«Підготовка до написання твору про калину»


Скачати 98.55 Kb.
Назва «Підготовка до написання твору про калину»
Дата 14.04.2013
Розмір 98.55 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок

Міністерство освіти і науки України

Ольшаницька ЗОШ І-ІІІ ступенів



Урок


розвитку зв’язного мовлення
з предмету «Українська мова»
на тему:

«Підготовка до написання твору про калину»




Підготувала і провела вчитель 4 класу

Радченко Н. В.
2010

Тема: Підготовка до написання твору про калину.

Мета: Розширити знання дітей про калину. Вчити учнів добирати прикметники, порівняння ,характерні для опису; складати речення із розсипаних слів. Збагачувати лексичний запас учнів. Закріпити знання про спільнокореневі слова.

Розвивати спостережливість, увагу, вміння висловлювати свою думку, почуття.

Виховувати любов до природи, прагнення більше знати про навколишній світ; бажання милуватися красою природи рідного краю.

Обладнання: ілюстрації із зображенням осені, калини в різні пори року; малюнок куща калини, калинових кетягів; конверт, засушене листя, плакат із записом стежин уроку, картки із диференційованими завданнями, завданням для роботи в групах, таблиця «Чарівні дерева».

Тип уроку: нестандартний, урок-подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго ранку!

- Доброго дня!

- Говорите ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову

Що нас так чекає й збагачує мову:

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати вам було неважко.
- Який в нас урок? Що ви чекаєте від уроку?

- Діти, яка зараз пора року?

- А яка весна: рання чи пізня?

- Так, зараз весна гарна, гомінка, чарівна. Та чи всі ми помічаємо цю дивовижну красу? Послухайте казку:

Жив-був в небі цар Сонце. Мав він чотирьох доньок-красунь: Зиму, Весну, Літо та Осінь. Сам він ніколи не спускався на землю, а лише посилав свої лагідні промінці, а з ними і своїх доньок.

Ось послав він Весну-красуню.

(Показ малюнка дівчини-весни).

Але люди за своєю роботою і турботами не помітили її вроди. І тому цар Сонце попросив свою доньку Весну передати вам листи.

(Вчитель дістає конверт з хвилинками каліграфії).

- Отже, відкриємо зошити і запишемо дату нашого уроку.

(Діти отримують листочки із хвилинкою каліграфії:

Кр ас са краса красива красуня

Красу рідної природи розуміти серцем вчись!).

- Як можна назвати слова записані у першому рядочку? Визначте корінь.

- Давайте хором прочитаємо речення хвилинки каліграфії.

- Яке це речення за метою висловлювання? А за інтонацією? Як ви розумієте цей вислів?

- До нашого класу заглянула… (Показ малюнка сонечка).

- Простягніть ручки до нього, щоб відчути яке сонечко.

- Яке сонце?

(Вчитель торкається гілочкою калини до долонь дітей).

- Продовжте речення:

Я торкаюсь калини і відчуваю… (Відповіді дітей).

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

- Сьогодні у нас урок незвичайний, урок-калинник. Ми будемо готуватися до написання твору про калину.

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «калина»?

(Створення павутинки слів до слова «калина»).

- Щоб більше дізнатись про цю рослину ми помандруємо в гості до калини такими стежками:

1. Символічна.

2. Природнича.

3. Творча.

4. Оздоровча.

5. Обрядова.

6. Самостійна.

7. Літературна.

8. Підсумкова.

- За кожну вдало протоптану стежину калинка даруватиме нам свої ягідки. Чим краще ви працюватимете на уроці, тим більший кетяг ягідок калини вона вам подарує.

Перша стежина «Символічна».

- Що таке символ? Звернемось до довідкового бюро.

Учень: Символ – це умовне позначення предметів, явищ.

- Кожна країна має свою улюблену рослину-символ. У росіян – це берізка, у канадців – клен, а в українців?

- Калина і Україна невіддільні настільки, що їх не уявляють одну без одної. Правду каже прислів’я «Без верби і калини…» (нема України).

- Запишемо це речення в зошит з коментуванням.

- Перевірте написане. Всі справились?

- Отже, калина є символом України.

- А за вдалу протоптану стежину калинка дарує вам свою ягідку.

Друга стежина «Природнича».

- Звернемось до учнівського проекту. (Розповідає учень).

На планеті існує близько 200 видів калини. На Україні найпоширеніша калина звичайна і цілолиста. Росте вона на всій території України: у лісах, гаях, дібровах, у лузі, садку, над річкою.

У кінці травня зацвітає білим, рясним, пахучим цвітом. У середині літа починають наливатися соком і червоніти ягоди калини.

- Попрацюємо у групах. (Спосіб «Карусель»). Завдання для першої групи:

- «Посадити» у корені дерева корінь слова сад. Але виростуть на ньому нові слова тільки з вашою допомогою. Які частини слова ви використали для цього? (Префікс,суфікс).

-А чому не закінчення?

(Бо закінчення змінює лише форму слова, а не утворює нові).

Завдання для другої групи:

-«Виростити» на «чарівному дереві» якомога більше слів із коренем вод, бо калина дуже любить воду.

Завдання для третьої групи:

«Виростити» на «чарівному дереві» слова з коренем ліс.



-сад- -ліс- -вод-
- Молодці! Дуже багато слів ви «виростили». Тож і калина буде гарною і пишною. (Прикріплюємо ягідку).

Третя стежина «Творча».

- Калина красива в різні пори року. Яка калина весною? Які листочки? А квіти?

- Білі квіти зібрані в суцвіття, пахучі, красиві. По краях квіти великі, а в середині дрібні, непоказні. Великі квіти приманюють бджіл, а з цих непоказних квітів утворюються ягоди.

- З ким можна порівняти калину навесні?

(Із нареченою у весільному вбранні, лебідкою, із красивою дівчиною).

- Любить на калині будувати своє гніздечко одна співуча пташечка. Послухайте пісеньку і скажіть, що це за пташечка.

(Слухання співу соловейка).

- Так, це соловейко. Які почуття викликала у вас ця пісенька?

- Ось налетів вітерець і перемішав слова, тож давайте їх переставимо так, щоб утворилось речення.

Весною, білим, калина, цвітом, розквітає.

- А восени її також не впізнати. Вона стає красунею. Щоб детальніше її описати, попрацюємо в групах і позмагаємось, яка група добере найбільше слів-ознак листочків, ягідок, куща; добере до цих слів споріднені слова, визначить корінь; побудує красиве речення.

- Пригадайте правила роботи в групах. Вони у вас на картках. Виберіть лідера, каліграфа. І працюйте так, щоб не заважити сусідам.

- Лідери підійдіть і виберіть картки з завданнями.

Презентація груп. (Прикріплюємо ягідку).

- Давайте подумаємо, якими іншими пестливими словами можна замінити слово «калина».

- Якими іншими словами можна замінити це слово, щоб воно не повторювалось у тексті?

- Ще не вистачає слів назв дій.

- Що робить калина?

- Ці слова вжиті в прямому чи переносному значенні?

Калині наділено дії притаманні живим істотам.

- Для того, щоб твір було цікаво читати, в ньому потрібно вживати порівняння. Продовжте речення, початок яких ви бачите на дошці:

Вродлива, як…

Щедра, як…

Ніжна, як…

Лагідна, як…

- Погляньте на ягоди калини. На що вони вам схожі?

(Червоне намисто, немов багаття палає, як вогники, яскраві зіроньки, дорогоцінні корали).

- Ягідки калини ростуть на одному стеблі по декілька штук. Такий пучок ягід називають кетяг або грона.

Четверта стежина «Оздоровча».

Учні виконують пісню «Ой є в лузі калина» із супроводом.

П’ята стежина «Обрядова».

- Звернемось до учнівського проекту. (Розповідають учні).

Шанують українці калину. Не було раніше на Україні хати, біля якої не росла б калина. Квітами калини дівчата прикрашали коси. А коли достигали кетяги, їх вішали попід стріхою. І хатини, наче в коралах, червоніли густими намистинами до пізніх заморозків.

Було таке повір’я: коли народжувалась дівчинка, садили калину, щоб росла красива і пишна, як калина.

А ще таке: якщо зробити з калини сопілку, неодмінно з’явиться хлопчик.

Калина супроводжує українців скрізь. Коли в давнину козак вирушав в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм і давала із собою пиріг із калиною – щоб був здоровий. А наречена прикріплювала гілочку калини до коня, щоб нагадувала домівку, кохану.

Потрібна була калина і у весільному обряді. Нею прикрашали коровай, ставили букет калини перед молодими і бажали краси у подружньому житті.

- Діти, давайте складемо і запишемо речення із розсипаних слів: українці, калину, шанують.

- А яка користь від калини?

(Калина відноситься до лікарських рослин. В народі кажуть: «Червона калина від ста хвороб лікує». Із калини готують смачні страви: печуть пироги, варять кисіль, варення, чай. Використовують як косметичний засіб. Також калиною люблять ласувати взимку птахи).

(Прикріплюємо ягідку).

Шоста стежина «Самостійна».

- У вас на партах три варіанти завдань різних за ступенем складності. Виберіть собі завдання по силі, і щоб воно було не надто легким.

Варіант №1

- вставити епітети з дошки.

Калина

Калина – ________________, ________________ кущ. Навесні вона вкривається ________________ цвітом. Восени дозрівають ______________ ягоди. _______________ кетяги наливаються соком. Взимку кущ калини ніби палахкотить на __________________, ______________________ снігу.
Варіант №2

- вставити епітети і порівняння.

Калина

___________ кущ схилився над водою. Це калина. Ранньої весни стоїть вона, ніби _______________________________________. Восени її ягоди палахкотять, як _____________. А коли землю вкриють __________________, ___________________ сніги, __________________ ягоди приваблюють до себе птахів.

Варіант №3

- виконати самостійно.

Калина

У ________________ місцях росте цей ________________ кущ. Часто кущі калини садять біля осель, криниць. Весна ______________ калину в _______________ цвіт. Кожна квіточка, ніби _____________________. ______________ осінь ____________ калині _____________ намисто. ______________ кетяги, налиті _______________ соком, схиляються додолу. Взимку вони _____________ серед снігів ________________ полум’ям. Калина щедро _____________________ всіх своїми _____________ ягодами.
Після виконання роботи учні зачитують свої твори.

(Вчитель прикріплює до калини ще одну ягідку).
Сьома стежина «Літературна».

- Звернемось до учнівського проекту. (Розповідає учень).

Народ склав про калину багато віршів, пісень, легенд, прислів’їв, приказок та загадок. Любив калину і Т. Г. Шевченко. Він вжив у своїх творах слово «калина» 385 разів!

- Нам дівчатка приготували сюрприз. Вони нам заспівають пісню-хоровод.

- Складіть речення із таких слів: калиною, мама, під, співає, дитині, колискову. І запишіть його в зошит.

- А хто знає колискову пісню про калину? Може хтось бажає нам її заспівати ?

(Виконують учні).

Конкурс на кращого знавця загадок і прислів’їв про калину.

(Вчитель прикріплює до калини ще одну ягідку).

Восьма стежина «Підсумкова».

- Діти, подивіться яким красивим став наш калиновий кущ. Це завдяки тому, що ви працювали старанно і наполегливо. Хочу повідомити вам, що за вашою роботою на уроці спостерігав Незнайко. Він також хотів розвеселити калинку і виконати завдання чаклуна. Перевірте чи справився з ними Незнайко. Якщо він допустив помилки, то виправте їх.

Червоні, соковиті, терпкі, круглі, блискучі – це яблука.

Темно-зелене, жовте, багряне, різьблене – це листя берези.

Духмяні,запашні, сніжно-білі,красиві – це ромашки.

Розлогий, кучерявий, пишний, щедрий, цілющий – це кущ бузку.

(Діти виправляють помилки Незнайка).

- Сьогодні на уроці дуже старанно ви працювали. І на кущик калини прилетіла пташечка (прикріплюємо малюнок пташечки). Стала вона їсти ягідки і дякувати вам за них. Тож оцінимо вашу роботу на уроці.

(Лідери оцінюють роботу учнів у групах).

Домашнє завдання: розповісти батькам, що ви нового дізналися про калину. Записати три речення про калину.

Гра «Мікрофон».

- Які ваші враження від уроку?

- Одним реченням сформулюйте що нового дізналися.

- Яка стежина вам сподобалась найбільше?

Отже, краса нас оточує скрізь, лише потрібно навчитись її бачити. Калинка дякує, що ви повернули їй красу. І я дякую вам за працю.

Схожі:

Уроку Дата Тема Дом завд
РМ 1 (п) Складання цитатної характеристики головного героя. Підготовка до написання домашнього твору
Урок розвитку мовлення в 11 класі Підготовка до написання твору роздуму...
Методи: метод випереджального навчання, метод наукового дослідження, метод дискусії, активний метод навчання — робота в малих групах,...
Показ боротьби українського народу за визволення в історичній поемі Т. Шевченка „Гайдамаки”
Мета: з’ясувати історичну основу поеми Т. Шевченка „Гайдамаки”, дослідити історію написання та видання твору, його ідейно-тематичну...
Розвиток мовлення Написання твору-опису за жанровою картиною в художньому стилі
Катерини Білокур; учити добирати, систематизувати робочий матеріал до твору; розвивати мовлення, уміння логічно і послідовно висловлювати...
Навчальна програма спецсемінару "Аналіз художнього твору" для студентів...
Програма спецсемінару "Аналіз художнього твору" складена відповідно до навчальних планів Міністерства освіти і науки України, за...
Бабенко Галина Яківна, вчитель-методист Бориспільського НВК
Закріплення знань про чергування голосних і приголосних звуків у коренях слів. Спостереження за виражальними можливостями прикметників...
Уроку І. Вступна частина
Ми продовжуємо роботу над текстуальним аналізом віршів Євгена Плужника, дослідження образу ліричного героя, і результатом цього уроку...
Тема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета
Мета: з’ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання;...
Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)
МЕТА: поглибити знання про написання слів з префіксами; сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати...
Тема. Роль І. Франка у розвитку драматургії і театру. «Украдене щастя»–...
Алізу твору підвести учнів до розуміння авторської думки про моральну відповідальність людини за право на щастя; допомогти осмислити...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка