Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»


Скачати 0.59 Mb.
Назва Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Сторінка 1/3
Дата 06.01.2014
Розмір 0.59 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи
  1   2   3


Комунальний заклад освіти середня загальноосвітня школа№37

Кіровського району

Оповідання Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

в шкільному вивченні (методичний посібник для вчителів та учнів)
Роботу підготовлено

ученицею 10-А класу

Залозною Наталією

Науковий керівник курсового

Проекту Журавель Г.П.

До захисту допущено______

_____________________

Оцінка курсового проекту

___________________

м. Дніпропетровська

2009

ЗМІСТ Стор.

Реферат……………………………………………………………………………………………………………4

Вступ………………………………………………………………………………………………………………7

I. Зображення Другої світової війни очима німецького письменника………………………………….7

1.1.Біографія Нобелівського лауреата 1979 року Генріха Белля…………………………………8

1.2.Творчий спадок письменника………………………………………………………………...9

II Компаративний аналіз оповідання Г.Белля «Подорожній,коли ти прийдеш у Спа...»……………10

2.1.Бесіда за змістом твору…………………………………………………………………....10

2.2.Контраст шкільної ілюзії та воєнної дійсності в оповіданні…………………………….12

2.3.Символічна колористика………………………………………………………………...15

2.4.Значення архітектурних деталей приміщення………………………………………….15

2.5.Наскрізні мотиви оповідання:…………………………………………………………..15

  • «мертви – решта»;……………………………………………………...................................................16

  • «мертвий будинок» - гімназія;……………………………………………………………....…17

  • «незакінчений рядок на дошці» - знищена війною рука,що його писала;…………………..18

  • «подвійне пізнавання» - рідної гімназії і правди;……………………………………………..18

  • паралель з «Апокаліпсисом»…………………………………………………………………..19

2.6.Мотиви ідейного змісту твору:……………………………………………………...……..15

  • мотив втраченого майбутнього;……………………………………………………..……20

  • мотив надії;…………………………………………………………………………..……..21

  • мотив засудження фашизму…………………………………………………………...…...22

2.7.Роль деталей і символів:……………………………………………...…………………....24

  • Медея…………………………………………………………………………………………...25

  • Хлопчик, що виймає терня……………………………………………………………………25

  • Грецький гопліт………………………………………………………………………………..26

  • Портрет великого корфюрста………………………………………………………………...26

  • Портрет старого Фріца………………………………………………………………………...26

  • Портрет Гітлера………………………………………………………………………….............26

  • Портрети «взірцевих арійців»……………………………………………………………….....27

  • Троє погрудь – Цезаря, Цицеронаі Марка Аврелія…………………………………………...27

  • Гермесова колона……………………………………………………………………………....29

  • Мармиза Зевса…………………………………………………………………………………29

  • Макет Парфенону……………………………………………………………………………...29

  • Портрет Ніцше………………………………………………………………………………....30

  • Краєвид Того…………………………………………………………………………………...30

  • Слід від хреста…………………………………………………………………………………31

  • «Перевита камінним лавровим вінком таблиця з іменами полеглих, з великим золотим. .Залізним хрестом угорі». ……………………………………………………………………...31

2.8. Критика………...………………………………………………………………………………34

Висновки…………………………………………………………………………………………...35

Література………………………………………………………………………………………….36

Додаток . Осуд антигуманної сутності війни (бесіда з учнями) ………………………….37

Рекомендації до прочитання оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» ……….....44

Реферат

Мета роботи

  • Створити методичний посібник для учнів до вивчення творів Генріха Белля

  • Поглибити викладання теми додатковими матеріалами з біографії письменника, ілюстраціями до оповідання

  • Розробити комп`ютерну презентацію теми за допомогою філологічного аналізу художнього тексту

Виховна мета роботи

  • Формувати уявлення учнів про такі загальнолюдські цінності, як патріотизм, краса, справедливість, відповідальність за долю країни

  • Виховати неприйняття всіх проявів мілітаризму

Об`єкт дослідження творчість та життя видатного німецького письменника Генріха Белля.

Суб`єкт дослідженняфілософське оповідання Генріха Белля«Подорожній,коли ти прийдеш у Спа…»

Генріх Белль (1917—1985 рр.) — один із найвідоміших письменників повоєнної Німеччини. У нього є багато неймовірних творів. Але я хотіла б зупинитися на філософському творі «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» Ця фраза своїм кор­інням сягає глибокої давнини — це початок давнь­огрецького двовірша-епітафії про битву у Фермопільській ущелині, де, захищаючи батьківщину, загинули воїни царя Леоніда: «Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ми всі полягли тут, бо так велів закон». Твір написаний в жанрі оповідання, в якому йдеться про конкретний епізод із життя головного героя. Перед нами розгортається внутрішній монолог героя, імені якого автор не нази­ває, щоб підкреслити типовість його і подій, з ним пов'язаних.

Незавершений заголовок оповiдання - натяк на незавершенiсть буття людини на вiйнi. За сюжетом учорашнiй школяр опиняється в госпiталi, випадково розташованому в гiмназiї, де вiн навчався. Пройшло лише три мiсяцi, але вiн довго не може впiзнати мiсце, де проведено багато рокiв, лише незакiнчений напис на дошцi переконує його, що це саме та гiмназiя: надто багато змiнилося за цей короткий термiн в його свiтосприйняттi. "Он вiн, ще й досi там, той вислiв, який нам звелiли тодi написати, в тiм безнадiйнiм життi, яке скiнчилось всього три мiсяцi тому".

Неймовірно важливу роль у ціому оповіданні відіграють деталі та символи.
На перший погляд, нічого незвичного: «Старомодні гачки для одягу,... двері з емальованими табличками, на яких стояло: 6-А й 6-Б, між тими дверима висіла... Фейєрбахова «Медея»... «Хлопчик, що виймає тер­ня» — фото в брунатній рамі; колона і вузький фріз Парфенону... із жовтавого гіпсу макет... грецький гопліт; портрет Старого Фріца; ...взірці арійської породи; троє погрудь -Цезар, Цицерон і Марк Аврелій, рядочком, один біля одного, — чудові копії, всі жовті...; Гермесова колона, ...мармиза Зевса.

Спробуємо розшифрувати ці деталі.

«Медея» — героїня давньогрецької міфології, яку вважають символом помсти.

Образ Медеї згадано недарма. Гітлер втлумачував, що німецький народ має помститися за поразку у Першій світовій війні переможцям: Англії, Франції, Росії; зміцнити, підняти авторитет нації, розчавлений виплатою репарацій (у 1921 р. Антанта оголосила Німеччині суму в 132 млрд золотих ма­рок, а в 1923 р. за несплату репарацій Франція ві­дібрала м.Рур). Картина символізує ідею тотальної помсти.

«Хлопчик, що виймає тер­ня» — бронзова статуя V ст. до н. е. За леген­дою, присвя­чена спартан­ському хлопчи­ку, який виграв змагання з бігу, незважаючи на гостре терня з аканти у нозі.

Юнаків вихо­вували за спар­танськими зви­чаями. У Спарті з семирічного віку хлопчаків забирали від батьків, виховували усіх разом, дотримуючись суворої дисципліни.

Гермесова колона — бог-покровитель шкіл і палестр (гім­назій для хлопчиків у Давній Греції).

Краєвид Того

Цей краєвид мав би спонукати до віднов­лення втрачених позицій. Того — це доказ міці, пра­ва на поневолення народів. Імперські ідеї мали стати сутністю мислення кожного німця.

Макет Парфенону.

У гітлерівський гімназії не було нічого ви­падкового. Всі елементи культури підкреслювали то­тожність з гармонійною, осяяною славою античністю, водночас спотворивши спартанську патріотичну сис­тему виховання, додавши до неї відкриту теорію расизму та шовінізму, просякнуту зневагою до людей, культ грубої сили, грабіжництва і поневолення інших народів.

Образ Зевса-верховенця — образ самого фюрера. Образ Парфенону — образ III Рейху, непереможної, агресивної фашистської Німеччини.

«Перевита камінним лавровим вінком таблиця з іменами полеглих, з великим золотим Залізним хрестом угорі».

Золотий хрест — нагорода за мужність, хоробрість у Німеччині.

Лавровий вінок — нагорода переможцям у Стародавньому Римі.

Вступ

  1. Зображення Другої світової війни очима німецького письменника

Генріх Белль (1917—1985 рр.) — один із найвідоміших письменників повоєнної Німеччини. Йому довело­ся жити в складний період історії його країни, коли жорстокі війни визначали буття цілих поколінь німців. Трагедія нації не обминула письменника і його родину; батько Генріха Белля солдатом пройшов Першу світову війну. Сам Генріх шість років воював на фронтах Дру­гої світової війни. Трагічні фронтові події, їх жор­стокість визначили сенс життя і творчості письменни­ка. До останньої своєї хвилини Г.Белль виступав про­ти війни як людина, німець і письменник, додаючи власний голос до протестів таких письменників, як Р.Роллан, С.Цвейг, ЕХемінґвей, В.Биков, Б.Васильєв та ін. Белль заявив, що «немає нічого безглуздішого, такого, що більше сприяло б дубоголовості, ніж солдатчина». Війна стала для письменника «жахливою машиною кри­вавого отуплення».

Під час Другої світової війни, потрапивши на най­страшніший із фронтів (Східний) влітку 1943 року, Г.Белль опинився на території України. Назавжди в його пам'яті залишилися назви міст і сіл цього краю: Галичи­на, Волинь, Запоріжжя, Львів, Черкаси, Одеса, Севас­тополь, Херсон, Коломия, Стрий, Калинівка та багато інших. Вони стали символом німецьких поразок та чис­ленних смертей. Так, саме на Східному фронті загинули батьки маленьких героїв з роману «Дім без господаря» (батько Г.Белля згорів у танку десь між Запоріжжям і Дніпропетровськом, а тато героя роману (Мяртіна Баха) загинув під Калинівкою). У Галичині, поблизу Стрия, гине Андреас, головний герой повісті «Поїзд точно за розкладом».

Війна знаходить свої жертви скрізь, вона не виби­рає, вбиваючи без розбору, робить жорстоких і грубих людей ще жорстокішими, а слабких і добрих — безза­хисними, вона дає змогу пристосуванцям обрати свої­ми жертвами чесних і гуманних, вона знищує Людину різними способами, і тому їй немає місця на землі.

Непокоєння Г.Белля за людей, понівечених війною, відчувається в невеличкому оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...». Твір написаний в жанрі оповідання, в якому йдеться про конкретний епізод із життя головного героя. Перед нами розгортається внутрішній монолог героя, імені якого автор не нази­ває, щоб підкреслити типовість його і подій, з ним пов'язаних.

1.1 Біографія Нобелівського лауреата 1979 року Генріха Белля

Генріх Теодор Белль, німецький прозаїк і новеліст, народився 21 грудня 1917 р. в Кельні, одному ізнайбільших міст Рейнської долини, у багатодітній родині червонодеревця Віктора Белля й Марі (Германнс) Белль. Предки Белля втекли з Англії при Генріху XIII: як і всі ревні католики, вони піддавалися гонінням з боку англіканської церкви.

Після закінчення середньої школи в Кельні Белль, що писав вірші й оповідання з раннього дитинства, виявився одним з небагатьох учнів у класі, які не вступили в Гітлерюґенд. Проте через рік після закінчення школи юнак був притягнутий до примусових трудових робіт, а в 1939 р. покликаний на військову службу. Служив Белль капралом на Східному й Західному фронтах, кілька разів був поранений і зрештою в 1945 р. потрапив у полон до американців, після чого просидів кілька місяців у таборі для військовополонених на півдні Франції.

Після повернення у своє рідне місто Белль недовгий час навчався в Кельнському університеті, потім працював у майстерні батька, у міському бюро демографічної статистики й при цьому не переставав писати.

Нобелівську премію Белль отримав у 1972 році «за творчість, у якій сполучається широке охоплення дійсності з високим мистецтвом створення характерів і яке стало вагомим внеском у відродження німецької літератури».

На той час, коли Белль одержав Нобелівську премію, його книги стали широко відомі не тільки в Західній, але й у Східній Німеччині, навіть у Радянському Союзі, де було розпродано кілька мільйонів екземплярів його творів. Разом з тим Белль зіграв помітну роль у діяльності Пен-клубу, міжнародної письменницької організації, за допомогою якої він надавав підтримку письменникам, що піддавалися утискам у країнах комуністичного режиму. Після того як Олександр Солженіцин в 1974 р. був висланий з Радянського Союзу, він до від'їзду в Париж жив у Белля.У 1942 році Белль одружився з Анною Марі Чех, яка народила йому двох синів. Разом із дружиною Белль перекладав на німецьку мову таких американських письменників, як Бернард Маламуд і Селінджер.Помер Белль у віці 67 років, перебуваючи під Бонном, у гостях в одного зі своїх синів 16 липня 1985 р
  1   2   3

Схожі:

«Антигуманна сутність війни та її руйнівні наслідки для цивілізації...
Полєвого «Повість про справжню людину»; розкрити мотив національної провини і відповідальності німців за розв’язування війни; простежити...
Уроку. «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
Містить характеристику предметного світу оповідання, дає можливість дослідити значення образів – символів та увиразнити провідну...
Тема. Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа …». Герой оповідання як жертва війни. Мета
А протиприродну сутність війни; розвивати навички переказу прочитаного твору, зв’язного мовлення; розвивати вміння висловлювати власну...
І. Вірші Генріха Акулова

Тема: Література Німеччини к. XIX поч. XX ст. Творчість Генріха Манна. Новелістика Томаса Манна

Л. Костенко «Маруся Чурай» Що сьогодні?
Маруся Чурай, коли історія нашої України закарбовувалась не на папері, а в пам`яті народу, коли моральні цінності були вищі за матеріальні,...
Методичні рекомендації для проведення уроку на дану тему
Особливо вони губляться, коли автор не один, а декілька, коли стаття взята з журналу чи Інтернету, коли доводиться обробляти іншомовне...
Г. М. Дудар, старший учитель математики ЗОШ №19
Ведучий Дорогі друзі! У наш бурхливий час, коли світ заполонили відео, стерео, мобілки, коли прилавки супермаркетів вгинаються від...
Байдужість до навчання проблема дитини чи дорослих?
На класній дошці написано вислови: «Вся сім’я вмісті, так і душа на місці» «Не потрібен і клад, коли в родині лад» «Не буде добра,...
Десять Не можна Василь СУХОМЛИНСЬКИЙ
Не можна ледарювати, коли всі працюють; ганебно байдикувати, розважатися, коли ти добре знаєш про це старші покоління працюють і...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка