Уроку. Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого


Скачати 159.75 Kb.
Назва Уроку. Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого
Дата 07.01.2014
Розмір 159.75 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок




Тема уроку. Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого.
Мета: повторити, узагальнити й систематизувати знання восьмикласників про речення з відокремленими членами, удосконалювати вміння знаходити в тексті відокремлені члени речення, виразно читати їх, обгрунтовано вживати в усному та писемному мовленні; розвивати пам’ять, фантазію, уміння систематизовувати матеріал, виділяти головне; виховувати естетичні смаки, духовну культуру через твори мистецтва.

Тип уроку: повторення, узагальнення й систематизація знань.

Тип групи: по 5 учнів у кожній групі.

Обладнання: таблиці "Відокремлені означення", "Відокремлені прикладки", "Відокремлені обставини", пам'ятки "Основні принципи роботи в групах", "Схема синтаксичного розбору речення з відокремленими членами речення", дидактичний матеріал (картки, тексти "Українська ікона", "Велика актриса"), ілюстрації відомих пейзажистів, вишиті ікони, музичні записи.
П е р е б і г у р о к у:
І. Організаційний момент з позитивною емоційною установкою.

Поетична настанова:

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Знайомство із епіграфом уроку. Коментування його учнями.

Я мислю – отже існую

Р. Декарт

2. Знайомство з пам’яткою “Основні принципи роботи в групі” (Додаток 1).

  1. Слово вчителя

Зустрілися якось на вузенькому місточку відокремлені члени речення:

Означення, Обставина, Прикладка і Додаток. Стали вони сперечатись і з’ясовувати, кому пройти першому, довго вони сварилися, аж поки не поскидали один одного у воду.

Ішли люди через місток і почули у воді незрозумілий шум. Виявилося, то відокремлені члени речення просили допомоги. А щоб допомогти, люди повинні були згадати: знання відокремлених членів речення в усному та писемному мовленні, способи вираження та особливості пунктуації..

  1. Групове завдання.

Учні читають твір на лінгвістичну тему в художньому стилі про відокремлені

члени речення:

І група – відокремлені означення, відокремлені прикладки;

ІІ група – відокремлені обставини;

ІІІ група – відокремлені додатки.

Кожній групі дано було завдання написати твір на лінгвістичну тему в художньому стилі про відокремлені члени речення відповідно до назви своєї групи. У творах потрібно було розкрити значення тих чи тих відокремлених членів речення в усному та писемному мовленні, розповісти про особливості пунктуації при них. Керівники груп зачитують і захищають свої роботи, члени інших груп беруть участь в обговоренні творів, ставлять запитання, роблять зауваження, доповнюють, виправляють помилки.

Зразки творів на лінгвістичну тему

Відокремлене Означення

Після того, як Означення упало в воду, змінилася мова, втратила свою барвистість, чарівність. Чомусь раніше ніхто й не задумувався, що вона гарна завдяки дієприкметниковим зворотам, епітетам, якими рясно пересипана. Тільки з ними мова багата, яскрава, образна. Без відокремлених означень речення втрачають прекрасний зміст, стають похмурими, надто офіційними. Щоправда, правил стільки, що, здається, й не розібратись. Проте це тільки на перший погляд. Насправді ж – це так просто… треба лиш завчити одне, основне правило: означення не відокремлюється, якщо воно стоїть безпосередньо перед іменником і не має обставинного відтінку. З цього легко вивести правила, коли означення відокремлюється. Для цього умови слід змінити на протилежні: “безпосередньо” на “небезпосередньо”, “перед” на “після”, “іменник” на “займенник”, “не має обставинного значення” на “має обставинний відтінок”.

Зрозуміли тоді відокремлені Обставина, Прикладка та Додаток, що погано вчинили. Стало їм соромно. Тож, не гаючись, допомогли відокременому Означенню вибратися з води, щоб воно знову змогло стати окрасою мови.

Відокремлена Обставина

Я – відокремлена Обставина. Я неповторна, ні на кого не схожа і не хочу бути схожою (як, скажімо, Означення на Прикладку). На мою думку, Обставина – найважливіша в реченні. Без мене речення бідніє, втрачає смислові відтінки, бо тільки я вказую на додаткову дію, доповнюю зміст.

Ось посудіть самі. Ми маємо речення: Археологи переїхали на нове місце. Зразу постає питання: чому? А коли сказати: Закінчивши розкопки, археологи переїхали на нове місце, то відразу все стає зрозумілим. Ось яка велика користь від відокремленої Обставини!

Життя моє порівняно з іншими відокремленими членами, напрочуд легке. Коли виражена дієприслівниковим зворотом, то в речення я – королева, бо завжди відокремлююсь, незалежно від того, яке місце займаю. А якщо я – одиничний дієприслівник, то почуваюся гостею на королівському балу. Коли сиджу ліворуч від головного дієслова, то відокремлююсь, а коли праворуч – то ні.

Як бачимо, моє життя дуже схоже на життя коронованих осіб. Тому мені видається зайвим багато говорити про моє місце в світі мови
Відокремлений Додаток

Я – відокремлений Додаток. Мені дуже важко змагатися за першість серед інших членів речення. Не можу похвалитися ні великою кількістю правил, що регламентують уживання розділових знаків при мені, ні складнистю їх. І все ж я свідомий своєї самодостатності й готовий довести свою значущість. Так, я – найпростіший з усіх відокремлених членів речення з погляду вживання при мені розділових знаків. Усього-на-всього потрібно запам*ятати слова окрім, опріч, зокрема, особливо, наприклад, намість, за винятком, на відміну від… і все. Я з ними завжди відокремлююсь. Та, незважаючи на позірну простоту, без мене все-таки не обійтися. Крім мене, ніхто в мові не може виокремити когось або щось із розряду інших осіб чи предметів. Це й сповнює мене почуття власної важливості й незмінності.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння матеріалу.


  1. Робота з картками

Переписати речення, поставити, де треба, розділові знаки, обгрунтувати


відокремлення другорядних членів речення, уточнюючих конструкцій. Одне речення кожної групи записується на дошці.



І група

а) Старшокласники хлопці й дівчата розбрвшись невдовзі позникали в зелених виноградних хащах (О.Гончар).

б) Ніч була темна аж чорна (М.Коцюбинський).

в) Хлопчик знов притулився щокою до подушки і зігрітий з обох боків гарячим диханням батька і сестри заснув (І.Цюпа).
ІІ група

а) Він полюбив, щоб до Волі приходили гості зокрема Рада й Аліна (Ю.Яновський).

б) Повісивши голову поплентався Федірко з вигону (Ю.Збанацький).

в) Замість виснаженої смертельної втомленої колони пролітали перед ним лави інших мовби окріплих людей (О.Гончар).
ІІІ група

а) Заглиблений в свої думи Дмитро не чув, як навколо нього сумовито гомоніли сплетені гілки дерев тихо роняючи листя (М.Стельмах).

б) Василько незабаром помітив, що він їде не дорогою, а так навмання (М.Коцюбинський).

в) Непереможний я сміливою ходою іду в нові незвідані світи (В.Логвиненко).
Ф і з к у л ь т х в и л и н к а


  1. Групова робота.

  1. Скласти тестові завдання для перевірки знань і вмінь з теми «Відокремлені члени речення» ( 1 теоретичне, 2 практичних).

Кожна група складає відповідно до своєї назви (групі дається папір для тестів).


  1. Прочитати текст. Знайти в тексті відокремлені члени речення (усно). Текст «Українська ікона» (підручник. Вправа 468, с. 228).

  1. 3. Повний синтаксичний розбір речення (Додаток 2). Речення записується на дошці.

На світанні в полі, десь між рядами високих могил, на вибитому тьмою ніг

копит гостинці, почувся глухий шум.

Речення розповідне, просте, неокличне, односкладне, неозначено-особове,

поширене, повне, ускладнене уточнюючою обставиною десь між рядами високих могил, ускладнене відокремленим означенням, поширеним вибитому тьмою ніг і копит.

4.Творча робота.

Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як

відокремлені члени речення. (Звучить запис із аудіозбірки "Звуки природи": шум моря).

І група

Вечір на морі

Безмежне море, спокійне; залите місячним сяйвом; набігаючи на берег; міняючи свій колір; бурхливо котять хвилі; окрім білих чайок; слухаючи плескіт води.

ІІ група


Пахощі дозрілого хліба

Хлюпаючи золотими бурунами колосків; повітря, настояне на колосках; до схід сонця; куполом схилившись над землею; синє небо, глибоке, бездонне; перекочуючись хвилею по дозрілих хлібах.

ІІІ група


Весняний дощ

Весняний дощ; теплий, рясний; виграючи веселу мелодію; лопочучи по асфальту; збігаючи дзюркотливими струмочками; розкочуючись по небу; напоєна вологою; крім дітвори; вистрибувала радіючи; умита теплим дощем.

Зразки творів-мініатюр.

Вечір на морі

Літній вечір застав мене на березі моря. Тиша, а переді мною воно, безмежне море. Легенький вітерець несе прохолоду з морської далечіні. Вражало море, залите місячним сяйвом. Хвилі, набігаючи на берег, ніби змагалися одна з одною: хто далі добіжить на піщаний берег. У своїй суперечці хвилі, міняючи колір, жартуючи викидали на берег світлячків. Згадується приємне, слухаючи плескіт моря. Спокій і тиша панували навколо. Природа готувалася до відпочинку, окрім білих чайок. Додому йти не хотілося, приємно було дивитися за їх польотом, слухаючи плескіт моря.

Пахощі дозрілого хліба

Пшеничне поле, хлюпаючи золотими бурунами колосків, чекало жнив. І не тільки поле, жнивами пахло повітря, настояне на колосках. Люблю йти вранці, до схід сонця, за село, щоб першим побачити перші сонячні промені. Небо, куполом схилившись над землею, починає змінюватись. І проходить зовсім небагато часу і синє небо, глибоке, бездонне, простягається наді мною, вкриває степ. Легенький вранішній вітерець, перекочуючись хвилею по дозрілих хлібах, робить поле схожим на море, яке згодом почнуть бороздити комбайни, як океанські лайнери.

Весняний дощ

Зовсім раптово почав капати на дерева весняний дощ, теплий, рясний. Крупні краплини дощу падали на шкільний дах, виграючи веселу мелодію. Лопочучи по асфальту, утворював калюжі. Спрагла земля не в змозі була сприйняти таку кількість води. Згодом вода, збігаючи дзюркотливими струмочками, зливалися з іншими струмочками і, утворивши брудну річку, з шумом неслися до моря. Грім, розкочуючись по небу, хотів нагадати про свою силу і злякати все живе навкруги. Йому це вдалося, частково. Люди не виходили з домівок, птахи принишкли, звірі заховалися. Вони чекали, коли закінчиться дощ, крім дітвори. Вона вистрибувала радіючи з будинків, стрибала, умита теплим дощем.


ІV. Оцінювання і самооцінювання.


  1. Тренувальний диктант.

Велика актриса

Тернистим і нелегким був шлях Марії Заньковецької, української актриси, на сцену. Дуже вразлива від природи, наділена глибоким даром співпереживання, вона постійно шукала можливість висловити думки і почуття, які сповнювали її. Майбутня актриса з юних літ виступала в любительських спектаклях і концертах.

“Я кохалася в мистецтві, любов до сцени стала моїм життям,” – зізнавалася Заньковецька вже пізніше. Геніально обдарована сценічно, вокально й пластично, вона сорок років владарювала на сцені, сіяла захват, хвилювала уми. Усе працювало в неї на образ: міміка блідавого обличчя, погляд очей, промовисті жести рук.

Марія Костянтинівна створила цілу плеяду хвилюючих образів, показала тяжкі страждання жінок, бідних і знедолених. Одночасно вона підкреслювала їх духовну красу, життєстійкість, оптимізм, прагнення до знань, до щастя. Героїні Заньковецької не тільки сумують над своєю долею, а й протестують, гнівно викривають соціальну несправедливість.

( з кн. “Жінки в історії Україні”)

  1. Самостійна робота за складеними учнями завданнями (групи обмінюються завданнями).

V. Рефлексія.

Бесіда з учнями:

  • на яку тему був дібраний матеріал уроку?

  • яким почуттям перейнялись ви, працюючи над завданнями творчого характеру?

  • як ви оціните роботу на уроці вашої групи?

  • що ви можете сказати про роботу на уроці ваших товаришів?

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру «Природа рідного краю», використовуючи відокремлені члени речення.


Додаток 1
Пам’ятка

Основні принципи

роботи в групах



  • МИ так само важливе, як і Я;




  • Я можу досягти своїх цілей, якщо ТИ досягнеш своїх;




  • успіх групи залежить від зусиль та успіху кожного;




  • допомагай один одному;




  • оцінка групи - оцінка кожного.



Додаток 2

СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР РЕЧЕННЯ

З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ

ДРУГОРЯДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ


  1. Знайти граматичну основу речення.


2. Вид речення за метою висловлювання

( розповідне, питальне, спонукальне; якщо окличне, то яке).
3. Будова речення:
А) односкладне чи двоскладне; якщо односкладне, то якого типу:

означено-особове, неозначено-особове, безособове, узагальнено-особове, називне.

Б) непоширене чи поширене;

В) повне чи неповне.
4.Відзначити, чи ускладнене речення відокремленими другорядними членами і якими саме.


  1. Розібрати речення за членами речення.


Вітер, по-літньому теплий і вже по-осінньому розбишакуватий, замів сліди біля школи (Ю.Збанацький).
Зразок усного розбору

Речення розповідне, просте, двоскладне, поширене, повне, ускладнене відокремленим означенням. Відокремлене означення по-літньому теплий і вже по-осінньому розбишакуватий поширене.
Зразок письмового розбору

Речення розп., просте, двоскл., пошир., повне, ускл. Відокремл. означ., пошир. по-літньому теплий і вже по-осінньому розбишакуватий.


Додаток до уроку





Додаток до уроку







Схожі:

Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого (на краєзнавчому матеріалі). Мета
Речення з відокремленими членами. Систематизація вивченого (на краєзнавчому матеріалі)
Узагальнення і систематизація вивченого про відокремлені члени речення
Мета: узагальнити і систематизувати знання про відокремлені члени речення; формувати вміння визначати їх у реченнях, розставляти...
1. Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем. У тексті твору...
Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем. У тексті твору використайте речення, ускладнені відокремленими членами, однорідними...
Тема: Головні члени речення. Узагальнення та систематизація вивченого. Мета
Отже, епіграфом нашого уроку є така народна мудрість: «Найдорожчий діамант – чистої води, найдорожча людина – чистої душі»(Українське...
Уроку. Узагальнення і систематизація знань з теми «Складносурядне речення»
Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про складносурядні речення
Урок узагальнення та систематизації вивченого з використанням комп’ютерних технологій у 9 класі
Тема. Безсполучникове складне речення. Узагальнення та систематизація вивченого з використанням комп’ютерних технологій
УРОК № ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи...
Уроку: узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів....
Тема уроку. Узагальнення та систематизація знань учнів з теми «Лінійні рівняння з однією змінною»
«Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому»
Навчальна – з`ясувати, яке речення називається складносурядним, пояснити, які сполучники служать засобами зв’язку між його частинами;...
Повторення вивченого у 8класі Пряма і непряма мова Складне речення і його ознаки

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка