Урок №49 Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…»


Скачати 50.64 Kb.
НазваУрок №49 Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…»
Дата18.12.2013
Розмір50.64 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
5 – А клас

15.03.2012

Урок № 49

Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…». Вірш-пісня, що стала народною. Відтворення художнім словом почуття любові до рідної землі. Причини популярності пісні. Художня оповідь про пташку (художній опис «Соловей»). Образ солов’я як втілення творчої особистості, її достойної поведінки, максимальної самореалізації.

Мета: розвивати вміння визначати художні засоби, використані в поезії, формувати навички аналізу поетичного твору; удосконалювати навички виразного читання поезії; розвивати уміння бачити відмінності між художнім і словниковим описом солов’я; соціальну, комунікативну, творчу компетентності;

ознайомити учнів із життям Костянтини Малицької та її віршем-піснею «Чом, чом, земле моя...»; вчити розуміти ліричність вірша-пісні; навчати учнів виразно читати художній опис «Соловей», розуміти його жанрові особливості, пояснювати власне розуміння образу солов’я;

виховувати почуття патріотизму як вагомого життєвого стимулу для людини, любов до природи, до прекрасного, почуття добра та милосердя, будити прагнення оберігати її.

Обладанання: портрет письменниці, малюнки із зображенням природи, фонозапис пісні «Чом, чом, земле моя...», дитячі ілюстрації, фонозапис співу солов’я.

Тип уроку: урок-дослідження.

ХІД УРОКУ

Україно! Ти для мене диво!

І нехай пливе за роком рік,

Буду, мамо, горда і вродлива,

З тебе дивуватися повік.

Василь Симоненко

І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.

1. Коментар епіграфа.

2. Підготовка кросвордів за творчістю Шевченка.

ІІ. Мотивації навчання школярів

1. «Поетична хвилинка».

РІДНА ХАТА

Різні в світі є країни

Різні люди є на світі.

Різні гори, полонини.

Різні трави, різні квіти.

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім.

То — прекрасна Україна,

Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї.

Наче вміють говорити!

Там ясніше сонце сяє,

Там солодше пахнуть квіти...

Різні в світі є країни,

Гарні є, є і багаті,

Та найкраще — в Україні,

Бо найкраще — в рідній хаті.

(Ганна Черінь)

2. Коментарі до вірша.

3. Слово вчителя.

Важко назвати поета, письменника, який би не звертав своє слово до рідної Вітчизни — України. У творах вони з любов’ю відтворюють чарівну природу з оксамитом степів, гаїв та дібров, зеленню лісів, синню чистих озер і тихоплинних рік. Ніякій силі не осквернити тієї землі, «що освятив Тарас своїми муками-ділами, що окрилив громами-звуками словами».

Україну прославили у віках її видатні сини й дочки. Це філософ і поет, мандрівний вчитель Григорій Сковорода, це Каменяр Іван Франко, геніальна Леся Українка. Оспівували Україну «струни Лисенка живії, і слави золота зоря круг Заньковецької Марії».

Україна завжди була багата на самобутні таланти, і серед них чимало обдарованих жінок. Про одну з них сьогодні і піде мова. Це — Костянтина Малицька.

ІII. Оголошення теми, мети уроку

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

У радянські часи Костянтину Малицьку (її літературні псевдоніми — Віра Лебедєва й Чайка Дністрова) навіть згадувати було небезпечно. Твори її не потрапляли до рук читачів. Лише люди старшого віку в колі своїх найрідніших могли заспівати тремтливим від хвилюванням голосом пісню «У Січі, у Січі гартуймось, брати» та ще могла пролунати чудова співанка-перлина «Чом, чом, земле моя...». Хто ж вона, Костянтина Малицька?

  1. Виступи учнів з підготовленою інформацією про письменницю.

  2. Короткий коментар учителя про письменницю з елементами презентації.

  3. Робота над змістом та історією створення вірша «Чом, чом земле моя…»

У 1904 році на слова Костянтини Малицької «Чом, чом, чом, земле моя...» композитор Денис Січинський написав музику, і пісня стала народною, широковідомою, улюбленою для багатьох поколінь українців.

*Звучить грамзапис вірша-пісні «Чом, чом, земле моя».

* Бесіда:

1) Які почуття викликала у вас пісня?

2) Поясніть назву твору.

3) Які запитання ставить Костянтина Малицька у вірші-пісні?

4) Якою у вашій уяві постає змальована у творі рідна земля?ї

* Усне малювання. Які картини постали у вашій уяві після прослуховування вірша-пісні?

* Самостійне читання учнями вірша-пісні.

* Робота в парах: визначення художніх особливостей поезії.

* Слово вчителя.
Завдяки великій майстерності і поета, і композитора пісня «Чом, чом,чом, земле моя» набула широкої популярності. Де тільки не лунала вона. У Києві, Львові, Херсоні, Полтаві... А ще у Канаді, США, Аргентині,Бразилії, Австралії — всюди, де є хоч маленькі українські громади. Деколи цю пісню з великої поваги до України слухають чи виконують стоячи, як під час виконання державного гімну деколи плачуть із розчулення, поринаючи у спогади про рідне і дороге.

Ось що можуть зробити поетичне слово і чудова музика
5. Робота над художнім описом «Соловей».

Далі ми познайомились із твором К. Малицької «Соловей». Природа рідного краю надихнула письменницю на створення такого чудового художнього опису. Ще змалку любила дівчинка слухати спів солов’я. Не раз просила маму: «Хочу почути солов’я і слухати ті чарівні звуки: тьох — тьох, тюрк...».

  • Художній опис — один зі способів викладу матеріалу в художньому творі, який полягає в послідовному показі окремих ознак, рис і властивостей осіб, речей, явищ природи тощо.

За допомогою опису письменник знайомить читачів із місцем події (пейзаж), обстановкою, в якій живуть персонажі (інтер’єр), зовнішнім виглядом (портрети).

  • Прослухування запису співу соловя ( уявна подорож до лісу)

  • Колективна робота : порівняння двох описів ( наукового та художнього) – с. 184 – 186.

  • Розгляд малюнків учнів.

  • Виразне читання цитат про пташку, коментування їх учнями.

  • Коротке порівняння з казкою Андерсена «Соловей», яка присвячена важливій темі — силі великого і справжнього мистецтва. Письменник протиставляє живу красу штучній красі.

VI. Закріплення вивченого

  1. Які риси притаманні справжньому солов’ю?

(Він має живу душу, здатну на милосердя, співчуття. Йому притаманні достойна поведінка, волелюбність, чесність, безкорисливість. Свої пісні соловей щедро дарує всім, хто здатен відчувати красу. Бачити, як чиєсь серце відгукнулося на спів, На красу — єдина винагорода, якої очікує справжній митець.)

  1. Чому ці птахи заслуговують на сердечну опіку людей?

(Бо вони приносять користь людям. Їх стає дедалі менше. Слухаючи спів солов’я, ми відчуваємо радість життя.)

VІІ. Висновок.

Отже, діти, ми багато дізналися про солов’я, цю неповторну пташку. Ось те головне, що характеризує її. Він є уособленням самої природи. Люди полюбили цю пташку й оспівали її у багатьох народних піснях: «Солов’ю маленький! Маєш голос тоненький, заспівай же ти мені, бо в чужій я стороні...».

Два твори, що їх ми сьогодні розглянули поєднують у собі одвічні символи України – землю та маленьку пташку – солов’я.

*Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

- що мені запам’яталось з уроку?

- мене вразило…

- я дізнався багато нового про…

- найбільше мені сподобалось те, що…

* Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять «Чом, чом, чом, земле моя…»( с. 183- 184), виразно читати с. 184 – 186, скласти план до опису солов’я.

Схожі:

Тема: Костянтина Малицька «Чом, чом земле моя ». Розповідь про письменницю
Обладнання: портрет письменниці, малюнки із зображенням природи, фонозапис пісні «Чом, чом, земле моя»
5 кл. Тема: Костянтина Малицька «Соловей». Художній опис Мета
Обладнання: портрет К. Малицької, енциклопедія, тлумачний словник, ілюстрації, малюнки учнів, пісні та вірші про солов’я, оповідання,...
ЯКИЙ ВІН НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК?
Що взагалі криється під терміном «нетрадиційний урок»? Мода, бажання бути оригінальним чи пошуки ефективних форм навчання? Пропонуємо...
Урок № Тема : В. Симоненко. Розповідь про письменника. «Лебеді материнства»
Так писав Василь Симоненко – великий син України, її геніальний поет. Його світлій пам'яті і ніжному палкому слову присвячується...
Урок Тема. Учень про себе
Навчальна: Навчити учнів послідовно складати розповідь про себе, повторити вивчені мовні одиниці та вміти оперувати ними в мовленні,...
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»
Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової)
Урок 21. Тема: Глобальні проблеми людства
Методичні прийоми: проблемно-пошуковий; робота із географічними картами, схемами; розповідь; «Мозковий штурм», робота в групах, «Роблю...
Урок 1 Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність...
Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність і силу духу. Відображення прагнень і мрій у поетичних творах
Складіть розповідь з елементами діалогу, де ви розповідаєте про ваш...
Розпочніть розповідь словами: А це було так. Одного літнього (осіннього, зимового, весняного) дня (ранку, вечора) я йшов (сидів,...
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета
Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка