Тема уроку


Скачати 93.02 Kb.
НазваТема уроку
Дата13.11.2013
Розмір93.02 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Музика > Урок


Місце проведення: ЗОШ №7 м. Сміла

Вчитель музики: Царинна Л. Г.

Тема уроку: « Жниварські пісні»

Мета уроку: Ознайомити учнів з українськими обрядовими жниварськими піснями; розширити уявлення про календарні пісні землеробського циклу; розвивати вокально – хорові уміння й навички; вчити дітей творчо мислити; виховувати інтерес, любов до народної музики, повагу до народних звичаїв, до людей праці.

Корекційні завдання: Розвиток зорового сприймання, музичного слуху, відчуття ритму, просторового орієнтування, артикуляції, координації рухів, уяви, пам’яті, комунікативних якостей.

Тип уроку: комбінований урок.

Музичний матеріал: українська народна пісня «Вийшли в поле косарі», В. Філіпенко «Поле моє, поле», українська народна пісня «У неділю раненько»

Обладнання: музичні Інструменти(баян, шумові інструменти), слайди на тему: «Жнива», проектор, магнітофон, картки із зображенням 6 «капелюхів мислення», «Словнички музичних термінів», аудіо – диски

Структура уроку:

І. Вхід учнів до класу

ІІ. Організація класу. Музичне вітання

ІІІ. Оголошення теми уроку

ІV. Повторення вивченого. Слухання, завдання

V. Розповідь про жниварські обряди, жниварські пісні

VІ. Робота з словниками

VІІ. Демонстрація української народної пісні «Вийшли в поле косарі»

VІІІ. Аналіз прослуханого твору

ІX. Розучування пісні

X. Тестові завдання

ХІ. Підсумок уроку

XІІ. Домашнє завдання

XІІІ. Вихід учнів з класу


І. Вхід учнів до класу:

(Вхід учнів до класу під звучання пісні Віталія Філіпенка «Поле моє, поле»)

ІІ. Організація класу. Музичне вітання:

img_0001.jpg

Вчитель: До нас сьогодні завітали шановні гості, привітайте їх, будь ласка.

Учні: Добрий день у добрий час

Дуже раді бачить вас!

ІІІ. Оголошення теми уроку:

Вчитель: - У нас сьогодні урок незвичайний, адже ми потрапимо в світ жниварських пісень і саме під одну з них ви заходили до класу.

  • Пригадайте, як вона називається і хто її створив?

Діти: Віталій Філіпенко «Поле моє, поле»

Вчитель: - Тема уроку: «Жниварські пісні» (запис на дошці)

  • Сьогодні ми знову працюємо в групах, на партах у вас вже стоять картки з капелюхами різного кольору, і ви будете експертами, які працюють на уроці творчо.

  • Вам сьогодні будуть допомагати нотки Натка і Антон (комп’ютер).

ІV. Повторення вивченого. Слухання, завдання:

Вчитель: - Ви вже знаєте, що українську музику можна поділити на професійну та народну. Послухайте дві пісні та позначте приналежність кожної з них до народної чи професійної (авторської).

  • Що об’єднує їх, чим вони різняться?

(Пісня «Поле моє, поле» Віталія Філіпенка, українська народна пісня «У неділю раненько»)

Нотки: Перша прослухана пісня «Поле моє, поле» В. Філіпенка – професійна, а другий твір - українська народна пісня «У неділю раненько» - народна пісня), різняться, а об’єднує – пора жнив.

V. Розповідь про жниварські обряди, жниварські пісні:

Гра «Мікрофон»

Сьогодні група білих капелюхів підготувала інформацію про жниварські обряди та жниварські пісні, тож давайте послухаємо їх та переглянемо слайди з ілюстраціями до цієї теми.

(Перегляд слайдів. Виступи інформаторів:

Учень 1: Однією з головних подій літньо – осіннього циклу є і були жнива, адже саме вони є підсумком важкої річної праці хліборобів.

В Україні до початку жнив готувалися як до великого свята, а також як до важкої відповідальної роботи, коли доводилося працювати від світанку до смеркання, не зважаючи на спеку і спрагу. У перший день жнив одягнені у святкове вбрання селяни урочисто вирушали до схід сонця на поле, де найкраща жниця починала зажинку. Сніп із першого ужинку «воєвода» ввечері встановлювали на покуті.

Учень 2: На вижатому полі женці залишали кілька стеблин – «бороду», зерно з них витрушували у розпушену серпами землю – на майбутній врожай. Біля бороди, ніби дякуючи ниві, клали хлібину і воду, лягали і качалися по ниві, щоб повернути собі вироблену силу. З останнього вижатого збіжжя в’язали сніп («дід», або «останець»), що мав символізувати достаток, запоруку нового доброго врожаю. Жінки робили ще й вінок, його несла в село найкраща жниця. Прикрашений червоною стрічкою, останній сніп несли додому або господареві, який наймав женців.

Учень 3: Жниварський обряд сповнений поезії та пісень.

Пісні, що виконують під час жнив, називають жниварськими.)

Вчитель: - Дякую за повідомлення. Ви гарно підготувалися.

- А зараз слово надаємо вам «жовті капелюхи». Поміркуйте, чому нам потрібно вивчати і знати про жниварські пісні та обряди?

(В роботу підключити і інші групи)
VІ. Робота з словниками:

Вчитель: - Діти, а зараз відкрийте «Словнички музичних термінів» і знайдіть, на які групи поділяються жниварські пісні, і про що в них виконується?

(Відповіді учнів)

Вчитель: - Отже, зміст жнивного обрядового циклу пісень – похвала ниві, врожаю, сонцю, господареві та трудівникам, незважаючи на те, що робота дуже важка і часто доводилося збирати хліб на чужому полі, працюючи на пана.

Раніше пшеницю косили косарі, а вже в наший час їм на допомогу прийшла техніка – комбайни, трактори.

VІІ. Демонстрація української народної пісні «Вийшли в поле косарі»:

  • Які пісні називаються жниварськими? (Пісні, що виконуються під час жнив)

  • Справді, жнива – це дуже важлива подія. Тому про неї склали безліч пісень. Послухайте одну з них – вона відноситься до групи власне – жниварських – українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» - і поміркуйте, до якої групи жниварських пісень її можна віднести. Обґрунтуйте свої відповіді.

(Звучить українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»)

(Відповіді учнів)

VІІІ. Аналіз прослуханого твору:

Вчитель: - Українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» віднесемо до групи власне – жниварських пісень, адже в ній розповідається про сам процес роботи на полі.

Жниварські пісні відзначаються винятковою простотою і реальністю. Навіть мотиви втоми женців від важкої праці під гарячим сонцем можуть бути втілені у світлих образах.

- Як можна музичними барвами уявити або намалювати таку картину: косарі далеко – далеко, потім все ближче, ось вони вже і поряд з нами, і знову віддаляються. За допомогою яких засобів музичної виразності? (Динамічних відтінків)

- Ось такий динамічний план виконання цієї пісні, яку ми з вами розучимо:

p < mf < f > mf > p

ІX. Розучування української народної пісні «Вийшли в поле косарі»:

  • Вокально – хорова робота:

Вчитель: - Перш ніж почнемо розучувати пісню, давайте спочатку розігріємо наш голосовий апарат. Всі встали рівно, випрямили спинки, руки довільно опущені донизу.

  • Покажіть, відобразіть звуками, як колоситься пшениця.

Учні: (Повільний вдих через ніс, видих на звук «ш – ш – ш - ш»)

Вчитель: - Хлопці, покажіть, як ви у бабусі в селі сіно косили.

Хлопці: (Імітують, що косять: вдих через ніс – помах коси вправо, видих – «Ух!» - помах коси вліво)

Вчитель: - Дівчата, а як ви в’язали в снопи пшеницю?

Дівчата: (Імітують, що в’яжуть: вдих через ніс – в’яжуть сніп, видих – «Ух!» - руки опущені донизу)

Вчитель: - А як ви виспівували, йдучи додому після жнив. Заспіваємо звук «А» у висхідному положенні на легато, а в низхідному на стакато – звук «О». (Спів учнів)

Вчитель: - А як ви ввечері , відпочиваючи після денної роботи, ходили збирати гриби? Заспіваємо про це поспівку «Диби – диби». (Спів учнів)

Вчитель: - Молодці.

  • Розучування пісні:

Гра «Луна» методом на слух (2 – 4 такти)

  • Виконання пісні:

Вчитель: - Заспіваємо пісню неголосно, чітко промовляючи слова. Пам’ятайте про дихання, чітку артикуляцію.

Не забувайте за динамічний план.

  • А що нам допоможе передати характер пісні, зобразити рухи, дії людей, звуки праці, які лунають під час роботи? Що скажуть «зелені капелюхи» - «капелюхи ідей, творчості, пропозицій»?

(Відповіді учнів)

Вчитель: - Можна додати гру на музичних інструментах. Складемо інструментальний план:

1 к. – бубон;

2 к. – аркуш паперу і маракаси;

3 к. - бубон;

4 к. – аркуш паперу і маракаси.

(Виразне виконання пісні з ритмічним супроводом)

X. Тестові завдання:

  • Вчитель: - У вас у кожного є колосок, він не простий, а з тестовими завданнями, щодо сьогоднішньої теми, яку ми вивчили.

- Швидко виберіть правильну відповідь, підкресліть її, нижче поставте оцінку нашому уроку, колоски підпишіть – прізвище, ім’я, клас

X. Підсумок уроку:

Вчитель: - Шановні «сині капелюхи» - «капелюхи мислення» - який би ви зробили підсумок сьогоднішній нашій роботі на уроці? Чого ми досягли? Що потрібно робити далі?

(Відповіді учнів)

Вчитель: - Сьогодні ми познайомилися з одним із жанрів української народної пісенної творчості – жниварськими піснями.

  • А зараз візьміть свої колоски та прикріпіть їх на середину «пшеничного поля» так, щоб вийшов у нас «Сніп знань про жниварські пісні».

(Коли сніп вже на папері, вчитель прикріплює зверху снопа стрічку з написом «Молодці! Дякую за роботу!»)

Вчитель: - Ця стрічка з написом «Молодці! Дякую за роботу!» - це моя оцінка вам.

  • Основні оцінки отримаєте за результати тестувань, а тим, хто гарно працював – ще й додатковий бал. (Вчитель називає учнів, що працювали на уроці)

XІ. Домашнє завдання:

  • Разом з батьками співати жниварських пісень, намалювати малюнок до однієї з груп жниварських пісень (на вибір)

XІІ. Вихід учнів з класу:

(Вихід учнів з класу під звучання української народної пісні «Вийшли в поле косарі»)


Тестові завдання до уроку:

  1. Групи, на які поділяють жниварські пісні:

  1. зажинкові, обжинкові;

  2. зажинкові, власне жниварські, обжинкові;

  3. власне жниварські, обжинкові.

  1. Закінчіть речення. Характер музики жниварських пісень залежить від…

  1. темпу твору;

  2. настрою композитора;

  3. змісту твору.

  1. Позначте правильну відповідь:

  1. пісня «Поле моє, поле» є народною;

  2. пісня «Поле моє, поле» є професійною.




Схожі:

УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОК №46 Тема уроку
Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки
Урок 21 Тема уроку
Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині
УРОК №35 Тема уроку
Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними
УРОК 43 Тема уроку
Тема уроку: Використання формул комбінаторики для обчислен­ня ймовірностей подій
ТЕМА УРОКУ
ТЕМА УРОКУ: Українська національно демократична революція: тріумф чи трагедія українського народу
УРОК 13 Тема уроку
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка