Тема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета


НазваТема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета
Дата18.12.2013
Розмір56.1 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема: Написання - нн- і -н- у прикметниках

Мета: з’ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати здатність аналізувати, співставляти, логічно мислити; виховувати любов до природи, повагу до українських символів.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-дослідження

Обладнання: підручник, алгоритм, таблиця, додатковий роздрукований матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Доброго ранку, діти. Доброго ранку всім, хто завітав до нас сьогодні на урок.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Що це за країна?

Так, це Країна Знань. Чи готові ви зараз працювати на уроці?

Бажаю всім успіху!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Інтелектуальна розминка:

Яку частину мови ми вивчаємо?

Що таке прикметник?

Якими способами творяться прикметники?

Який спосіб творення прикметників найпродуктивніший?

Орфограми у прикметниках, які ми вивчали, повторимо за допомогою гри. Запрошую двох учнів, які добре знають орфограми у прикметниках. Приготуйте по два запитання для поєдинку. Слухаємо уважно запитання і відповіді, щоб визначити, хто був сильнішим.

  1. Мовний двобій:

Яка орфограма у суфіксах зменшувально-пестливого значення?

Коли пишемо суфікс -їчн-?

Коли пишемо суфікс -ов-?

Коли не з прикметниками пишемо окремо?

  1. Розподільний диктант ( за орфограмою, що вивчалась на минулому уроці)

Один учень працює за дошкою, потім пояснює орфограми, а учні здійснюють самоперевірку робіт.

(Не)говіркий, (не)мічний, (не)мілкий, а глибокий, (не)дозрілий,(не)старий,(не)доладний, (не)великий, а малий.

  1. Дібрати синоніми до слова недоладний. (Незграбний, недоречний, невмілий, безглуздий)

Розібрати слово НЕДОЛАДНИЙ за будовою.

Якої орфограми у цьому прикметнику ми ще не вивчали?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

  1. Що знаєте з молодших класів про -нн- і -н- у прикметниках?

  2. Чи є щось спільне з вживанням -нн- і -н- у іменниках?

  3. Творче спостереження з елементами аналізу:

  • прочитати текст, визначити тему та головну думку;

  • виписати іменники та прикметники з пропущеними літерами -нн- та -н-, порівняти написання іменників та прикметників.

За городом неначе багаття палахкотить. То від червоних кетягів на калинових кущах. Сильн…ий морозець прихопив ягоди, але від того вони тільки солодшають. Корін…я здоровен…ого куща прикрило гарбузин…я та картоплин…я.

– Кращих ліків, ніж калина та малина, годі й шукати, -- каже бабуся.

Як хто застудиться, вона хутенько заварює чай з калиною – з ягодами, листям і гілками. А ще бабуся смачн…ий кисіль з калиною варить, пиріжки пече. Осін…ім запасом користуємося всю зиму.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Проблемне завдання.

Коли пишемо -нн-, а коли -н- у прикметниках?

  1. Дослідження.

Проаналізувати прикметники, виписані з попереднього тексту.

Сильний, здоровенного, смачний, осіннім.

Дослідити, від якої твірної основи вони утворились, за допомогою яких суфіксів.

  1. Робота з підручником.

Пошук нової інформації: зачитати інші правила написання.

Створення алгоритму.

Алгоритм

Чи є суфікс -н-

Так Ні

Чи закінчується Чи є суфікси -енн-,

твірна основа на -н- -анн-, -янн-

Так Ні Так Ні

-нн- -н- -нн- -н-

Зверніть увагу! Прикметники із -енн-, -анн-, -янн- можуть вживатися із іншим значенням. Тоді пишемо -н-. Розрізняємо за наголосом.

Наприклад: незліченний – незлічений, несказанний – несказаний.

V. Закріплення вивченого

1. Робота в парах. Словотворча робота

Утворити прикметники за допомогою вивчених суфіксів. Пояснити орфограми.

Туман, нездоланий, лев, чавун, оса, несказаний, солома, осінь, родина, честь, рано, незлічений, широкий, ціна, здоровий, соловей.

2. Кодовий диктант

Записати слова цифрами, що вказують на правопис: 1- прикметники, що пишуться з –нн-; 2- прикметники, що пишуться з –н-.

Будьте уважні! Серед слів є камінь-спотикач. Їх потрібно записати словом.

Стінний, хлібний, мільйонний, вечірній, калинник, машинний, гречаний, лимонний, зміїний, калинняк, телефонний, качиний.

Ключ: 1, 2, 1, 2, калинник, 1, 2, 1, 2, калинняк, 1, 2.

3.Робота з тлумачним словником

Калинник – пиріг із ягодами калини; кисіль із ягід калини.

Калинняк – густі зарості калини.

  1. Завдання диференційоване на вибір

Достатній рівень

Перепишіть речення, на місці крапок уставте, де потрібно, літеру –н-.

Люби життя у боротьбі щоден..ій. Дала Вкраїна крила соколин..і. Не марнуй хвилин безцін..их! Пташин..им дзвоном повниться земля. Відійшла журавлин..а пора, відлетіли з озеречка остан..і качки.

Виділені слова розберіть за будовою.

Високий рівень

Завдання з ключем

Запишіть слова у дві колонки: прикметники з -нн- і -н-. З других букв записаних слів прочитайте початок прислів’я.

… -- нема України.

Обмін..ий, незбагнен..ий, складн..ий, взаємозамін..ий, шален..ий, священ..ий, несказан..ий, хлібн..ий, вихован..ий, кремін..ий, оборон..ий, знан..ий, шипшин..ий, мишин..ий, мільйон..ий.

5.Завдання випереджувального характеру

Пошуково-дослідницька робота учнів. Міні-проект «Образ калини у творчості українських письменників».

VІ. Підсумок уроку

Використовується таблиця з вивченою орфограмою.

Пишемо -нн- у прикметниках


Пишемо -н-

у прикметниках

н + н




-енн; -анн (-янн), що вказують
на збільшену ознаку




при відсутності
збігу


Туман -- туманний

Нездоланий – нездоланний

Лев – левиний

Метод «Незакінчених речень»:

«На уроці я запам’ятав …», «Мені сподобалось …».

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника. Виконати вправу на вибір.

Схожі:

НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ Мета
Мета: дати відомості про написання не з прикметниками, формувати вміння знаходити в словах орфограму «не з прикметником», удосконалювати...
Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)
МЕТА: поглибити знання про написання слів з префіксами; сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати...
Тема. Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання....
Тема. Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля», історія написання. Дворянство як міф про краще життя
5 МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ Написання контрольної...
Мета написання контрольної роботи полягає в закріпленні і поглибленні теоретичних знань, здобутих у процесі вивчення курсу, набутті...
Автобіографія, стилі її написання
Під час написання автобіографії (виклад людиною свого прожитого життя) можна використовувати різні стилі
Урок письма. Тема. Закріплення написання вивчених букв
Мета: закріплювати вміння писати раніше вивчені букви, склади і слова з ними; вчити списувати з друкованого і рукописного текстів;...
Урок подорож Тема: Цикли з передумовою та після умовою
Мета: продовжити формувати в учнів поняття про програмування, циклічні програми; закріпити вміння та навики написання програм з циклом...
Урок подорож Тема: Цикли з передумовою та після умовою
Мета: продовжити формувати в учнів поняття про програмування, циклічні програми; закріпити вміння та навики написання програм з циклом...
Урок. Учитель
Тема: Написання непоширених прикладок через дефіс; прикладки, що беруться в лапки
Уроку Дата Тема Дом завд
РМ 1 (п) Складання цитатної характеристики головного героя. Підготовка до написання домашнього твору
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка