|
Скачати 84.6 Kb.
|
Мелітопольська загальноосвітня школа I- III ступенів №1 Мелітопольської міської ради Запорізької області Бесіда для батьків : «Харчування школярів», проведена класним керівником 8 – А класу Синепольською Тамарою Опанасівною Бесіда для батьків: «Харчування школярів» Їжа – джерело життя, життєва необхідність, яка до того ж викликає у людини різноманітні по- чуття. Всім відомий знаменитий сократівський вислів: «Ми їмо, щоб жити, а не живемо, щоб їсти». Багато причин підштовхують нас до прийому їжі. Ми їмо, щоб втамувати голод, отримати задоволення, відчуття радості. Іноді ми їмо в стані стресу. У кожного з нас ще з дитинства вироб- ляється певний стереотип харчування. У 8 – А класі була проведена така анкета: 1.Що означає для вас їжа? А) насолода; б) втамування голоду; в) задоволення; г) необхідність. 2. Що впливає на те, як ви їсте? А)голод; б) смак; в) запах; г) реклама; д) ціна продукту; е) упаковка. 3. Що змушує вас їсти? А) запах; б) голод; в) привабливий вигляд; г)свято); д) нудьга. Підсумки анкетування показали, що для учнів їжа – насолода, втамування голоду, задоволення. На те, як вони їдять, впливає голод, смак, приємний запах, часто повторювана реклама, яскрава упаковка, доступна ціна продукту. А змушує їх їсти – втамування голоду, приємні запахи, при- вабливий вигляд, приготування святкових блюд, нудьга. Як видно з анкети, деякі стереотипи піддаються нашому контролю, а деякі – не підкоряються. Хоча всі учні і батьки добре розуміють, що від правильного харчування в значній мірі залежить стан здоров’я і самопочуття на все життя, його тривалість, здорова старість. Завдяки правильно- му харчуванню людина має сильний організм, швидкий розум, повноцінне здоров’я, довге твор- че життя І, навпаки, людина, що погано харчується, має ослаблений організм, який не чинить опору хворобам, у неї сповільнене мислення, втомлюваність, передчасна старість. На жаль, економічна ситуація в Україні така, що тільки 5% жителів – це люди багаті, а всі інші- на межі і за межею бідності. Варто всім пам’ятати слова Столипіна: «Бідність – гірше рабства». Бідна людина втрачає 1,6% здоров’я щодня. Ще у 2000 році професор Куценко Віра Іванівна опублікувала дослідження, проведені в Україні, що свідчать про поступове вимирання нації. Адже недостаток їжі, яку повинні вживати діти, приводить до сповільнення їх розвитку.. Їжа потрібна дітям для росту і розвитку, вона є джерелом енергії, яку дитина витрачає безперервно. До складу їжі повинні входити різноманітні харчові продукти рослинного і тваринного походження, кожне день діти повинні вживати білки, вуглеводи, жири, мінеральні речовини, вітаміни, воду. Нехватка чогось зразу ж дає свої наслідки. Так, наприклад, недостатність йоду веде до хвороб щитовидної залози, аж до кретинізму. Основа основ харчування – білки, бо утворення клітин і тканин відбувається за рахунок білків. Соя – чемпіон за кількістю білка – 34 г на 100г продукту. Але вона не може замінити м'ясо , тому що амінокислотний склад білка тваринного походження ближчий організму людини. Джерело білка6 сир-30. м'ясо-14-20,риба-12-16, яйце-1-6, молоко-3.соя-34, горох-20,хліб-5-10. У раціоні підлітка білки тваринного походження повинні складати 60% від загальної кількості білків. Так, у книзі Н.Б.Коростельова «Від А до Я» наводиться епізод: коли автор бачив біжен- ців ізБангладеш , його вразили діти. Худі, майже скелетики, в’ялі, не проявляють ніякого інте- ресу до оточуючого світу, темні очі позбавлені блиску і дитячої жвавості. І все це через недо- статнє вживання білків. Малокрів’я, затримка зросту, послаблений імунітет( особливо перед інфекційними хворобами) – ось результат білкової недостатності. За дослідженнями Куценко В.І., м’яса на рік людина повинна споживати 80кг. Недостаток вживання мяса призводить до розвитку дебільності у дітей. А в Україні у 2000р. на 1 людину припадало 32кг (у м. Луганську-29кг), в той час як в Японії – 87кг, Німеччині – 95кг, США – 130кг. Молока норма на 1 людину на рік – 380кг, в Україні спожили 198кг. Яйце: норма на 1 людину – 290 шт. на рік, в Україні спожили 163 шт. Не тільки фізична, а й розумова праця вимагає великих енергетичних затрат. Жири і вуглеводи – головні джерела енергії. Під час згоряння 1г жиру утворюється 9,3 кілокал., 1г білків та вуглеводів – 4,1кілокал. Дітям необхідна комбінація жирів і рослинного, і тваринного похо- дження. Жири – незамінний продукт, але їх кількість, вид визначаються віком, родом занять, ста- ном здоров’я. Вуглеводи не є незамінним продуктом. Їх вживання теж залежить від віку, роду занять, стану здоров’я, енергозатрат організму. Якщо ж кількість вуглеводів, що поступає з їжею, перевищує потребу організму в енергозатратах, то відбувається перетворення вуглеводів у жири, які відкла- даються. Тому любителі печива, тістечок, цукерок та ін. бувають з надмірною вагою. 20% насе- лення України мають надмірну вагу через неправильне харчування та екологічну ситуацію в кра- їні. Головною заповіддю сьогодні мають стати слова: «Харчуватись розумно. Виявляти свої по- милки в харчуванні і усувати їх.» Які ж головні помилки допускають учні у харчуванні? 1. Найбільш корисні продукти – далеко не найулюбленіші дітьми. Коли в класі запитали, що діти більш за все люблять, то вони назвали морозиво, цукерки, тістечка. А один хлопчик викрикнув: «Обожнюю пиріжки!» Де ж тут молоку чи кефіру змагатися з «Кока-колою»? У шкільному буфеті вони прагнуть купляти солодощі. 2. Багато дітей ідуть до школи не снідаючи або обмежуючись склянкою чаю. Цілий день ходять напівголодні, а ввечері наїдаються «від пуза». 3. Діти віддають перевагу їжі всухом’ятку, обходяться без гарячих страв, не дотримуються певного часу прийому їжі. Анкетування батьків учнів 8 – А класу показало, що вони, харчуючи своїх дітей, допускають такі помилки: 1.Дають дітям надмірно великі порції, за кожним прийомом їжі діти переїдають. 2. Дають дітям занадто жирну їжу, використовують жири низької якості(норма для дорослої лю- дини – 80г на добу). 3.Неправильно підбирають раціон, їжа неповноцінна, нестача вітамінів, свіжих овочів, фруктів, клітковини. Забувають, як корисно готувати каші – вівсяну, гречану, пшеничну, які є джерелом рослинних волокон і речовин, що нормалізують роботу кишковика, підшлункової залози. Жов- чного міхура; мало в раціоні білків.молока. риби, зате забагато хліба, макаронів, картоплі. 4. Діти п’ють багато газованих напоїв, а не компотів, молока, кисломолочних продуктів. 5. У дітей немає режиму харчування, їжа вживається нерегулярно, поспіхом. 6. Діти споживають багато солодощів. 7.Їжа неправильно готується, зловживаємо кухонною сіллю, смаженим, вареним навіть тоді, коли без цього можна обійтись. 8. Батьки мало знають про раціональне харчування української національної кухні. Коли в учнів 8 – А класу запитали: «Коли треба їсти?», більшість відповіла: «Коли їсти хоче- ться». Але існує режим харчування. Той, хто звик їсти завжди в один і той же час, краще засво- ює їжу. У 8 – А класі був проведений тест: « Хто як їсть?»: *під час читання – ця людина зверхраціональна, часто робить декілька справ одночасно; *на ходу - вічно поспішає, тому що недисциплінована, погано планує свій час(20%); *швидко – надає перевагу прискореному темпу життя, намагається покінчити з усіма справами, щоб почати нові(40%); *повільно – вважає, що задоволення можна і потрібно одержувати від маленьких радощів(20%); * за розкладом – дисциплінована людина, звикла берегти час(20%). Медики вважають, що сигнал про втамування голоду поступає в мозок лише через 10 хвилин після початку вживання їжі. Тому слід пам’ятати : «Зажера риє собі могилу зубами.» Сніданок молодшого школяра має складати не менше 500ккал., старшого шкільного віку – 700ккал.,що складає 20 – 25% добової калорійності раціону. Спеціалісти рекомендують такий поділ їжі: сніданок – 25%, обід – 35%, полудень – 15%, вечеря – 25%. Вечеря повинна бути не пізніше, ніж за годину до сну. Їжа, яку діти одержують у школі, повинна становити 50-70% добової норми( це за рахунок гарячих сніданків і обідів). Зі слів доктора медичних наук педіатра А. Добрової, дитина обов’яз- ково має йти до школи ситою.На сніданок потрібно приготувати теплу їжу: кашу, омлет, котлету. Перетравлена їжа надходить у кров, та, в свою чергу, у мозок, який завдяки харчуванню активно працює. У школярів працездатний період з 9 до 11год.ранку і з 4 до 6 год. вечора. Отже, сніданок і обід просто необхідні. Близько 12.00 не зайвим буде другий сніданок: фрукти, бутерброди, чай. Якщо дитина категорично відмовляється від шкільних сніданків, їй потрібно брати їжу з со- бою. Шоколадками та ін. перекушувати не треба: вони дають помилковий сигнал мозку, що дити- на поїла. Починає активно виділятися шлунковий сік, а у дитини зникає апетит. У роті постійно присутнє солодке середовище, в якому ідеально почувають себе мікроби. Єдине, що може заро- бити дитина – «шкільний» гастрит. У дівчат найвищий рівень енергетичних витрат спостерігається в 14-15 років,а у хлопців – між 15-16рр. Порівняно з дівчатами одного віку хлопчики вживають більше їжі,але це не обов’язкове правило. У дітей велика потреба в рідині, вона необхідна для розвитку та відновлення тканин. Дуже корисні для дитячого організму соки: *абрикосовий сік – багато калію,необхідний для хворих серцевими захворюваннями, мало- крів’ям; *томатний сік – 1 стакан задовольняє добову потребу у вітаміні С та мінеральних речовинах; * виноградний сік – багато калію; *яблучний сік – багато заліза, вітамін Р; *агрусовий і малиновий сік – багато міді; * чорносмородиновий сік – у 100г до 90 млг вітаміну С; *морквяний і горобиновий сік – багаті на каротин(провітамін А). Чим більше у соках м’якоті, тим більше вітамінів і корисних речовин. Як же харчуються учні ЗОШ№1? В основному корпусі навчається647 учнів. Гаряче харчування одержують щодня: -комплексні сніданки – 15 шт.; - комплексні обіди – 2 шт.; - безплатні обіди малозабезпечених дітей – 9 шт. Всього – 26 порцій( це 4%). У буфеті щодня продається: *чай – 60 стаканів; *сік( березовий, яблучний, шипшини) – 30 стаканів(4,6%) * «Садочок»(соковий напій) – 25 шт. *асорті овочеве із смаженою картоплею – 16 порцій(2,6%) * молоко – 1стакан, кефір 2 стакани, ряжанка -2 стакани (0,7%) * свіжі яблука – 1кг * бутерброди – 35 шт. * піца – 40шт. * випічка( ковбаса в тісті, булки, пиріжки, пряники, тістечка) – 270шт.(48%). Як бачимо, тільки 4% учнів одержують гарячу їжу, а це допомагає їм менше стомлюватись, зберігати до кінця заняття бадьорість, працездатність, добрий настрій. Батькам на допомогу може прийти традиційне українське харчування, тому що споконвіку Їжа українців відзначалась біологічною повноцінністю, мала достатню калорійність,була смач- ною і привабливою. Обряд прийому їжі об’єднував сім’ю. «Саме харчування робить нас маленькими і великими, дурними чи розумними, слабкими чи сильними, апатичними чи енергійними, здатними до здорового спілкування»,-писав португальський дієтолог Е. Переш. Є доказові наукові підтвердження, що неправильне харчування веде до ожиріння, атероскле- розу, гіпертонічної хвороби, діабету, зниження імунітету, ракових захворювань. Відомо,що для нормальної життєдіяльності організму у щоденному раціоні необхідно біля 600 харчових компонентів, що відповідає застосуванню 32 харчових продуктів. Здоров’я, як і життя, - особисте багатство. Жоден лікар не може зробити людину здоровою і попередити захворювання, якщо сама людина не братиме в цьому активної участі. Батьки повинні відчувати велику відповідальність за здоров’я своїх дітей, навчити їх правильно харчуватись, підготувати до дорослого майбутнього життя і завжди пам’ятати : «Бережи одежду знову, а здоров’я змолоду!» |
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ Мета. Довести до свідомості батьків, що дитина – це індивідум, який потребує з їхнього боку великої уваги і поваги, як до особистості,... |
Словник термінів соціального педагога Авторитет батьків Авторитет батьків визнаний вплив батьків на переконання й поведінку дітей, який грунтується на глибокій повазі до батьків, довірі... |
Лекція для батьків Першим університетом життя для дитини є та сім'я, в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, щоб створити в... |
ТЕСТ «ПІДЛІТКИ ПРО БАТЬКІВ» (за методикою Шафера) Мета: виявити установки, поведінки й методи виховання батьків так, визначити, як бачать своїх батьків діти підліткового віку |
Особистий приклад у сімейному вихованні. Лекція для батьків Першим університетом життя для дитини є та сім'я, в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, щоб створити в... |
АНКЕТА «ГОЛОС БАТЬКІВ» Мета: через батьків зібрати й уточнити більш докладні відомості про учнів: їх ставлення до школи, пріоритетність тих чи інших навчальних... |
МЕТОДИКА ТА ФОРМИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ УЧНІВ ... |
ПЛАН Вступ 3 Особисті немайнові права та обов’язки батьків і дітей... Найважливішою характеристикою сім’ї є її повнота, під якою розуміється наявність у дітей обох батьків. На жаль, на Україні велика... |
Матеріали педагогічного практикуму для батьків першокласників В навчально-виховному процесі важливою ланкою психолого-педагогічного супроводу є просвіта батьків з питань організації сімейного... |
Творча лабораторія для батьків Завдання: продовжити роботу з об’єднання зусиль родини та школи, координування їх дій щодо підвищення інформаційної та комунікативної... |