Тема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни. Мета


Скачати 50.33 Kb.
НазваТема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни. Мета
Дата28.10.2013
Розмір50.33 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи

Тема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни.

Мета: проаналізувати оповідання Г.Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …»; на прикладі долі головного героя твору показати антигуманну та протиприродну сутність війни; розвивати навички переказу прочитаного твору, зв’язного мовлення; розвивати вміння висловлювати власну точку зору на події та вчинки, зображені в оповіданні; виховувати в школярів осуд війни, повагу й милосердя до учасників військових дій, ветеранів та інвалідів війни.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, композиція з іграшок «Війна очима дітей», тексти оповідання, епіграф.

Хід уроку

Інколи застогнати можна й мущині.

Марк Цицерон

На дошці записані дати:

1939 рік – початок Другої Світової війни,

22 червня 1941 року – початок Великої Вітчизняної війни,

9 травня 1945 року – кінець Великої Вітчизняної війни.

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

- Зверніть, будь ласка, увагу на композицію з іграшок. Що ви бачите? Чи можемо ми сказати, що це наші дитячі уявлення про війну? Чи доводилося вам «грати у війну»? (Відповіді учнів).

- Чи співпадають наші дитячі уявлення з тим, що відбувалося насправді на війні?

- Сьогодні на уроці ми спробуємо це з’ясувати, познайомившись і проаналізувавши оповідання німецького письменника Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». На прикладі історії одного героя побачимо, як війна руйнує долі людей.

- Чи знаєте ви, що за період з 3800 року до н.е. по 2000 рік на землі відбулося 14557 великих і малих війн. Людство пережило дві світові війни, під час яких загинуло 3,6 млрд. людей. Англійський письменник Вільям Теккерей писав так: «Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних стягає кров, а з інших сльози.» .

2. Складання асоціативного куща «Що несе війна людям».

- Давайте спробуємо з’ясувати, що несе війна людям?

ВІЙНА

сльози руїна

біль каліцтво

страждання смерть

розлука жах

3. Слово вчителя.

- Отже, ми бачимо, що війна несе біль і страждання, залишає чорний слід у долі людей.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Бесіда за змістом прочитаного оповідання.

- Скажіть, яке враження справило на вас оповідання?

- Від чийого імені ведеться розповідь?

- Чи є у головного героя імя? Як ви гадаєте, чому?

- Чи є у тексті опис зовнішності юнака?

- Як ви гадаєте, чому автор не створює портрет головного героя? (Автор створює узагальнений портрет молодих німецьких хлопців, яких змусили йти на війну).

- Що вам відомо про героя?

- Назвіть деталі, використані на початку твору, які свідчать про руйнування, спричинене війною? (Розтрощене вікно, розбита лампочка, рештки скла).

2. Переказ тексту.

- Що вас найбільше вразило в оповіданні? Розкажіть про це.

3. Творча робота. Спостереження за настроєм, душевними переживаннями юнака.

- Як герой сприймає фразу: «Мерців сюди, чув? А решту сходами на гору, до зали малювання, зрозумів?»

- Де знаходиться герой?

- Що дивує юнака у змінах, які відбулися в гімназії?

- Чому спогад про малювання йде паралельно з відчуттям пораненого?

- Яка деталь стала вирішальною у процесі «впізнання» гімназії?

- Як ви думаєте, чому фраза обірвана?

- Яким побачив себе герой в операційній? Знайдіть і зачитайте.

- Яку останню фразу вимовив герой? Що вона означає?

4. Дослідницька робота в групах «Обличчя війни в оповіданні».

Завдання:

- Знайдіть у тексті художні засоби , за допомогою яких автор створює «обличчя війни». Зверніть увагу на звуки, кольори та інші деталі.

«Обличчя війни»

Звуки: гармати били впевнено й розмірено; миротворно, заспокійливо гули гармати: глухо й суворо, мов тиха, майже піднесена органна музика, якось шляхетно.

Кольори: все місто горить вогнем; вікна затемнені, за чорними заслонами жевріло й миготіло, - чорне на червоному.

Інші деталі: розтрощене вікно; лампочку розбито вщент.

5. Слово вчителя.

- Отже, давайте зробимо висновок: яке «обличчя» має війна в цьому оповіданні?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Бесіда з учнями.

- Як автор ставиться до свого героя?

- Нещодавно на уроках української літератури ми читали твір, у якому розповідається про долю німецького солдата. Пригадайте автора оповідання та його назв. (Любов Пономаренко «Гер переможений»)

- Як ви думаєте, що об’єднує твори німецького письменника та української письменниці? Яка головна думка цих оповідань? (Обидва герої – жертви війни).

- Поясніть, що означає слово «жертва»?

- У тлумачному словнику так пояснюється лексичне значення слова «жертва». Жертва – той, хто загинув від нещасного випадку, від руки ворога тощо; той, над ким знущаються, чинять насилля.

2. Обери власну позицію.

- Як ви ставитеся до німецького юнака?

3. Читання поезій про війну.

- На щастя, ми живемо з вами у мирний час. А про війну дізнаємося з кінофільмів, із художніх творів, зі спогадів учасників тих страшних подій. Але ми не повинні забувати, що війна – це зло, страждання та біль. Пропоную вам послухати поезії про війну, які написали учні нашої школи.

V. Підсумок уроку

1. Узагальнююча бесіда.

- Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Як ви думає, кому його можна адресувати? Як ви його розумієте?

2. Заключне слово вчителя.

- Ми з повагою повинні ставитися до людей, які пережили війни, втратили здоров’я або, як герой оповідання, залишилися каліками. Скажіть, а як ми вшановуємо ветеранів та учасників війни?

3. Оцінювання учнів.

VІ. Домашнє завдання

Група А (високий рівень) – напишіть листа герою оповідання з метою підтримки його у складній життєвій ситуації.

Група Б (достатній рівень) – складіть цитатний план оповідання.

Група В (середній рівень) – складіть запитання за змістом оповідання.

Список використаної літератури

1. Дорофеєва Н.І., Касьянова С.П. Зарубіжна література. Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: «Вежа», 2007

2. Сучасний тлумачний словник української мови / За редакцією Дубічинського В.В. – Х.: Видавництво «Школа», 2006

3. Чередник Л.А. Зарубіжна література. 7 клас. Майстер-клас: розробки уроків. – Х.: Видавництво «Ранок», 2007






Схожі:

Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Компаративний аналіз оповідання Г. Белля «Подорожній,коли ти прийдеш у Спа»
Уроку. «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Містить характеристику предметного світу оповідання, дає можливість дослідити значення образів – символів та увиразнити провідну...
«Антигуманна сутність війни та її руйнівні наслідки для цивілізації...
Полєвого «Повість про справжню людину»; розкрити мотив національної провини і відповідальності німців за розв’язування війни; простежити...
Додаткова література для читання
Белль Г. Очима клоуна Биков В. Альпійська балада. Знак біди Борхес Х. Л. Оповідання. Есе
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами»
Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,...
Уроку: Джек Лондон видатний письменник і мужня
Обладнання: підручники із зарубіжної літератури, портрети Дж Лондона, малюнки з зображенням Діка Сенда ( герой роману Ж. Верна «П`ятнадцятирічний...
Тематична лінійка до Дня партизанської слави Партизанська моя Батьківщина Мета
Мета: Виховувати любов до Вітчизни, рідного краю; прищеплювати шану і повагу до ветеранів Великої Вітчизняної війни; виховувати гордість...
ТЕМА 1 (8 години)
Цілі та задачи війни за незалежність іспанських колоній Америки як буржуазної революції. Характер війни, рушійні сили
Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність...
Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю А. К. Дойля; на прикладі твору Пістрява
Інформаційна картка послуги
Встановлення статусу учасника війни, інваліда війни, члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка