Групи крові. Резус-фактор


Скачати 95.26 Kb.
Назва Групи крові. Резус-фактор
Дата 03.11.2013
Розмір 95.26 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Тема :Групи крові. Резус-фактор.

Мета.

Освітня:продовжити знайомити учнів із будовою та функціями крові; ознайомити із групами крові та резус-фактором.

Розвиваюча:розвивати уміння порівнювати будову та функції формених елементів крові та їхніх функцій.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.

Тип урок: комбінований

Міжпредметні зв’язки: медицина, історія.

Матеріали та обладнання: підручник «Біологія» для 9 кл., автор

Т.І. Базанова та ін., «Схема сумісності груп крові людини», малюнки «Будова еритроцита»,файли з білими листками паперу,маркери, картки із завданнями для роботи в групах.

Основні поняття та терміни: групи крові, резус-фактор, аглютиногени, аглютиніни.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Повторення вивченого про будову та функції крові . На дошці, де написано окремі слова. Їх необхідно поєднати.

Робота з файлами(учням видані файли,де вони маркером пишуть відповіді, через декілька хвилин всі піднімають файли і вчитель перевіряє завдання )

  1. Еритроцит

А. Дихальна функція

  1. Гемоглобін

Б. Місце утворення еритроцитів

  1. Недокрів’я

В. зниження рівня гемоглобіну

  1. Плазма

Г. 0,9 % розчин хлориду натрію

  1. Кров

Д. внутрішній вміст еритроцита

  1. Фізіологічний розчин

Е. дископодібна форма

  1. Червоний кістковий мозок

Є. 90 % води

Ж. плазма і формені елементи

З. має ядро

К. живе 120 діб


Відповіді: 1. А,Е,З.К; 2. Д; 3. В; 4. Є; 5. Ж; 6. Г; 7. Б
Біологічний диктант

1. Кров, лімфа, тканинна рідина утворюють…(внутрішнє середовище)

2. Кров і лімфу відносять до ( сполучної ) тканини

3. Між клітинами організму знаходиться… ( міжклітинна речовина )

4. Лімфа утворюється з ( тканинної рідини)

5.Сталість умов життєдіяльності називають…(гомеостазом)

6. Рідина червоного кольору, що здатна переносити кисень, -…(кров)

7. Речовина, що утворилася з плазми крові, -…( тканинна рідина)

8. Складова частина крові, що утворює сироватку крові,-…( плазма)

9. Речовина, що складає переважну частину маси плазми,-…( вода)

10. Замінник плазми крові - …(фізіологічний розчин)

11. 40-45% крові утворюють її …(формені елементи)

12. Важливою рисою внутрішнього середовища є його …( сталість )

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Навіщо у документах жінок, що мають народжувати дитину, у військових, автогонщиків та інших ризикових професій, у документах повинна бути відзначена група крові?

Проблемне запитання: чому у ситуаціях, коли людина втрачає багато крові, її кількість відновлюють за рахунок донорської?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь про: групи крові людини

Історична довідка(виступ учня)

З давніх - давен люди вважали кров носієм життя, про переливання крові згадується в пам'ятках давнього Єгипту і Греції. В 1667 році у Франції лікарями Дені і Еммерезом було зроблено перше переливання крові людині від молодого ягня. Що ви читали про історію переливання крові?

1819 рік - в Англії (людина - людині)

1832 рік - в Росії (лікар - Вольф)

1901 рік - Карл Ландиштейнер

Відкрили групи крові

1903 рік - Ян Янський

Групи крові — імуногенетичні ознаки крові, що зумовлені специфічними антигенами й дозволяють ділити кров особин одного виду на групи. Антигени можуть знаходитися в еритроцитах, лейкоцитах, тромбоцитах, плазмі крові або в різних тканинах. За сукупністю генетичних ознак антигени об’єднують у не залежні одна від одної групи — системи груп крові. У людини відомо 15 антигенних систем тільки еритроцитів, кожна з яких нараховує від двох до декількох десятків антигенів.

Найбільше практичне значення для людини мають дві системи груп крові — АВ0 і резус-система.

Групи крові в людини (система АВ0) були відкриті Карлом Ландштейнером у 1900 році.

Робота з таблицею:


Група крові

Комбінація

Відносна сумісність

Антигени

Антитіла плазми

донор

реципієнт

0 (І)

-

α, β

І,ІІ, ІІІ, ІV

І

А (ІІ)

А

β

ІІ, ІV

І, ІІ

В (ІІІ)

В

α

ІІІ, ІV

І, ІІІ

АВ (IV)

АВ

-

ІV

І,ІІ, ІІІ, ІV

Робота з підручником та додатковою інформацією: формування понять універсальний донор, універсальний реципієнт.

  • Люди з якою групою крові є універсальними донорами?

  • Люди з якою групою крові є універсальними реципієнтами?

Диференціація крові людини за системою АВ0 на чотири групи заснована на комбінації двох антигенів (аглютиногени А і В) в еритроцитах і двох антитіл (аглютиніни α і β) у плазмі крові. Кров I групи не містить аглютиногени А і В, але містить аглютиніни α і β. Кров II групи містить аглютиноген А і аглютинін β. Кров III групи містить аглютиноген В і аглютинін α. Кров IV групи містить аглютиногени А і В, але не містить аглютиніни α і β. Після взаємодії однойменних аглютиногенів і аглютинінів відбувається реакція аглютинації (осідання) еритроцитів.

Знаючи ці властивості, можна запропонувати схему переливання крові:




Робота в групах: скласти схему сумісності крові людини (додаток 1)

Правила Ландштейна

  1. Антитіла ніколи не виробляються проти своїх власних антигенів.

  2. В сиворотці крові в нормі можуть бути антитіла тільки до антигенів, яких немає в даної особини.

  3. Чому ж люди в багатьох випадках раніше вмирали?

  4. Яка група крові підходить для переливання другій?

Окрім поділу крові на групи існує ще специфічний ген, який отримав назву «резус - фактор».

Повідомлення учнів

Резус-система була відкрита в 1940 році. Вона включає п’ять антигенів, які можуть утворювати 27 груп крові. Але в практичній медицині враховують тільки наявність (резус-позитивні організми) або відсутність (резус-негативні організми) резус-фактора. 15% населення світу не мають специфічного гена в крові, тому є «резус-негативними», а вся остання частина населення є «резус-позитивними».

Під час переливання крові, несумісної за резус-фактором, або під час вагітності, коли мати резус-негативна, а дитина резус-позитивна, виникає резус-конфлікт. При цьому в крові матері утворюються антитіла, що руйнують еритроцити плоду.

Минулого разу ми вибрали групу дослідників, яким було дано завдання провести соціальне опитування учнів свого класу та їх батьків щодо груп крові та резус-фактора, а також побудувати стовбчасту діаграму отриманих результатів. Просимо оголосити ваші результати.

Виступ експертної групи

Для виконання завдань дослідження нами було опитано 76 учнів та їх батьків. Результати опитування занесено в таблицю:

І група

ІІ група

ІІІ група

ІV група

0 (І) Rh+

%

0 (І) Rh-

%

А (ІІ) Rh+

%

А (ІІ) Rh-

%

В (ІІІ) Rh+

%

В (ІІІ) Rh-

%

АВ (IV) Rh+

%

АВ (IV) Rh-

%

25

33%

5

7%

18

24%

9

12%

10

13%

3

4%

4

5%

2

2%

За даними таблиці було побудовано діаграму:


Проаналізувавши діаграму нами було сформульовано висновки:

  • найбільш поширеною групою крові є перша;

  • найменш поширеною є четверта група крові;

  • Rh+ людей більше, ніж Rh-.

Робота з картками в групах (додаток 2.)

Визначення характеру з групами крові.

Дослідники вважають, що група крові визначає характер людини. Я пропоную виконати дослідження і перевірити, чи дійсно впливає група крові на характер людини. Виберіть із переліку якостей характеру ті, які властиві саме вам. (переліки якостей характеру подаються блоками без розкриття заголовків, потім учні співставляють, чи відповідає їх група крові якостям характеру поданих зразків)

Група крові 0 (I) "Мисливець" ( Нею володіють від 40 до 50% всіх людей.)

Ці люди володіють сильним характером.

Вони рішучі і впевнені в собі.

Їх девіз: "Боротися й шукати, знайти і не здаватися".

Дуже рухливі, неврівноважені і збудливі.

Боляче переносять будь-яку, навіть найсправедливішу критику.

Група крові А (II) "Хлібороб" (Нею володіють 30 - 40% людей.)

Дуже товариські, легко адаптуються в будь-якій обстановці, тому такі події, як зміна місця проживання або роботи, не є для них стресовими. Старанні. Люблять гармонію і порядок.

Але іноді виявляють упертість і нездатність розслабитися.

Дуже уразливі, важко переносять образи і засмучення.

Група B (III) "Кочівник" (Нею володіють 10 - 20% людей.)

Вони відкриті і оптимістичні. Ставлять високі вимоги до себе і оточуючих.

Комфорт їх не приваблює, а все звичне і повсякденне навіює нудьгу.

Їх тягне до пригод, а тому вони ніколи не пропустять нагоди щось змінити у своєму житті. Воліють ні від кого не залежати.

Не терплять несправедливого ставлення до себе.

Група крові АВ (IV) "Загадка" (Нею володіють тільки 5% людей)

Вони відрізняються м'яким і лагідним характером.

Завжди готові вислухати і зрозуміти інших. Ними керують емоції і почуття. Врівноважені. З труднощами приймають рішення. Більш за все конфліктують самі з собою.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Робота в групах – лабораторіях(кожна група отримує картки із завданнями)

Розв'язування задач:

  1. У 100 мл крові людини міститься в середньому 16,7 г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові. Загальна кількість гемоглобіну в крові людини — 600-700 г. Який максимальний об'єм кисню в крові людини, якщо 1 г гемоглобіну при повному насиченні зв'язує 1,34 см3 кисню?

  2. Двом учням зробили аналіз крові. Один учень живе в селі. Другий — у центрі великого міста. Як ви вважаєте, чи однакова кількість гемоглобіну в крові цих учнів?

  3. Визначте кількість гемоглобіну у вашій крові, якщо відомо, що 100 г крові містить в середньому 16,7 г гемоглобіну.

Відповіді:

1. Загальна кількість гемоглобіну в крові людини 600-700 г. Яку кількість кисню він зможе зв’язати, якщо відомо, що 1 г гемоглобіну зв’язує 1,34 г кисню.

Розв’язок

1,34 г * 600 г = 804 г

1,34 г * 700 г = 938 г

Гемоглобін може зв’язати в середньому 804 – 938 г кисню.

3. Визначте кількість гемоглобіна у вашій крові, якщо відомо, що 100 г крові містить в середньому 16,7 г гемоглобіну.

Розв’язок

Відомо, що на кров припадає 1/13 маси тіла. У підлітка (середня маса – 50 кг) –

3800 г крові. Для знаходження кількості гемоглобіну складаємо пропорцію:

100г крові – 16,7 г гемоглобіну

3800 г крові – Х

Х = 634,6 г

V. Узагальнення та систематизація знань.

  • Чому І групу називають універсальним донором, а ІV – універсальним реципієнтом?

  • Людина з ІІ групою потрапила в автокатастрофу і втратила велику кількість крові. Молодий лікар, користуючись загальною схемою переливання, перелив кров І групи.

- До яких наслідків може привести таке переливання?

- Як уникнути небажаних результатів переливання крові?
VІ. Підведення підсумків уроку.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Завдання : опрацювати текст на сторінці 67-68 ,повторити параграф 14-15.

Скласти кросворд за темою «Еритроцити. Групи крові»(в.р., д.р)

Підготувати шпаргалку за вивченою темою.(с.р. )


Схожі:

Крок “Загальна лікарська підготовка” Банк 2005-2006 року Біологія
У жінки з резус-негативною кров’ю ІІ групи народилася дитина з ІV групою, у якої діагностували гемолітичну хворобу внаслідок резус-конфлікту....
При патології змінюється загальний об’єм крові: гіперволемія (збільшення...
Гіперволемія спостерігається при переливанні великої кількості крові та кров’яних замінників, інтенсивній фізичний праці, гіпоксії,...
Патофізіологія Банк тестів Модуль 2
У хворого на первинний гіперальдостеронізм підвищений артеріальний тиск крові. Кількість гемоглобіну, еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів...
Перед виконанням гемотрансфузії кров слід перевірити на: вміст еритроцитів
На предметне скло наносять 2 краплі сироватки чи плазми крові отриманої від хворої тварини, додають 1 краплю донорської крові розведеної...
Задача №1
Визначте скільки літрів крові міститься в організмі людини, вага якої 56 кг, якщо відомо, що на частку крові припадає 8% від ваги...
Закон України "Про донорство крові та її компонентів"
Розвиток донорства крові та її компонентів є важливою соціально необхідною справою держави. Цей Закон регулює відносини, пов'язані...
Задача ІІ. Метод ґрунтується на дослідженні особливостей хромосомного...
У батьків з ІІ та ІІІ групами крові народилася дитина з І групою. Визначити ймовірність народження дитини з ІV групою крові
УРОК КРУГООБІГ РЕЧОВИН І ЕНЕРГІЇ ЯК ОСНОВНИЙ СИСТЕМОТВІРНИЙ ФАКТОР....
УРОК КРУГООБІГ РЕЧОВИН І ЕНЕРГІЇ ЯК ОСНОВНИЙ СИСТЕМОТВІРНИЙ ФАКТОР. ПОНЯТТЯ БІОГЕОХІМІЧНОГО ЦИКЛУ
1 При моделюванні запалення на брижі жаби під мікроскопом спостерігали...
Артеріальних судин, прискорення кровотоку, осьовий ток крові. Який вид артеріальної
ПРОТОКОЛ
Р. Короленко – запропонував Д. Слюсара обрати старостою групи. Обґрунтував його гарні організаторські здібності, добросовісне відношення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка