Тема Емоції та почуття. Воля. Вольовий акт


Скачати 45.79 Kb.
Назва Тема Емоції та почуття. Воля. Вольовий акт
Дата 28.03.2013
Розмір 45.79 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Тема 6. Емоції та почуття. Воля. Вольовий акт

Зміст понять «емоції», «почуття», «переживання»; «воля», «вольовий акт», «вольові якості».

Емоції та почуття. Природа емоцій. Переживання. Вплив емоцій на ефективність розв’язання професійних завдань пожежників. Воля. Витоки волі. Боротьба мотивів і вольовий акт. Вольові якості. Формування та розвиток вольових процесів в умовах професійної діяльності.
Емоція (від лат. – збуджувати, хвилювати) – це гнів, агресія, страх, радість тощо, так звані прості почуття. Емоції мають ситуативний характер, переважно бувають короткочасними, виникають як реакція на щось, не потребують підготовки і навчання. Окрім того, вони вроджені. Така характеристика емоцій властива як людям, так і тваринам.

Завдання емоцій – розподіляти все те, що нас оточує, по критеріях біологічних потреб організму. Емоції завжди суб’єктивні, вони переживаються людиною по-своєму.

Емоцiї – клас психічних процесів і станів, пов’язаних з інстинктами, потребами, мотивами, що відображаються у формі переживань (страх, задоволення тощо).

Почуття – стійке емоційне ставлення людини до явищ дійсності; найвищий продукт розвитку емоцій людини. Одне почуття може реалізуватися в різних емоціях. Так почуття любові породжує спектр емоцій: суму, радості, гніву, ніжності тощо.

З поміж інших джерел емоцій і почуттів виділяють фізіологічні потреби (сон, харчування, пиття, біль) викликають почуття роздратування, злості, неспокою, тривоги, страху і змінюються почуттями радості, задоволення та іншими позитивними почуттями в разі задоволення потреб або подолання труднощів. Контакт з людьми – для психічного розвитку немовляти велике значення має контакт з матір’ю. Заспокоюючи його потреби в безпеці, любові, близькості, вона стає джерелом позитивних переживань. Відсутність контакту викликає в немовляти страх, який виявляється в плачі, крику. Мова має великий вплив на виникнення почуттів. Одне слово може стати джерелом позитивних і негативних почуттів. Пізнання світу – виникнення почуттів, пов’язане з уявою, мисленням, пам’яттю. Самопізнання пробуджує невдоволення собою, прикрі почуття; гордість, радість. Спогади про минуле – корисні спогади призводять до повторного переживання приємних почуттів, негативні – пов’язані з переживанням страху тощо. Планування майбутнього, мрії – забігання думками в майбутнє – суттєва обставина, що породжує емоційні переживання.

Фізіологічні аспекти почуттєвого життя. Емоційний процес виникає в центральній нервовій системі, призводить до активізації ділянок вегетативної нервової системи і залоз внутрішньої секреції. Керівну і контролюючу функції виконує кора півкуль головного мозку. Серед різноманітних змін в організмі під час виникнення почуттів та емоцій можуть виникати зміни в системі кровообігу (серцебиття, почервоніння обличчя й очей або блідість шкіри обличчя тощо): зміни дихання (перехоплює подих, зростає швидкість дихання або воно стає нерегулярним); зміна ширини зіниць, “гусяча шкіра”, розлад функції шлунку й кишечнику, напруження м’язів та їх тремтіння.

Риси почуттів. Протилежність. Позитивність – негативність. Корисність – шкідливість. Інтенсивність – дика радість, або бурхливий вияв, або усмішка. Тривалість, глибина.

Класифікація почуттів. Почуття, пов’язані з природою (радість, захоплення або страх перед небезпекою). Суспільні почуття виникають під час контактів з оточуючими людьми (подружня любов, симпатія, приязнь, вірність, заздрість, подив). У ситуаціях співпраці виникають почуття неприязні, злості, агресії, гніву, ненависті. Моральні почуття – зустрічаючись зі світом цінностей і пов’язаними з ними моральними нормами, людина переживає почуття обов’язку, відповідальності, вини і сорому, кривди, несправедливості. Естетичні почуття – переживання краси природи, артистизму, культури, почуття краси, захоплення. Інтелектуальні почуття пов’язані з пізнанням і пошуком істини (радості, задоволення, винагородження, тріумфу, гіркоти, розчарування від помилок та інтелектуальної обмеженості).

Емоції та почуття поділяються на стенічні й астенічні почуття. Стенічні почуття (від лат. – сила) мобілізують людину на виконання дій, додають їй сили. Астенічні почуття (від лат. – слабкість, безсилля) – людина впадає в апатію, зникає точність рухів, з’являється паралізованість дій, відчай.

Воля – свiдома саморегуляцiя людиною своєї поведiнки та дiяльностi, регулююча функцiя мозку, що полягає в здатностi активно домагатися свiдомо поставленої мети i переборювати зовнiшнi та внутрiшнi перешкоди. Воля виникла в трудовій діяльності людини, вона забезпечує виконання двох взаємопов’язаних функцій, спонукальної та гальмівної, і в них себе виявляє. Спонукальна функція забезпечується активністю людини. Гальмівна – виявляється у забороні небажаних виявів активності.

Вольовий акт включає: намiр, усвiдомлення мети, боротьбу мотивiв, прийняття рішення, вибiр методiв.

Здiйснення прийнятого рiшення. Одним із найбільш характерних виявів волі виступає поведінка людини в умовах ризику. Ризик – це характеристика діяльності за невизначеності для суб’єкта її наслідків і наявності передбачень про можливі негативні наслідки на випадок неуспіху (покарання, біль, травма тощо). Розрізняють виправданий і невиправданий ризик. Виправданий ризик передбачає зважування всіх «за» і «проти». Ризик буває ситуативний (ризик на виграш – величина виграшу на випадок успіху перевищує величину втрат на випадок неуспіху) та надситуативний (безкорисливий, або “ризик заради ризику”). Вольовi якостi – рiшучiсть, сміливість, наполегливість, самостiйнiсть; витримка, або самовладання, витривалiсть, терпiння, дисциплінованість, органiзованiсть, пiдтягнутiсть, точнiсть.



Шляхи виховання вищих почуттів:

  1. формування свідомості – ідейної основи вищих почуттів;

  2. яскраве і образне проведення навчально-виховних заходів;

  3. зустріч з ветеранами війни і праці, діячами науки, літератури і мистецтва;

  4. читання і обговорення художньої і військово-мемуарної літератури, перегляд і обговорення кіно- і телефільмів;

  5. створення складних навчальних обставин у ході навчального процесу;

  6. накопичення емоційного досвіду з урахуванням своєї спеціальності.


Шляхи формування вольових якостей:

  1. озброєння розумінням суті і значення волі в умовах служби і бойової діяльності;

  2. систематичне накопичення досвіду вольової поведінки;

  3. створення у процесі повсякденного навчання та служби складної навчальної обстановки з поступовим ускладненням вирішуваних задач;

  4. регулярні вправи з переборюванням складних та небезпечних ситуацій;

  5. залучення до активної спортивної роботи;

  6. критичний аналіз навчання та служби;

  7. активна участь у культурно-виховній роботі.

Питання для самоконтролю


  1. У чому суть емоцій та почуттів?

  2. Розкрийте загальні властивості емоцій та почуттів.

  3. Визначте вихідні ознаки вольової поведінки.

  4. Назвіть основні етапи вольової дії.

  5. Поясніть, що таке ризик.


Література

1. Психологія / За ред Ю.Л.Трофімова. – К., 1999.

2. Самонов А.П. Психология для пожарных. – Пермь, 2000.

3. Ведение в психологию / Под ред. А.В.Питровского. – М., 1996.

4. Лозниця В.С. Психологія і педагогіка. – К., 1999.

Схожі:

Тема: “Природа емоцій і їх роль в життя людини”
У переживаннях індивідуалізується психічний світ особистості. Афективний простір – то її потяги, емоції, її переживання, пов’язані...
Тема: «Почуття і емоції»
У здоровому організмі існує рівновага між спокусою і забороною; людина відчуває себе вільною у вираженні своїх почуттів і імпульсів,...
ОРІЄНТАЦІЯ НА ПОТРЕБИ РИНКУ ПРАЦІ
Саме поштові відправлення в нинішній надто технологічний час не втратили здатності «нести» на далекі відстані почуття, переживання...
«Емоції, почуття, інстинкти» Мета
Перед вами намальована яблуня, а кожен з вас отримав по зеленому яблуку (вирізані з кольорового паперу), напишіть, будь ласка, і,...
Емоції пронизують життя людини, супроводжують будь-яку її діяльність....
Емоції пронизують життя людини, супроводжують будь-яку її діяльність. Вони – найважливіша сторона людського існування. Багатство...
Климко сирота, щирий, добрий, працьовитий; мужній, вольовий; благородний,...
Климко – сирота, щирий, добрий, працьовитий; мужній, вольовий; благородний, чуйний, уважний, турботливий, винахідливий прагнення...
Т. Г. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе»
Т. Г. Шевченка, навчити їх виразно читати поезію «За сонцем хмаронька пливе», знаходити в ній тропи, відтворювати настрій вірша;...
Мета: вчити учнів відтворювати настрої пейзажних поезій, опи
Сувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них епітети, порівняння МетаФори; виховувати...
Тема: Розуміння і толерантність. Емоції в нашому житті
Основним завданням його є не пригнічення та викорінення емоцій, а правильне керування ними
Державний стандарт передбачає формування ключових компетентностей...
Діти,школа, вчитель… Слова усім відомі і знайомі. Але в кожного свої спогади, емоції, почуття викликають вони. Найчастіше – це дитинство,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка