу викладачами і керівниками вищих навчальних закладів, батьками, міськими та районними громадами, вимагає спільної творчої праці. |
Готуємось до зовнішнього оцінювання Національною доктриною розвитку освіти, затвердженою Указом Президента України, у якості стратегічної мети визначено забезпечення... |
Черкаської обласної державної адміністрації Міністерства освіти і науки України №30 від 21. 01. 2006 р. “Про організаційні заходи щодо підготовки та проведення у 2006 р зовнішнього... |
НАКАЗ Українського центру оцінювання якості освіти від 26. 09. 08 №186 "Про проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання 2009... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКА З «Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти», наказу Міністерства освіти і науки... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКАЗ Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 року №1095 "Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу... |
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА про підсумки проведенная зовнішнього незалежного... ГУОН від 24. 11. 2006р. №236 «Про організаційні заходи щодо підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2007 році»... |
НАКАЗ Кабінету Міністрів України від 16. 11. 2000 № 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і... |
Програма Всеукраїнського науково-практичного семінару «Науково-методичний супровід виконання Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничої-математичної... |
Закону України Кабінету Міністрів України від 16. 11. 2000 №1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний... |
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ... України в 2009 році та з метою організованого проведення зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників ЗНЗ... |