|
Скачати 45.79 Kb.
|
Тема 6. Емоції та почуття. Воля. Вольовий акт Зміст понять «емоції», «почуття», «переживання»; «воля», «вольовий акт», «вольові якості». Емоції та почуття. Природа емоцій. Переживання. Вплив емоцій на ефективність розв’язання професійних завдань пожежників. Воля. Витоки волі. Боротьба мотивів і вольовий акт. Вольові якості. Формування та розвиток вольових процесів в умовах професійної діяльності. Емоція (від лат. – збуджувати, хвилювати) – це гнів, агресія, страх, радість тощо, так звані прості почуття. Емоції мають ситуативний характер, переважно бувають короткочасними, виникають як реакція на щось, не потребують підготовки і навчання. Окрім того, вони вроджені. Така характеристика емоцій властива як людям, так і тваринам. Завдання емоцій – розподіляти все те, що нас оточує, по критеріях біологічних потреб організму. Емоції завжди суб’єктивні, вони переживаються людиною по-своєму. Емоцiї – клас психічних процесів і станів, пов’язаних з інстинктами, потребами, мотивами, що відображаються у формі переживань (страх, задоволення тощо). Почуття – стійке емоційне ставлення людини до явищ дійсності; найвищий продукт розвитку емоцій людини. Одне почуття може реалізуватися в різних емоціях. Так почуття любові породжує спектр емоцій: суму, радості, гніву, ніжності тощо. ● З поміж інших джерел емоцій і почуттів виділяють фізіологічні потреби (сон, харчування, пиття, біль) викликають почуття роздратування, злості, неспокою, тривоги, страху і змінюються почуттями радості, задоволення та іншими позитивними почуттями в разі задоволення потреб або подолання труднощів. Контакт з людьми – для психічного розвитку немовляти велике значення має контакт з матір’ю. Заспокоюючи його потреби в безпеці, любові, близькості, вона стає джерелом позитивних переживань. Відсутність контакту викликає в немовляти страх, який виявляється в плачі, крику. Мова має великий вплив на виникнення почуттів. Одне слово може стати джерелом позитивних і негативних почуттів. Пізнання світу – виникнення почуттів, пов’язане з уявою, мисленням, пам’яттю. Самопізнання пробуджує невдоволення собою, прикрі почуття; гордість, радість. Спогади про минуле – корисні спогади призводять до повторного переживання приємних почуттів, негативні – пов’язані з переживанням страху тощо. Планування майбутнього, мрії – забігання думками в майбутнє – суттєва обставина, що породжує емоційні переживання. Фізіологічні аспекти почуттєвого життя. Емоційний процес виникає в центральній нервовій системі, призводить до активізації ділянок вегетативної нервової системи і залоз внутрішньої секреції. Керівну і контролюючу функції виконує кора півкуль головного мозку. Серед різноманітних змін в організмі під час виникнення почуттів та емоцій можуть виникати зміни в системі кровообігу (серцебиття, почервоніння обличчя й очей або блідість шкіри обличчя тощо): зміни дихання (перехоплює подих, зростає швидкість дихання або воно стає нерегулярним); зміна ширини зіниць, “гусяча шкіра”, розлад функції шлунку й кишечнику, напруження м’язів та їх тремтіння. Риси почуттів. Протилежність. Позитивність – негативність. Корисність – шкідливість. Інтенсивність – дика радість, або бурхливий вияв, або усмішка. Тривалість, глибина. Класифікація почуттів. Почуття, пов’язані з природою (радість, захоплення або страх перед небезпекою). Суспільні почуття виникають під час контактів з оточуючими людьми (подружня любов, симпатія, приязнь, вірність, заздрість, подив). У ситуаціях співпраці виникають почуття неприязні, злості, агресії, гніву, ненависті. Моральні почуття – зустрічаючись зі світом цінностей і пов’язаними з ними моральними нормами, людина переживає почуття обов’язку, відповідальності, вини і сорому, кривди, несправедливості. Естетичні почуття – переживання краси природи, артистизму, культури, почуття краси, захоплення. Інтелектуальні почуття пов’язані з пізнанням і пошуком істини (радості, задоволення, винагородження, тріумфу, гіркоти, розчарування від помилок та інтелектуальної обмеженості). Емоції та почуття поділяються на стенічні й астенічні почуття. Стенічні почуття (від лат. – сила) мобілізують людину на виконання дій, додають їй сили. Астенічні почуття (від лат. – слабкість, безсилля) – людина впадає в апатію, зникає точність рухів, з’являється паралізованість дій, відчай. ● Воля – свiдома саморегуляцiя людиною своєї поведiнки та дiяльностi, регулююча функцiя мозку, що полягає в здатностi активно домагатися свiдомо поставленої мети i переборювати зовнiшнi та внутрiшнi перешкоди. Воля виникла в трудовій діяльності людини, вона забезпечує виконання двох взаємопов’язаних функцій, спонукальної та гальмівної, і в них себе виявляє. Спонукальна функція забезпечується активністю людини. Гальмівна – виявляється у забороні небажаних виявів активності. Вольовий акт включає: намiр, усвiдомлення мети, боротьбу мотивiв, прийняття рішення, вибiр методiв. Здiйснення прийнятого рiшення. Одним із найбільш характерних виявів волі виступає поведінка людини в умовах ризику. Ризик – це характеристика діяльності за невизначеності для суб’єкта її наслідків і наявності передбачень про можливі негативні наслідки на випадок неуспіху (покарання, біль, травма тощо). Розрізняють виправданий і невиправданий ризик. Виправданий ризик передбачає зважування всіх «за» і «проти». Ризик буває ситуативний (ризик на виграш – величина виграшу на випадок успіху перевищує величину втрат на випадок неуспіху) та надситуативний (безкорисливий, або “ризик заради ризику”). Вольовi якостi – рiшучiсть, сміливість, наполегливість, самостiйнiсть; витримка, або самовладання, витривалiсть, терпiння, дисциплінованість, органiзованiсть, пiдтягнутiсть, точнiсть. Шляхи виховання вищих почуттів:
Шляхи формування вольових якостей:
Питання для самоконтролю
Література 1. Психологія / За ред Ю.Л.Трофімова. – К., 1999. 2. Самонов А.П. Психология для пожарных. – Пермь, 2000. 3. Ведение в психологию / Под ред. А.В.Питровского. – М., 1996. 4. Лозниця В.С. Психологія і педагогіка. – К., 1999. |
Тема: “Природа емоцій і їх роль в життя людини” У переживаннях індивідуалізується психічний світ особистості. Афективний простір – то її потяги, емоції, її переживання, пов’язані... |
Тема: «Почуття і емоції» У здоровому організмі існує рівновага між спокусою і забороною; людина відчуває себе вільною у вираженні своїх почуттів і імпульсів,... |
ОРІЄНТАЦІЯ НА ПОТРЕБИ РИНКУ ПРАЦІ Саме поштові відправлення в нинішній надто технологічний час не втратили здатності «нести» на далекі відстані почуття, переживання... |
«Емоції, почуття, інстинкти» Мета Перед вами намальована яблуня, а кожен з вас отримав по зеленому яблуку (вирізані з кольорового паперу), напишіть, будь ласка, і,... |
Емоції пронизують життя людини, супроводжують будь-яку її діяльність.... Емоції пронизують життя людини, супроводжують будь-яку її діяльність. Вони – найважливіша сторона людського існування. Багатство... |
Климко сирота, щирий, добрий, працьовитий; мужній, вольовий; благородний,... Климко – сирота, щирий, добрий, працьовитий; мужній, вольовий; благородний, чуйний, уважний, турботливий, винахідливий прагнення... |
Т. Г. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе» Т. Г. Шевченка, навчити їх виразно читати поезію «За сонцем хмаронька пливе», знаходити в ній тропи, відтворювати настрій вірша;... |
Мета: вчити учнів відтворювати настрої пейзажних поезій, опи Сувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них епітети, порівняння МетаФори; виховувати... |
Тема: Розуміння і толерантність. Емоції в нашому житті Основним завданням його є не пригнічення та викорінення емоцій, а правильне керування ними |
Державний стандарт передбачає формування ключових компетентностей... Діти,школа, вчитель… Слова усім відомі і знайомі. Але в кожного свої спогади, емоції, почуття викликають вони. Найчастіше – це дитинство,... |