Сулима Юлія Вікторівна вчитель початкових класів


Скачати 46.88 Kb.
НазваСулима Юлія Вікторівна вчитель початкових класів
Дата14.12.2013
Розмір46.88 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Сулима Юлія Вікторівна

вчитель початкових класів

кваліфікаційна категорія спеціаліст

Нововоронцовська ЗОШ № 1

I-III ступенів

Розвиток навичок швидкісного читання учнів 1 класу

У цій статті розкривається проблема швидкісного читання. Адже уміння учнів читати свідомо,виразно,швидко є одним із першочергових завдань вчителів початкових класів. Особливо важливо, щоб, починаючи з першого класу, діти вміли добре читати. Це є запорукою успішного читання в наступних класах.

В умовах модернізації системи освіти і науки України визначені нові стратегічні цілі й тенденції оновлення змісту навчання й виховання підростаючого покоління. У Національній доктрині розвитку освіти України ХХI століття. Її головною метою визначено створення умов для особистісного розвитку і творчої самореалізації кожного громадянина України, формування покоління здатного навчатися, створювати і розвивати цінності [ 2 ] .

Основною метою уроків читання у початкових класах є : навчити дітей читати і писати ; працювати з дитячою книжкою.

Важливим завданням читання в 1 класі є пробудження в школярів інтересу до дитячої книжки, формування початкових умінь самостійно з нею працювати.

У добукварний і букварний періоди навчання,коли учні ще недостатньо опанували грамоту, вони з допомогою вчителя вчаться сприймати текст на слух ( аудіювання) [ 4 ].

Без високої культури читання, акцентував В.О.Сухомлинський, немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання – основа всіх наук, розвитку інтелекту.

Гуманізація і спрямованість школи на розвиток особистості поставили перед початковою школою проблеми формування в учнів інтересу до читання, навичок осмисленого читання, елементарного літературного і морально-естетичного розвитку, формування читання, як міжпредметного вміння.

Працюючи з такої теми, за мету взято формування молодшого школяра як свідомого читача, що проявив би цікавість до читання, володів міцними навичками читання, способами самостійної роботи з текстом і дитячою книгою ( тобто читацькими, мовними, навчальними вміннями ).

Процес читання розглядається психологами як специфічний вид комунікативно-пізнавальної діяльності людини, в якій виділяються внутрішні і зовнішні сторони, що взаємодіють між собою.

Зовнішня характеризує технічну сторону, а внутрішня – осмислення і розуміння читачем змісту прочитаного [ 4] .

Починаючи з першого класу, необхідно працювати над формуванням навичок техніки читання. Чим раніше дитина оволодіє технікою читання, тим легше їй вивчати всі інші предмети, передбаченні програмою. Адже відомо, що неможливо добитись грамотного письма, якщо дитина не навчилась плавно читати і розуміти прочитане, немислимо навчитись розв’язувати задачі, оскільки за умови поганого читання їх тексти губляться логічні математичні залежності між величинами. Це стосується і вивчення інших предметів.

Досліджено, що основними шляхами удосконалення техніки читання є :

- збільшення слухового та зорового сприйняття тексту;

- збільшення кута зору;

- формування стійкої уваги;

- збагачення словникового запасу учнів;

- розвиток артикуляційного апарату дитини [ 1 ] .

З метою розвитку швидкості читання першокласників можна використати таблиці : таблиця № 1 « Читаємо самі» - основна. Вона вводить у техніку читання. Літери розташовані в алфавітному послідовності: голосні горизонтально, приголосні вертикально. На перетині голосної та приголосної – два склади : відкритий і закритий.
а е и і у о

Б ба бе би бі бу бо

аб еб иб іб уб об

Після того, як учні навчаться читати склади й усвідомлювати їх структуру, можна переходити до таблиці № 2. Показуючи від приголосних ліворуч до голосних угорі, учні читають відкриті склади. Рухаючись від голосних до приголосних праворуч, йде читання закритих складів.

Таблиця № 2

А Е И І О У

Б Б
В В
Г Г
Д Д

Для розвитку навичок читання складів зі збігом 2-3 приголосних використовують таблицю № 3.

Таблиця № 3

а е и і о у

ска ске ски скі ско ску

ск

аск еск иск іск оск уск

Закінчивши працювати з таблицями, першокласники вміло читають будь-які склади у словах.

Як відомо, швидкість читання залежить від кута зору ( кількість друкованих знаків, яку читач охоплює поглядом одночасно). Для розширення кута зору використовують складові піраміди, а також квадрати Шульте . Клітини заповнені літерами або числами . Дивлячись на середню лінію, за 25 -30 секунд учні називають і показують числа від 1-25 або літери в алфавітному порядку.

  1. 8 19 13 7

  1. 16 4 21 25

12 24 9 2 18

3 20 14 22 11

10 17 6 15 5

Такі завдання впливають на підвищення швидкості мислення, формує увагу.

Під час вивчення букви « С» читаємо текст « Ліс», дітям пропонуємо завдання в парах : скласти текст на таку ж тему, але при цьому змінити назву дерев, подій. Це завдання розвиває логічне мислення, увагу і збагачує активний словниковий запас першокласників.

На етапі вдосконалення читацьких навичок можна пограти в ігри:

гра «Назви точно і швидко». Учитель називає слово, а учні швидко згадують, яку дію воно виконує.

Кухар – Двірник -

Учитель – Письменник -

Лікар - Продавець-

Для розвитку фонетичного слуху використовуємо « фонетичні зарядки» (чистомовки).

Лі –лі – лі – відлетіли журавлі

Ли – ли – ли – дні осінні пройшли

Ло – ло – ло – вже все снігом замело

Ни – ни – ни – будем ждати ми весни [ 1].

За допомогою таких методів і прийомів збагачується активний словниковий запас, розширюється кут зору, виробляється навичка швидко читання, що є головною умовою успішного учня в майбутньому. Бо саме першокласники шестирічного віку є тим зерном, яке в майбутньому проросте золотим зернятком.

Література

1.Едигей В. Б. «Вчись читати, малюк». К. : Гранд. 1993. – 150с.

2. Національна доктрина розвитку освіти «Україна XXI століття»

3. Програма для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. К.: «Початкова школа». – 2006. – 432с.

4. Савченко О.Я. «Методика читання у початкових класах». – К. : Освіта. 2007. – 334с.

Схожі:

Боровинська Олена Вікторівна
Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових класів, вчитель-методист Донецької спеціалізованої загальноосвітньої...
Боровинська Олена Вікторівна, вчитель вищої категорії початкових...

Навчально-виховний комплекс №3 Т. В. Пілець Веселкове різнобарв '...
Бондарчук О. М., вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Підготувала вчитель початкових класів І категорії

«Хитринки» вчителя початкових класів
Я думаю, що кожен учитель початкових класів зустрічався з тим, що у деяких дітей виникають труднощі при розв’язуванні задач
Із досвіду роботи вчителя початкових класів ТЗШ
Тема. Формування комунікативних компетентностей учнів початкових класів та вчителя
Математичний ранок
Підготувала вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №9 м. Шостки Ярош Надія Петрівна
Задача. Заміни
Підготувала вчитель початкових класів Запорізького навчально-виховного комплексу №109 Дидика Людмила Іванівна
Колективно-творчий проект «Юна зміна захисників Вітчизни»
Практичний посібник для вчителів початкових класів з проведення огляду конкурсу строю та пісні серед учнів початкових класів, присвячений...
В. О. Сухомлинського Підготувала: вчитель початкових класів
Формувати вміння міркувати, доводити, пояснювати, оцінювати вчинки героїв і паралельно свої. Спонукати до пізнання світу
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка