Тема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями


Скачати 73.25 Kb.
НазваТема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями
Дата10.02.2014
Розмір73.25 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок



Урок української мови. 6 клас




Тема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями

Мета: формувати в учнів уміння складати твір-опис на основі особистих вражень; вчитися слухати й одночасно бачити, малювати в своїй уяві за допомогою слова певні образи; проаналізувати образи й картини, створені митцями слова та інших жанрів; розвивати увагу, спостережливість, культуру усного й писемного мовлення; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати творчу особистість, прищеплювати вміння помічати й створювати прекрасне

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Методи та прийоми: слово вчителя, робота з текстом, виразне читання, лінгвістичний аналіз, літературний гербарій, бесіда, “кубування”, робота в групах, словникова робота

Обладнання: зошити, підручники, фотоматеріали із зображенням зимових краєвидів, комп’ютер (телевізор), картини-пейзажі на зимову тематику, роздатковий матеріал – „ літературний гербарій”, схеми аналізу
ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний момент.

  2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок:

    • Ми з вами закінчили розгляд однієї з найважливіших частин мови – прикметника. Дайте йому визначення.

    • Чому я назвала його однією з найважливіших, найпотрібніших частин мови? Яка його роль, для чого він необхідний нам?

- Перевірка домашнього завдання (прикметники для характеристики зими)

  1. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Ми з вами неодноразово наголошували, що прикметники допомагають нам яскраво, виразно зобразити, описати будь-що. А що може бути прекрасніше зимового пейзажу – справжньої довгоочікуваної зими! І тому сьогодні наш урок ми присвятимо роботі над твором-описом природи, а саме – зимового пейзажу. Сподіваюся, що, пригадавши і проспостерігавши, якою красунею вона може бути, ми швидше запросимо зиму до нас у гості. Сьогодні на уроці ми будемо говорити слово про природу, про те, як під вмілим пером майстрів слова виливаються не просто в звуки, а в дивовижні картини, як народжуються певні образи.

IV. Оголошення теми й мети уроку

  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

- Хто такий художник? Фотограф?

- Чи можна поета або письменника назвати художником? Відповідь обґрунтуйте.

Зараз ми познайомимося з новим для вас поняттям – етюд.

( Учень дає визначення)

Етюд – твір, що виконується художником з натури.

Натура(застаріле) –природа

- В якому розумінні ви звикли сприймати слово твір?

- Чи можна назвати роботу художника живописця твором? ( Твір мистецтва)

- Хто, на вашу думку, може створювати етюди?

- Зараз ми спробуємо проаналізувати фотоетюди, які я вам пропоную до вашої уваги.

( Перегляд зимових краєвидів

та виразне читання уривків віршів про зиму) -додаток № 1

- Що ви бачите на фотоетюді №6?

- Розкажіть про вигляд неба, дерев, простору.

- Доберіть епітети та порівняння, які б точно передали колір, форму.

- Уявіть себе в цій місцевості. Які звуки ви почуєте?

- Визначте загальний колорит етюду

Не лише живописці та фотографи створювали етюди – невеличкі замальовки, письменники також є художниками, бо вони засобами слова створюють живі поетичні образи, які легко уявити чи навіть намалювати.

*літературний гербарій ( учні виразно зачитують уривки з творів

М. Стельмаха з описами зими) - додаток № 2

* робота в групах ( кожна з трьох груп аналізує текст за поданим у роздатковому матеріалі планом – див. додаток № 3

- Які ж особливості художнього стилю ви можете назвати, виходячи з усього вищесказаного?

-А зараз до вашої уваги ще один етюд (уривок з твору В.Земляка) – додаток № 4

*поглиблена робота з текстом ( учні знайомляться з текстом, поданим учителем, дають йому назву:

1 група повинна виписати всі назви рослин, які вживаються у тексті і додати, які ще рослини можуть “квітувати” взимку;

2 група повинна виписати всі слова, вжиті в переносному значенні, розкрити їх роль;

3 група повинна виписати прикметники й визначити, які з них є епітетами, визначити їх роль.

Розглянувши етюд” Зимовий цвіт”, ми переконалися, що побачити можна не лише те, що можна осягнути очима, а й слухаючи, читаючи, ми можемо створити в своїй уяві дивовижні яскраві образи і передати їх саме словами. Отож давайте спробуємо узагальнити опрацьований матеріал за допомогою “кубування”, тобто в шести різних площинах. “Кубуванню” – (додаток №5) - буде підлягати поняття зима.

( Учні за етапами створюють власне бачення зими та висловлюють його)

  1. Підсумки уроку

Сьогодні ми впевнилися, що мистецтво слова, як і пензель художника, й об’єктив фотокамери, збагачує нашу уяву, наближає до таємниць та розуміння краси природи. А які саме прекрасні сторінки зимових краєвидів довелося вам перегорнути і вони запали вам у душу, я дізнаюся після виконання вами домашнього завдання

  1. Оцінювання роботи дітей на уроці

  2. Домашнє завдання: створити художній етюд про зимову природу

( письмово)



Д
Світанок у лісі

Над хвилястими обрисами засніжених лісів почала грати срібна креш. Спочатку затремтіли окремі вогники. Їх сліпучі іскри, розбризкуючись у повітрі, перекидалися з верху на верх. Так було, аж поки все небо не запалило свої мерехтливі свічада, поки на землю з гілок не почали зриватися живі, наче відлиті з сонця, краплини. Після вчорашньої пороші кожне дерево, як весільний дружко, було пов’язане таким тонким рушником, що крізь нього відчувалися візерунки і напіврозкриті вічка потрісканої кори ( за М.Стельмахом).

одаток № 2




Додаток № 4



Додаток № 3


Додаток № 5


Схожі:

Уроку здалась мені …
Мета: ознайомити учнів з особливостями опису природи, формувати уміння послідовно описувати природу; збагачувати словник школярів,...
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово)
Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок...
Тематична контрольна робота з теми «Правопис іменників» (диктант)
Особливості опису природи. Усний докладний переказ тексту з елементами опису природи
Урок з української мови Тема: «Особливості побудови опису»
Дати школярам уявлення про особливості побудови опису; формувати вміння відрізняти опис від інших типів мовлення; навчити розрізняти...
Розвиток мовлення Написання твору-опису за жанровою картиною в художньому стилі
Катерини Білокур; учити добирати, систематизувати робочий матеріал до твору; розвивати мовлення, уміння логічно і послідовно висловлювати...
«Підготовка до написання твору про калину»
Мета: Розширити знання дітей про калину. Вчити учнів добирати прикметники, порівняння,характерні для опису; складати речення із розсипаних...
Зм іст програмового матеріалу
Зображення природи різними поетами: спільне та відмінне в описах. Взаємозв’язок стану людської душі та опису природи. «Олюднення»...
Практична робота №1 Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи Мета
Це період накопичення знань про природу, пристосування людини до природи. У всіх регіонах розселення людей відбувається винищення...
Уроку Дата Тема Дом завд
РМ 1 (п) Складання цитатної характеристики головного героя. Підготовка до написання домашнього твору
Підготовчі вправи перед написанням твору-опису зовнішності людини
Погляньте на портрет. Хто ця людина? Що ви про неї знаєте? Які художні твори Тараса Григоровича ви можете назвати?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка