|
Скачати 87.78 Kb.
|
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ДОЛИНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ МАРФІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ Районна науково-методична конференція «Педагогічна спадщина Василя Олександрович Сухомлинського в контексті сьогодення» (ВИСТУП) Підготувала: Писаренко О.В., заступник директора школи з навчально-виховної роботи с.Марфівка, 2013 р. Книги – морська глибина, Хто в них пірне аж до дна… ВСТУП Іван Франко висловив свого часу найвдалішу думку про читання в житті людини. І насправді, хто б ми не були за професією, яким би видом діяльності не цікавилися без читання не можна бути досконалим, не можна багато досягти. І справа не лише в безмежній цінності книжкових знань, не в особливостях викладу матеріалів, не в захопливій манливості художнього слова. Книга – одвічний супутник людства. І з’явилася вона, в результаті прагнення людини пізнавати та ділитися досвідом, передавати власні враження і отримувати захопливі емоції. Книга живе і еволюціонує разом із людством. Її історія не менш насичена й загадкова, цікава та багатозначна. Різноманітність книг сьогодні лише розширює можливості людини: цікавитися, читати, пізнавати нове, намагатися повторити чи скопіювати книжкові знання в практиці власного життя. З книгою людина залишається людиною. Бо власне саме людство є творцем книги і першим та єдиним її користувачем. Найфантастичніше те, що книги пов’язують ери, історичні епохи, людей з далекої давнини та сучасників. Якою б мовою, в якому б стилі не була написана книга: чи то науковий трактат, чи підручник, чи художня книжка, чи поетична збірка, чи науково-популярні статті, - вона завжди зрозуміла, має свого читача та необхідна і важлива, бо є містком до розвитку людської душі, фантазії, віри і врешті-решт – інтелекту, кругозору, світогляду. Недаремно в народі говорять, що наймудрішим учителем є книга. Справді, стільки одночасних методичних прийомів, що діють на людину яка читає, ненав’язливо, непомітно, зате надійно й результативно. Іноді те, що вчитель на уроці повинен повторювати десятки разів, і часто безрезультатно, учень, читаючи книгу розуміє відразу. Адже, учень (та й будь яка доросла людина), читаючи удосконалює техніку читання, проговорює слова, розширюючи свій лексичний запас, уявляє описані образи, розвиваючи мислення, уяву, логіку; розуміє прочитане, вчиться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; переживає описані події, стає більш емпатійним та співчутливим. Тож, книга іноді стає основним товаришем, порадником і навчаючим засобом. Але в сучасному світі, у зв’язку з появою в першу чергу Інтернету, а поряд із тим розвитком аудіо- та відеотехніки, та сакральна суть книжкових знань дещо втрачається. Сучасна молодь в першу чергу не любить читати, те що можна почути, побачити чи замінити спілкуванням в соціальних мережах. А разом із читанням відходять на другий план духовність і краса людських відчуттів. Простота спілкування, наближення до первісних способів спілкування стає дедалі більшою проблемою людства, яке поряд із тим має високі досягнення в науці й техніці. Чи можемо ми дозволити книзі загубитися в вирі сучасного життя, залишити свою функцію неякісним замінникам, що не розвивають, а навпаки повертають у минуле, відкидаючи саморозвиток людини на далекі століття назад? КНИГА В ДУХОВНОМУ ЖИТТІ ДИТИНИ Дитячий вік – період закладання всіх людських здібностей, якостей, особливостей. Від того, за якими напрямками розвиватиметься дитина залежить її життя як дорослої людини: громадянина, друга, сина чи доньки, батька чи матері. Тому книги – збірки казок, за рекомендаціями психологів, повинні стати першими вчителями в устах батьків дитини дошкільного віку. В них не просто краса довкілля незмінна, добро перемагає зло, в них закладається основа майбутніх поглядів на світ і стосунки дітей із іншими людьми. «У шкільному віці книга відіграє важливу роль, але лише тоді, коли дитина вміє добре читати». Тому Василь Олександрович Сухомлинський на кожному уроці намагався привчати своїх учнів розвивати техніку читання. Для цього він зацікавлював їх так, щоб учні йшли до бібліотеки, брали книжки за інтересами, читали їх уголос. Так удосконалюється не лише техніка читання, дитина вчиться розуміти текст, вчиться співставляти його та аналізує спочатку на перцептивному рівні. Згодом, не лишаючи подібні заняття, робота з текстом стає все складнішою, аналітичні здібності посилюються, - техніка читання стає засобом пізнання, удосконалення та саморозвитку. «Читання стає основою духовного збагачення дитини». Проте «дитина може читати вільно, безпомилково, та книжка – це часто буває – не стала для неї тією стежиною, що веде до вершини розумового, морального естетичного розвитку». Сьогодні ця проблема набуває все більших масштабів, адже тоді коли учням В.Сухомлинського альтернативою книги були ігри та спілкування з друзями, то сучасні учні заглиблюються в невичерпний світ Інтернету, який забирає багато часу та не втомлює, а лише більш втягує в мереживо безкінечних сайтів, соціальних контактів, інформаційних «пасток». Але ж «вміти читати – означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків». «Тільки той учень читає, в свідомості якого слово виграє, тріпоче, переливається барвами і мелодіями навколишнього світу. Читання – це віконце через яке учні бачать і пізнають світ і самих себе. І відкривається воно перед дитиною лише тоді, коли поряд із читанням і навіть раніше, ніж розкрита книжка, починається копітка робота над словом, яка повинна охоплювати всі сфери активної діяльності та духовного життя дітей – працю, гру, спілкування з природою, музику, творчість». Говорити з дитиною, пояснювати побачене, почуте, зроблене, зацікавлювати легендами та вигадками, залучати до пояснення та творчості – основне завдання, яке стоїть перед батьками, дитина яких тільки починає оволодівати словом та вчителями, які удосконалюють майстерність впливу слова на інтелектуальне та духовне життя дитини. «Основа розвитку дитини, її мови й мислення – це і подорожі до живого джерела думки, і емоційно-естетичне забарвлення слова, яке стає зрозумілим завдяки вмінню відчувати красу мови, і художні багатства, втілені в книжках. Шлях до серця і свідомості дитини йде з двох сторін, на перший погляд немовби протилежних: від книжки, від прочитаного слова до усної мови і від живого слова, що ввійшло в духовний світ дитини, до книжки, читання, написання». Як же сьогодні залучити учнів до читання книжок, відкрити перед ними багатство художнього слова, навчити радіти від духовного наповнення книжною мудрістю? Слід читання зробити цікавішим від послуг, що надають сучасні технічні засоби. Слід стимулювати потребу дитини описати, пояснити, розширити. Слід читання зробити духовною потребою, засобом досягнення власних радості та благополуччя. Наприклад, «у «Школі радості» почуття і думки про красу навколишнього світу передавали в малюнках та виразних підписах до них». Адже не все можна намалювати (в силу нестачі досвіду чи здібностей), проте описати словами можна все. А розуміння тих підписів – розуміння душ і думок таких самих учнів: мрійників, фантазерів, творців, - це вже потреба, не можлива без читання. В нагоді стає і природа. Уроки мислення під голубим небом не дозволяють учням бути байдужими до краси природи, до гри барв і звуків, до невичерпної різноманітності життя. І основою на них є слово, як засіб розумового виховання, досягнення найважливішої освітньої мети – навчити дитину думати, помічати взаємодію предметів, речей, явищ, узагальнювати, абстрагуватися від природи, від наочних образів, уявлень». Головне, щоб прочитане цікавило учнів. Лише тоді, окремі читання стануть не повторюваними вправами, а «глибоко особистим переживанням яскравих образів». Під час такого читання «слово звучить як мелодія», захоплює кожного та стимулює «співати» дивним злагодженим хором. Різноманітність тих книжок, які пропонує сучасна видавнича промисловість, яскравих, але не завжди таких, які б зацікавили та стимулювали учня поринати у книжкові світи, вимагає від батьків та вчителів ретельного відбору. «Нехай дитина прочитає небагато, та кожна книжка нехай залишить глибокий слід у її серці і в її свідомості, щоб людина поверталася до неї кілька разів, відкриваючи все нові й нові духовні багатства». Саме «з книжки починається самовиховання, індивідуальне духовне життя». І не замінить її ні аудіо читання, ні електронні посібники. Неповторне відчуття дотику до історії, минулого чи фантазії сучасника під час читання, перегортання сторінок, перечитування та примітки найвиразніших описів. Книжка входить у життя і стає невід’ємною його частиною у вигляді бібліотеки особисто прочитаних та любовно зібраних книг, - тільки за такої умови можливе самовиховання, духовне збагачення учнів і немає ніяких шансів появи в них грубощів, ліні, байдужості. СПІВПРАЦЯ З ШКІЛЬНОЮ БІБЛІОТЕКОЮ Саме в школі дитина має можливість познайомитися з різноманітністю книжок, які людина роками збирає, зберігає, поширює. Звичайно ж на уроках основною книжкою є підручник. Від текстової складової підручника, відповідності його віковим та індивідуальним особливостям учнів, від того наскільки часто підручник використовується під час уроку – залежить і вміння використовувати книжкові знання, і зацікавленість предметом, і бажання знайти та прочитати книжки з даних тем, щоб поглибити знання, відкрити нове, цікаве, поділившись ним із товаришами. Шкільна бібліотека стає основним місцем розвитку любові і поваги до книжок, особливо для учнів середньої і старшої школи. Співпраця вчителів-предметників із бібліотекою дозволяє продовжувати, підсилювати виховуючий вплив книжок. Тому в школі стали традиційними рейди «Живи книго!», на яких учні-члени учкому разом із бібліотекарем Чабан Л.І. вчаться і планувати роботу щодо поліпшення стану книжкового фонду, і проводити виявлення та профілактичні бесіди з учнями, що не бережуть книжок. Також постійно працює «Книжкова лікарня», під час якої учнів надають допомогу «зраненим, понівеченим» книжкам, дають їм друге життя. Традиційною для випускників школи є акція «Подаруй школі книгу!», за рахунок чого книжковий фонд поповнюється дитячими книжечками, збірками казок, віршів. Дарчі надписи залишають пам'ять про учнів, що дарують дану книжку та стимулюють послідовників наслідувати, поповнюючи бібліотеку новими книжечками. Для зацікавлення учнів до читання щосеместру проходять бібліотечні уроки для різних вікових категорій учнів: 1-4 класи – у вигляді інсценізацій казок та оповідань, 5-9 класи – літературних читалень, тренінгів; 10-11 класи – етичних бесід, обговорень новинок сучасного видавництва. В ході проведення подібних заходів підвищується інтерес до читання і живуть настанови В.О.Сухомлинського про те, що книжка має стати постійним джерелом знань та духовного натхнення. У березні стало доброю традицією проведення Тижня книги, під час якого учні, бібліотекар, вчителі мають змогу обговорити улюблені книжки, розширити власний кругозір, поділитися з іншими. Учні та вчителі школи постійно звертаються до книги. Пошук сценаріїв до шкільних свят, реалізація літературних здібностей в збірках віршів та казок, проведення колажів, агітбригад, радіогазет – всі ці заходи звертають до книжок, до пошуку, до аналізу, а звідси і до духовного зростання, інтелектуального вдосконалення. Шкільна бібліотека, як і весь колектив щільно співпрацює з сільською бібліотекою села Марфівка. Спільні заходи теж стали традицією, яка не тільки живе і існує сама по собі, а дає поштовх до додаткового самозростання. Спільними є бібліотечні екскурсії, заняття з твістингу, флеш-моби, інтернет-заняття, читання електронних книжок. Широко впроваджуються сучасні засоби візуалізації для кращого засвоєння художніх творів шкільної програми. Крім спільних заходів, учні та вчителі школи є постійними читачами сільської бібліотеки. Так співпраця стимулює до дій, дії породжують бажання знати, знання черпаються з книг, а книги стають основою і стимулом розвитку, доброзичливості і співпраці. Недаремно радість від самостійного досягнення стає найбільшою радістю життя. Недаремно школи – послідовниця Школи радості В.Сухомлинського щороку проводить у світ знаючих, вмілих, співчутливих, духовно багатих випускників. ВИСНОВКИ І РЕКОМЕНДАЦІЇ «Школа існуватиме доти, буде успішною і займатиме важливе місце в житті кожної людини, якщо в ній пануватимуть чотири культи: культ Батьківщини, культ рідного слова, культ людини і культ книги». Книгою розпочинається людське життя. В книгах чужий досвід відкриває можливості уникнення власних помилок. З книгою людина крокує життям. Проте лише тоді книга має свідомий і важливий вплив на життя людства і кожної окремої людини, якщо спільними зусиллями батьки-вчителі-учні, спільним єдиним фронтом, виховуючим впливом діє кожна окрема шкільна родина, всі школи країни, всі навчальні заклади, Міністерство освіти і науки України в співпраці з бібліотеками, видавництвами. Втратити книгу не можна. Не можна проміняти її хай навіть на найсучасніші технічні засоби. Книжка має жити, має виховувати молоді покоління, підтримувати старших, давати людству надію на збереження його досвіду, на забезпечення майбутнього, духовно багатого і щасливого. БІБЛІОГРАФІЯ Сухомлинський В.О. Вибрані твори. Т 1-5. – К.: Радянська школа, 1977. |
УКРАЇНА ВІДДІЛ ОСВІТИ КАМ’ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ... Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 7 вересня... |
ПОЛОЖЕННЯ Управління фінансів Чуднівської районної державної адміністрації є структурним підрозділом районної державної адміністрації підпорядковується... |
Відділ освіти Богородчанської районної державної адміністрації і. к за ЄДРПОУ 02143471 |
Чернівецька обласна державна адміністрація Департамент освіти і науки, молоді та спорту На виконання плану Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації на 2013 рік та з метою... |
ЗАТВЕРДЖЕНО ВІДДІЛ ОСВІТИ ВІЛЬШАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ |
Незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів Беремченко), відділ у справах сім'ї, молоді та спорту міської ради (Заіка); відділ освіти міської ради (Тимонік) щопівріччя до 20... |
ЗАТВЕРДЖУЮ перший заступник голови Ульяновської районної державної адміністрації Відділ культури і туризму, відділ освіти, сектор з питань внутрішньої політики, зв'язків з громадськістю та у справах преси і інформації... |
На уроках біології” ВІДДІЛ ОСВІТИ КАТЕРИНОПІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ. РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ |
РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ ( зі змінами). на 2013 рік Відділ освіти,... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |
ЗМІНИ ДО РІЧНИЙ ПЛАН ЗАКУПІВЕЛЬ на 2013 рік Відділ освіти, молоді... Головний розпорядник бюджетних коштів Відділ освіти, молоді та спорту Лутугинської РДА |