«У світі природи» (Впевнений старт) Природа рідного краю : ознайомлювати з об’єктами природного довкілля


Скачати 200.42 Kb.
Назва «У світі природи» (Впевнений старт) Природа рідного краю : ознайомлювати з об’єктами природного довкілля
Дата 07.02.2014
Розмір 200.42 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Діагностика

уявлень про природу у дітей старшого

дошкільного віку

«У світі природи» (Впевнений старт)

Природа рідного краю:

- ознайомлювати з об’єктами природного довкілля:

  • рослинами найближчого оточення (парку, лісу, луку, земельної ділянки, поля, саду): різними видами дерев, кущів, трав’янистих рослин, грибів; їх назвою, будовою, умовами і місцем зростання, змінами в процесі зросту та за порами року; їх значення у природі та у житті людини;

  • тваринами своєї місцевості (свійськими та дикими): назвою, зовнішнім виглядом; способом життя, харчування; будовою тіла і залежним від неї способом руху; місцем проживання, змінами в житті у різні пори року; піклуванням і охороною, їх значенням у природі та житті людини;

  • птахами (домашніми, перелітними, зимуючими, декоративними): назвою, зовнішнім виглядом; способом життя, харчування; будовою тіла; місцем проживання, змінами в житті у різні пори року; піклуванням і охороною, їх значенням у природі та житті людини; безхребетними (молюсками, комахами): назвою, зовнішнім виглядом; способом життя, будови і залежним від неї способом руху; харчуванням, місцем проживання, змінами в житті у різні пори року; їх значенням у природі та житті людини;

  • рибами (прісноводними, акваріумними): зовнішнім виглядом, будовою тіла, способом життя, розмноження (відкладаючи ікру, живо народжуючи);

  • земноводними та плазунами;

  • твердими тілами: піском, глиною, камінням, їхніми властивостями;

  • повітрям: його рухом, напрямом, силою вітру;

  • водою: змінами її стану (замерзання, плавлення снігу і льоду), поняттям кругообігу (види хмар, дощ, роса, іній, град, сніг, ); значенням для природи та людини;

- ознайомлювати з електричними та світовими явищами природи: гроза – грім, блискавка, веселка (форма та розташування смуг).

- ознайомлювати з сезонними змінами та явищами в природі: порами року, їхньої послідовністю, станами погоди (приморозки, ожеледиця, хуртовина, посуха, буря, стихійні лиха тощо), їхнім впливом на життя людини.

- ознайомлювати з сільськогосподарською працею (види рослин, їх вирощування, піклування за тваринами) та залучати дітей до посильних дій (догляд за кімнатними рослинами, домашніми тваринами, праця на городі тощо).

- формувати у дітей екологічно доцільну поведінку, залучати їх до посильної участі у збереженні та відновленні природного оточення міста (села).
Природа України:

- ознайомлювати з характерними особливостями окремих географічних регіонів України (Крим, Карпати, Полісся), типовими ландшафтами:

водоймами (річками, озерами, морями), їх значенням у природі та у житті людини; мешканцями водойм; правилами безпечної поведінки й доцільного природокористування;

горами, їх значенням у природі та у житті людини; правилами безпечної поведінки й доцільного природокористування;

степами, лісами: їх значенням у природі та у житті людини; правилами безпечної поведінки й доцільного природокористування;

- дати знання про Червону книгу України, залучати дитину до посильної участі у природоохоронній діяльності.
Природа планети Земля:

- вчити елементарно орієнтуватися на глобусі, карті. Розрізняти водний простір (океани) і сушу (материки);

- ознайомлювати з представниками тваринного та рослинного світу інших географічних зон Землі.
Природа Космосу:

- формувати елементарні уявлення про Космос: компоненти видимого космосу (сонце, місяць, зорі), видовище зоряного неба, схід і захід сонця, місяця, місце знаходження сонця вранці, ополудні, ввечері в різні пори року; невидимого (деякі планети, комети, сузір’я);

- ознайомити з засобами дослідження Космосу людиною (телескопи, станції, космонавти, космічні кораблі, астронавти, астрономи).

Тварини.

Матеріал: картинки із зображенням тваринних різних класів, а також із зображенням стадій зростання і розвитку кішки (риби, курчати), дидактична гра "Зоологічне лото", моделі понять "птахи", "звірі", "риби", "комахи", "тварини".

Бесіда по картинках.

Завдання№1.

Як назвати одним словом істот зображених на картках? Хто це? Склади групи "звірі", "птахи", "риби", "комахи". Чому ти об'єднав риб (птахів) в одну групу ?

Дитина самостійно справляється із завданням, дає розгорнені пояснення (наприклад, всі риби живуть у воді; у всіх є плавники, хвіст; дихають зябрами; покриті лускою; раби відкладають ікринки і т. д.)

Дитина складає групи тварин, називає окремі ознаки різних груп тварин.

Дитина складає групи тварин.

Завдання№2.

Дитині пропонуються картинки із зображенням чаплі, миші, риби, коника . Де живе? Чим харчується? Де і як здобуває корм? Як пересувається? Як пристосовується до сезонних змін? Як рятується від ворогів?

Дитина відповідає на питання з невеликою допомогою дорослого.

Дитина відповідає на питання за допомогою дорослого.

Дитина не справляється із завданням або справляється частково.

Завдання№3.

Розклади картинки із зображенням стадій зростання і розвитку тварин. Що спочатку, що потім?

Дитина самостійно справляється із завданням, коментує свої дії розповіддю (наприклад, спочатку риба відкладає ікринки, потім з ікринок з'являються пуголовки, потім пуголовки зростають, у них з'являється хвіст і плавники - ще небагато час і вони стають рибками).

Дитина справляється із завданням за допомогою дорослого.

Дитина не справляється із завданням.

Завдання№4. Чи можна віднести тварин до живих істот? Чому?

Дитина дає ствердну відповідь, називає ознаки живого (наприклад, заєць росте, харчується, рухається, дихає, дає потомство).

Дитина називає 2 ознаки живого.

Дитина називає 1 ознаку живого

Завдання№5

Що відбувається з тваринами (ведмідь, їжак, заєць, лисиця, вовк, білка) взимку? Чому це відбувається?

Дитина дає повну, розгорнену відповідь (наприклад, комахи сховалися під кору дерев, під опале листя, в землю; перелітні птахи відлетіли, оскільки вони харчуються комахами; звірі - лисиця, вовк, заєць - линяють, у них зростає тепла шерсть, змінюється її забарвлення; це рятує їх від холоду і від ворогів; білка, їжак запасають корм про запас; ведмідь, їжак і інші звірі залізають в барлоги, нори і засинають).

Дитина дає неповну відповідь, потребує допомоги дорослого.

Не справляється із завданням або називає окремі зв'язки.

Рослини.

Матеріал: картинки із зображенням квітника, городу, лугу, лісу, поля; кімнатні рослини; картинки із зображенням стадій зростання і розвитку гороху, квасоля; моделі понять "трави", "чагарники", "дерева", "рослини", "жива природа", "нежива природа". Бесіда по картинках.

Завдання1.

Назви одним словом, що зображено на цих малюнках? Чим вони схожі? Чим відрізняються? До яких груп їх можна віднести? Дитині пропонується назвати рослину, а також місце його зростання (квітник, город, луг, ліс, поле, кімнатні рослини,сад).

Дитина правильно називає всі рослини, а також вірно указує місце їх зростання.

Дитина не знає назв деяких рослин; невірно указує місця зростання деяких рослин.

Дитина не знає багатьох назв рослин; не знає місць зростання рослин.

Завдання№2.

Дитяча гра "Плутанина". Завдання:

- розташуй частини рослини правильно;

- чому частині рослини потрібно розташувати саме так?

- навіщо рослині листя, стебло, коріння, квітки, плоди?

Дитина має чіткі уявлення про будову рослин; пояснює, чому саме так повинні розташовуватися частини рослин; розповідає про функції листя, стебла, кореня.

Дитина називає частини рослин; розповідає про функції деяких частин рослини.

Дитина називає частини рослин.

Завдання№3.

Розклади картинки по порядку: як росте горох, квасоля?

Дитина вірно виконує завдання, коментує свої дії розповіддю.

Дитина виконує завдання за допомогою вихователя.

Виконує завдання невірно.

Завдання№4.

Що потрібно робити, щоб рослина росла?

Розповідає про всі потреби рослин (волога, світло, тепло, повітря).

Називає деякі потреби рослин.

Називає одну потребу.

Завдання№5.

Назви або покажи овочі і фрукти де ростуть, їх ознаки, чим корисні? Д/гра «Потрібно не потрібно». «Засадити» город і сад – що росте в саду, а що на городі?

Вірно називає рослини.

Помиляється, але самостійно виправляє помилки.

Не справляється із завданням.

Завдання№6.

Що буває з рослинами восени? Чому це відбувається?

Дитина дає повну правильну відповідь (наприклад, восени дні стають коротшими, менше світла, знижується температура повітря, часто випадають холодні дощі; бувають заморожування, грунт промерзає; дмуть холодні вітри, іноді йде сніг. Дерева і чагарники скинули листя, пов'янули трави; у землі залишилося коріння рослин, з яких виростуть нові рослини).

Дитина дає неповну відповідь, потребує допомоги дорослого.

Не справляється із завданням.

Завдання№7.

.Чи можна віднести рослини до живих істот? Чому?

Дитина дає ствердну відповідь, називає ознаки живого (рослина дихає, харчується, росте, розмножується).

Дитина називає 2 ознаки живого.

Дитина називає 1 ознаку живого.

Завдання№8.

  1. Дітям пропонується картинки із зображенням рослин розташувати по групах: "квіти", "дерева", "чагарники".

  2. Що відбувається з деревами і кущами взимку? Як дізнатися що вони живі?

Дитина самостійно справляється із завданням відповідає на питання.

Дитина припускається помилок, але виправляє їх самостійно.

Дитина справляється із завданням за допомогою дорослого.

Ознаки живої і неживої природи, пори року.

Завдання№1.

Що відноситься до живої природи ? (Назвати , чи вибрати з ілюстрацій.)

Чому ти так вважаєш? Які ознаки живої природи можна назвати?

Самостійно називає.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань вихователя.

Справляється із завданням, використовуючи ілюстрації.

Завдання№2.

Що відноситься до неживої природи ? (Назвати , чи вибрати з ілюстрацій.)

Чому ти так вважаєш? Які ознаки неживої природи можна назвати?

Яка користь людині від неживої природи?

Самостійно називає.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань вихователя.

Справляється із завданням, використовуючи ілюстрації.

Завдання№3.

  1. Назвати пори року. Підібрати до пір року картки з відповідними явищами природи, встановити залежність між станом живої і неживої природи.

  2. Що роблять люди навесні (влітку, восени,) на городі, в полі, в саду?

Самостійно називає.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань

вихователя.

Справляється із завданням, використовуючи ілюстрації.

Явища природи, їх вплив на живу і неживу природу


  1. Назви явища природи на ілюстрації.

  2. Які причини і наслідки цих явищ на живу і неживу природу?

. Дитина дає повну відповідь (стан сонця, неба, поведінка тварин, людей, стан погоди).

. Відповідає на питання за допомогою вихователя.

. Не справляється із завданням.

Повітря.

1. Дослід з пакетом. Що в пакеті? Яке повітря?

Дитина говорить, що в пакеті повітря і називає властивості повітря: прозорий, невидимий, повітря скрізь, ми їм дихаємо.

Називає не всі властивості.

Називає одну властивість.

2. Що таке вітер?

Дитина самостійно дає точну відповідь: рух повітря.

Дає відповідь за допомогою вихователя.

Не знає відповіді на питання.

3. У чому користь і шкода вітру? Як називається сильний вітер?

Дитина дає чітку і ясну відповідь: надуває вітрила, вертить крила млина, розгонить хмари і т. д.; руйнує удома, ламає дерева і т.д.

Самостійно називає 2-3 пункти, далі справляється із завданням за допомогою дорослого.

Самостійно не відповідає на питання, справляється із завданням за допомогою ілюстративного матеріалу.

4. Як можна виявити вітер?

Дитина самостійно відповідає на питання: подивитися на верхівок дерев, по флюгеру і т.д.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань дорослого.

Справляється із завданням за допомогою ілюстрацій.

5. Як вітер допомагає рослинам?

Самостійно розповідає, що переносить насіння рослин.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань вихователя.

Справляється із завданням, використовуючи ілюстрації.

Вода.

1. Що таке вода? Вода яка? Стани води?

Дитина самостійно відповідає, що вода - це рідина і розповідає про властивості води: прозора, без смаку, немає запаху, рідка, не має форми і т.д.

Стани води: рідкий, твердий,газоподібний.

Називає не всі властивості.

Називає декілька властивостей.

2. Кому потрібна вода і навіщо?

Дитина самостійно розповідає, що вода потрібна всім, щоб жити; наводить які-небудь конкретні приклади.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань вихователя.

Справляється із завданням за допомогою ілюстрацій.

3. Що забруднює повітря? Чи потрібно берегти повітря?

Дитина самостійно дає вірні відповіді: вихлопні гази, дим заводів, фабрик; щоб дихати чистим повітрям і не хворіти.

Справляється із завданням за допомогою навідних питань вихователя і ілюстрацій.

Важко відповісти на питання.

Грунт.

  1. 1. Що таке грунт? (Верхній шар землі). Хто живе в ґрунті? (Дощові черв'яки). Як вони допомагають ґрунту? (Спушують її). При діагностуванні використовувати пошуково-дослідницьку діяльність.

Дитина відповідає на всі три питання; наводить приклади з особистого досвіду.

Дитина не може відповісти на перше питання.

Відповідає на останні два питання за допомогою ілюстративного матеріалу.

2. Навіщо рослинам потрібний грунт? (З неї рослини одержують необхідні живильні речовини).

Дитина знає відповідь на питання.

Відповідає на питання за допомогою вихователя.

Не справляється із завданням.

  1. Уміння розрізняти види грунту (чорнозем, пісок, глина, каміння), називати характерні місця їх знаходження. Як люди їх використовують?

Дитина знає відповідь на питання.

Відповідає на питання за допомогою вихователя.

Не справляється із завданням.

Екологічно - доцільна поведінка.

1. Як треба себе вести по відношенню до рослин, тварин, птахів та інших живих істот? (Запропонувати ситуативні ілюстрації.)

Дитина знає відповідь на питання.

Відповідає на питання за допомогою вихователя.

Не справляється із завданням.

2. Що може зробити людина, щоб зберегти та покращити стан природи?

Дитина знає відповідь на питання. +

Відповідає на питання за допомогою вихователя. 0

Не справляється із завданням. -

Рівні освоєння програми.

ВИСОКИЙ - Дитина розрізняє і називає велику кількість об'єктів природи, самостійно вичленує характерні істотні ознаки. Дитина знає основні ознаки живого, встановлює зв'язки між станом живих істот і сезонними змінами. Моделює ознаки об'єктів і зв'язку. Пізнавальне відношення стійке.

 СЕРЕДНІЙ - Дитина розрізняє велику кількість об'єктів природи, вичленує (під керівництвом педагога) істотні ознаки. Знає деякі ознаки живого. Недостатньо опанував загальними поняттями і загальними зв'язками.

НИЗЬКИЙ - Дитина розрізняє невелику кількість тварин і рослин, не вміє вичленувати їх особливості. Знає деякі їх потребі (у волозі, в їжі). Встановлює приватні зв'язки, порівнює об'єкти за окремими характерними ознаками. Пізнавальне відношення нестійке, пов'язане з яскравими, привертаючими увагу ознаками.

Діагностика уявлень про природу у дітей старшого дошкільного віку



з/п

Прізвище ім'я дитини

Параметри обстеження

Ознаки живої і неживої природи. Пори року.

Явища природи їх вплив на живу і неживу природу

Рослинний світ загальні та відмінні ознаки

Класифікація тварин загальні та відмінні ознаки

Грунт, вода, повітря – їх властивості

Правила поведінки в природі, екологічна культура

Рівень знань


































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































В – ВИСОКИЙ

С - СЕРЕДНІЙ

Н – НИЗЬКИЙ

Схожі:

23594723 48240 Тернопільська обл., Густинський р-н, м. Хоростків, вул. Незалежності,17
Мета: розвивати бережне ставлення до природного довкілля. Виховувати любов до рідного краю, бажання захищати і примножувати багатство...
Запрошуємо до обговорення проекту Програми розвитку дітей 5-ти річного віку «Впевнений старт»
...
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя...
Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю
«Діти Землі» Сценарій виступу екологічної агітбригади. Мета
Мета: спонукати до збереження неповторної краси нашого рідного краю, сприяти відродженню в очах громадськості престижу культурно-природної...
КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ
Ніхто не забутий, ніщо не забуто. Нові надії, старі проблеми. Сучасне село. Природа рідного краю
План роботи Михайлюцької ЗОШ І – ІІІ ступенів на весняні канікули
Заняття гуртка «Історія рідного краю». Виготовлення буклета з історії рідного краю
КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ
Ніхто не забутий, ніщо не забуто. Історія школи. Виставка учнівських робіт. Рукомесники. Природа рідного краю. Фрагмент української...
Розширити знання дітей про Україну, розвивати почуття патріо­тизму;...
У світі немає нічого вищого, дорожчого, як рідна Вітчизна, адже вона дала нам крила для польоту, відкрила цей чарівний дивосвіт,...
Літературне краєзнавство є важливим компонентом вивчення історії...
Останнім часом інтерес до письменства рідного краю помітно зростає, що є закономірним фактом. У контексті епохи національного відродження,...
Методичний порадник до медіаресурсу з історії рідного краю
Любов до Вітчизни – це любов до рідного будинку, вулиці, школи, села, міста. Знання про рідний край необхідні для духовного розвитку...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка