Програма
факультативного курсу
«Наше здоров'я в наших руках»
Автор: Людмила Миколаївна Єфремова
вчитель основ здоров'я,
спеціаліст
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Невід’ємним складником шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров'я. Саме на досягнення цієї мети й спрямований курс «Наше здоров'я в наших руках».
Навчальна програма побудована на основі інтегрованого поєднання елементів знань щодо збереження і зміцнення здоров'я людини. Особливостями програми є те, що вона:
спрямована на формування життєвих навичок, що мають велике значення для здорової і безпечної поведінки;
розкриває питання ЗСЖ, що мають реальне значення для дітей;
враховує потреби і рівень соціально-психологічного розвитку учнів;
Мета програми:
Поглиблення знань про значення здоров'я для людини.
Мотивація щодо ведення здорового способу життя.
Оволодіння основами здорового способу життя та життєвими
навичками безпечної поведінки.
Формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров'я.
Виховувати бажання турбуватися про своє здоров'я та вести здоровий спосіб життя.
Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань;
Формування життєвих навичок щодо здорового способу життя.
Формування стійких переконань щодо пріоритету здоров'я.
Формування мотивації щодо дбайливого ставлення до свого життя і здоров'я.
Розвиток життєвих навичок, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя.
Навчання учнів методам самозахисту в умовах загрози життю і здоров'ю.
Навчання правилам поведінки у нестандартних життєвих ситуаціях.
Навчання навичкам особистої гігієни.
Навчання навичкам поведінки в умовах тиску,погроз,дискримінації.
Виховання бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного здоров'я.
Основні форми і методи:
лекції, бесіди, дебати, дискусії,
« мозкова атака», обговорення актуальних проблем, рольова гра, робота в групах,
розгляд та аналіз конкретних життєвих ситуацій, проведення тренінгів, аудіовізуальна діяльність,
складання пам'яток, планів дій у проблемних ситуаціях тощо.
Курс розрахований на 18 годин (1 година на тиждень) для учнів 3-4 класів.
Навчально-тематичний план
№
|
Тема
|
Кількість годин
|
Всього
|
теорія
|
практика
|
1.
|
Вступ. Значення здоров'я в житті людини.
|
1
|
1
|
-
|
2.
|
Життя і здоров'я людини
|
9
|
7
|
2
|
3.
|
Особиста гігієна.
|
4
|
3
|
1
|
4.
|
Безпечне довкілля.
|
4
|
3
|
1
|
|
Всього
|
18
|
14
|
4
|
Зміст програми
Вступ. Значення здоров'я в житті людини. (1 год.)
Організаційна бесіда. Задачі і мета роботи факультативу.
-
Життя і здоров'я людини (9 год.)
Формула здорового способу життя. Режим дня. Якщо хочеш бути здоровим - рухайся! Значення відпочинку для здоров'я. Хочеш бути здоровим - загартовуйся! Фактори загрози здоров'ю. Хвороби цивілізації. Шкідливі звички - шлях у безодню.
Практичні заняття: складання розпорядку дня; моделювання ситуацій, у яких необхідно сказати «Ні!»
-
Особиста гігієна (4 год.)
Правила догляду за тілом. Здорові зуби - здоров'ю любі! Про що говорить твій зовнішній вигляд.
Практичне заняття: вибір і правила користування засобами особистої гігієни.
-
Безпечне довкілля (4 год.)
Наші рятувальники (служби захисту населення: пожежна служба, міліція,швидка допомога, служба газу). Коли ти сам дома ( правила безпечної поведінки удома). Сам надворі (правила безпечної поведінки). Ми - учасники дорожнього руху (правила дорожнього руху; правила переходу дороги; правила поведінки пасажира).
Практичне заняття: моделювання ситуацій та відпрацювання алгоритму дій виклику служб захисту населення.
Прогнозований результат.
Вивчаємий курс поглиблює знання дітей про значення здоров'я для життя людини,розвиває життєві навички, вчить школярів відповідально ставитися до свого здоров'я, вчить основам здорового способу життя та життєвим навичкам безпечної поведінки, виховує бажання піклуватися про своє здоров'я та вести здоровий спосіб життя.
Учні повинні знати:
значення здоров'я та ЗСЖ для життя людини;
вплив рухової активності на розвиток організму;
фактори загрози здоров'ю;
небезпеки навколишнього середовища;
методи самозахисту в умовах життю і здоров'ю людини;
правила поведінки у не стандартних життєвих ситуаціях;
телефони служб захисту населення.
Учні повинні вміти:
дотримуватися правил ЗСЖ;
виділяти пріоритети ЗСЖ;
складати і дотримуватися розпорядку дня;
виконувати вправи і процедури, спрямовані на збереження і зміцнення здоров'я;
виконувати гігієнічні процедури та добирати індивідуальні засоби гігієни; уміти відстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема пов'язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин, тощо; користуватися допомогою служб захисту населення; дотримуватися правил безпечної поведінки удома та на дворі; дотримуватися правил дорожнього руху та правил поведінки у громадському транспорті;
дотримуватися правил поведінки в умовах тиску, загроз, дискримінації.
Список літератури:
Ващенко О.М. та ін. Фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня молодшого школяра: Навчально-методичний посібник. - Кам'янець-Подільський: Абетка, 2003.
Воронцова Т.В., Пономаренко B.C. Основи здоров'я // Посібник для вчителя. Київ «Алатон» 2008.
Грушко B.C. Основи здорового способу життя. Навч. посібн. з курсу «Валеологія».-Тернопіль: СМП «Астон», 1999.
Журнали: «Завуч», «Фізичне виховання та основи здоров'я», «Біологія», «Позакласний час».
Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді. Наказ МОН України N9605 від 21.07.04р.
Митохір Н.Б., Янусь С.В.. Основи здоров'я. Посібник для вчителя. Тернопіль. Навчальна книга - Богдан, 2004.
Сократов Н.В. Здоровьесберегающие технологии сохранения и укрепления здоровья детей. - Москва: Сфера, 2005
Феофанов В.Н. Мотивация детей на здоровый способ жизни. Медико- педагогические аспекты сохранения и укрепления здоров'я школьников. - Оренбург, 2001
|