Міністерство освіти і науки україни Молоді та спорту
Ніжинський професійно аграрний ліцей Чернігівської області
Методична розробка
На тему: «Рихтування та відновлення капоту легкового автомобіля»
Підготував :Майстер в/н
Єфанов М.В.
Ніжин 2012
Вступ
Рихтування капоту легкового автомобіля являє собою цілий комплекс дій, спрямованих на відновлення геометрії транспортного засобу. Так, рихтування авто може включати в себе тонку рихтовку, електровитягіваніе. Також це може бути рихтування кузова від дрібних ушкоджень - градом, наприклад. Незалежно від виду робіт, рихтування авто - складний і вельми специфічний процес.
Рихтування автомобіля не дарма може називатися просто «рихтування кузова», адже вона позбавляє саме кузов від внутрішніх напружень, викликаних ушкодженнями. Такі роботи можуть виконуватися як за допомогою механічних впливів (спеціального рихтувального молотка), теплового впливу, так і електричного (електровитягіваніе).
Найбільш універсальний метод - механічна рихтування кузова. Вона є найпоширенішим видом робіт цього типу. Електровитягіваніем називається рихтування кузова при серйозних пошкодженнях і порушенні загальної геометрії авто.
Теплова рихтування автомобіля застосовується у випадках необхідності відновити зовнішнє облицювання кузова.
Основні пристрої для рихтування капоту показані на малюнку нище:
В цілому, рихтування автомобіля - роботи, в процесі проведення яких вм'ятини різної величини перетворюються в плоску поверхню. Це складний процес, який вимагає високого професіоналізму і передового обладнання. Адже неправильно проведена рихтування авто може вплинути не тільки на його зовнішній вигляд, але і на безпеку, надійність.Виколотка - це операція по відновленню пошкодженої частини кузова до форми, близької до початкової. Для цього можна використовувати металеву вибивач або власного виготовлення дерев'яну, з твердої породи дерева. Робоча поверхня виколоткі (оправки) повинна відповідати вихідної формі деталі. Принцип роботи виколоткі - це додаток зусилля (видавлюванням домкратом, розтяжкою або ударами невеликим молотком), протилежної силі, що викликала деформацію.
Рихтування - це операція, завершальна оздоблювальну обробку листових деталей. Мета рихтування - усунення нерівностей поверхні деталей, щоб зробити їх не відрізнятись від штампованих.
Перш ніж приступити до правки пошкодженої деталі кузова, необхідно скласти попередній план робіт, враховуючи групу пошкодження, і визначити відповідний метод ремонту.
Усунення деформації деталі досягається її розтяганням, розпиранням, стисненням, стяганням. В остаточному підсумку пошкоджена деталь знову здобуває свій первозданний вигляд.
Для успішного проведення правки вимагається дотримання наступних правил:
1) розтягування і розпирання пошкодженої деталі слід проводити зусиллям, спрямованим у бік, протилежний удару, який викликав деформацію;
2) при витягуванні для переміщення металу на 20-30 мм потрібно додаток зусилля, здатного втримати його в цьому новому положенні. Інакше метал повернеться у вихідне положення через свою пружності. У зв'язку з цим метал слід утримувати під натягом за допомогою гвинтової розтяжки або домкрата для вирівнювання виправляється поверхні при її обробці рихтувальним молотком або дерев'яною киянкою, яка не залишає слідів на поверхні. Коли зусилля домкрата або розтяжки знімається, то правильна форма металу зберігається;
3) великі складки листових деталей при їх обробці перешкоджають отриманню заданої геометричної форми. Для їх усунення метал спочатку нагрівають до отримання темно-червоного кольору і тільки тоді приступають безпосередньо до його витягуванню, докладаючи невеликі зусилля або діючи рихтувальним молотком. Метал при цьому, не розриваючись, переміщається в потрібному напрямку;
4) при установці розтяжки необхідно стежити, щоб її опора була достатньо жорсткою. Якщо знімну деталь неможливо виправити на місці, її знімають, проводять попередню правку, а потім встановлюють на автомобіль і остаточно правлять вже по місцю установки.
Якщо потрібно замінити велику деталь, наприклад крило, то треба буде виконати інші роботи:
1) видалити скребком або шабером з пошкодженого місця різні нашарування (шумоізоляцію, антикорозійний захист);
2) видалити ножицями, зубилом або ножівкою деформований метал з пошкодженого місця;
3) зачистити напилком, наждачним кругом чи шкуркою до металевого блиску кромки металу по краях вирізки;
4) підігнати по місцю повністю замінюється деталь.
Однак не можна не сказати, що до зварювання як до методу відновлення пошкоджених деталей кузова звертатися слід лише в крайніх випадках. І ось чому. Перш за все у автовласника може просто не бути зварювального апарату, а кваліфікований зварник з відповідним комплектом устаткування не завжди може прийти на допомогу. Крім того, не можна виключити несприятливий тепловий вплив зварювального процесу на деякі сусідні деталі. Тому пошкоджені деталі кузова краще просто замінити новими.
Але якщо такої можливості немає, а скорчена деталь не підлягає відновленню, то можна звернутися до ще одного дуже простого способу, яке виключає зварювання. Зі старої деталі, що не знайшла аж до цього часу застосування, вирізують нову, відповідну за розмірами і формою пошкодженої, і за допомогою гвинтів і клепки зміцнюють її в потрібній місці.
Всі деталі кузова в залежності від зручності їх ремонту та доступності до зворотної сторони можна об'єднати в три групи:
1) деталі, що не викликають особливих труднощів при ремонті кузова, зворотна сторона якого легкодоступна для будь-яких робіт (задня частина багажника, крила);
2) півприховані порожнини (двері, капот);
3) приховані порожнини - це деталі, що знаходяться у важкодоступних ділянках автомобіля (ділянки з подвійними стінками, стійки, пороги).
Виколотка таких ушкоджень проводиться за допомогою спеціальних підтримок у вигляді гачків, важелів-притисків.
Визначивши приналежність деталі до тієї чи іншої групи, вибирають відповідний інструмент і спосіб ведення ремонту.Кузов автомобіля - це його остов, основа, це складова частина, з якою начи-
нается автомобіль. З іншого боку це і комфорт, і безпека, і зручність пасажирів, тобто нас з вами. І це найважливіша і природно найдорожча частина автомобіля. І крім всієї основного навантаження, яке він несе при експлуатації авто, він ще й піддається постійному впливу навколишнього середовища, тобто опади, солі, бітум з доріг, а також фізичних пошкоджень в результаті ДТП або ударів іншого характеру.
Тому і виникає необхідність в кузовному ремонті (рихтування та фарбування авто). Кузовний ремонт ділиться на зварювальні роботи, рихтування кузова і відновлення геометрії кузова.
Зварювальні роботи виконуються практично при будь-якому кузовному ремонті, крім послуги рихтування дрібних вм'ятин. При заміні задніх крил, передніх крил (на деяких автомобілях), порогів, арок, днища, лонжеронів і інших частин кузова. При цьому немаловажним крім класу фахівця, є також і якість використовуваного обладнання, в даному випадку зварювального апарату. Від цього буде залежати якість зварного шва, його надійність і довговічність. Наша майстерня роблячи кузовний ремонт використовує професійний сучасний зварювальний апарат індустріального призначення, з великим запасом потужності, що дозволяє виконувати якісне зварювання різних металів (чорного та кольорового). Також в роботі ми користуємося не звичайною вуглекислотою (СО2), а сумішшю різних газів (міксом), що дозволяє досягти максимальних показників якості зварного шва та мінімального впливу на метал (мінімізує втрати вуглецю в сталі при варінні, що зменшує корозію зварного шва).
Рихтування кузова важливий процес при пошкодженні машині в результаті ДТП або взагалі будь якого удару (наприклад, на парковках сусідніми дверима). Рихтування дозволяє відновити початковий вигляд і профіль деталі кузова автомобіля, яка в подальшому буде пофарбована. І тут відіграє немаловажну роль якість виконаної роботи (якісна рихтування), тому від уміння і майстерності рихтувальника залежить як буде відбуватися виготовка під фарбування (і подальша фарбування) даної пошкодженої деталі, на скільки товстим буде шар покладеної шпаклівки, а від цього вже залежить якість фарбування, тобто довгостроковість ремонту кузова.Ріхтовка в нашій майстерні проізсодітся Споттер, що дозволяє рихтувати закриті площині, і великі площі ушкодження, щоб Рихтування була виконана якісно ми використаємо профільер, що дозволяє визначати початковий профіль по неушкодженої деталі.
Відновлення геометрії кузова необхідно при сильних ударах, в результаті яких виникло зсув базових точок автомобіля, що приводить до перекосу кузова (тобто порушення геометрії кузова), що в свою чергу тягне за собою порушення кутів випередження коліс, кастера, в деяких випадках осьове і діагональне зміщення, і часто стає просто неможливим експлуатувати автомобіль навіть після заміни пошкоджених деталей новими. Для цього доводитися робити складний кузовний ремонт, відновлення геометрії кузова, який включає в себе комплекс робіт: розбирання, збірка, рихтування, зварювання, витяжка і потім фарбування авто.Ріхтовка такої складності виконується на рихтувальний стенд для правки геометрії кузова та величезний асортимент специфічного професійного інструменту і пристосувань для рихтування.
Очевидно, що кузовний ремонт (Рихтовка та фарбування авто), найважливіша і відповідальна частина ремонту автомобіля, і вимагає певний і неабияких умінь і знань, та навичок фахівця-рихтовщика, а також індивідуальний підхід до проблеми і певний набір спеціалізованого інструменту. Це все ми надаємо нашим клієнтам при ремонті на нашій станції, наші фахівці мають стаж роботи від 5 до 35 років в кузовному ремонті, а також все необхідне обладнання для того, щоб Рихтування була якісною і виконаної в найкоротший термін для Вашої зручності і безпеки, і довгостроковості служби кузова Вашого автомобіля
Література
1. Дюмін І.Є., Трегуб Г.Г. Ремонт автомобілів. - М: Транспорт, 1995 ..
2. Бодня А.Г., Шаверін М.М. Лабораторний практикум по ремонту автомобілів. -М. Транспорт, 1989.
3. Суханов В.Н. та ін Технічне обслуговування та ремонт автомобілів (посібник по курсовому дипломного проектування). -М. Транспорт, 1990.
4. Дехтерінскій Л.В. та ін Ремонт автомобілей.-М. Транспорт, 1992.
5. Горячев А.Д., Бєлєнький Р.Р. Механізація і автоматизація виробничих процесів на авторемонтних підприємствах. -М. Машиностр-ня, 1990.
6. Есенбермін Р.Є. Відновлення автомобільних деталей зварюванням, наплавленням і паянням. -М. Транспорт, 1994. |