Урок засвоєння нових знань. Обладнання уроку: Портрет С. Ф. Черкасенка, збірка його творів. На дошці епіграф до уроку. На кожній парті пам’ятки «Основні засоби виразного читання»


Скачати 51.89 Kb.
Назва Урок засвоєння нових знань. Обладнання уроку: Портрет С. Ф. Черкасенка, збірка його творів. На дошці епіграф до уроку. На кожній парті пам’ятки «Основні засоби виразного читання»
Дата 09.02.2014
Розмір 51.89 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Октябрська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Спиридон Черкасенко. Цікава сторінка

з життя письменника. Образ донецького

степу в поезії «Вечір у степу»

Розробка уроку з

з української літератури

вчитель Клименко В.П.
2013 рік

Тема уроку: Спиридон Черкасенко. Цікава сторінка з життя митця. Образ донецького степу в поезії «Вечір у степу»

Мета уроку: Ознайомити п’ятикласників із цікавими сторінками життя Спиридона Черкасенка; проаналізувати ідейно-художній зміст поезії «Вечір у степу», виділяючи образ ліричного героя, відтворюючи його емоції та почуття; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; розвивати логічне мислення, вміння спостерігати за природою; виховувати любов до природи, її краси; почуття поваги, пошани до поетичної творчості письменника

. Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: Портрет С.Ф. Черкасенка, збірка його творів. На дошці епіграф до уроку. На кожній парті пам’ятки «Основні засоби виразного читання»

Перебіг уроку

І. Повідомлення теми, мети уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бліц-опитування

- Чому ми повинні знати письменників рідного краю?

- З якими письменниками-земляками ви вже познайомилися?

- Чим вони Вам запам’яталися?

- Про що пишуть наші земляки?

- Які проблеми порушують письменники Донбасу у своїх творах?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя.

Діти! Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Прочитайте, будь ласка, його.

Я – вгорі, я на дзвіниці!

Я – на варті, - стережу!

Серце маю я із криці,

Як ударю – розбужу!

Як ви розумієте ці слова? Яка людина могла їх написати?

Дійсно, так міг написати поет, який любив свій народ і стояв на його сторожі. А належать ці поетичні рядки письменнику Спиридону Черкасенку, який любив не тільки людей, а й тварин, цінував і беріг природу, красу донецького степу.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя про С.Черкасенка.

Сьогодні ми познайомимося з творчістю письменника, життя якого було пов’язане з Донбасом. На жаль, ім’я Спиридона Федоровича Черкасенка мало відоме в Україні. Після поразки визвольної боротьби УНР у 1919 році він емігрував за кордон і на Батьківщину більше не повернувся. Прага для нього була останнім притулком на землі.

Доля письменника надзвичайно цікава. На попередньому уроці ви отримали завдання знайти цікаві сторінки із життя С.Черкасенка.

2.Виступи учнів «Цікаві сторінки із життя Черкасенка С.Ф.»

Перша учениця. Спиридон Федорович Черкасенко народився 24 грудня 1876 року в містечку Новий Буг на Миколаївщині у селянській родині. Після закінчення учительської семінарії з 1895 року вчителював, зокрема на Лідіївських рудниках (сучасний Кіровський район міста Донецька). Тут Черкасенко познайомився з важкою працею шахтарів та їхньою боротьбою за свої права.

1919 року поет виїздить до Австрії, Чехословаччини вивчати стан народної освіти. На Батьківщину він більше не повернувся.

Після революційнийх подій у трудових школах діти вчились за складеною Черкасенком читанкою. А такі пісні на поезії С.Черкасенка, як «Тихо над річкою» і «Ой, чого ти, дубе,» не сходили з репертуарів українських співаків та хорових капел..

Помер поет у Празі, 7 лютого 1940 року, його поховали на Ольшанах. Поруч нього – могили відомих культурних діячів і поетів-емігрантів О.Олеся, С.С.Русової, В,Немировича-Данченка.

Учитель: Діти, може, є бажаючі доповнити розповідь ?

Другий учень. Черкасенко Спиридон Федорович писав і поетичні книжки, і оповідання, і п’єси. В творчому доробку письменника 30 книжок. Перебуваючи на Донбасі, він бачив виснажливу працю шахтарів, бідність їх сімей. В оповіданнях «Маленький горбань», «Яма», «Безпритульні», «Великодня ніч» постають радості, втіхи і страждання дітей шахтарських селищ.

Третій учень. А я хочу доповнити, що письменник писав не лише

про промисловий край, а й про тварин. В оповіданнях «Воронько», «Безпритульні» поруч з людьми художник змальовує страждання і загибель тварин.

Четвертий учень: Твори письменника про наш край не обмежуються тільки прозою. Шахтарська земля постає і в поезії. До теми шахтарської праці він звертався у віршах «Шахтарі», «У шахті» «В царстві ночі». А от зміст поезії «Де Ви тепер, мої брати?» не втратив своєї актуальності і сьогодні, бо боротьба шахтарів за кращу долю не припиняється й досі.

Зворушливо змальовував Черкасенко картини рідної природи. Тільки глибоко обдарована людина може так образно бачити звичне для нас навколишнє і, здавалося б, буденні речі перетворювати на казку.

3. Виразне читання поезії С.Черкасенка (читає заздалегідь підготовлений учень).

«Насуплю брови, - говорить зима,

І вітер з морозом повіє:

Усе скрізь загине – рятунку нема!

Під снігом замре, заніміє».
«А я засміюся, -весна відмовля, -

І сонце пекуче засяє:

Прокинуться луки, ліси і поля,

Усе зацвіте, заспіває»

4. Робота над виразним читанням, ідейно-художнім змістом поезії «Вечір у степу».

4.1. Виразне читання поезії «Вечір у степу».

4.1.2. Тема: змалювання краси донецького степу.

4.1.3.Ідея: уславлення любові до рідної землі, її природи; возвеличення краси чарівності природи, яка впливає на внутрішній стан людини.

4.1.4.Основна думка: Людина і природа – єдине ціле.

4.1.5. Жанр. Пейзажна лірика.

4.1.6. Обговорення змісту твору. Бесіда за питаннями:

- Чим приваблює нас цей вірш?

- Які засоби донецького степу поет використав у вірші?

- Як ви зрозуміли зміст останньої строфи?

- В яких рядочках міститься ідея поезії? Зачитайте їх.

- Який настрій викликав у вас цей вірш?

IV .Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

  1. Робота над виразним читанням .

Пригадати основні засоби виразного читання і прочитати вірш «Вечір у степу»( у разі необхідності, учні користуються пам’ятками «Основні засоби виразного читання»).

  1. Робота в групах. Дослідження художніх особливостей поезії.

1 група. Дати визначення епітета. Виписати епітети, пояснити їх значення у вірші (журливий вечір, древній час, славетную старовину, задумливий ставок, небесний океан, самотня пісня, тихая луна, вечірніє мовчання).

2 група. Дати визначення метафори. Виписати метафори, пояснити їх значення ( вечір мовчить, вечір ховає, шепчеться вітрець, ставок дихає, очима обнімать, пісня заридала, луна застогнала, душа боліє).

3 група. Виписати порівняння ( пісня ввірвалась, мов срібная струна).

У.Підсумки уроку.

«Мікрофон».

Чим сподобалась Вам поезія «Вечір у степу»?

У.Домашнє завдання: виразно читати вірш «Вечір у степу», ідейно-художній зміст поезії; прочитати оповідання «Воронько»

Схожі:

П. Тичина «Хор лісових дзвіночків» Мета: познайомити з віршем П....
Обладнання: портрет П. Тичини, пам’ятки «Засоби виразного читання», фотокартки дзвіночків, малюнки квітів, пелюстки квітки, картки...
Підсумковий урок-КВК Мета уроку
Обладнання: виставка книг творів, вивчених у 5 класі; портретна галерея письменників; малюнки учнів до вивчених творів; елементи...
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання
Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Урок засвоєння нових знань
Мета: викликати зацікавленість особистістю та творчістю американського письменника, розвивати навички виразного читання, цитування,...
Предмет: українське читання Клас: 4 Розділ
Обладнання: портрет І. Кульської; виставка книжок письменниці; запис на дошці теми уроку, слів для словникової роботи; грамоти для...
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.»
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок)
УРОК №9 Тема. Музика
Обладнання: музичні інструменти, ілюстрації до музичних творів, ТНЗ, портрет композитора П. Чайковського, ноутбук. Презентація до...
Урок сприймання та засвоєння нового матеріалу з випереджувальним...
Тема. Андрій Малишко. Життєва стежина поета і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник»
Урок – дослідження
Обладнання: портрет письменниці, збірка її творів, картина І. Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», ілюстрації до твору;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка