|
Скачати 90.94 Kb.
|
УРОК ФІЗИКИ РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ 10 клас (УРОК УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ РОЗВ′ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ) Вчитель фізики Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №30 Деркач Н.А. РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ 10 клас Розв′язування задач – практичне мистецтво, схоже на плавання, катання на лижах або ж гру на фортепіано: навчитися цьому можна тільки тоді, коли ти наслідуєш гарні зразки й постійно практикуєшся. Д.Пойя Мета:
Обладнання: магнітна дошка, стрілки з паперу, магніти, магнітофон, запис фізичного диктанту на магнітофонній стрічці, роздатковий матеріал на кожну парту «Алгоритм розв′язування задач з динаміки» (Додаток1), пісочний годинник, обладнання для демонстрації якісної задачі – іграшковий автомобіль, дерев′яний брусок, похила площіна, нерухомий блок з ниткою і вантажами, кулька на нитці, збірник задач Римкевича, мікрофон. Тип уроку: урок удосконалення знань і формування вміння розв′язувати задачі. Хід уроку І. Організаційний момент. 1.Вітання з учнями. 2.Доповіді асистентів про готовність учнів класу до уроку. 3.Перевірка відсутніх учнів на уроці. 4.Заповнення прізвища та імені у листках самоконтролю Листок самоконтролю Прізвище, ім’я учня ________________________________ Клас________
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Ми з вами завершили вивчення розділу «Сили в природі» і сьогодні починаємо формувати вміння застосовувати набуті знання до розв’язування задач на рух тіл під дією кількох сил. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку. Девізом нашого уроку будуть слова: « Думати – колективно, Діяти – оперативно, Сперечатись доказово. Це для всіх обов’язково». ІІІ. Перевірка домашнього завдання. 1.Учням пропонують методом «Ідеального опитування» самостійно оцінити свою підготовку до уроку і виставити бали в листку самоконтролю. 2. Методом «Карусель» перевіряється знання алгоритму розв’язування задач з динаміки. Перевіряючи учні заповнюють листки самоконтролю. Вчитель слідкує за часом за допомогою пісочного годинника. ІV. Актуалізація опорних знань.
А) Записати якими літерами позначаються наступні фізичні величини: В-1 В-2 1) маса 1) сила 2) прискорення 2) час 3) швидкість 3) прискорення вільного падіння 4) сила тяжіння 4) сила тертя 5) коефіцієнт тертя 5) сила реакції опори Б) Записати в яких одиницях вимірюються наступні фізичні величини: 1) швидкість 1) час 2) маса 2) сила 3) прискорення 3) переміщення В) Записати формули: 1) другого закону Ньютона 1) сили тяжіння 2) сили пружності 2) сили тертя Фізичний диктант перевіряється методом «Роботи в парах». Учні обмінюються зошитами і перевіряють диктант із відповідями, які відкриваються вчителем з іншого боку дошки.
Позначити на рисунках сили за допомогою магнітних стрілок для кожного з чотирьох випадків, які демонструє вчитель за допомогою демонстраційного обладнання: І. Автомобіль рухається по горизонтальній дорозі ІІ. Тіло зісковзує з похилої площини ІІІ. Два тіла зв’язані ниткою, яка перекинута через нерухомий блок ІV. Кулька рухається по колу Вчитель оголошує кількість набраних балів учням, які розв′язували задачу біля дошки, учні виставляють бали в листок самооцінювання. V. Основний матеріал. Розв’язування кількісних здач. Розв’язування задач на рух тіла під дією кількох сил, користуючись алгоритмом розв’язування задач з динаміки.
Задача №1. Автобус, маса якого дорівнює 15 тон, рушає з місця з прискоренням 0,7 м/c2. Визначити силу тяги, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,03.
Рух рівноприскорений. Спроектувавши сили на вісь Ох, mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , аx = a одержуємо рівняння F – Fтр= ma . Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy, mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, ау= 0 одержуємо рівняння N – mg = 0 N = mg Fтр= µ mg F = ma + µmg = m(a + µg) F = 15 · 103 кг ( 0,7 м/c2 + 0,03 · 9,8 м/c2) ≈ 15 · 103 Н Відповідь: F = 15000 Н
Задача №2 а) Автомобіль масою 2 т рухається рівномірно прямолінійно по горизонтальній ділянці дороги. Знайти силу тяги автомобіля, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,02.
Рух рівномірний прямолінійний, а = 0 ; mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , одержуємо рівняння Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy, mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, одержуємо рівняння N – mg = 0 N = mg Fтр= µ mg F = Fтр= µ mg F = 0,02 · 2 · 103 кг · 9,8 м/c2 ≈ 400 Н Відповідь: F = 400 H . Учні, які розв’язували задачу біля дошки, одержують бали, які записують у листок самоконтролю. б) Задача №3 Хлопчик тягне санчата масою 8 кг з силою 100 Н за мотузку, під кутом 30˚ до горизонту. Санчата рухаються горизонтально і коефіцієнт тертя їх об сніг дорівнює 0,1. Визначити прискорення, з яким рухаються санчата.
Рух рівноприскорений. Проектуємо сили на вісь Ох: mgx= 0, Fx = Fcos, Nx= 0, Fтрх= - Fтр; аx = a Fcos - Fтр = ma Проектуємо сили на вісь Оу: mgy = - mg; Fy=F sin; Ny=N; Fтру=0; ay=0. Fsin- mg + N=0 N = mg - Fsin Fтр= Відповідь: . VI. Підсумки уроку.
Учні дають відповіді на запитання
листочками самоконтролю, виставляють оцінки в щоденники. VIІ. Домашнє завдання. Розв’язати задачу. 1. Збірник Римкевича, задача № 248. Додаток 1 АЛГОРИТМ РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ДИНАМІКИ
Визначити напрям і вид руху.
Графічно зобразити сили, що діють на тіло вектор прискорення.
|
УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити... |
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…» Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики) |
Напівпровідників, а в 1998 р. – докторську дисертацію за спеціальністю... Богдан Арсентійович Сусь, професор кафедри загальної і теоретичної фізики Національного технічного університету України "КПІ" |
Методика навчання фізики як наука. Методологія педагогічних досліджень Актуальні проблеми методики навчання фізики Вступ. Методика навчання фізики як наука |
Мета і задачі виробничої практики Використовувати та поглиблювати знання х фізики, методики викладання фізики в середній загальноосвітній школі, педагогіки та психології... |
Звіт Ради молодих вчених Інституту фізики математики та інформатики... Лешко Р. Я. — к ф м н., викладач кафедри теоретичної фізики та МВФ (голова осередку) |
Урок-екскурсія вчителя фізики, математики Тема. Організація роботи елеватору. Спостереження за різними видами механічного руху (поступальний, обертальний, похила площина) |
Роль інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні фізики Використання персональних компютерів та програмно-методичних комплексів сприяло появі нового, дуже цікавого способу співпраці між... |
З досвіду роботи Вчитель фізики,вищої категорії Великобілозерської... Розділ Теоретичні основи системи роботи вчителя фізики з активізації пізнавальної діяльності учнів |
УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея ... |