Тема. Зміна приголосних перед закінченням і в іменниках жіночого та чоловічого роду


НазваТема. Зміна приголосних перед закінченням і в іменниках жіночого та чоловічого роду
Дата15.12.2013
Розмір64 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Право > Урок
Урок з української мови в 4 класі з використанням методів ейдетики
Тема . Зміна приголосних перед закінченням – і в іменниках жіночого та чоловічого роду.

Мета. Ознайомити учнів з чергуванням приголосних в іменниках жіночого та

чоловічого роду; формувати вміння й навички застосування правил для

пояснення правопису іменників у давальному і місцевому відмінках

однини;

Розвивати творчу уяву, образне мислення, пізнавальну самостійність.

Виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: малюнки бджоли, звірів тайги, картка для словникової роботи, схема - образ «Чергування приголосних», аудіозапис мелодії для фізкультхвилинки

Хід уроку

1. Організація класу

- Вітаю вас на уроці рідної мови.

Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім сила і мужність – хлопчики.

2. Актуалізація опорних знань, умінь.

а) Мозкова атака

- Що таке іменник? ( Частина мови, яка вказує на назву предмета і відповідає на питання хто? що?)

- Як змінюються іменники? ( Іменники змінюються за числами, відмінками, належать до певного роду)

- Що є початковою формою іменників? (Форма називного відмінка однини є початковою формою іменника)

б) словникова робота

- Згадайте словникові слова, що є іменниками.(На попередніх уроках вивчали словникові слова, уявно розташовуючи їх послідовно у класі. Метод Цицерона.)

Механік, механізм, портрет, телеграма, телефон, океан.

  1. Якого роду ці іменники? ( телеграма – жіночого роду, а всі інші іменники - чоловічого)

  2. Сьогодні ми познайомимося з новим словниковим словом і запам'ятаємо його правопис.

  3. Відгадайте загадку:



Зимою спить,

Літом бринить,

Понад садами літає,

Солодку росу збирає. ( Бджола)

  1. Що ви знаєте про бджолу? ( Розповіді дітей про бджолу, про користь, яку вона

  2. приносить).

Робота над правописом слова з використанням ейдетики.( На дошці вивішено малюнок бджоли і картка зі словом)
бджола

  1. Які перші звуки у цьому слові? [бдж] Що вони вам нагадують? (Дзижчання комахи) ( Метод звукових асоціацій)

  2. Чому виділено букву о ? ( Позначає ненаголошений звук)

  3. Як перевірити написання ненаголошеного голосного? ( Змінити слово так, щоб ненаголо- шений голосний став наголошеним бджола- бджоли)

  4. А як ще можна запам'ятати цю букву? ( Діти вказують на малюнку те, що схоже на букву о: голова бджілки, очі, крильця)

  5. Запишіть каліграфічно бдж бдж бджола Працьовита, як бджола.

  6. Давайте це слово розташуємо в класі, щоб не забути про нього.( Діти пропонують місце, де буде зручно бджілці.)

  7. Записати речення Бджола мала, а й та працює.

  8. Пояснити розділові знаки. Скласти звукову модель слова бджола [ – – • – •] ( Звертається увага на те,що сполучення букв дж означає 1 звук)

3. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося з чарівними перетвореннями в рідній мові. А допоможе нам в цьому Чарівна Бджілка.

4. Вивчення нового матеріалу

а) Створення настрою

- Діти, сядьте зручно, розслабтесь. Якщо хочете, заплющіть очі. Уявіть, що ви знаходитеся в саду, де багато-багато чудових квітів. Над ними літають бджоли, метелики. Відчуйте пахощі, якими наповнюється сад.

б) Створення навчального образу

Уявіть ,що серед цієї краси росте чарівна квітка, у якої 3 пелюсточки, на яких твердо поселилися звуки [ г ], [ к ], [ х ]. Підлетіла до неї бджілка з чарівними вусиками, які нагадують букву і, торкнулася кожного звука, дала меду і сталися чарівні перетворення. На місці [г ] з'явився звук [з'], на місці [к] –[ц'], а на місці [х] -[с' ] і такі м'які та тендітні стали пелюстки, ще чарівнішою стала квітка. ( Використовується співзвучність слів: дала – давальний відмінок, на місці – місцевий відмінок ,твердо поселилися - тверді приголосні, м'які пелюстки - м'які приголосні звуки)

в) Відтворення створеного образу

- А тепер відкрийте очі і відтворимо те, що ви бачили.(Діти відтворюють отриману інформацію)

- Порівняйте з тим образом, що створила я.

( На дошці схема – образ «Чергування приголосних», див. додаток)
г) Мовні дослідження

- А тепер давайте дослідимо, як відбуваються перетворення в нашій мові.

Виконання вправи 133 на с. 67 ( колективно)

Діти заповнюють таблицю:


Н.


Д.


М.

Зміна кінцевого приголосного основи

крига

завірюха

відлига

річка

берег

рука

-

-

відлизі

-

-

-

на кризі

у завірюсі

-

по річці

на березі

в руці

[ г] [з']

[ х] [с']

[г] [з']

[ к] [ц']

[ г] [з']

[ к] [ц']



- Який висновок ви можете зробити? ( В іменниках жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини тверді приголосні [г], [к], [х] перед -і змінюються на м'які [ з'] , [ц'] , [ с'] .)

  1. Опрацювання правила 1 на с. 68

  2. А зараз з'ясуйте, чи відбувається чергування приголосних в іменниках чоловічого і середнього роду ?

  3. Самостійне дослідження за вправою 134 с. 68

  4. Який висновок ви зробили? ( Не у всіх іменниках чоловічого та середнього роду роду відбувається таке чергування)

  5. Опрацювання правила 2 на с.68

5. Фізкультхвилинка ( під супровід музики діти уявляють себе бджілкою, кружляють у таночку)

6.Закріплення нового матеріалу

- Творче списування вправи 135 на с. 68-69

а) Читання тексту і бесіда за змістом

- Про кого йдеться у тексті? ( У тексті розповідається про Іванка та Василька.)

- Про яких звірів розповідав Василько?

б) Словникова робота

Тайга- природна зона Росії, поросла хвойними лісами

Сопка – невелика гора з круглою вершиною

Росомаха – хижий звір, схожий на куницю. ( Демонструються малюнки звірів тайги, сопки, тайги )

в) Письмове виконання вправи

Гра « Знайди зайве слово » за вправою 136 на с.69 ( Площа, ваза, ніж)

- Чому ці слова зайві? ( В них не відбувається чергування, а основа слів не закінчується на приголосні г, к, х )

7. Підсумок уроку

- Що цікавого вивчили на уроці? ( Дізналися про зміну приголосних [г], [к], [х] перед -і на [ з'], [ц'], [ с'] в іменниках жіночого роду та деяких іменниках чоловічого і середнього роду)

- Для чого це нам треба знати? ( Щоб правильно вживати іменники в усному і писемному мовленні)

- Гра «Встав пропущене слово»

Як виконуєш завдання,

Не забудь про чергування.

Як поріг – то на …(порозі),

Ну а ріг – пиши на …(розі).

Коли вухо – то у …(вусі),

А кожух – то на …(кожусі).

Як урок – то на …(уроці),

Око – порошинка в …(оці).

8. Домашнє завдання.

С. 68, правила, вправа 137.

Додаток.


[х]

[г]

[к]



-



[з´]

[ц´]

[с´]

=

Схожі:

Наступність у викладанні інформатики в умовах впровадження нових державних стандартів
Зміна ідей світових технологій значно швидша ніж зміна суспільства, тому перед освітою постає важливе завдання: готувати інноваційну...
Наступність у викладанні інформатики в умовах впровадження нових державних стандартів
Зміна ідей світових технологій значно швидша ніж зміна суспільства, тому перед освітою постає важливе завдання: готувати інноваційну...
Варіативний компонент навчального плану як засіб всебічного розвитку дитини
Зміна ідей, світових технологій значно швидша, ніж зміна суспільства, тому перед освітою постає важливе завдання: готувати інноваційну...
Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках
На минулому уроці ви отримали таке домашнє завдання : до кожної назви істоти дібрати назву неістоту
Тема магістерської дисертації
...
Зміна змісту освіти, зміна підходу до педагогічного процесу в навчанні...
Аналіз літератури дає зрозуміти, що в поняття „педагогічна технологія” входять такі значущі параметри
До відома акціонерів ВАТ “Зміна”
ВАТ «Зміна» повідомляє про завершення процедури дематеріалізації, переведення випуску цінних паперів в бездокументарну форму існування...
ПЕРСПЕКТИВА
Метою даного модуля є огляд організації і реалізації сучасного жіночого руху в Україні
Підготовка до сприймання казки-притчі
У Емми Андієвської є цикл не зовсім звичайних казок-притч, об'єднаних спільним початком і закінченням
Тема : Температура повітря,її зміна з висотою та широтою. Теплові пояси Землі. Задачі уроку
Обладнання: підручники, атласи, карта півкуль, таблиця, малюнок термометра, календарі погоди, магнітофон
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка