„ КРАСА”


Скачати 79.22 Kb.
Назва „ КРАСА”
Дата 04.01.2014
Розмір 79.22 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Тема. „ Під владою краси”. (Франческо Петрарка – державний діяч, філософ, поет. Лірична збірка „Книга пісень”) .
Мета. Розкрити учням творчий світ Петрарки у світлі поняття КРАСИ як основи світобачення поета; розвивати емоційно – естетичне сприйняття в учнів, навички виразного читання віршів, творчі та аналітичні здібності; виховувати любов до поезії, повагу до щирих та глибоких людських почуттів; оптимізувати активну участь у роботі на уроці всього класу.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Обладнання. Музика Ф. Ліста; портрет Ф. Петрарки; збірки творів майстра сонету.

Прекрасне не може бути пізнане,

його необхідно відчувати, або створювати.

Й. В. Гете.
Хід роботи

І. Актуалізація знань

Інтелектуальна розминка – „входження в урок”

Стратегія „Вільне письмо” на тему „ КРАСА”.

(Для роботи виділяється до п’яти хвилин. Протягом цього часу учням пропонується записати свої думки щодо теми. До уваги не беруться помилки та стиль. Суть роботи полягає у тому, щоб допомогти учням зафіксуватим свої емоції, не соромлячись їх та не боячись їхнього існування. Увагу слід зосередити навколо теми, яка буде обговорюватись протягом уроку.
ІІ. Усвідомлення основного змісту.

Вчитель

Краса багатолика. Вона і в ніжних квітах, і в прекрасних будинках, і у вишуканих сукнях, і у чудових мелодіях... Усюди вона різна: мила в личку дитини, чарівна у весняному саду, хвилююча у музиці... Вона притягує до себе людей, бере їх у полон, володарює над ними. В оточенні краси ми щасливі...

Великий письменник Й. В. Гете вважав, що „ прекрасне не може бути пізнане, його треба відчувати або створювати...”

На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про ще одну грань прекрасного – поезію.

Відчуття поезії і краси незбагненні своєю таємницею. „Золото, срібло, дорога одежа, мармурові споруди... та інші предмети розкоші можуть дати нам лише тимчасове задоволення, книги ж приводять до істинного захоплення: вони говорять з нами як живі. Вони наші найближчі друзі”. Ці слова написані у VІ столітті Петраркою. Вони стосуються і його власних творінь. Скільки століть не вичерпується жива любов поета! І для кожного з нас його почуття до Лаури стало синонімом вічного кохання, вічного захоплення красою.

А зараз уявімо, що завдяки машині часу сталося так, що з нами може поспілкуватися сам Ф. Петрарка.
Інтерв’ю з Петраркою (до 2 хв.)

Симулятивна гра – (входження в образ).

Кореспондент. Шановний вчителю, у наш час ми впевнені, що талант поета – то дар Божий, поети викликають у нас захоплення, а як було у Ваш час?

Поет. У мій час було дещо інше, м’яко кажучи, ставлення. Справа в тому що потрібно було ще відстоювати для поезії навіть саме право на існування. Все, про що пишуть богословські книги,– то правда життя, а в житті не існує поезії, а значить, поезія – то вигадка, неправда. Давніх поетів вважали наставниками різних мерзот, навіть Вергілія не виключали з цієї загальної оцінки. Мені доводилося захищати давніх поетів, я доводив церкві, що священники, якби не вивчали давніх ораторів, не могли б бути такими красномовними в боротьбі з єретиками, що сам Христос розповідав притчі, а це і є поезія в алегоричній формі.

Кореспондент. Коли ж Ви почали боротися за право існування поезії?

Поет. Боротись за право існування поезії я став, коли був ще зовсім юним, але й старість застала мене все ще у цій боротьбі. Церква і схоласти з великою ненавистю дивилися на зародження світської поезії, аж зубами скреготали, та все ж справу, яку розпочав я, продовжили мої учні. І якщо на уроці ви розповідаєте про мене як поета, це означає, що ми перемогли!

Кореспондент. Яке ж місце у Вашому житті належить батькам?

Поет. Мабуть, саме від батька передалось мені прагнення до незалежності. Я завжди хотів не знати злиднів, не маючи й нічого зайвого, не розпоряджатися іншими, але й не бути у чомусь залежним від інших. А про матір... Я впевнений, що повага до людини взагалі починається з поваги до жінки, матері, сестри, коханої. Моя мама померла дуже рано. Свої перші вірші я присвятив саме їй, у вірші було 38 рядків, саме стільки, скільки було Богом відпущено років мамі. А була вона найкращою з матерів.

Кореспондент. Чого ж Ви прагнули в житті?

Поет. Я завжди захоплювався творами античної літератури, мандрував по церквах і монастирях, шукаючи рукописи. Моєю мрією було здобуття лаврового вінка. Я написав, на зразок Вергілія, латинським гекзаметром поему „Африка”. Твір сподобався читачам, а також французькому та неаполітанському королям. 8 квітня 1341 року я був увінчаний лавровим вінком на Капітолії в присутності багатьох римлян.

Кореспондент. Спасибі за розмову. А зараз ми познайомимося з деякими фактами із Вашого життя.

З Вашого дозволу.
Вчитель.

Щоб краще зрозуміти особистість поета , потрібно дізнатись щось про батьківщину його предків – Флоренцію у ХІV ст.

Флоренція – республіка, на чолі якої стоять „пріори порядку і свободи” почергово – то гібеліни ( об’єднання під владою німецького імператора), то гвельфи ( торгово – промислова партія з орієнтацією на Папу Римського).

Між ними постійно точилися чвари. Коли 1302 року „чорні” взяли гору, поета Данте (він же пріор, політичний діяч) заочно засудили до вигнання або до спалення.

Данте тікає з міста разом із так само засудженим нотаріусом Петракколло ді Паренцо, якого засуджено до відтинання руки і штрафу в 1000 лір.

Нотаріус всіма силами прагнув якнайшвидше повернутися до своєї улюбленої Флоренції. Що тільки він не робив для цього. Починаючи з переговорів і закінчуючи озброєним нападом.

Але не судилося йому здійснити свою мрію – він не повернувся до рідного міста. А молода дружина, красуня Елетта Каніджані, чекала появи на світ дитини.

Тут, в Ареццо, в понеділок, 20 липня 1304 року, у подружжя наподився син Франческо, якому судилося стати видатним поетом Італії.
Опрацювання теми „Краса в житті і творчості Петрарки” за методикою „Гронування”. (Використовується підручник).

Учням пропонується записати важливі інформаційні поняття, пов’язані з даною темою.

Наступний етап – збір інформації і запис на дошці спільного грона.
Приблизний результат


Вчитель. За твердженнями Платона, кохання – це бажання краси. Як бачимо, для Петрарки поняття прекрасного також асоціюється із поняттями „жінка”, „кохання”. У церкви ж до жінок ставлення було негативне: жінка – це гріховне начало. У світі, за релігійними канонами, існує лише любов до Бога і поклонятися можна лише Мадонні.

Для Петрарки кохання, безумовно, існує, але його завжди переслідували сумніви: добро це чи зло?
Як не любов, то що це бути може?

А як любов, то що таке вона?

(132-й сонет)
Лірична збірка „Книга пісень” (лекція вчителя чи наперед підготованих учнів).

(Текст додається)

Завдання для груп

1. Записати тези чи створити маленьку поетичну розповідь „Петрарка і Лаура”.

Варіант розповіді.

  • „Книга пісень” – своєрідний щоденник закоханого, у якому постають образи ліричного героя і Лаури.

  • Кохання – дуже особисте почуття, тому Петрарка не розповідає про деталі зустрічі з Лаурою. Ми знаємо лише , що сталося це 6 квітня 1327 року в церкві Св. Клари в Авіньйоні. 23-річний Петрарка познайомився з 20-річною прекрасною жінкою – Лаурою і закохався у неї. Про цю зустріч тільки сонетом:

„Благословенні будьте день і рік,

І мить, і місяць, і місця урочі...”

  • Кохання – це почуття інтимне, тому ліричному героєві хочеться залишитися наодинці зі своїми думками, мріями, свідком цих переживань може бути тільки природа (сонет 35)...

  • Петрарка не розповідає про деталі зустрічі з Лаурою, нам лише відомо, що красуня не відповідала взаємністю, але це навіть імпонує поетові, бо інакше вона б не була донною...


2. Усне малювання (до 2 хв.)

Портрет Лаури

Ми знаємо, що зберігся портрет, написаний живописцем із Сієни – Мартіні. Але писаний він не з натури, а зі слів закоханого. Спробуємо і ми уявити уславлену в віках жінку, оспівану митцем.
3. Рольова гра (1-2 хв.)

Зустріч з Лаурою.

Якщо б Вам довелося зустрітися з Лаурою, про що б Ви хотіли її запитати?
Вчитель.

Теорія л-ри.

Ф. Петрарка був майстром такої жанрової форми ліричних творів, як сонет.

Словник.

Сонет – старовинна форма вірша із 14 рядків. Складається з двох строф по 4 рядки ( катрени ) та двох строф по 3 рядки (терцети). Римування – перехресне.
Виразне читання 2-3 сонетів під музику Ф. Ліста

(заздалегідь підготованими учнями).

Вчитель.

  • Які почуття переживали ви, слухаючи сонети?

  • За допомогою „ любовного трикутника” зробіть висновок, що є почуття кохання для поета Петрарки?



(Він – Петрарка – люблячий, вірний, страждаючий, пристрасний, шляхетний .

Вона – Лаура – прегарна, цнотлива, врівноважена, скромна, добропорядна.

Кохання – почуття душі і серця – високе, платонічне, безнадійне, пов”язане з душевними муками та стражданнями, без взаємності, сумне, приносить біль).

Висновок.

Поет свідомо розуміє безвихідь, трагізм свого почуття, але сприймає любов без взаємності як щастя , благо. Адже любов варта стільки, скільки варта сама людина, яка щиро любить. Любов варта саме стільки, скільки її пам’ятають, цінують, бережуть.

Справжнє почуття міцно протистоїть часу.
ІІІ. Рефлексія.

Стратегія „Кутки”

Питання, над яким ми зараз попрацюємо, сформульовано наступним чином: кохання для Петрарки – джерело невгасимої краси чи страждання?


Краса




Страждання




Так

Ні

Так

Ні


























(Учні набирають аргументи з отриманої на уроці інформації, щоб довести правоту свого вибору.

Кожен аргумент заноситься у відповідну колонку на підтвердження чи заперечення тези. Тому формуються дві групи).

Оцінювання , мотивація.

Д/з.

Обов’язкове :

1. Вивчити один із сонетів напам’ять.

2. Опрацювати статтю підручника.
За вибором:

1) Проаналізувати вивчений сонет.

2) Усний твір „Краса і сила поезій Ф. Петрарки”.

3) Скласти словничок поетичних образів.

4) Створити власний сонет.

Додаткове завдання (якщо є час в процесі уроку)

Дослідницька робота (в парах).

(Перед учнями роздрукований текст).

Завдання.

  • Визначте розмір віршованого твору.

  • Побудуйте схему рим.

  • Позначте фігурною дужкою катрени і терцети.

  • Знайдіть художні засоби (епітети , метафори , порівняння).

Схожі:

Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Ось так швидко плине час. На зміну одній порі року приходить інша, одне покоління людей змінює наступне. Але ніколи не зникне, не...
Cценарій до свята 8 березня
ВЕДУЧИЙ: ( звертаючись до глядача ). Чарівність, аромат, краса, ніжність – усе це
Краса жінки: у чому вона?
Резниченко О. Ю., учитель української мови і літератури Гвардійського НВК №3 Сімферопольського району
В світі є не тільки потрібне, корисне
Краса існує незалежно від нашої свідомості і волі, вона відкривається людиною, живе в її душі
Краса мирного життя
Методична мета: активізація розумової діяльності та розвиток творчих здібностей учнів при застосуванні інформаційних технологій на...
12. 01. 1628 – 16. 05. 1703 ІНТЕРАКТИВНІ ФОРМИ РОБОТИ ПРИ ВИВЧЕННІ КАЗКИ
Доведіть, що автор наділив Попелюшку не тільки зовнішньою, а й внутрішньою красою. Що входить в поняття «внутрішня краса»?
50 ХВИЛИН ТРАВИ (КОЛИ ПОМРЕ ТВОЯ КРАСА)
Мені так страшно… – Євка нервово потяглася за цигаркою. Та миттю впала їй з рук. Коханий байдуже дивився в інший бік
ДВНЗ «КРИВОРІЗЬКИЙ БУДІВЕЛЬНИЙ КОЛЕДЖ» ДОПОВ І Д Ь з дисципліни:...
«Державне регулювання процесів природокористування, національна система стандартів. Екологія будівництва – природна краса простих...
Історія моєї вулиці
Закріплювати та поглиблювати знання дітей про Україну та рідний край. Продовжувати вчити розуміти зміст понять «Батьківщина», «маленька...
Урок Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому...
Урок Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Теорія літератури:...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка