Спрощення в групах приголосних або про принцесу та злісного викрадача


Скачати 122.7 Kb.
НазваСпрощення в групах приголосних або про принцесу та злісного викрадача
Дата08.02.2014
Розмір122.7 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Право > Урок
УРОК № _______ ДАТА: _________ КЛАС: ___________

Спрощення в групах приголосних або про принцесу та злісного викрадача

МЕТА: Учень (учениця):

розпізнає у словах і словосполученнях явища спрощення;

вимовляє приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм;

правильно пише слова з вивченими орфограмами й обґрунтовує їх;

користується орфографічним, словником іншомовних слів;

знаходить і виправляє орфоепічні й орфографічні помилки на вивчені правила

Розвивати уміння грамотно писати і вимовляти слова, робити фонетичний розбір слів, орфографічний аналіз; логічне мислення, увагу та пам'ять учнів;

Виховувати інтерес до вивчення рідної мови.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія. Засвоєння нових слів (зокрема власне українських).

Культура мовлення й стилістика. Засвоєння складних випадків слововживання.





І.Організаційний момент.

Встаньте, діти, підведіться,

Одне одному всміхніться,

До уроку підготуйтесь

І активно всі працюйте.

Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити рідну мову на відмінно.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Подивіться на дошку і визначте, що сьогодні на нас чекає на уроці.

  • Що ми вже знаємо про спрощення в групах приголосних? У яких випадках спрощення позначається / не позначається / на письмі? (робота з довідниками).

СЛАЙД №1

  • А що маємо дізнатись, чому навчитись?


ПЕРЕВІРКА Д/З: Гра “Хто назве останнє слово?”
Учні називають слова, в яких групи приголосних на письмі передаються повністю.

Вправа 298. Перепишіть, де потрібно, вставляючи літери.

Пристрас..на мелодія, радіс..на подія, кіс..лявий вовк, безкорис..лива допомога, контрас..ний душ, протес..ний мітинг, аванпостний загін, захис..на промова, зап'яс..на прикраса, перехрес..ні дороги, відважні сер..ця, сміливий буревіс..ник, облас..ний архів.
Випишіть слова, в яких спрощення не відбувається. (учень виписує на дошці під час гри такі слова: кістлявий, контрастний, протестний, аванпостний). Значення яких слів нам незрозумілі, чи можна підібрати до них українські відповідники?

Самоперевірка (слайд №2)

(13 слів – 11 балів; 1 помилка – мінус 1 бал)

  • Діти, зачекайте-но, будь ласка. А що це нам за лист під час уроку прийшов на електронну пошту?


СЛАЙД 3

«Я викрав принцесу із Зеленодольської школи №1, бо моє серце шістнадцять тижнів боліло, як побачив цю красуню. Але вона чомусь проситься додому. Говорить, що там у неї чесні і розумні друзі. Відпущу принцесу, якщо знайдете всі приголосні, які є в імені красуні.

Злісний викрадач»

  • Урок уроком, але ми не можемо залишити в біді принцесу. Почнемо розслідування!

  • Давайте проаналізуємо зміст листа і знайдемо підказки, де шукати злодія та викрадену красуню.

  • Так, виділені нами слова підказують, що викрадач гарно знає правило «Спрощення в групах приголосних». У якій країні мовній він може жити?

  • Летимо у країну ФОНЕТИКА!

СЛАЙД 4, 5

(краєвиди з літака)

ІІІ. Вправи на закріплення вивченого матеріалу

Зустріч зі стражем країни Фонетики. Пантоміма «Рука»: лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки „зап'ястний"; проведіть рукою від зап'ястя до згинів пальців правої руки - „пестливий"; потім проведіть по фалангах пальців - „кістлявий"; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки - „шістнадцять"; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте - це символ слова „хворостняк"; і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом „хвастливий".

Словниковий диктант: запишіть слова, які показав страж. Що об’єднує усі ці слова? (Т)
СЛАЙД 6 «Взаємоперевірка» (слова-винятки на слайді)

6 слів – 12 балів.

Страж вручає вчителю (Т) – підказку.

(учитель чіпляє на дошку картку (Т))
СЛАЙД 7

Камінь «Три шляхи»: ліворуч підеш – 1-ий звук знайдеш, прямо – 2-ий; праворуч – 3-ій звук імені принцеси.
(учитель відкриває презентацію №2 «Випробування для розумних рятівників»)
Ліворуч – «ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ» (учні виходять по одному і натискають на правильні відповіді, після того, як клас самостійно зробить вибір – фронтальна перевірка).

Оцінювання: 1 правильна відповідь= 2бали. Усього – 8 балів.

Підказка №2 – це звук (Й).

Додатковий бал ( 2 бали): чим цей звук відрізняється від інших?

А) приголосний, завжди твердий;

Б) голосний, м’який;

*В) приголосний завжди м’який.

- Хто набрав 10 балів? Хто набрав 8 балів?

Можемо рухатись далі після того, як трішечки наберемося сил.

(учитель чіпляє на дошку картку (Й))
Фізхвилинка

(музика)

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

Раз присіли, два присіли

І за парти тихо сіли.
Прямо – «ЛІНГВІСТИЧНИЙ ДИКТАНТ- СУПЕРЕЧКА»

Мотивація: ми не тільки отримаємо третю підказку, але й дізнаємось ім’я викрадача.

Випишіть слова, у яких вiдбулося спрощення. Вказати слова, з правописом яких ви не згодні.

Вiн високий, елегантний, хоч вороги, а може, просто заздрiснi люди називають його кiстлявим. Завжди щасливий прислужитися гарнiй царiвнi. З нею вiн уважний, облесливий, буває хвастливим. Але йому так хочеться сподобатись! Тому й розповiдає про свої доблеснi подвиги, про двобої з напасниками.

Нападають на нього ненависнi йому богатирi, всiлякi там Котигорошки. Якщо до царiвен вiн жалiсливий, то до наїзникiв буває безжалiсний. Нема чого вештатися сюди мало не щотижня!

Упiзнали? Звiсно, це Кощiй Безсмертний. Таким викохало його в нашiй уявi телебачення. Цей зловiсний казковий персонаж, мабуть, не такий вже й безнадiйний. Вiн має здоровий глузд i почуття гумору. Хiба цього мало? (100 сл.)

ХТО Ж ЗЛІСНИЙ ВИКРАДАЧ?

Оцінювання: 1 помилка - це мінус 2 бали. Усього – 11 балів.

- Хто набрав 11 балів? Хто набрав 10. 9, 8 балів?

Підказка №3 – це приголосний дзвінкий звук із наголошеного складу в слові «щасливий». (Л).

Можемо рухатись далі.

(учитель чіпляє на дошку картку (Л))
ІV. Узагальнення вивченого

Праворуч – «НАЙРОЗУМНІШИЙ»

  • Ми нарешті знайдемо останню підказку!

Завдання: в зошитах - вправа 295. Від поданих іменників утворіть прикметники і вимовте їх відповідно до правил орфоепії. Слова запишіть парами. Назвіть групи приголосних, в яких відбулося спрощення.

На дошці – індивідуальні завдання на картках (один учень записує у транскрипції слова якісний, пісний, другий – робить орфографічний аналіз слова ненависний).

І ряд - якість, проїзд, совість;

ІІ ряд - доблесть, заздрість, піст;

ІІІ ряд - масло, пристрасть, ненависть.

(учні перевіряють фронтально один в одного з екрана записи, спостерігають на дошці фонетичний запис слів та орфографічний аналіз)
Цей звук перший у слові «якість». Так, це (Й)!

(учитель чіпляє на дошку картку (Й))

  • Отже, у нас є приголосні (Й, Л, Й, Т). У кого ж нам обміняти підказку №1?

  • У мене! Я – Кощій Безсмертний!. Сховався між вами, щоб переконатись, що віддам свою прекрасну полонянку розумним і чесним друзям. Але обміняю підказку на правильну відповідь. Чому в українській мові є таке явище як спрощення в групах приголосних?

(учні відповідають про закони милозвучності)

  • Ось моя остання підказка: 2-ий звук у наголошеному складі слова «голубка».

  • (діти складають слово із звуків (ЙУЛ…Й..)

  • Так ми знаємо, як звати принцесу! ЮЛІЯ!

  • Кощій Безсмертний і сам сховався серед нас, і принцесу залишив на виду. Де ж вона?

( учитель підводить до дітей їх першу вчительку Юлію Іванівну. Вона спить, як зачарована красуня)

  • Як нечесно вчинив Кощій. Юлія Іванівна зачарована! Як у казках рятують сплячих красунь? Правильно, цілують.

(Кощій біжить цілувати принцесу)

  • Та не ти, Кощію, а діти, адже вони більше всіх люблять свою першу вчительку.

(принцеса прокидається)
V. Підсумки уроку. Коментарі до д/з.

- Діти виставте свої оцінки в щоденники. Ви гарно і дружно працювали.

Творча робота. Напишіть листівку другові з привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щас...ливий, радіс...ний, чес...ний, добросовіс...ний.



ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

  • Як ви розумієте значення слова милозвучність?

  • У чому суть спрощення приголосних звуків? Для чого воно відбувається?

  • В яких групах приголосних відбувається спрощення?

  • Які приголосні звуки найчастіше спрощуємо? Наведіть приклади слів зі спрощенням.

  • Як передаємо спрощення на письмі?

  • У яких словах спрощення відбувається тільки у вимові?

  • Наведіть приклади прикметників, утворених від іншомовних слів, що закінчуються на -ст. Чи відбувається у вимові таких прикметників спрощення? Чи позначаємо його на письмі?


Українська мова славиться своєю милозвучністю, яка досягається уникненням скупчення кількох приголосних. У більшості випадків в словах зустрічається, в основному, два приголосних звуки підряд. Однак при утворенні похідних слів суфіксальним способом (тобто шляхом додавання суфіксів) на межі кореня і суфікса почали збігатися три і більше приголосних. Для зручності і милозвучності вимови деякі з приголосних в таких групах почали опускати (не вимовляти). Це явище частково закріпилося в графіці і отримало назву спрощення в групах приголосних.
У зазначених випадках спрощення позначаємо на письмі.

- жднжн (тиждень – тижневий);

- зднзн (проїздити – проїзний);

- стнсн (честь – чесний);

- стлсл (стелити – слати)

- слнсн (ремесло – ремісник)

- стцсц (містити) – місце);

- лнцнц (сонце – від «сълньце»);

- рдцрц (серденько – серце);

- стклскл (скло від стъкло);

- рнчнч (горно – гончар;

- скнсн (тріск – тріснути);

- зкнзн (бризкати – бризнути).


Увага: на письмі спрощення спрацьовує лише для української лексики.

У числівниках шістнадцять, шістдесят [ш‘іздес'ат], шістсот, п’ятдесят буква т пишеться, але не вимовляється.



Але т зберігається у вимові й на письмі:

а) у словах кістлявий (не “кіслявий”), пестливий, хвастливий, хвастнути, зап’ястний, хворостняк;

б) у прикметниках, утворених за допомогою суфікса -н- від іншомовних слів на -ст: контрастний (можлива вимова й без т: [контрасний]), баластний, компостний, форпостний.

Вантаж для регулювання пiдйомної здатностi повiтроплавальних апаратiв. Передовий вiйськовий пост або ж пост охорони, виставлений у напрямку противника. Мiсцеве органiчне добриво, що його одержують з рiзних органiчних решток внаслiдок їх бiологiчного розкладання.

Для довiдок. Баласт. Аванпост (те саме, що й форпост). Компост.


2. Робота в парах.

Вчитель роздає учням картки зі словами. Учні записують слова в дві колонки :

* ті, у які не вставляли букви ;

* ті, у які вставляли букви.

КЛЮЧ. Якщо учні правильно запишуть слова ,то з других букв повинно скластися закінчення вислову В.Сухомлинського «Дорожить людина тим у що вона ...» (вклала часточку свого життя)

(Звіс..но, скатер..ка, асистен..ський, влас..ний, хвас..ливий, кореспондент..ський, аген..ство, радіс..ний, зліс..ний, заїз..ний, контрас..ний, учас..ник, їж..жу, диригент..ський, щас..ливий, ус..ний, страс..ний, щотиж..невий, студен..ський, студен..ство, очис..ний, якіс..ний, буревіс..ник, шіс..десят.)



Групи приголосних,

що спрощуються

Написання

Приклади

- ждн-

жн

тиждень – тижневий

- здн

зн

проїздити – проїзний

- стн

сн

честь – чесний

- стл

сл

стелити – слати

- слн

сн

ремесло – ремісник

- стц

сц

містити – місце

- лнц

нц

сонце – від «сълньце»);

- рдц

рц

серденько – серце

- рнч

нч

горно – гончар

- скн

сн

тріск – тріснути

- зкн

зн

бризкати – бризнути

СЛОВА, У ЯКИХ СПРОЩЕННЯ НЕ ПОЗНАЧАЄТЬСЯ НА ПИСЬМІ :

шістнадцять,шістсот, хвастливий, пестливий, зап’ястний, кістлявий, надкісниця, хворостняк.

Спрощення не позначається на письмі у прикметниках, утворених від іншомовних іменників на – ст:

контрастний (від контраст), баластний (від баласт), аванпостний (аванпост), форпостний (форпост)




Групи приголосних,

що спрощуються

Написання

Приклади

- ждн-

жн

тиждень – тижневий

- здн

зн

проїздити – проїзний

- стн

сн

честь – чесний

- стл

сл

стелити – слати

- слн

сн

ремесло – ремісник

- стц

сц

містити – місце

- лнц

нц

сонце – від «сълньце»);

- рдц

рц

серденько – серце

- рнч

нч

горно – гончар

- скн

сн

тріск – тріснути

- зкн

зн

бризкати – бризнути

СЛОВА, У ЯКИХ СПРОЩЕННЯ НЕ ПОЗНАЧАЄТЬСЯ НА ПИСЬМІ :

шістнадцять,шістсот, хвастливий, пестливий, зап’ястний, кістлявий, надкісниця, хворостняк.

Спрощення не позначається на письмі у прикметниках, утворених від іншомовних іменників на – ст:

контрастний (від контраст), баластний (від баласт), аванпостний (аванпост), форпостний (форпост)

ЗЕЛЕНОДОЛЬСЬКА ЗШ №1 І-ІІІ СТУПЕНІВ

АПОСТОЛІВСЬКОГО Р-НУ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛ.


УРОК-КАЗКА
«СПРОЩЕННЯ В ГРУПАХ ПРИГОЛОСНИХ або

ПРО ПРИНЦЕСУ ТА

ЗЛІСНОГО ВИКРАДАЧА»
5 клас
Урок української мови

Підготувала і провела:

учитель української мови,

спеціаліст вищої категорії

Ковтун Юлія Михайлівна


Схожі:

ВИХОВНА ГОДИНА
Молодий єпископ Валентин, бачачи страждання закоханих, вінчав їх таємно. Про порушення імператорського наказу довідалися законники....
Конспект уроку з алгебри «Застосування різниці квадратів та квадрата...
Тема уроку: Застосування різниці квадратів та квадрата двочлена до спрощення виразів
Робота по групах
Клас ділиться на 2 великі групи або невеликі підгрупи (5-6 учнів) – „біла група” – „чорна група” в шаховому порядку
1. Спрощення реєстрації і управління благодійними організаціями
Що дасть ухвалення законопроектів «Про благодійництво та благодійні організації» (№6343 від 26. 04. 2010) та «Про внесення змін до...
Тема. Сонячна система. Мета
Розвивати уяву; продовжувати формувати вміння порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки. Виховувати допитливість, доказовість...
Тема. Зміна приголосних перед закінченням і в іменниках жіночого та чоловічого роду
Тема. Зміна приголосних перед закінченням – і в іменниках жіночого та чоловічого роду
НАКАЗ
«Про створення інформаційної системи управління освітою та впровадження проекту інформатизації Хмельницької області», з метою створення...
Міжнародна конвенція про спрощення і гармонізацію митних процедур?
ЗУкраїнська система митної оцінки, яка використовується на сьогодні, базується на: У випадку виникнення спорів між країнами-учасницями...
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10
Чергування приголосних НЕ відбуватиметься в прикметнику, утвореному за допомогою суфікса -ськ- від слова
Подовження м'яких приголосних звуків і позначення їх на письмі
Що цікавого помітили? (у другому стовпчику дві однакові букви, а звуки [л’] [с’] [н’] подовжені)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка