ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИ C ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ) ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ЛІНИ КОСТЕНКО «ЗАПИСКИ УКРАЇНСЬКОГО САМАШЕДШОГО»


Скачати 178.16 Kb.
Назва ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИ C ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ) ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ЛІНИ КОСТЕНКО «ЗАПИСКИ УКРАЇНСЬКОГО САМАШЕДШОГО»
Дата 26.10.2013
Розмір 178.16 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Навчальний предмет Українська мова. 10-11 клас

Розділ Синтаксис простого речення
Автор Учитель української мови та літератури вищої

кваліфікаційної категорії ЗОШ І-ІІІ ст. № 18

м. Білої Церкви Томащук Людмила Іллівна
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ( СИНТАКСИC ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ) ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ ЛІНИ КОСТЕНКО «ЗАПИСКИ УКРАЇНСЬКОГО САМАШЕДШОГО»




Анотація :

У роботі подано контрольно-навчальні картки - завдання з української мови на матеріалі роману Ліни Костенко «Записки українського самашедшего». Вони передбачають перевірку та закріплення засвоєних учнями 10-11 класів знань із синтаксису простого речення.
Сьогодні перед кожним учителем української мови, який працює в старшій ланці, стоять важливі завдання – насамперед систематизувати й удосконалити знання з української мови, які учні отримали в попередніх класах, підвищити рівень грамотності, удосконалити орфографічні, пунктуаційні та стилістичні навички. Але не менш важливим є підвищення інтересу до вивчення мови, розвиток мислення та творчих здібностей учнів, цілеспрямована робота над збагаченням словника учнів і вироблення навичок умілого користування словом.

Найефективнішій реалізації цих цілей сприятиме вдало підібраний дидактичний матеріал, який враховуватиме виховні можливості уроку мови.

Одним із найкращих взірців багатства рідної мови може слугувати роман Ліни Костенко «Записки українського самашедшего», зокрема філософські роздуми авторки про український народ, його минуле та сьогодення, яскраві сентенції, узагальнення та висновки. Саме ілюстрації з цього твору ми пропонуємо використовувати під час повторення та узагальнення знань учнів 10-11 класів із синтаксису простого речення.
І. Повторення вивченого в 9-му класі.


  1. Прочитайте текст. Доберіть заголовок. До якого стилю належить цей

уривок? Укажіть засоби міжфразового зв’язку . Випишіть

складнопідрядне речення, накресліть його схему.

17грудня 2011 року у видавництві «А–Ба–Ба–Га–Ла–Ма–Га» вийшов друком прозовий дебют великої поетеси Ліни Костенко - роман «Записки українського самашедшого».

У центрі твору - програміст, 30-35 років, киянин. Він читає газети і саме звідти здобуває інформацію. Головний герой веде так звані «Записки», занотовуючи всі катастрофи, замахи, вбивства і скандали, про які дізнається з новин. Таким чином він намагається дати вихід своїм емоціям у скорумпованій атмосфері режиму Кучми і не скотитися до повного цинізму.

2. Прочитайте ( запишіть) текст. Назвіть його основну думку. Визначте

види речень за метою висловлювання.

Картка 1.

Специфіки я не люблю. Національної теж. Одне діло - своєрідність і зовсім інше - специфіка. Але ж ми обсоталися нею. Чи вона обсотала нас. І за яку ниточку потягти, щоб вийти із цього кокона? Окрема людина може. Той же Гоголь. Але в іншу культуру, а час би вже в свою.

Картка 2

У мене завжди одне – як вийти Україні з її історичної безвиході?! Мойсей виводив з єгипетського полону, і вивів. А ми ж на своїй землі – чому ж ніяк не можемо вийти?!

Картка 3

Хто має право ідентифікувати націю з її відламками й виродками? Українців у тій війні кожний шостий загинув. Не оминуло й мій рід. По українцях доля стріляє дуплетом.

Картка 4

Я не знаю, чи є десь інша країна за кількістю принижень на душу населення?

Віддайте мені життя! Віддайте мені мою Батьківщину! Якщо я народився, значить на цій землі мені теж щось належить.

Картка 5

Знаєш,чому нашу історію не можна читати без брому? Не тому, що вона страшна, бували страшніші. Тому що вона при-ни-же-на. А відтак принизлива. У нас навіть відлік часу від поразок і катастроф.

Картка 6. Тестові завдання до теми «Засоби міжфразового зв’язку».

Визначити засоби зв’язку між першим, другим та третіми реченнями в такому прикладі:

«1. Ми хто? 2.Ми статистики духовної пустелі.3. Ми гвинтики й шурупи віджилої системи, вона скрипить і розвалюється, продукти розпаду інтоксикують суспільство. І воно по інерції обирає й обирає тих самих»

а) синоніми б) антоніми в) лексичний повтор г)займенники

2. Визначити засоби зв’язку між першим та другим реченнями в такому прикладі:

«1.Приниження робить нас безпорадними.2. Приниження робить нас ізгоями. Я взагалі думаю, що й державу свою цей народ не може й досі побудувати. Бо пережив велике історичне приниження»

а) синоніми б) антоніми в) лексичний повтор г)займенники

3. Визначити засоби зв’язку між другим та третім реченнями у такому прикладі:

«1. Ми унікальна нація.2. У нас хліборобів морили голодом, режисери ставили спектаклі в концтаборах. 3.Поетів закопували у вічну мерзлоту».

а) синоніми б) однакові форми дієслів в) лексичний повтор г)займенники

4. Визначити засоби зв’язку між другим та третім реченнями в такому прикладі:

«1. Оптимістичний у нас Гімн. 2.Тішимося, що Україна ще не вмерла. 3.Сподіваємось, що наші воріженьки згинуть,як роса на сонці. 4.Випаруються.

а) синоніми б) однакові форми дієслів в) лексичний повтор г)займенники

5. Визначити засоби зв’язку між першим та другим реченнями в такому прикладі:

«1. У кожного своя пустеля .2. І свої міражі»

а) синоніми б) неповні речення в) лексичний повтор г)займенники

6 . Визначити засоби зв’язку між першим та другим реченнями в такому прикладі:

«1. А цей народ їде, як у товарняку, нужденний, задурений, принижений і забитий, щось жує, визирає з вікон, ремствує, а й не подумає зірвати стоп-кран, аби хоч побратися по вагонах, подивитися - що там за машиніст? 2.Може, він дурний, п’яний, може, навмисно веде не туди, може, він взагалі не вміє водити поїзд, може, в нього до потилиці приставлений пістолет? »

а) синоніми б) сполучники в) лексичний повтор г) вставні слова

ІІ Тире на місці пропущеного дієслова - зв’язки .


  1. Прочитайте ( перепишіть текст). Випишіть двоскладне

(односкладне речення), зробіть його синтаксичний розбір. Поясніть розділові знаки ( тире) в реченнях.

Картка 1

А ви думали, що Україна так просто. Україна - це супер. Україна - це ексклюзив. По ній пройшли всі катки історії. На ній відпрацьовані всі види випробувань. Вона загартована найвищим гартом. В умовах сучасного світу їй нема ціни.

Картка 2

Вавилон - це ж і означає в перекладі «змішання». Тільки тоді це було змішання мов, племен і народів. А тепер це зветься коаліція.

Картка 3

Взагалі мені здається: все наше життя - це чекання найгіршого і надія на краще . Поки що не збулась.

Картка4

Огидне явище – депутатська линька. В’їхали на одній партії, злиняли в іншу. Шерсть літає в повітрі, як тополиний пух.

Картка 5

Ми – ушкоджене покоління. Ще від предків щось узяли, а нащадкам вже не маємо чого передати.

А втім, покоління – це вже дуже відносна одиниця виміру. В кожному поколінні є свої антиподи. І потім – інволюція в часі. Час – великий карикатурист.

Картка 6

І завжди на когось або на щось приречені. Від того й комплекс меншовартості.

Манія величі – це хвороба.

Комплекс меншовартості – теж хвороба. Тільки ще гірша.
ІІІ Повні й неповні речення.


  1. Прочитайте ( спишіть текст). Визначте в ньому повні й неповні речення. Зробіть синтаксичний розбір двоскладного (односкладного ) неповного речення. Поясніть розділові знаки в неповних реченнях.

Картка1

У кожного своя пустеля . І свої міражі.

Картка 2

Але це вже Історія. Не з бромом, а з помаранчем.

Сторінку можна видерти. Історію - ні.

Картка 3

У нас теж протестують, але дуже мляво. Ми вже не пасіонарна нація, наші детонатори давно вже заглухли, їх знищили, вивезли і знешкодили там за снігами. До того ж ми держава нейтральна, позаблокова, нас і війну не втягнеш. Проти війни теж.

Картка 4

Почалося це з того, що я раптом захотів на Канари. Не тому, що курорт, океан, екзотика. А тому, що вичитав в одному журналі, що там десь далеко в горах, у вічнозелених нетрях є плем’я, яке не говорить між собою, а пересвистується. І я подумав – от якби й у нас не говорили, а пересвистувались. Бо скільки вже наговорено. До цілковитої втрати смислу. Та ще й якоюсь мовою недолюдською, сурогатом української та російської, мішанкою, плебейським сленгом...»

Картка 5

Сумно все ж, коли твоя нація така безпорадна. Ледь що, зразу у відчай. А що, у світі все так ідеально? А живуть, «шахсей-вахсей» собі не роблять. А ми чого думаєм, що ми такі унікальні, або такі погані, або такі хороші, що такого, як оце у нас відбувається, і світ не бачив?

Картка 6

Тільки єгипетські піраміди навсібіч відкриті для світу. А наші запали в землю, зросли бур’янами. І кожен невіглас може там пасти свого віслюка.
ІV Односкладні речення

Прочитайте ( перепишіть) текст. Укажіть односкладні й двоскладні речення. Зробіть синтаксичний розбір односкладного речення.

Картка 1

Сиділи колись за залізною завісою. Ловили кожну звісточку зі світу, - інформація була нашою здобиччю. Тепер ми - здобич інформації. Що б не сталося, всім віддає в плече.

Картка 2

Я розумію, все має свої історичні корені. Часом їх хочеться висмикнути.

Картка 3

Ми унікальна нація. У нас хліборобів морили голодом, режисери ставили спектаклі в концтаборах. Поетів закопували у вічну мерзлоту.

Картка 4

Оптимістичний у нас Гімн. Тішимося, що Україна ще не вмерла. Сподіваємось, що наші воріженьки згинуть,як роса на сонці. Випаруються. Віримо, що нам ще усміхнеться доля. Ждемо, ждемо, а вона все чомусь не усміхається.

Картка 5

У нас кожну проблему можна лягти й заснути . Прокинутись через сто років – а вона та сама.

Йдемо по колу, як сумирні конячки в топчаку історії, б’ючи у тій самій ступі ту ж саму олію.

Ми думаємо, що це у нас шляхетна толерантність, а це у нас воляче терпіння.

Картка 6

Ми всі дивимось одне повз одного. От хіба що як хтось умре, починається пізнє прозріння: не побачили, не оцінили, прости! От якби вже нас хтось не простив. Може б, ми навіки порозумнішали.
V Просте ускладнене речення.


  1. Прочитайте ( спишіть) текст. Випишіть речення з порівняльним зворотом. Поясніть ( поставте) в ньому розділові знаки.

Картка 1

Над нами озонова дірка, під нами отруєні ґрунтові води. Купив екологічну карту України. Плямиста, як саламандра, вже ж нема де жити на цій землі. Вся в завалах сміття, брухту, ядерних відходів, руйнівних енергій духу і болячок тіла, в суцільних зонах екологічного лиха...

Картка 2

Час обертається, як гігантське колесо. Людство сидить, кожен у своїй кабіні, з острахом визирає : чи не почалася війна?

Картка 3

Нас привчають до кривавих видовищ, до пласких понять і печерних емоцій. Нас постійно тримають на подразниках, ми вже не здатні на потрясіння, інформація, як з брандспойта, збиває з ніг - може, це так і задумано, щоб ми перестали бути людьми?!

Нас підхопило якимсь грязьовим потоком, і несе, і не дає стати собою.

Картка 4

То від чого ж воно не залежить, майбутнє України?!

І взагалі – світу. Глобалізація глобалізує всі проблеми, і ні одної не зменшить. Зменшиться тільки роль держав, деякі скотяться по цьому глобусу, як сльоза.

Картка 5

На солдатських меморіалах кам’яні солдати схиляють кам’яні знамена. А реальні ветерани вже насилу долають бордюри на хідниках. Важко розпізнати в них колишніх героїв. Старі люди, як висушені гриби, всі однакові.

Картка 6

Час неосяжний, коли він категорія Вічності. А звичайний наш час, повсякденний, мигтить-мигтить, його завжди не вистачає. Він летить , мов експрес, не встигнеш озирнутися, а ти вже вчорашній.


  1. Прочитайте ( спишіть текст). Знайдіть речення із звертанням. Поясніть ( поставте) розділові знаки.

Картка 1

Але, Боже, як сумно, коли все вже стає минулим.

Якась комаха, допотопний метелик, міг зберегтися в бурштині. А людина ніде вже не збережеться. Нема того бурштину, в якому вона б збереглася навіки.

Картка 2

Якби кобзар із бандурою заспівав про це славне побоїще, то й кобзар би заплакав, і люди, і всі козаки з того світу. То ви вже як взялись боротись, то вже боріться, панове. Боріться або не беріться. Вирішуйте - фронт чи форум.

От ми й вийшли з цього, як поранені звірі. Навіть рани не треба зализувати. Атрофувались.


  1. Прочитайте ( спишіть) текст. Вкажіть ( випишіть) речення з відокремленими членами. Поясніть ( поставте) розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір речення (підкресліть відокремлені члени речення).

Картка 1

Іноді мені українці здаються таким великим гарним птахом, який сидить собі і не знає, що робиться на сусідньому дереві, який любить собі поспати, сховавши голову під крило. Крило тепле, притульне, сни історичні, красиві. М’язи розслабились, душа угрілася, - прокинувся, а дерево під ним спилюють, гніздо впало, пташенята порозліталися хто куди, сидять на інших деревах і цвірінькають вже по-іншому.

Картка 2

Шкірою чую, що тотальне жлобство свідомо прищеплюється людям, свідомо перетворюючи їх на масу. Масі не треба мистецтва, масі не треба культури - масі треба закласти в підсвідомість, і вона піде у спроектований бік.

Часом мені здається, що існує якийсь мозковий центр, що працює на самоліквідацію цієї держави, навіть не так руками її ворогів, як зусиллями власних тут ідіотів.

Картка 3

...я хочу жити і працювати тут. І не абияк жити , а жити добре, достойно. Абияк жили мої батьки. І батьки моїх батьків, і всі гарні порядні люди у цій частині світу завжди мусили жити абияк, задурені черговою владою, черговим режимом. Набридло. Абияк жити більше не хочу.

Картка 4

І ось ця клята тварюка, це чудовисько Амброза Бірса - саме така субстанція. Як і наші, часом непідйомні для психіки, українські проблеми. Вони переслідують нас, терзають, вони шматують нас і виснажують, ми з ними боремося віками, але ж збоку їх і не видно, і ми гинемо на своєму вівсяному полі, невідомо чим для світу розтерзані.

Картка 5

Просто час уже зрозуміти, що на земній кулі є люди,викроєні інакше,як ми. І не лізти до них із своїм лекалом. Ну, і вони ж хай не лізуть до нас.

Картка 6

Суспільство у нас важке. Конгломерат націй і антинацій, звиклих до стагнацій і профанацій, дискримінацій і асиміляцій. Шлунок у такого суспільства безрозмірний, а спільного серця нема.

А нема спільного серця – нема спільних цінностей.

Картка 7

Колись Александр Македонський теж, між іншим, там воював. Але ж не лише крові попіл – цілу цивілізацію після себе залишив, еллінізм. Зруйнував Тір, спалив, перекатрупив, але і заснував Александрію - морський порт, центр культури й науки, а згодом і столицю Птоломеїв. І зараз стоїть.

А нинішні цивілізатори – що вони залишать по собі? Руїни, корпорації, синдикати?

Картка 8

Людство у світі теж безпритульне. Крім гіпотези про глобальне потепління, є ще й інша - про глобальне обледеніння.

Колись пролітала комета Галлея - мені здалося, що вона озирнулася на нас і зареготала.

Картка 9

Вічна парадигма історії: за свободу борються одні, а до влади приходять інші. І тоді настає лукава , найпідступніша форма несвободи, одягнута в національну символіку, зацицькана національним пафосом, вдекорована атрибутами демократії.

Картка 10

Пролітаємо крізь події, підбиваємо підсумки на льоту. Скільки нас, людства, є на планеті? Мільярдів шість? І серед них українці, дивна-предивна нація, яка живе тут з правіку. А свою незалежну державу будує оце лиш тепер.


  1. Прочитайте ( спишіть) текст. Укажіть вставні слова. Поясніть їх значення. Підберіть до них синоніми. Поставте ( поясніть) розділові знаки при них.

Картка 1

А що за світопорядок, хто його запроваджує? Хто визначатиме цей золотий мільярд? А не золотий, отже, відбракують? За якими критеріями, за яким правом? Хто ті гросмейстери, що переставляють фігурки на шахівниці планети Земля?

Картка 2

Діапазон гіршого у нас безмірний, так що межі терпіння практично нема. Поняття ж кращого співвіднесене з гіршим, отже, завжди є люфт для нації. Я особисто дуже надіюсь, що в новому столітті все буде інакше, і ми будемо інакші. Бо я вже не боюся нових найскладніших проблем, як тих самих хронічних. Проблеми ж – як божевілля. Буйних ще можна вилікувати, а тихопомішані – то вже навік.

Картка 3

Люди зробилися злі. Наче їм щось пороблено. Живуть на рефлексах роздратування.

Справді,не дай, Боже. Жити в епоху перемін. Дуже перемінюються люди. Дехто просто вивертається шерстю наверх.

Картка 4

« На высоте, на холмах, между двумя рощами, виднелись три темных силуэта. Воланд, Коровьев и Бегемот сидели на черных конях в седлах. Плащ Воланда надуло над головами кавалькады…»

Азазелло, очевидно, пішов у народ.

Картка 5

Вавилон - це ж і означає в перекладі «змішання». Тільки тоді це було змішання мов, племен і народів. А тепер це зветься коаліція.

Може, не випадково Історія знову завертає на Вавилон? Може, сам Бог диктує нам цю метафору, а ми ще не чуємо?!

Картка 6

Жінки, налаштовані проти чоловічої статі, це неприродно. З іншого боку цивілізація ж таки чоловіча. Вона ж таки справді стоїть на агресії і владі, на силі, часто тупій і брутальній. Я так розумію, що цим жінкам допекли пріоритети чоловічої цивілізації От вони й шукають вихід. Може,це навіть і не фемінізм. Просто повиростало багато дуже розумних дівчат, а чоловічий диктат пропонує все ту ж саму стелю і рамки. А їм, очевидно, тісно, вони почали пручатися, і на мужчин посипалась штукатурка.

Картка 7

Мабуть, у всіх родинах буває оце переродження в побут. Будні роблять людей буденними. А може, ось як настане цей рокований час, цей урочистий момент в історії людства - Міленіум! - всі ми зупинимось перед його порогом, витремо порох своїх підошов і оновимося душею.


  1. Однорідні члени речення.

Прочитайте (спишіть) текст. Визначте однорідні члени речення та засоби зв’язку між ними. Поставте розділові знаки при них.

Картка 1
Хорори й трилери, серіали й серії, рімейки й ремікси. Великий проект для сімейного балдіння. Враження таке, що ці фільми роблять паталогічно нездарні режисери для паталогічно тупих глядачів. Циніки для плебеїв. Дебіли для розумово відсталих.

Картка 2

Зовсім люди втратили совість. Де який непотріб, все вивозять в ліс. І не лише городяни, що як їдуть до батьків у село, то прихоплять і свій мотлох із мегаполіса, щоб викинути по дорозі, а вже й люди сільські втрачають повагу до землі, до лісу.

Картка 3

Цікаво,чи хтось на світі веде діяруш людства? Не свій особистий щоденник, не мемуари і спогади, не історію держав і народів, а саме діяруш, запис дій і подій, компендіум фактів, щоб хоч щось збереглося в пам’яті. Бо ж пропаде, щезне, висвистить , і то ж не вітрами історії, а через кватирку на кухні.

Картка 4

Паніка взагалі - річ страшна ,а глобальна - тим більше. У літаках вже цукор до чаю на подають, бо він білий. Придивляються до брюнетів. Сахаються сумки під лавою. Бояться бактеріологічної атаки, удару по атомних об’єктах, «брудної бомби» з бактеорологічних відходів.

Картка 5

У нас прийшов нетиповий Прем’єр-міністр і заходився робити реформи. Щоправда, для цього довелося розгрібати такі авгієві стайні, розворушити такий гадючник, що в суспільстві вже зовсім немає чим дихати. Але народ у нас витривалий, привчений завжди терпіти щось в ім’я чогось, - головне, щоб не було гірше.

Картка 6

Ми хто? Ми статистики духовної пустелі. Ми гвинтики й шурупи віджилої системи, вона скрипить і розвалюється, продукти розпаду інтоксикують суспільство. І воно по інерції обирає й обирає тих самих.
VІ Пряма мова. Цитати. Розділові знаки при них.

  1. Спишіть текст. Поставте ( поясніть) розділові знаки при прямій мові (цитатах). Замініть пряму мову непрямою.

Картка 1

«Специфіка українського божевілля, - сказала дружина. – «За всіх скажу. За всіх переболію». Тільки на себе не вистачило.

Картка 2

Починаю розуміти, чому Людовік ХІV сказав : «Держава - це я». Так, держава – це я, а не те, що вони з нею зробили. І якби кожен усвідомив, що держава – це він, то досі у нас би була б достойна держава.

Картка 3

«Відкриємо цвинтар у Львові,- сказав президент Польщі, - і будемо говорити на цьому цвинтарі про польсько-українську дружбу».

Така наша посттоталітарна доля - говорити про дружбу на цвинтарях.

Картка 4

Сартр колись казав : «Я те, що я роблю». Тепер критерії інші: «Я те, що заробляю».

Картка 5

Все одно, як сказав один цілитель: « В людині одночасно дзвенять п’ятсот будильників». Подразників вистачає. Життя навантажує тебе щодалі більше. Недарма на старість люди вже ледве ходять.

Картка 6

Іван Малкович про роман Ліни Костенко сказав: «Я сподівався на подію, а з'ясувалося, що це - вибух. Книжка вражає по-справжньому. Здається, у нас так ще не писали. Сподіваюся, що це буде несподіванка для всіх».
VІІ Узагальнення до теми «Просте речення».


  1. Спишіть текст. Поставте (поясніть) розділові знаки. Назвіть прості ускладнені речення. Зробіть синтаксичний розбір односкладного неповного речення.

У нас теж протестують, але дуже мляво. Ми вже не пасіонарна нація, наші детонатори давно вже заглухли, їх знищили, вивезли і знешкодили там за снігами. До того ж ми держава нейтральна, позаблокова, нас і війну не втягнеш. Проти війни теж.

  1. Спишіть (запишіть під диктовку) текст. Поставте в ньому розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір складного речення, частина якого – речення, ускладнене вставним словосполученням.

Між іншим, Юнг ще коли попереджав, що світ висить на тонкій ниточці людської психіки. І що надалі не війни, не катаклізми, не техногенні катастрофи, а саме це перевантаження психіки, її невідворотний зрив криє у собі найбільшу небезпеку для людства.

Тим часом у світі таки переміни. Світ виходить у зовсім інший вимір – глобальний. Нові явища, нові проблеми, нові виклики і загрози, - а ми й не задумались. І якби навіть хто вдарив у найпотужніший дзвін, все одно не почуємо. Надто багато світових алярмів. Людям не те що позакладало вуха, людям позакладало душі.

  1. Перепишіть речення. Поставте пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір речення, яке відповідає такій характеристиці : « Просте неповне двоскладне речення, ускладнене порівняльним зворотом та відокремленою обставиною». Визначте в тексті неузгоджені означення.

Привид ходить по Україні, привид шовінізму. Часом він вилазить на трибуну і вимагає другої державної мови. Часом стрибає по снігу, як підбита ворона, підпираючись костокрилим костуром. Часом курсує в коридорах влади в костюмі від Версаче. Часом вищирюється з нахабної фізіономії заїжджого гостя, часом з простодушної пики тутешнього неандертальця. Часом прикидається президентом, часом народним депутатом. Часом б’ється з іншими привидами, і тоді зчиняється такий бедлам.

4. Перепишіть текст. Поясніть розділові знаки. Зробіть синтаксичний

розбір простого неповного двоскладного речення.

Скрізь по світу щось вибухає. Тепер може вибухнути будь-що: газ, бомба, техніка, метан, пропан, торба під лавкою, склади боєприпасів і навіть курча-гріль, як недавно в одній з чернівецьких кав’ярень.

Певно, з космосу Земля вже, як у протуберанцях.

5.Перепишіть текст. Поставте розділові знаки. Зробіть синтаксичний

розбір розповідного речення.

Та й в України свої мутації теж. Для чого їй, цікаво, була Незалежність? Щоб потрапити в нову залежність , вже не лише від чужих падлюк, а й від своїх власних негідників?! Щоб дивитися безпорадно, як її продають, розкрадають, компроментують в очах світу?

6.Перепишіть текст. Поставите розділові знаки. Назвіть, чим ускладнені

прості речення.

А цей народ їде, як у товарняку, нужденний, задурений, принижений і забитий, щось жує, визирає з вікон, ремствує, а й не подумає зірвати стоп-кран, аби хоч побратися по вагонах, подивитися - що там за машиніст?

Може, він дурний, п’яний, може, навмисно везе не туди, може, він взагалі не вміє водити поїзд, може, в нього до потилиці приставлений пістолет?

7.Поясніть розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір простого

односкладного речення.

Чого ж мені нав’язують ці сюжети? Чому я мушу стежити за перипетіями долі злодія і наркомана, бандита і повії?

Зрештою, це моя приватна територія... Чого ж ви лізете через екран?!

8. Прочитайте думку критика Дмитра Дроздовського про роман Ліни

Костенко. Підкресліть компоненти речення, які ускладнюють його.

Гоголь ішов світом із широко розплющеними очима. Він бачив апокаліпсис,

але сміявся з цього, бо сміх, як і крейдяне коло, як часник і світло, відганяє темряву.

«Записки самашедшого» — книжка сміху, яка повертає людину до життя, показуючи, що ми ще таки не мертві.

Успішна робота з пропонованим дидактичним матеріалом передбачає його творче використання. Також дуже важливо, використовуючи різні завдання, організувати діяльність учнів так, щоб вони відчули комунікативну функцію мови, зрозуміли, що за формою, представленою в завданні,знаходиться зміст.

Список літератури:

  1. Костенко Ліна. Записки українського самашедшого.- К.:А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА. 2011. -416с.

  2. Дроздовський Дмитро. «Записки українського самашедшого» як

рятівний електрошок [Електронний ресурс] / Д. Дроздовський //

Дзеркало тижня. -2011. -№48.- Режим доступу :

http://www.day.kiev.ua/2994093

Схожі:

ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ
Ліни Костенко, відкрити її світосприймання та уподобання; розвивати дослідницькі вміння і навички, творчу уяву; вчити робити висновки...
Записки українського самашедшого
Ексклюзивне право на видання цієї книжки належить «Видавництву Івана Малковича «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»
Мотиви пам ’ яті, любові, природи у творчості Ліни Костенко
Ліна Костенко – визначна постать в українській культурі. Великий творчий набуток поетеси важко переоцінити. В курсовій роботі ми...
На уроках української мови
Посібник "Дидактичний матеріал з розвитку мовлення на уроках української мови у 4 класі"
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності...
Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної...
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями»
Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені
Дидактичний матеріал з української мови
Лариса Анатоліївна, учитель української мови і літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії комунального закладу «Комсомольський...
Дидактичний матеріал з української мови для 8 класу з теми
Дати відповідь на питання: які з них є відмінюваними, які – дієвідмінюваними, які – незмінюваними
З української літератури для учнів 7-го класу
Даний збірник матеріалів дозволить доповнити підручник «Української мови та літератури» Слоньовської О., як для класів з українською...
Уроку. Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого
Відокремлені обставини", пам'ятки "Основні принципи роботи в групах", "Схема синтаксичного розбору речення з відокремленими членами...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка