УРОК ФІЗИКИ


Скачати 90.94 Kb.
Назва УРОК ФІЗИКИ
Дата 12.11.2013
Розмір 90.94 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Астрономія > Урок
УРОК ФІЗИКИ


РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ
10 клас

(УРОК УДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ РОЗВ′ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ)
Вчитель фізики

Чернівецької

ЗОШ І-ІІІ ступенів №30

Деркач Н.А.


РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ

10 клас

Розв′язування задач – практичне мистецтво,

схоже на плавання, катання на лижах або ж гру

на фортепіано: навчитися цьому можна тільки

тоді, коли ти наслідуєш гарні зразки й постійно

практикуєшся.

Д.Пойя

Мета:

  • навчальна : навчити учнів складати рівняння руху тіл по горизонталі з урахуванням усіх сил, що діють на тіло, користуючись алгоритмом розв′язування задач з динаміки, повторити матеріал про види сил ;

  • розвивальна: розвивати логічне мислення учнів у процесі розв′язування задач;

  • виховна: виховувати працьовитість, самостійність і наполегливість у процесі роботи на уроці.

Обладнання: магнітна дошка, стрілки з паперу, магніти, магнітофон, запис фізичного диктанту на магнітофонній стрічці, роздатковий матеріал на кожну парту «Алгоритм розв′язування задач з динаміки» (Додаток1), пісочний годинник, обладнання для демонстрації якісної задачі – іграшковий автомобіль, дерев′яний брусок, похила площіна, нерухомий блок з ниткою і вантажами, кулька на нитці, збірник задач Римкевича, мікрофон.

Тип уроку: урок удосконалення знань і формування вміння розв′язувати задачі.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.Вітання з учнями.

2.Доповіді асистентів про готовність учнів класу до уроку.

3.Перевірка відсутніх учнів на уроці.

4.Заповнення прізвища та імені у листках самоконтролю

Листок самоконтролю

Прізвище, ім’я учня ________________________________ Клас________





Форми і методи роботи

Бали

1.

«Ідеальне опитування»

Від 1 до 12

2.

Інтерактивна вправа «Карусель»

Від 1 до 3

3.

Фронтальне опитування «Ланцюжок»

1- 2

4.

Фізичний диктант

1-3

5.

Інтерактивна вправа «2-4-всі разом»

1-2

6.

Розв′язування задач біля дошки

1-2

7.

Інтерактивна гра «Мікрофон»

1




Кількість набраних балів





ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ми з вами завершили вивчення розділу «Сили в природі» і сьогодні починаємо формувати вміння застосовувати набуті знання до розв’язування задач на рух тіл під дією кількох сил.

Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.

Девізом нашого уроку будуть слова:

« Думати – колективно,

Діяти – оперативно,

Сперечатись доказово.

Це для всіх обов’язково».

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Учням пропонують методом «Ідеального опитування» самостійно оцінити свою підготовку до уроку і виставити бали в листку самоконтролю.

2. Методом «Карусель» перевіряється знання алгоритму розв’язування задач з динаміки. Перевіряючи учні заповнюють листки самоконтролю. Вчитель слідкує за часом за допомогою пісочного годинника.

ІV. Актуалізація опорних знань.

  1. Методом «Ланцюжка» проводиться фронтальне опитування за запитаннями:

  • Що таке сила?

  • Які види сил ви знаєте?

  • Яку силу називають силою тяжіння?

  • Дати визначення сили пружності.

  • Дати визначення сили тертя.

  • Яка сила називається рівнодійною силою?

  • Що означає спроектувати вектор на дану вісь?

  • Дати визначення другого закону Ньютона.

  • Що таке синус кута та косинус кута?




  1. Фізичний диктант проводиться за двома варіантами (запис диктанту зроблений на магнітофонній стрічці в два голоси – для першого варіанту чоловічий, а для другого варіанту – жіночий голос).

А) Записати якими літерами позначаються наступні фізичні величини:

В-1 В-2

1) маса 1) сила

2) прискорення 2) час

3) швидкість 3) прискорення вільного падіння

4) сила тяжіння 4) сила тертя

5) коефіцієнт тертя 5) сила реакції опори
Б) Записати в яких одиницях вимірюються наступні фізичні величини:

1) швидкість 1) час

2) маса 2) сила

3) прискорення 3) переміщення

В) Записати формули:

1) другого закону Ньютона 1) сили тяжіння

2) сили пружності 2) сили тертя

Фізичний диктант перевіряється методом «Роботи в парах». Учні обмінюються зошитами і перевіряють диктант із відповідями, які відкриваються вчителем з іншого боку дошки.


  1. Методом «2-4-всі разом» розв’язується якісна задача.

Позначити на рисунках сили за допомогою магнітних стрілок для кожного з чотирьох випадків, які демонструє вчитель за допомогою демонстраційного обладнання:

І. Автомобіль рухається по горизонтальній дорозі



ІІ. Тіло зісковзує з похилої площини



ІІІ. Два тіла зв’язані ниткою, яка перекинута через нерухомий блок


ІV. Кулька рухається по колу


Вчитель оголошує кількість набраних балів учням, які розв′язували задачу біля дошки, учні виставляють бали в листок самооцінювання.
V. Основний матеріал. Розв’язування кількісних здач.

Розв’язування задач на рух тіла під дією кількох сил, користуючись алгоритмом розв’язування задач з динаміки.

  1. Учні називають кожний етап алгоритму, а вчитель за допомогою карток з магнітами вивішує кожен пункт алгоритму на дошці.

  2. Вчитель методом бесіди з учнями розв’язує біля дошки задачу №245 із збірника Римкевича.



Задача №1.

Автобус, маса якого дорівнює 15 тон, рушає з місця з прискоренням

0,7 м/c2. Визначити силу тяги, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,03.



Дано:

m = 15т = 15·103кг

a = 0,7 м/c2

μ= 0,03

_____________________

F = ?


Аналіз і розв’язування




Рух рівноприскорений.


Спроектувавши сили на вісь Ох,

mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , аx = a одержуємо рівняння

F – Fтр= ma

.

Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy,

mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, ау= 0 одержуємо рівняння

N – mg = 0

N = mg

Fтр= µ mg

F = ma + µmg = m(a + µg)

F = 15 · 103 кг ( 0,7 м/c2 + 0,03 · 9,8 м/c2) ≈ 15 · 103 Н
Відповідь: F = 15000 Н

  1. Розв’язування задачі біля дошки учнями методом «Ланцюжка» .

Задача №2

а) Автомобіль масою 2 т рухається рівномірно прямолінійно по горизонтальній ділянці дороги. Знайти силу тяги автомобіля, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,02.


Дано:

m = 2т = 2·103кг

µ = 0,02

_____________________

F = ?


Аналіз і розв’язування




Рух рівномірний прямолінійний, а = 0 ;



mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , одержуємо рівняння



Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy,

mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, одержуємо рівняння

N – mg = 0

N = mg

Fтр= µ mg

F = Fтр= µ mg

F = 0,02 · 2 · 103 кг · 9,8 м/c2 ≈ 400 Н

Відповідь: F = 400 H .

Учні, які розв’язували задачу біля дошки, одержують бали, які записують у листок самоконтролю.

б) Задача №3

Хлопчик тягне санчата масою 8 кг з силою 100 Н за мотузку, під кутом 30˚ до горизонту. Санчата рухаються горизонтально і коефіцієнт тертя їх об сніг дорівнює 0,1. Визначити прискорення, з яким рухаються санчата.


Дано:

m = 8 кг

F = 100 H

µ = 0,1



_____________________

F = ?


Аналіз і розв’язування




Рух рівноприскорений.


Проектуємо сили на вісь Ох:

mgx= 0, Fx = Fcos, Nx= 0, Fтрх= - Fтр; аx = a

Fcos - Fтр = ma


Проектуємо сили на вісь Оу:

mgy = - mg; Fy=F sin; Ny=N; Fтру=0; ay=0.

Fsin- mg + N=0

N = mg - Fsin

Fтр=



Відповідь: .

VI. Підсумки уроку.

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон».

Учні дають відповіді на запитання

    • Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

    • Чи дізналися ви чогось нового?

    • Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням І.Ньютона, що «Задачі корисніші за правила » ?

  1. Учні підраховують кількість набраних балів на різних етапах уроку за

листочками самоконтролю, виставляють оцінки в щоденники.
VIІ. Домашнє завдання.

Розв’язати задачу.

1. Збірник Римкевича, задача № 248.


Додаток 1
АЛГОРИТМ РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ З ДИНАМІКИ


  1. З′ясувати зміст задачі, записати дано.

Визначити напрям і вид руху.



  1. Зробити малюнок та з′ясувати з якими тілами взаємодіє тіло.

Графічно зобразити сили, що діють на тіло вектор прискорення.


  1. Вибрати тіло відліку й систему координат.




  1. Для кожного тіла записати другий закон Ньютона у векторній формі.




  1. Спроектувати на координатні осі вектори сил, швидкості, прискорень, враховуючи всі напрями.




  1. Записати в проекціях другий закон Ньютона. Скласти потрібні рівняння.




  1. Розв′язати систему рівнянь в загальному виді.




  1. Підставити числові дані величин в системі СІ, зробити обчислення і оцінити реальність відповіді.

Схожі:

УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ
МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити...
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»
Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики)
Напівпровідників, а в 1998 р. – докторську дисертацію за спеціальністю...
Богдан Арсентійович Сусь, професор кафедри загальної і теоретичної фізики Національного технічного університету України "КПІ"
Методика навчання фізики як наука. Методологія педагогічних досліджень
Актуальні проблеми методики навчання фізики Вступ. Методика навчання фізики як наука
Мета і задачі виробничої практики
Використовувати та поглиблювати знання х фізики, методики викладання фізики в середній загальноосвітній школі, педагогіки та психології...
Звіт Ради молодих вчених Інституту фізики математики та інформатики...
Лешко Р. Я. — к ф м н., викладач кафедри теоретичної фізики та МВФ (голова осередку)
Урок-екскурсія вчителя фізики, математики
Тема. Організація роботи елеватору. Спостереження за різними видами механічного руху (поступальний, обертальний, похила площина)
Роль інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні фізики
Використання персональних компютерів та програмно-методичних комплексів сприяло появі нового, дуже цікавого способу співпраці між...
З досвіду роботи Вчитель фізики,вищої категорії Великобілозерської...
Розділ Теоретичні основи системи роботи вчителя фізики з активізації пізнавальної діяльності учнів
УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка