Тема. Складання тексту-опису «Казковий Кіт-воркіт»


Скачати 66.69 Kb.
Назва Тема. Складання тексту-опису «Казковий Кіт-воркіт»
Дата 10.02.2014
Розмір 66.69 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Урок розвитку зв’язного мовлення. 4 клас.

Твір-опис «Казковий Кіт-воркіт».
Тема. Складання тексту-опису «Казковий Кіт-воркіт».
Мета. Вчити учнів складати простий план опису тварини, працювати над цим планом.

Розвивати допитливість, спостережливість, увагу, уміння висловлювати свою думку, почуття.

Виховувати любов та бережливе ставлення до тварин, прагнення більше знати про навколишній світ.
Методично-дидактичне забезпечення: ілюстрації до літературних та народних казок, героями яких є коти, фоторепродукції, картки для парної роботи, для групової роботи, малюнки дітей, музичний супровід.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Випереджувальні завдання:


  1. Фронтальні:

  • повторити відомості про опис;

  • пригадати казки, героями яких є кіт.

  1. Групові: створити 3 групи, які мають назви «Ерудити», «Літератори», «Екологи».

  • «Ерудити» працюють з енциклопедією «Усе про котів» (К., 2001 р.).

  • «Літератори» добирають загадки, народні пісеньки про котів.

  • «Екологи» готують картки «Особливі прикмети видів котів», які привернули їхню увагу; розповісти, як оберігати тварин.

Хід уроку:
І. Організація класу.
Вчитель: Пролунав дзвінок,

Починається урок.
1-й учень: Працюватимемо старанно,

Щоб почути нам всім у кінці,

Що в нашім класі неодмінно

Діти – просто молодці!
2-й учень: Щоб урок пройшов немарно,

Треба сісти рівно, гарно

І виконувати те,

Про що мова зараз йде.
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Діти, я дуже щаслива працювати з вами.

Сьогодні у нас особливий урок – урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо складати твір-опис, а про кого, ви дізнаєтесь з нашої мовної розминки. Наш урок – це урок творчості, натхненності, добра і радості. Запрошуємо вас зі мною навчатися.

Чітко вимовляйте звук [г] в словах.
Кіт не знав

Падав сніг на поріг,

Кіт зробив собі пиріг,

Поки смажив, поки пік,

То пиріг водою стік. (П. Воронько).
(Промовляння вірша хором 2-3 рази, індивідуально 1-2 рази).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Створення проблемної ситуації.

Вікторина «У нас в гостях казковий Кіт-воркіт» (малюнок).

Вчитель зачитує уривки, учні впізнають казку, називають автора, якщо знають. («Мозкова атака», учні висловлюють свої думки).

У вікторині можна використати цитати з казок:

Р. Кіплінга «Кішка, яка гуляла сама по собі».

Л. Керролла «Аліса у країні чудес».

С. Маршака «Кішкин дім».

К. Чуковського «Котаусі» і «Маусі» тощо.
А) «Одного разу, коли юнак сидів засмучений під високим деревом, Кіт раптом сказав: «Хазяїн! Хочеш я зроблю тебе багатим?» Юнак не йняв віри власним вухам, а Кіт вів далі: «Купи мені чоботи, плаща, капелюха і великого мішка». (Ш. Перро «Кіт у чоботях»).
Б) «Гидке каченя проникло в хатину. У ній жила старенька бабуся з Котом і Куркою. Кота вона називала синочком, він умів вигинати спину, муркотіти і навіть випускати іскри, коли його гладили проти шерсті». (Г. Андерсен «Гидке каченя»).
В) «У Лукоморья дуб зеленый.

Златая цепь на дубе том –

И днем, и ночью кот ученый

Все ходит по цепи кругом.

Идет направо – песнь заводит,

Налево – сказку говорит…» (О. Пушкін «Руслан і Людмила»).
Г) «Недовго вони йшли, коли дивляться – сидить при дорозі Кіт, і такий сумний, наче три дні не їв нічого.

  • Ось і Кіт-воркіт! – гукнув Осел. – Гей, старий воркоте, чого скривився наче середа на п’ятницю?

  • А чого ж мені веселому бути? – відповів Кіт. – Постарів я, зуби затупилися, уже радий би на лежанці погрітися, ніж ганяти за мишами. От хазяйка, бач і надумала мене втопити… . Я ледве втік од неї. (Брати Грімм «Бременські музиканти»).


2. Бесіда.

  • Чи подобаються вам коти, описані казкарями різних країн? Чому?

  • Що таке опис? (Вчитель з’ясовує разом з учнями основні вимоги до опису: для того, щоб описати якусь тварину, треба добре знати її. Під час опису беремо до уваги зовнішні дані тварини (величину, зовнішність, масть, повадки тощо. Правда, повадками особливо не слід захоплюватись, бо тоді опис перетвориться на розповідь).

  • Які елементи опису ви помітили у прочитаних уривках? (Учні записують короткі цитати).

  • Чому письменники-казкарі, описуючи своїх героїв, уникають деталей? (Щоб дати простір фантазії та уяві читача).


ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Розгляд малюнка котика.

(Можна ознайомити учнів з ілюстраціями І. Білібіна: «У Лукоморья дуб зеленый» (1904 р.), «Кот ученый» (1910 р.)).

Показавши малюнок, слід звернутися до класу:

  • Що ви бачите на цьому малюнку?

  • Що ви можете розповісти про котика?

Виступають представники від кожної групи: «Ерудити», «Літератори», «Екологи».

  • Які оповідання, казки, вірші ви читали про котика?

  • Які існують про нього загадки, прислів’я, приказки?

Готуючи учнів до складання тексту-опису, слід дати їм можливість уважно розглянути малюнок котика, звернути їх увагу на те, яка зовнішність котика (шерсть, голівка, чи є у нього вуса тощо).

Школярі розглядають малюнки. Учитель цікавиться, чи збігається котрась ілюстрація художника з уявним образом котика кожної дитини.
2. Колективне складання плану опису кота.

Орієнтовний план.

  1. Кіт – свійський улюбленець, популярний казковий герой.

  2. Зовнішній вигляд (шерсть, лапки, голівка, паща з гострими зубами; очі, подібні до вогників; має довгі вуса; вуха у котика хоч і маленькі, але все чують).

  3. Рухи кота.

  4. Його голос.

  5. Звички.

  6. Вдача кота як героя казки.


3. Виявлення особистих асоціацій на слово «кошеня»: методика «Сенкан».

Для вчителя. Сенкан – це вірш, який складається з п’яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему).

Форма сенкану (використовуємо традиційний сенкан):

1 рядок – тема (іменник);

2 рядок – опис (прикметник);

3 рядок – дія (дієслово), пов’язана з темою;

4 рядок – авторське ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного;

5 рядок – перефразування сутності (синоніми, узагальнення, підсумок).

Наприклад:

1. Кошеня.

2. Тепле, м’яке, пухнасте, довірливе, білосніжне.

3. Злякано зіщулилося, ходить тихо-тихо, все чує.

4. Хочеться приголубити і захистити, бережемо, пишаємося.

5. Ніжність, ласка.
4. Відпочинок (фізкультхвилинка). Діти слухають, співають, роблять вправи.

Колисанка. Що сниться киці?

Ой, котику, котику, Киці спиться і не спиться,

Мальований хвостику, Білий сон приснився киці.

Не ходи кругом хати, Білий, теплий, з пінкою –

Не збуди нам дитяти. Вмилась киця слинкою.

Дитятко маленьке, Що ж то сниться

Спатки раденьке. Милій киці?

А-а-а. Тут неможна помилиться. (Молоко).

Киця

Смужечка на смужечці –

Наша Мура мружиться.

Мружиться – не журиться,

А муркоче й жмуриться.

(За вибором вчителя).
5. Орфографічна підготовка (словникова робота).

«Пам’ятай при написанні».

У нього, кігті, довгі, маленькі, муркоче.
6. Колективне складання опису котика (усно).
7. Самостійна робота учнів.

Запишіть опис в зошити, контролюйте своє письмо, слідкуйте за правильністю вживання слів, шукайте більш вдале, точне слово, правильно будуйте речення, стежте за каліграфією та орфограмами.
V. Підсумок (рефлексія) уроку.


  • Які труднощі виникли у вас на сьогоднішньому уроці?

  • З яким настроєм ви писали твори?

  • Діти зачитують твори (методика «Інтерв’ю», кореспондент та респондент).

  • Перевірка написаних творів.


VІ. Домашнє завдання (диференційоване за темою).


  • Письмо в малюнках.

  • Речення з відкритим кінцем.

  • Ввести власний письмовий опис кота у відому літературну казку.


ЛІТЕРАТУРА

1. Адрелян О. Загальнопізнавальні вміння як компонент критичного мислення молодших школярів // Рідна школа. – 2001. - №4.

2. Падалка О.С. та інші. Педагогічні технології. – К.: Укр.. енциклопедія, 1995. – С. 129-130.

3. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. – К., 2002

4. Савченко О.Я. Освіта повинна бути не тільки доступною, а й якісною // Початкова школа. – 2001. - № 10. – С. 1-5.

5. Саган О. Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів // Початкова школа. – 2002. - №3.

6. Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – К.: Партер, 1997.

Схожі:

Тематична контрольна робота з теми «Правопис іменників» (диктант)
Особливості опису природи. Усний докладний переказ тексту з елементами опису природи
Урок №5 ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ...
Овленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту розповідного характеру...
Введення в дію нового стандарту з бібліографічного опису ДСТУ ГОСТ...
ДСТУ ГОСТ 1: 2006 "Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання", який набуває чинності 1 липня...
Тема. Складання письмового твору опису за картиною М. Приймаченко...

Урок №4 УСНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ...
Прослухати текст. Визначити тип мовлення. Довести належність тексту до художнього стилю. Дібрати заголовок
Урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної...
Тема. Вправляння у змінюванні дієслів минулого часу за родами. Складання усного опису дятла за ілюстрацією
Курс: 1 Семестр: 1 Кількість модулів: 2 Вид контролю: залік Викладачi:...
Самостійний переклад тексту “Education” (20; 41). Складання розгорнутого плану тексту
Курс: 1 Семестр: 1 Кількість модулів: 2 Вид контролю: залік Викладачi:...
Самостійний переклад тексту “Education” (20; 41). Складання розгорнутого плану тексту
Зв’язне мовлення Вибірковий письмовий переказ тексту розповідного...
Мета уроку: Формувати у п’ятикласників уміння складати план тексту та переказувати зміст почутого, дотримуючись відповідних вимог...
Тема: Складання листа замовлення Мета
Ориентация вибирається напрямок розташування тексту у вічку – текст можна розташувати вертикально, або під кутом
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка