|
Скачати 95.26 Kb.
|
Тема :Групи крові. Резус-фактор. Мета. Освітня:продовжити знайомити учнів із будовою та функціями крові; ознайомити із групами крові та резус-фактором. Розвиваюча:розвивати уміння порівнювати будову та функції формених елементів крові та їхніх функцій. Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей. Тип урок: комбінований Міжпредметні зв’язки: медицина, історія. Матеріали та обладнання: підручник «Біологія» для 9 кл., автор Т.І. Базанова та ін., «Схема сумісності груп крові людини», малюнки «Будова еритроцита»,файли з білими листками паперу,маркери, картки із завданнями для роботи в групах. Основні поняття та терміни: групи крові, резус-фактор, аглютиногени, аглютиніни. ХІД УРОКУ І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Повторення вивченого про будову та функції крові . На дошці, де написано окремі слова. Їх необхідно поєднати. Робота з файлами(учням видані файли,де вони маркером пишуть відповіді, через декілька хвилин всі піднімають файли і вчитель перевіряє завдання )
Відповіді: 1. А,Е,З.К; 2. Д; 3. В; 4. Є; 5. Ж; 6. Г; 7. Б Біологічний диктант 1. Кров, лімфа, тканинна рідина утворюють…(внутрішнє середовище) 2. Кров і лімфу відносять до ( сполучної ) тканини 3. Між клітинами організму знаходиться… ( міжклітинна речовина ) 4. Лімфа утворюється з ( тканинної рідини) 5.Сталість умов життєдіяльності називають…(гомеостазом) 6. Рідина червоного кольору, що здатна переносити кисень, -…(кров) 7. Речовина, що утворилася з плазми крові, -…( тканинна рідина) 8. Складова частина крові, що утворює сироватку крові,-…( плазма) 9. Речовина, що складає переважну частину маси плазми,-…( вода) 10. Замінник плазми крові - …(фізіологічний розчин) 11. 40-45% крові утворюють її …(формені елементи) 12. Важливою рисою внутрішнього середовища є його …( сталість ) ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Навіщо у документах жінок, що мають народжувати дитину, у військових, автогонщиків та інших ризикових професій, у документах повинна бути відзначена група крові? Проблемне запитання: чому у ситуаціях, коли людина втрачає багато крові, її кількість відновлюють за рахунок донорської? ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. Розповідь про: групи крові людини Історична довідка(виступ учня) З давніх - давен люди вважали кров носієм життя, про переливання крові згадується в пам'ятках давнього Єгипту і Греції. В 1667 році у Франції лікарями Дені і Еммерезом було зроблено перше переливання крові людині від молодого ягня. Що ви читали про історію переливання крові? 1819 рік - в Англії (людина - людині) 1832 рік - в Росії (лікар - Вольф) 1901 рік - Карл Ландиштейнер Відкрили групи крові 1903 рік - Ян Янський Групи крові — імуногенетичні ознаки крові, що зумовлені специфічними антигенами й дозволяють ділити кров особин одного виду на групи. Антигени можуть знаходитися в еритроцитах, лейкоцитах, тромбоцитах, плазмі крові або в різних тканинах. За сукупністю генетичних ознак антигени об’єднують у не залежні одна від одної групи — системи груп крові. У людини відомо 15 антигенних систем тільки еритроцитів, кожна з яких нараховує від двох до декількох десятків антигенів. Найбільше практичне значення для людини мають дві системи груп крові — АВ0 і резус-система. Групи крові в людини (система АВ0) були відкриті Карлом Ландштейнером у 1900 році. Робота з таблицею:
Робота з підручником та додатковою інформацією: формування понять універсальний донор, універсальний реципієнт.
Диференціація крові людини за системою АВ0 на чотири групи заснована на комбінації двох антигенів (аглютиногени А і В) в еритроцитах і двох антитіл (аглютиніни α і β) у плазмі крові. Кров I групи не містить аглютиногени А і В, але містить аглютиніни α і β. Кров II групи містить аглютиноген А і аглютинін β. Кров III групи містить аглютиноген В і аглютинін α. Кров IV групи містить аглютиногени А і В, але не містить аглютиніни α і β. Після взаємодії однойменних аглютиногенів і аглютинінів відбувається реакція аглютинації (осідання) еритроцитів. Знаючи ці властивості, можна запропонувати схему переливання крові: Робота в групах: скласти схему сумісності крові людини (додаток 1) Правила Ландштейна
Окрім поділу крові на групи існує ще специфічний ген, який отримав назву «резус - фактор». Повідомлення учнів Резус-система була відкрита в 1940 році. Вона включає п’ять антигенів, які можуть утворювати 27 груп крові. Але в практичній медицині враховують тільки наявність (резус-позитивні організми) або відсутність (резус-негативні організми) резус-фактора. 15% населення світу не мають специфічного гена в крові, тому є «резус-негативними», а вся остання частина населення є «резус-позитивними». Під час переливання крові, несумісної за резус-фактором, або під час вагітності, коли мати резус-негативна, а дитина резус-позитивна, виникає резус-конфлікт. При цьому в крові матері утворюються антитіла, що руйнують еритроцити плоду. Минулого разу ми вибрали групу дослідників, яким було дано завдання провести соціальне опитування учнів свого класу та їх батьків щодо груп крові та резус-фактора, а також побудувати стовбчасту діаграму отриманих результатів. Просимо оголосити ваші результати. Виступ експертної групи Для виконання завдань дослідження нами було опитано 76 учнів та їх батьків. Результати опитування занесено в таблицю:
За даними таблиці було побудовано діаграму: Проаналізувавши діаграму нами було сформульовано висновки:
Робота з картками в групах (додаток 2.) Визначення характеру з групами крові. Дослідники вважають, що група крові визначає характер людини. Я пропоную виконати дослідження і перевірити, чи дійсно впливає група крові на характер людини. Виберіть із переліку якостей характеру ті, які властиві саме вам. (переліки якостей характеру подаються блоками без розкриття заголовків, потім учні співставляють, чи відповідає їх група крові якостям характеру поданих зразків) Група крові 0 (I) "Мисливець" ( Нею володіють від 40 до 50% всіх людей.) Ці люди володіють сильним характером. Вони рішучі і впевнені в собі. Їх девіз: "Боротися й шукати, знайти і не здаватися". Дуже рухливі, неврівноважені і збудливі. Боляче переносять будь-яку, навіть найсправедливішу критику. Група крові А (II) "Хлібороб" (Нею володіють 30 - 40% людей.) Дуже товариські, легко адаптуються в будь-якій обстановці, тому такі події, як зміна місця проживання або роботи, не є для них стресовими. Старанні. Люблять гармонію і порядок. Але іноді виявляють упертість і нездатність розслабитися. Дуже уразливі, важко переносять образи і засмучення. Група B (III) "Кочівник" (Нею володіють 10 - 20% людей.) Вони відкриті і оптимістичні. Ставлять високі вимоги до себе і оточуючих. Комфорт їх не приваблює, а все звичне і повсякденне навіює нудьгу. Їх тягне до пригод, а тому вони ніколи не пропустять нагоди щось змінити у своєму житті. Воліють ні від кого не залежати. Не терплять несправедливого ставлення до себе. Група крові АВ (IV) "Загадка" (Нею володіють тільки 5% людей) Вони відрізняються м'яким і лагідним характером. Завжди готові вислухати і зрозуміти інших. Ними керують емоції і почуття. Врівноважені. З труднощами приймають рішення. Більш за все конфліктують самі з собою. ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі. Робота в групах – лабораторіях(кожна група отримує картки із завданнями) Розв'язування задач:
Відповіді: 1. Загальна кількість гемоглобіну в крові людини 600-700 г. Яку кількість кисню він зможе зв’язати, якщо відомо, що 1 г гемоглобіну зв’язує 1,34 г кисню. Розв’язок 1,34 г * 600 г = 804 г 1,34 г * 700 г = 938 г Гемоглобін може зв’язати в середньому 804 – 938 г кисню. 3. Визначте кількість гемоглобіна у вашій крові, якщо відомо, що 100 г крові містить в середньому 16,7 г гемоглобіну. Розв’язок Відомо, що на кров припадає 1/13 маси тіла. У підлітка (середня маса – 50 кг) – 3800 г крові. Для знаходження кількості гемоглобіну складаємо пропорцію: 100г крові – 16,7 г гемоглобіну 3800 г крові – Х Х = 634,6 г V. Узагальнення та систематизація знань.
- До яких наслідків може привести таке переливання? - Як уникнути небажаних результатів переливання крові? VІ. Підведення підсумків уроку. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання. Завдання : опрацювати текст на сторінці 67-68 ,повторити параграф 14-15. Скласти кросворд за темою «Еритроцити. Групи крові»(в.р., д.р) Підготувати шпаргалку за вивченою темою.(с.р. ) |
Крок “Загальна лікарська підготовка” Банк 2005-2006 року Біологія У жінки з резус-негативною кров’ю ІІ групи народилася дитина з ІV групою, у якої діагностували гемолітичну хворобу внаслідок резус-конфлікту.... |
При патології змінюється загальний об’єм крові: гіперволемія (збільшення... Гіперволемія спостерігається при переливанні великої кількості крові та кров’яних замінників, інтенсивній фізичний праці, гіпоксії,... |
Патофізіологія Банк тестів Модуль 2 У хворого на первинний гіперальдостеронізм підвищений артеріальний тиск крові. Кількість гемоглобіну, еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів... |
Перед виконанням гемотрансфузії кров слід перевірити на: вміст еритроцитів На предметне скло наносять 2 краплі сироватки чи плазми крові отриманої від хворої тварини, додають 1 краплю донорської крові розведеної... |
Задача №1 Визначте скільки літрів крові міститься в організмі людини, вага якої 56 кг, якщо відомо, що на частку крові припадає 8% від ваги... |
Закон України "Про донорство крові та її компонентів" Розвиток донорства крові та її компонентів є важливою соціально необхідною справою держави. Цей Закон регулює відносини, пов'язані... |
Задача ІІ. Метод ґрунтується на дослідженні особливостей хромосомного... У батьків з ІІ та ІІІ групами крові народилася дитина з І групою. Визначити ймовірність народження дитини з ІV групою крові |
УРОК КРУГООБІГ РЕЧОВИН І ЕНЕРГІЇ ЯК ОСНОВНИЙ СИСТЕМОТВІРНИЙ ФАКТОР.... УРОК КРУГООБІГ РЕЧОВИН І ЕНЕРГІЇ ЯК ОСНОВНИЙ СИСТЕМОТВІРНИЙ ФАКТОР. ПОНЯТТЯ БІОГЕОХІМІЧНОГО ЦИКЛУ |
1 При моделюванні запалення на брижі жаби під мікроскопом спостерігали... Артеріальних судин, прискорення кровотоку, осьовий ток крові. Який вид артеріальної |
ПРОТОКОЛ Р. Короленко – запропонував Д. Слюсара обрати старостою групи. Обґрунтував його гарні організаторські здібності, добросовісне відношення... |