ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ М. КОМСОМОЛЬСЬКА


Скачати 104.95 Kb.
НазваПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ М. КОМСОМОЛЬСЬКА
Дата09.02.2014
Розмір104.95 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ М.КОМСОМОЛЬСЬКА


Методична розробка

уроку української літератури

з теми:
I. Франко. Збірка «Зів'яле листя» – перлина української лірики.

Розробила

викладач української

мови та літератури

Професійного гірничого ліцею

м. Комсомольська

Бреус Неля Іванівна
39800

Комсомольськ,

вул. Космонавтів 10,

тел. 2-17-40

Електронна пошта: pql-k@i.ua

2012-2013 н. р.

Предмет: Українська література

Тема: I. Франко. Збірка «Зів'яле листя»перлина української лірики.

Група 5/12, спеціальність – кухар, офіціант

Мета:

Навчальнарозкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій «Чого являєшся мені у сні?», «Червона калино, чого в лузі гнешся?», «Ой ти дівчино з горіха зерня»; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка;

Розвиваючарозвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів;

Виховнавиховувати інтерес до поетичної творчості поета; чистоту й благородство почуттів; збудити бажання краще пізнати глибинний зміст ліричних творів І. Франка.

Тип: урок аналізу художнього твору.

Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до уроку, літературознавчий словник.

Епіграф (записаний на дошці):

Любов – це кара, це сумна в'язниця.

Бог від якої заховав ключі.

П. Сорока

Проблемне питання: Чи можна збірку «Зів'яле листя» назвати драмою? Чому?

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів.

Викладач

Шановні учні, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання. Давайте ж пригадаємо з вами вивчений матеріал.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Мозкова атака

  • Коли і де народився І. Франко? (27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі)

  • Що стало першою школою в житті Іванка? (кузня батька)

  • На що витрачав гроші Іван-гімназист? (створював власну бібліотеку)

  • Назвіть автобіографічні оповідання письменника. («Грицева шкільна наука», «Олівець»)

  • Яким віршем відкривається збірка «З вершин і низин»? («Вічний революціонер»)

  • Що втілює образ мадонни у творі І.Франка ? (Жінка-мадонна втілює красу мистецтва, творче натхнення, загалом Музу)

  • Назва якої повісті І. Франка складається з назви міста і дієслова, що означає емоційний стан людини? («Борислав сміється»)

  • Назвіть кінофільми створені за мотивами творів І. Франка? («Украдене щастя», «Захар Беркут»)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово викладача

Кохання – храм божественний священний.

Лиш світло там і неземна краса.

Він чистий, зігріваючий, вогненний.

Солодкий і солоний, як сльоза.

Він вабить нас чарівним ніжним щемом.

Хвилює дух та ворушить чуття.

То піднімає душу аж до неба.

То до землі кидає в небуття.

І палить серце, і стирає роки.

І воскресає юні почуття.

І хто у храм полине той глибокий.

Пропав навіки – немає вороття.

Кохання... Воно живе, мабуть, відтоді, як на землі з'явилася людина. Тема кохання, чистого, вірного, вічна тема в літературі. Тому епіграфом нашого уроку
будуть слова...

(Зачитати епіграф і записати до зошитів).

Викладач

Погляньте за вікно... Осінь... Сумно... волого... холодно... Сильний вітер зриває жовтий колір з неба і кидає нам до ніг. Падає він на мокру від дощу землю, і ніби хоче її зігріти. На тих листочках закарбовані найпотаємніші, найніжніші порухи поетичної душі, які чистими перлами лягли на папір і стали віршами.

Ось про цей шедевр інтимної лірики поета, про збірку «Зів'яле листя», ми й поговоримо на сьогоднішньому уроці.

(Учні записують тему уроку у зошити).

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Викладач

Аби краще зрозуміти зміст поезій, нам треба уточнити лексичне значення деяких слів.

Інтим – глибоко особисте.

Драма – твір, що показує драматичні стосунки між людьми, тяжке переживання.

Важко знайти у світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими незгодами і нещасливим коханням, як збірка І.Франка «Зів'яле листя».

Збірка створювалася більше 10 років (1886-1896) і вийшла у 1896 році. То були найтяжчі роки в житті І. Франка. Він зазнав пекучих ударів з боку шляхти, урядових кіл і буржуазних націоналістів. Його було звільнено з роботи і цим позбавлено засобів до існування. До того ж поет не мав і особистого щастя. Це викликало сумні мотиви збірки.

Надається слово учням-дослідникам і декламаторам.

Учень-дослідник

Протягом десяти років І. Франко пише цілий ряд інтимних поезій, яких об'єднує у книжку «Зів'яле листя». Поет дає їй підзаголовок «Лірична драма».

Провідний лейтмотив «Зів'ялого листя» – нерозділене кохання. Це внутрішня драма, яка розігрується в душі ліричного героя. «Се мого серця драма», – так визначає герой стан власної душі.

Першу частину своєї ліричної драми Франко помістив у збірці «З вершин і низин», а в 1896 році видав всі три частини окремою книжкою.

Сучасні дослідники приходять до висновку, що в основу ліричної драми «Зів'яле листя» лягли власні любовні переживання Франка в часи його юності й зрілості.

Лірична драма складається з трьох жмутків, кожен жмуток є завершеним твором. У кожному з них можемо виокремити внутрішній стан героя, розвиток почуттів та емоцій, найдраматичніше їх загострення та спад.

Майже увесь другий жмуток написано в стилі народної пісні.

Музична пауза

Значна кількість поезій цієї збірки написана на зразок народних пісень. Ось послухайте одну з них, яка покладена на музику композитором А. Кос-Анатольським на слова І. Франка у виконанні Анатолія Мокренка. (Звучить пісня «Ой ти дівчино з горіха зерня» ).

– Яким настроєм пройнята пісня?

(Для поета мила, яку він втратив, водночас є і радощі, і горе. Лишилась тільки невгасима любов, яка ранить його серце).

Учень-дослідник

Перша любов Франкова Ольга Рошкевич походила з родини священика Михайла Рошкевича. Дівчина досить освічена, знала німецьку і французьку мови. Перший раз І.Франко побачив Ольгу, коли їй було 20 років і закохався в неї. І вона теж полюбила його. їх любов тяглася 10 літ. Але на їх шляху стали перешкоди:
Франковий арешт (1878-1879 р), світський осуд, заборона батька, одруження Ольги. Але Франко знаходить найрізноманітніші способи, щоб листуватися з нею.

1-й декламатор

Він любив її – Ольгу Рошкевич,
Чорні кучері, ясне чоло.
Темні очі, що сяють, як зорі,
Тихий Лолин – далеке село.

Не судилось. Навік розійшлися
їхні долі, такі молоді,
Бо не волів священик Рошкевич
Арештанта у зяті собі.
Ще зустрілися двічі чи тричі,
Знов арешти і думи сумні.
Стала Ольга уже Озаркевич,
Йому вірші лишились й пісні.

Учень-дослідник

У 1883 році Франко був у Станіславі і познайомився там з Юзефою Дзвонковською. Ця вродлива, розумна дівчина справила на Франка сильне враження. Він покохав її. І вирішує, що Юзефа саме та жінка, яка може бути його дружиною. Франко звернувся до її матері, просячи руки, але отримав відмову. Він пояснював це аристократичним походженням, гордістю дівчини. Однак згодом з'ясував причину: вона була хвора на туберкульоз.

2-й декламатор

Явилася друга – гордая княгиня,
Бліда, мов місяць, тиха та сумна.
Таємна й недоступна, мов святиня.
Мене рукою зимною вона
Відсунула і шепнула таємно:
«Мені не жить, тож най умру одна!»
і мовчки щезла там, де вічно темно.

Учень-дослідник

Про Целіну Зигмунтович (Журовську) вперше оповів син Франка, Тарас, у
книзі «Про батька», що вийшла в Києві 1964 році.

«Пізнався, – писав Тарас, – І. Франко з Целіною Зигмунтовською ще в Дрогобичі, коли та сиділа при поштовім віконці і обслуговувала різношерсту публіку. Франко почував себе при ній несміливим: ні постаттю, ні красою не міг їй заімпонувати, його розуму дівчина не бачила, творів не знала і не його слави бажала, а маєтку, якого в Франка не було.»

Коли Целіну запитали, чому вона не відповіла взаємністю Франку, вона відверто, спокійно відповіла: «Був рудий.» А їй подобались брюнети.

3-й декламатор

Явилась третя — женщина чи звір?

Глядиш на неї — і очам приємно,

Впивається її красою зір.

Та разом страх бере, душа холоне

І сила розпливається в простір.

За саме серце вхопила мене,

Мов сфінкс, у душу кігтями вп'ялилась

І смокче кров, і геть спокій жене.

Минали дні, я думав: наситилась,

Ослабне, щезне… Та дарма! Дарма!

Викладач

Трагічна любов Франка завдала страждань його романтичній і вразливій душі, але й збагатила світову поезію шедеврами інтимної лірики. Автор сам назвав збірку ліричною драмою, хоча це була драма його життя. Ліричні поезії «третього жмутку» найсуб'єктивніші. Провідною думкою тут є пекельні переживання поета, викликані жорстокими умовами життя, та нещасливим коханням, що довели його до відчаю. Він вирішує покінчити життя самогубством. Але він цього не зробив, бо душевні страждання поступилися перед покликом музи. Іван Франко мріяв про велике кохання, про гарну і вірну подругу життя. Отож створив собі ідеал кохання і коханої. Якою ж мала бути дівчина його мрії?

Вродливою, щирою і розумною, передових поглядів, щоб стала для нього і чарівною коханою, і вірною дружиною, і надійним товаришем-однодумцем на нелегкій дорозі життя.

Головний мотив збірки – це кохання до жінки, яка не захотіла відповісти взаємністю. (Записати в зошити).

Учень -дослідник

У березні 1885р. в Києві поет познайомився з Ольгою Хоружинською.

В листі І. Франка до А.Кримського написано: «З теперішньою моєю жінкою я оженився без любові, а з доктрини, що треба оженитися з українкою, і то більш освіченою, курсисткою. Певна річ, мій вибір був не архіблискучий, і, мавши іншу жінку, я міг би розвинутися краще і доконати більшого, ну та дарма, судженої конем не об'їдеш».

На перший погляд, здається, що це дійсно був шлюб без кохання.

Але, досліджуючи Франкові листи до дружини, спогади рідних, здається, що саме Ольга Хоружинська була його тихим коханням, неусвідомленим за життя щастям, домашньою пристанню, де поет знаходить підтримку, взаєморозуміння, пораду, ненав'язливу жертовність.

У листі 1886 року Франко писав: «По Вашім від'їзді щось таке зо мною сталося, що я й сам не знаю. Немовби мені половину життя взято, такий я почувся слабий, безсильний і безвладний. Як я Вас люблю, Олічка! Як гаряче бажаю я Вас бачити щасливою! Одного тільки боюсь, щоб щастє не вбило мене!»
Викладач
У вірші «Дружині» І.Франко писав:

Спасибі тобі, моє сонечко,
За промінчик твій – щире словечко!
Як промінчика не здобуть притьмом,
Слова щирого не купить сріблом.

Ольга Хоружинська знала, що Франко не кохав її так, як Рошкевич або Зигмунтовську, що він дивився на неї як на жінку – друга, товариша, сподвижника по боротьбі. Саме їй була присвячена збірка І. Франка «З вершин і низин».

Викладач

Особисте життя, стосунки митця зі своїми близькими, друзями допомагають глибше зрозуміти його твори. А щоб краще зрозуміти ці поезії рекомендую вам прочитати повість-ессе Романа Горака «Тричі мені являлась любов». Чому саме
таку назву має книга? Бо так І.Франко назвав поезію, де висловив глибокі почуття до трьох жінок, які зустрілися йому на життєвому шляху. Одна – «лілея біла», друга – «княгиня гордая», третя – «женщина чи звір».

Читання і аналіз поезій
Навіть у наше складне XXI століття молоде покоління продовжує знаходити відгук на свої почуття у поезіях І. Франка.

Ось послухайте пісню «Чого являєшся мені...» у виконанні В.Козловського.

Проблемне питання:

– Чи можна збірку «Зів'яле листя» назвати драмою? Чому?

– Які мотиви звучать у поезіях Франка?

(Мотиви туги, викликані складними обставинами життя )

Розгляд схеми



Заключне слово викладача

Як бачимо, особисте життя видатних людей і їхня творчість завжди викликало й викликає інтерес їхніх сучасників і нащадків.

Понад 100 років ця книжка бентежить людські серця, обнімає вогнем пристрастей, тужить болем нерозділеного кохання.

Великий Каменяр був людиною тонких і багатих почуттів. Він не побоявся видатися слабким і довірив світові найпотаємніші порухи своєї душі. Бо митець знав: люди смертні, та вічним є кохання, як вічні і твори Франка.

V. Узагальнення знань.

Гра «Мікрофон»

– Які почуття викликала у вас збірка «Зів'яле листя?»

– Чого ви навчились, читаючи інтимну поезію І. Франка?

– Чим є кохання для людини? (Учні створюють синквейн зі словом «кохання»)
VІ. Рефлексія.

  • Мені на уроці було … , тому що …

  • Я думаю, що …

  • Я хотів би (хотіла б) …

  • Я погоджуюсь (не погоджуюсь) з …

Викладач

На сьогоднішньому уроці ви всі добре і плідно попрацювали. Показали своє вміння самостійно знаходити необхідний матеріал, не ординарно підходити до вирішення поставленої проблеми, виразно читали поезії, робили висновки.

VІІ. Домашнє завдання(на екрані).

Схожі:

ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ М. КОМСОМОЛЬСЬКА
Навчальна: систематизувати та узагальнити знання та вміння учнів з теми «Циліндр»; вивчити конус та його елементи; застосувати математичні...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ...
Обладнання: необхідні меблі для стилізації зали засідань суду, мультимедійний комплекс, презентація до гри, відеоролики соціальної...
ДИМИТРОВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ГІРНИЧИЙ ЛІЦЕЙ
Технологія приготування їжі з основами товарознавства по темі: " Приготування вареників"
Димитровський професійний гірничий ліцей Матеріал підготувала: Клімова...
Дорогі друзі! У цьому випуску ми розповімо вам про дуже потрібну і цікаву професію продавця
ДНЗ «Димитровський професійний гірничий ліцей» Підготувала і провела...
Клімова Т. В. – майстер виробничого навчання І категорії, керівник ансамблю «Червона калина» Фестиваль народної пісні „Пісня моя,...
ЗВІТ директора ДНЗ «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені...
Державний навчальний заклад «Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І. Г. Боровенського» є державним професійно-технічним...
Донецький професійний ліцей
Тісторозкачувальна машина «Єкомат» призначена для розкачування дріжджового та шарового тіста
З досвіду роботи майстра виробничого навчання ДНЗ «Ніжинський професійний...

«Фламбування страв»
Слов’янський професійний ліцей залізничного транспорту імені Героя Соціалістичної Праці П. Ф. Кривоноса
КРЕМЕНЧУЦЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ СФЕРИ ПОСЛУГ
Методична розробка вміщує досвід викладача по проведенню уроку історії з використанням місцевого матеріалу та ІКТ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка