Розвиток потенційних можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку в спільній діяльності із здоровими однолітками


Скачати 81.71 Kb.
Назва Розвиток потенційних можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку в спільній діяльності із здоровими однолітками
Дата 26.03.2013
Розмір 81.71 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
О.І. Денисенко,

методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради

ГОЛОВНІ ЗАВДАННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Інклюзивне (інтегроване) навчання в дошкільних навчальних закладах вимагає створення спеціальних умов, які забезпечуватимуть виконання корекційно-розвиткового та навчально-виховного процесів дітей з особливими потребами.

Інклюзивне (інтегроване) навчання та виховання може бути організоване для наступних категорій дітей:

  • з вадами інтелектуального розвитку,

  • з затримкою психічного розвитку,

  • з тяжкими вадами мовлення,

  • з порушеннями зору,

  • з порушеннями слуху,

  • з порушеннями функцій опорно-рухового апарату,

  • з емоційно-вольовими порушеннями та аутичним спектром.

Головною метою інклюзивного (інтегрованого) навчання є реалізація права дітей з особливостями психофізичного розвитку на отримання освіти у відповідності з їх можливостями і здібностями за місцем проживання, їх соціальна адаптація та інтеграція в суспільство, підвищенні ролі сім’ї у вихованні і розвитку своєї дитини.

Головними завданнями інклюзивного (інтегрованого) навчання та виховання дітей в дошкільних навчальних закладах є забезпечення обов’язкової дошкільної освіти дітей старшого дошкільного віку (Закон України "Про дошкільну освіту" (2628-14 ) (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 49, ст. 259) та Закон України від 06.07.2010 № 2442-VI Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу) у відповідності з програмовими вимогами до навчання дошкільників з вадами психофізичного розвитку.

Розвиток потенційних можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку в спільній діяльності із здоровими однолітками:

  1. Організація психолого-педагогічного супроводу дітей з особливостями психолого-педагогічного розвитку в дошкільних навчальних закладах.

  2. Реалізація корекційно-розвиткового навчання, направленого на виправлення або послаблення наявних у дітей фізичних та (або) психічних порушень, які заважають їх успішному навчанню і розвитку.

  3. Створення адаптивно-освітнього простору, який задовольнить освітні потреби дитини з особливостями психофізичного розвитку.

  4. Формування життєвоважливого досвіду і ціленаправленого розвитку когнітивних, мовленнєвих, моторних, соціальних здібностей у дітей, які дозволять знизити залежність дитини від сторонньої допомоги та підвищити соціальну адаптацію.

  5. Формування у суспільстві позитивного ставлення до дітей з особливостями психофізичного розвитку, створення психологічно комфортного середовища в освітній установі.

  6. Попередження виникнення вторинних, третинних порушень фізичного та (або) психічного розвитку у дітей з особливими потребами.

  7. Надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей з особливостями психофізичного розвитку, залучення законних представників до процесу навчання та виховання дитини, формування у них адекватного ставлення до особливостей її розвитку, напрацювання оптимальних варіантів сімейного виховання.

Організація освітнього процесу в умовах інклюзивного (інтегрованого) навчання і виховання обумовлює створення в дошкільних навчальних закладах наступних спеціальних умов:

1.Створення корекційно-розвиткового, предметно-просторового та соціального середовища, яке забезпечить стимулювання емоційного, сенсорного, моторного і когнітивного розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку у відповідності до їх потреб.

2.Створення адекватного до можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку навчального середовища, що досягається забезпеченням дошкільних навчальних закладів відповідними навчально-розвитковими виданнями, іграшками, іграми, комп’ютерною технікою, аудіо-відео апаратурою, індивідуальними засобами навчання, необхідними дидактичними засобами.

3.Організація соціальної взаємодії здорових дітей та дітей з особливостями психофізичного розвитку, направленої на гармонізацію дитячих взаємовідносин.

4.Надання корекційно-педагогічної допомоги дітям з особливостями психофізичного розвитку, направленої на виправлення або подолання фізичних та (або) психічних порушень.

5.Підготовка та створення позитивної мотивації сліпих дітей до навчання на основі рельєфно-крапкової системи Брайля, навчання слабозорих з використанням рельєфних малюнків, навчальних посібників виданих збільшеним шрифтом, з використанням тифлотехнічних засобів і спеціального обладнання.

6. Навчання глухих і слабочуючих дітей з використанням звукопідсилюючої апаратури, технічних засобів, які забезпечують передачу навчального матеріалу на візуальній основі.

7.Створення безбар’єрного середовища для навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку.

8.Наявність кабінету вчителя-дефектолога з належним змістовим наповненням.

Комплектування групи з інклюзивною формою навчання і виховання відбувається за заявою батьків (законних представників) на основі висновку ПМПК. Рішення про утворення груп з інклюзивним навчанням приймається керівником дошкільного навчального закладу з урахуванням освітніх запитів населення за умови наявності необхідної матеріально-технічної та методичної бази, відповідних педагогічних кадрів і приміщень, що відповідають санітарно-гігієнічним вимогам, за погодженням з відповідним органом управління освітою.

В силу того, що на даний момент в Україні відсутня нормативно-правова база щодо інклюзивного навчання в ДНЗ, при відкритті груп з інклюзивною формою навчання рекомендуємо дотримуватись:

  • Наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 04.11.2010 №1055. «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів».

  • Наказу Міністерства освіти і науки України № 128 від 20.02.2002 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 від 09.10.2002 ).

  • Постанови Кабінету міністрів України від 13 квітня 2011р. №629 « Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року», основними завданнями якої є забезпечення конституційних прав і державних гарантій щодо доступності та безоплатності здобуття дошкільної освіти у державних та комунальних дошкільних навчальних закладах досягається шляхом забезпечення функціонування та розвитку мережі дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності; створення умов для обов'язкового здобуття дошкільної освіти дітьми п'ятирічного віку.

  • Постанови Кабінету міністрів України від 15 серпня 2011 р. №872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».

Учасниками навчально-виховного процесу є педагогічні працівники (вчителі-дефектологи, вихователі, практичні психологи, музичні керівники, реабілітологи), помічники вихователя та інші працівники дошкільного навчального закладу, діти та їх законні представники.


Взаємовідносини учасників навчального процесу повинні будуватись на принципах демократизації і гуманізації навчання та виховання. Педагогічні працівники дошкільного навчального закладу повинні мати відповідну професіонально-педагогічну підготовку. Помічники вихователя та інші робітники закладу надають допомогу в організації корекційно-розвиткового та навчально-виховного процесу.

В рамках виконання функціональних обов’язків вчитель-дефектолог:

  • сприяє створенню в навчальному закладі корекційно-розвиткового середовища для дітей з особливостями психофізичного розвитку, що вимагає взаємодію в роботі педагогічних працівників (вихователя, практичного психолога, музичного керівника тощо), інших працівників та законних представників дітей з метою організації ціленаправленої роботи по максимально можливій соціалізації дітей з особливостями психофізичного розвитку;

  • несе відповідальність за правильну організацію та зміст навчально-виховної роботи та корекції індивідуальних порушень розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку;

  • проводить заняття з дітьми групи інклюзивного (інтегрованого) навчання, у яких наявні особливості психофізичного розвитку за спеціальною корекційно-розвитковою програмою.

  • створює атмосферу емоційного комфорту з метою збереження психічного та фізичного здоров’я дітей.

  • консультує педагогічних працівників з питань індивідуалізації процесу навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку тощо.

В рамках виконання функціональних обов’язків вихователь групи з інклюзивним (інтегрованим) навчанням та вихованням:

  • організує навчально-виховний процес з урахуванням особливостей розвитку дітей з порушенням психофізичного розвитку;

  • погоджує свою навчальну діяльність щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку з вчителем-дефектологом;

  • дотримується професійної етики, не розповсюджує відомості, отримані під час діагностичної, консультативної роботи, якщо це може пошкодити дитині з особливостями психофізичного розвитку;

  • створює атмосферу емоційного комфорту в групі з метою збереження фізичного, психічного здоров’я дітей тощо.

В рамках виконання функціональних обов’язків практичний психолог:

  • виконує психологічне обстеження дітей з особливостями психофізичного розвитку з метою виявлення їх соціального, когнітивного та психічного розвитку;

  • попереджує виникнення дезадаптації дітей з особливостями психофізичного розвитку;

  • проводить роботу з гармонізації міжособових відносин дітей з особливостями психофізичного розвитку та їх здоровими однолітками;

  • розробляє конкретні рекомендації педагогічним працівникам, законним представникам по надання допомоги в питаннях розвитку, навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку;

  • проводить розвиткові заняття з дітьми з особливостями психофізичного розвитку, і, за необхідністю, з дітьми всієї групи;

  • проводить роботу по формуванні навичків соціальної взаємодії тощо.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 04.11.2010 №1055. «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів».

  2. Наказ Міністерства освіти і науки України № 128 від 20.02.2002 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 від 09.10.2002 ).

  3. Постанова Кабінету міністрів України від 13 квітня 2011р. №629 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року».

  4. Власова Т.А., Певзнер М.С. О детях с отклонениями в разви­тии. — М.: Просвещение, 1973.

  5. Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально-методичний посібник/ Кол. авторів: Колупаєва А.А., Совій Н.З., Найда Ю.М. та ін. За аг. ред. Даниленко Л.І., – 2-ге видання, стереотипне – К.: ФО-П Парашин І.С., 2010. – 128 С.





Схожі:

РОБОТА З ДОШКІЛЬНИКАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ,...
В статті піднімається проблема освіти дітей дошкільного віку, що мають особливості психофізичного розвитку; акцентується увага на...
ЗАТВЕРДЖЕНО
Поряд із здоровими дітьми живуть, ростуть, виховуються діти з особливостями фізичного або розумового розвитку. Вони, як і всі громадяни...
Закон включає положення, які передбачають забезпечення необхідною...
Ключові слова: спеціальна освіта, діти з порушеннями психофізичного розвитку, незрячі учні, корекційна освіта, спеціальні школи
ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ ПЕДАГОГА ЯК ПЕРЕДУМОВА РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ
В.І. Андреев, Т. С. Альтшуллер, В. А. Канвалик, Н. В. Кузьміна, В. А. Моляко та ін.) та на практиці в працях (Ш. О. Амонашвілі, А....
Сучасні спеціальні класи при загальноосвітньому навчальному закладі...
Ної парадигми — "єдине суспільство, яке включає людей з різноманітними проблемами". Сучасною світовою тенденцією є прагнення до соціального...
Соціально-психологічна реабілітація дітей з порушеннями психофізичного...
Однією з найтривожніших відмітних ознак нинішньої демографічної ситуації в країні є стрімке зростання кількості наймолодших громадян,...
Рольова гра «Суд над вірусними гепатитами» Мета
Підвищення рівня розвитку компетентностей школярів, що сприяють збереженню і зміцненню їх власного здоров’я. Стимулювання розвитку...
Основні напрямки щодо покращення роботи з обдарованими дітьми
Також особливого особливого значення набуває наукове та методичне забезпечення, створення належних умов для самоактуаліазції та самореалізації...
Оцінка ефекту освітньо-виховного заходу з проблем
Формування валеологічної свідомості, бережливого і дбайливого ставлення до своєї особистості, власного здоровя як найвищої цінності...
РЕАЛІЗАЦІЯ РІВНИХ ПРАВ І МОЖЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ-ІНВАЛІДІВ В УМОВАХ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ДОШКІЛЛЯ

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка