Соціально-психологічна реабілітація дітей з порушеннями психофізичного розвитку в Україні (розгляд проблеми,шляхи реалізації)


Скачати 72.82 Kb.
Назва Соціально-психологічна реабілітація дітей з порушеннями психофізичного розвитку в Україні (розгляд проблеми,шляхи реалізації)
Дата 01.11.2013
Розмір 72.82 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Соціально-психологічна реабілітація дітей з порушеннями психофізичного розвитку в Україні (розгляд проблеми,шляхи реалізації)

« Невже гадаєш,що премилосердна і

дбайлива матір наша природа

зачинила їм двері до щастя,

ставши для них мачухою?»

Г.Сковорода

Однією з найтривожніших відмітних ознак нинішньої демографічної ситуації в країні є стрімке зростання кількості наймолодших громадян, які мають складні проблеми у психофізіологічному розвиткові і найменуються найчастіше «особливими дітьми». Більшість з цих дітей має статус дитини-інваліда.

Проблема дитячої інвалідності в країні є однією з найбільш актуальних. В структурі захворювань, які призводять до дитячої інвалідності перебільшують психоневрологічні захворювання, захворювання внутрішніх органів, опорно-рухового апарату, порушення зору та слуху. Серед причин, що сприяють виникненню інвалідності у дітей , як і раніше визначають такі, як погіршення екологічної ситуації, високий рівень хронічних спадкових захворювань і відхилень , патологія перебігу вагітності та пологів, зріст дитячого травматизму, запізнене виявлення хвороби, відсутність нормальних умов для здорового образу життя тощо.

Слово «інвалід» в перекладі з англійської означає хворий, неповноцінний, непрацездатний, з латинської – немічний.

Мабуть саме тому довгі роки в нашому суспільстві тема дітей інвалідів була «закритою» для спільноти. Хоча, правда, це не та «закритість», яку ми намагаємось

уникнути. Скоріше навпаки… Нормою і навіть проявами ввічливості при спілкуванні з дитиною з особливими потребами вважається, коли на неї не звертають уваги. За цим ховається і незнання, як вчинити, і страх скривдити, але частіше всього – просто байдужість, небажання бачити неприємну сторону життя, за принципом «моя хата скраю».

Виникає питання: чому в країнах західної Європи , США та інших країнах такі діти нікого не лякають? А навпаки, ці діти там є нормальними членами суспільства. Згадаємо і той факт, що Генеральна Асамблея ООН ще у 1982 році прийняла Всесвітню програму дій по наданню допомоги «дезабільним особам» (тобто особам, які мають обмеження життєдіяльності та соціальних функцій), в яких важливе місце приділяється профілактиці здоров’я, починаючи з раннього віку. Асамблея оголосила 1983-1992 р. р. десятиріччям інвалідів, а день 5 грудня став Всесвітнім днем інвалідів, щороку привертаючи увагу світової спільноти до цієї проблеми.

На щастя, і в нашій країни, в країнах пострадянського простору поступово відбуваються зміни у суспільному відношенні до проблем інвалідів та ,зокрема, дітей інвалідів, які мають рівні права і можливості з іншими членами суспільства.

Але екологічні проблеми, економічна та політична нестабільність в суспільстві ведуть до соціальної незахищеності населення, яка, в свою чергу, зумовлює психічне напруження спільноти, в якій перш за все найбільше страждають саме «особливі» діти та їх родини. Гострим питанням на сучасному етапі розвитку освіти в Україні залишається і можливість організації та функціонування в кожному населеному пункті нашої країни так званого реабілітаційного простору, який надасть змогу вдосконалювати систему соціально-психологічної допомоги дітям з особливими потребами та їх сім`ям та здійснювати радикальні зміни у ставленні суспільства до зазначеної категорії дітей.

Нагадаємо, що сім`я є найближчим оточенням кожної дитини, а тим паче «особливої». Діти інваліди відчувають підвищену необхідність у підтримці дорослих, розуміючи, що їх доля в значній мірі залежить від позиції сім`ї. Саме тому для фахівців соціально-психологічних служб першочерговим завданням є робота з сім`єю. Адже головна проблема сімей, які виховують дітей інвалідів – це прийняття того, що сталося, реалістична оцінка і вироблення позитивної життєвої програми та духовних цінностей. Зрозуміло, що змінити будь-що кардинально в здоров`ї дитини неможливо, але прийняти той факт, що інвалідність – це не вирок, батькам необхідно. Тільки в цьому випадку дитина інвалід не буде відчувати свою неповноцінність та зможе відчути власну значущість. Саме батьки є першими і головними вчителями особливих дітей ( особливо якщо дитина по будь-яким причинам не відвідує ніякий навчально-виховний заклад). Їх завдання – допомогти власній дитині в складних умовах захворювання розкрити весь закладений природою потенціал розвитку, сформувати компенсаторні можливості, підготувати до школи, зробити дитину максимально пристосованою до перебування в дитячому колективі і в перспективі – до максимальної інтеграції в суспільстві та корисній трудовій і професійній діяльності. Вирішення покладених на батьків завдань неможливо без спеціальних знань про особливості розвитку дітей, специфіки їх виховання та навчання, методах корекційної роботи. Саме тому батькам так необхідна допомога спеціалістів , а саме : лікаря, соціального педагога, реабілітолога, корекційних педагогів, психолога та логопеда).

Зупинимося на розгляді сучасних корекційно-реабілітаційних технологій, які використовуються в освіті дітей з особливими освітніми потребами.

Реабілітація – наука про закономірності, принципи, форми та методи реабілітування осіб з обмеженнями життєдіяльності.

Предмет реабілітології – закономірності, принципи, форми та методи реабілітування осіб з обмеженнями життєдіяльності.

Властивості корекційно-реабілітаційних систем:

  • Особиста орієнтованість

  • Індивідуальність

  • Безперервність

  • Послідовність

  • Комплексність

  • Мультидисциплінарність

  • Цілісність

  • Динамічність

  • Відкритість

  • Складність

  • Не лінійність

Цілі реабілітації:

  1. Соціальна адаптація (соціальна інтеграція).

  2. Відновлення та корекція здоров`я (фізичного, соціального, психічного).

  3. Формування способу життя за типом « Повноцінно функціонуюча людина».

  4. Підвищення якості життя.

  5. Формування незалежного стилю життя.

Здійснення реабілітаційного простору можливе при наявності 5 факторів:

  1. Соціальний фактор – група чинників впливу на людину як на суб`єкт соціальних відносин.

  2. Педагогічний фактор – група чинників впливу на людину як на суб`ект діяльності.

  3. Психологічний фактор – група чинників впливу на особистісну сферу людини.

  4. Медичний фактор – група чинників впливу на здоров`я людини.

  5. Техніко-середовищний фактор – група інженерно-технічних та архітектурно-середовищних аспектів компенсації обмежень життєдіяльності людини та впливу на сферу взаємодії людини із навколишнім середовищем.

Реалізація засобами освіти ( за О.Л.Гончарова, О.І. Кукушкина (2000р.) означає:

  • на рівні віку – збіг початку цілеспрямованого навчання з моментом визначення порушення в розвитку дитини ( з початку перших місяців життя);

  • на рівні змісту освіти – висування тих задач, що не включаються в зміст освіти дитини, що нормально розвивається;

  • на рівні методів навчання – побудова «обхідних шляхів» навчання, використання специфічних засобів освіти, більш диференційоване, «покрокове» навчання, що не застосовуються в освіті в звичайній ситуації;

  • на рівні організації – це особливі форми організації освітнього середовища, що не потрібні дитині, яка нормально розвивається;

  • на рівні меж освітнього простору – максимальне розширення освітнього простору, що означає необхідність постійного цілеспрямованого навчання дитини за межами освітньої установи;

  • на рівні тривалості освіти – це пролангованість процесу навчання і вихід за рамки шкільного віку;

  • на рівні підготовки кадрів фахівців системної спеціальної освіти – це принципова зміна профілю професійної підготовки вчителя, тобто забезпечення підготовки фахівця з діагностики і подолання «соціального вивиху», корекції розвитку дитини, відновленню порушених зв`язків у різних областях розвитку;

  • на рівні визначення кола осіб, що беруть участь у реабілітації засобами освіти – це обов`язкове включення батьків у процес реабілітації засобами освіти і їхня особлива підготовка силами фахівців.

Моделі та види реабілітаційних технологій :

  1. Медичні моделі ( відновне лікування, фізична реабілітація).

  2. Медико-соціальні моделі (лікувальна педіатрія).

  3. Медико - психологічні моделі (сенсорна інтеграція).

  4. Педагогічні реабілітаційні моделі ( реабілітація засобами колекційного навчання та психологічної корекції, реабілітаційна педагогіка, лікувальна педагогіка, логопедична корекція, кондуктивна педагогіка Петьо, музикотерапія, арт-терапія, ігротерапія, казко терапія, реабілітація засобами театрального мистецтва, професійна реабілітація).

  5. Моделі ранньої соціальної реабілітації (раннє втручання).

  6. Діяльнісно - трудова реабілітація (праце терапія, ерготерапія ).

  7. Інтегральні медико-соціально-психолого-педагогічні технології реабілітації ( Монтессорі терапія, ерготерапія).

  8. Соціально-побутовий, соціально-середовищний, соціально-культурний види реабілітації.

Враховуючи принцип неперервності корекційно-реабілітаційного процесу , а саме : реабілітація не на все життя, а реабілітація через все життя , стає зрозумілим, що організація та здійснення соціально-психологічного супроводу сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами – це дуже складний, кропіткий та довготривалий процес, в якому саме сім`я особливої дитини потребує підтримки фахівців відповідно до різних нозологій. А це, в свою чергу, потребує від спеціалістів високого рівня компетентності, великої цілеспрямованості працездатності та оптимізму.

Запорука успіху у цій справі – інтеграція медико-соціально-психолого-педагогічних служб та мультидисциплінарний підхід до реабілітаційного процесу дітей з проблемами психофізичного розвитку.

Згадаємо слова відомого афоризму : «Крапля каміння точить…»

Література:

1.Психологическое и социальное сопровождение больных детей и детей-инвалидов: Учебное пособие/Под ред. С.М.Безух и С.С.Лебедевой.-СПб.: Речь,2007.

2.Шевцов А.Г. «Сучасні корекційно-реабілітаційні технології в освіті дітей з порушеннями психофізичного розвитку»(матеріали навчально-методичного семінару м.Дніпропетровськ,2011).

3.Газета «Психолог»,2011,№25.

4.Газета «Психолог»,2009,№10.

5.Газета «Психолог»,2009,№37.

6.Газета «Психолог»,2004,№44.

7.Газета «Психолог дошкілля»,2012,№3.

8.Газета «Православная семья»,2007,№14.

9.Газета «Козацька вежа»,2008,№48.

10. Журнал «Дошкільне виховання»,2005,№6.

Схожі:

Соціально-психологічна та педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами
Проблема соціально-педагогічної підтримки дітей з різними вадами фізичного і психічного розвитку в нашій країні є актуальною
Закон включає положення, які передбачають забезпечення необхідною...
Ключові слова: спеціальна освіта, діти з порушеннями психофізичного розвитку, незрячі учні, корекційна освіта, спеціальні школи
LP33 МІЖНАРОДНА СИСТЕМА НАЦІОНАЛЬНИХ РАХУНКІВ: ШЛЯХИ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
В роботі розглянуто основні історичні етапи розвитку системи національних рахунків, проаналізована система національних рахунків...
РОБОТА З ДОШКІЛЬНИКАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ,...
В статті піднімається проблема освіти дітей дошкільного віку, що мають особливості психофізичного розвитку; акцентується увага на...
План Психолого-педагогічна характеристика дітей з порушеннями мовлення....
Особливості роботи вчителя з дітьми, що потребують логопедичної допомоги, в умовах загальноосвітніх шкіл
Теоретичні і методичні засади організації системи професійної комп’ютерної...
Ключові|джерельні| слова: студент з|із| обмеженими можливостями|спроможностями|, професійна підготовка, професійна реабілітація,...
„Соціально-економічні проблеми ВІЛ/СНІДу, наркоманії та алкоголізму...
Опис досвіду „Організація роботи з питань профілактики ВІЛ /СНІДу в навчальному закладі”
DO11 ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ В СВІТІ ТА В УКРАЇНІ
У статті робиться історичний екскурс для визначення ролі людського капіталу. Розглядаються негативні фактори розвитку людського капіталу...
Розвиток потенційних можливостей дітей з особливостями психофізичного...
Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Методичні рекомендації соціальним педагогам і вчителям у сфері соціально-правового...
РОЗДІЛ Теоретичні основи вивчення проблеми соціально-правового захисту дітей від насильства
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка