|
Скачати 90.94 Kb.
|
УРОК ФІЗИКИ РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ 10 клас (УРОК УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ РОЗВ′ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ) Вчитель фізики Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №30 Деркач Н.А. РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ 10 клас Розв′язування задач – практичне мистецтво, схоже на плавання, катання на лижах або ж гру на фортепіано: навчитися цьому можна тільки тоді, коли ти наслідуєш гарні зразки й постійно практикуєшся. Д.Пойя Мета:
Обладнання: магнітна дошка, стрілки з паперу, магніти, магнітофон, запис фізичного диктанту на магнітофонній стрічці, роздатковий матеріал на кожну парту «Алгоритм розв′язування задач з динаміки» (Додаток1), пісочний годинник, обладнання для демонстрації якісної задачі – іграшковий автомобіль, дерев′яний брусок, похила площіна, нерухомий блок з ниткою і вантажами, кулька на нитці, збірник задач Римкевича, мікрофон. Тип уроку: урок удосконалення знань і формування вміння розв′язувати задачі. Хід уроку І. Організаційний момент. 1.Вітання з учнями. 2.Доповіді асистентів про готовність учнів класу до уроку. 3.Перевірка відсутніх учнів на уроці. 4.Заповнення прізвища та імені у листках самоконтролю Листок самоконтролю Прізвище, ім’я учня ________________________________ Клас________
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Ми з вами завершили вивчення розділу «Сили в природі» і сьогодні починаємо формувати вміння застосовувати набуті знання до розв’язування задач на рух тіл під дією кількох сил. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку. Девізом нашого уроку будуть слова: « Думати – колективно, Діяти – оперативно, Сперечатись доказово. Це для всіх обов’язково». ІІІ. Перевірка домашнього завдання. 1.Учням пропонують методом «Ідеального опитування» самостійно оцінити свою підготовку до уроку і виставити бали в листку самоконтролю. 2. Методом «Карусель» перевіряється знання алгоритму розв’язування задач з динаміки. Перевіряючи учні заповнюють листки самоконтролю. Вчитель слідкує за часом за допомогою пісочного годинника. ІV. Актуалізація опорних знань.
А) Записати якими літерами позначаються наступні фізичні величини: В-1 В-2 1) маса 1) сила 2) прискорення 2) час 3) швидкість 3) прискорення вільного падіння 4) сила тяжіння 4) сила тертя 5) коефіцієнт тертя 5) сила реакції опори Б) Записати в яких одиницях вимірюються наступні фізичні величини: 1) швидкість 1) час 2) маса 2) сила 3) прискорення 3) переміщення В) Записати формули: 1) другого закону Ньютона 1) сили тяжіння 2) сили пружності 2) сили тертя Фізичний диктант перевіряється методом «Роботи в парах». Учні обмінюються зошитами і перевіряють диктант із відповідями, які відкриваються вчителем з іншого боку дошки.
Позначити на рисунках сили за допомогою магнітних стрілок для кожного з чотирьох випадків, які демонструє вчитель за допомогою демонстраційного обладнання: І. Автомобіль рухається по горизонтальній дорозі ![]() ІІ. Тіло зісковзує з похилої площини ![]() ІІІ. Два тіла зв’язані ниткою, яка перекинута через нерухомий блок ![]() ІV. Кулька рухається по колу ![]() Вчитель оголошує кількість набраних балів учням, які розв′язували задачу біля дошки, учні виставляють бали в листок самооцінювання. V. Основний матеріал. Розв’язування кількісних здач. Розв’язування задач на рух тіла під дією кількох сил, користуючись алгоритмом розв’язування задач з динаміки.
Задача №1. Автобус, маса якого дорівнює 15 тон, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/c2. Визначити силу тяги, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,03.
Рух рівноприскорений. ![]() Спроектувавши сили на вісь Ох, mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , аx = a одержуємо рівняння F – Fтр= ma ![]() Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy, mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, ау= 0 одержуємо рівняння N – mg = 0 N = mg Fтр= µ mg F = ma + µmg = m(a + µg) F = 15 · 103 кг ( 0,7 м/c2 + 0,03 · 9,8 м/c2) ≈ 15 · 103 Н Відповідь: F = 15000 Н
Задача №2 а) Автомобіль масою 2 т рухається рівномірно прямолінійно по горизонтальній ділянці дороги. Знайти силу тяги автомобіля, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,02.
Рух рівномірний прямолінійний, а = 0 ; ![]() mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , одержуємо рівняння ![]() Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy, mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, одержуємо рівняння N – mg = 0 N = mg Fтр= µ mg F = Fтр= µ mg F = 0,02 · 2 · 103 кг · 9,8 м/c2 ≈ 400 Н Відповідь: F = 400 H . Учні, які розв’язували задачу біля дошки, одержують бали, які записують у листок самоконтролю. б) Задача №3 Хлопчик тягне санчата масою 8 кг з силою 100 Н за мотузку, під кутом 30˚ до горизонту. Санчата рухаються горизонтально і коефіцієнт тертя їх об сніг дорівнює 0,1. Визначити прискорення, з яким рухаються санчата.
Рух рівноприскорений. ![]() Проектуємо сили на вісь Ох: mgx= 0, Fx = Fcos ![]() Fcos ![]() ![]() Проектуємо сили на вісь Оу: mgy = - mg; Fy=F sin ![]() Fsin ![]() N = mg - Fsin ![]() Fтр= ![]() ![]() ![]() Відповідь: ![]() VI. Підсумки уроку.
Учні дають відповіді на запитання
листочками самоконтролю, виставляють оцінки в щоденники. VIІ. Домашнє завдання. Розв’язати задачу. 1. Збірник Римкевича, задача № 248. Додаток 1 АЛГОРИТМ РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ДИНАМІКИ
Визначити напрям і вид руху.
Графічно зобразити сили, що діють на тіло вектор прискорення.
|
УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити... |
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…» Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики) |
Напівпровідників, а в 1998 р. – докторську дисертацію за спеціальністю... Богдан Арсентійович Сусь, професор кафедри загальної і теоретичної фізики Національного технічного університету України "КПІ" |
Методика навчання фізики як наука. Методологія педагогічних досліджень Актуальні проблеми методики навчання фізики Вступ. Методика навчання фізики як наука |
Мета і задачі виробничої практики Використовувати та поглиблювати знання х фізики, методики викладання фізики в середній загальноосвітній школі, педагогіки та психології... |
Звіт Ради молодих вчених Інституту фізики математики та інформатики... Лешко Р. Я. — к ф м н., викладач кафедри теоретичної фізики та МВФ (голова осередку) |
Урок-екскурсія вчителя фізики, математики Тема. Організація роботи елеватору. Спостереження за різними видами механічного руху (поступальний, обертальний, похила площина) |
Роль інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні фізики Використання персональних компютерів та програмно-методичних комплексів сприяло появі нового, дуже цікавого способу співпраці між... |
З досвіду роботи Вчитель фізики,вищої категорії Великобілозерської... Розділ Теоретичні основи системи роботи вчителя фізики з активізації пізнавальної діяльності учнів |
УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея ... |