Тема. Мистецтво навколо нас. Пропедевтичне ознайомлення з видами мистецтва. Вступний урок бесіда


НазваТема. Мистецтво навколо нас. Пропедевтичне ознайомлення з видами мистецтва. Вступний урок бесіда
Дата11.12.2013
Розмір110 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Предмет: образотворче мистецтво

2 клас

Розділ: Мова живопису та графіки.

Тема. Мистецтво навколо нас. Пропедевтичне ознайомлення з видами мистецтва. Вступний урок – бесіда.

Мета: ознайомити учнів з основними видами образотворчого мистецтва, з засобами виразності кожного окремого виду; навчити розрізняти твори різних видів образотворчого мистецтва;

розвивати увагу, спостережливість, творче мислення, уяву;

виховувати любов до мистецтва, до рідної природи, почуття гордості за рідну країну.

Обладнання: підручник «Образотворче мистецтво»/ Л.М. Любарська, М.І. Резніченко, О.М. Протопопова/; казкова карта з позначенням кожного виду образотворчого мистецтва як окремої області; зображення феї, карети; репродукції графічних картин Т.Г. Шевченка, живописних – В.М. Васнецова; фотозразки архітектурних перлин України; зразки малої скульптури (сувеніри, статуетки, іграшки), фото пам’ятників; зразки декоративно - прикладного мистецтва (рушник,сорочка,писанки, декоративний посуд); листівка, календарик, плакат, дитячі малюнки.

Тип уроку: урок – подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Доброго дня, любі діти! Сьогодні наш перший урок образотворчого мистецтва в новому навчальному році, і тому перед тим , як почати роботу, я

хотіла б побажати вам, щоб під час виконання творчих завдань вас ніколи не залишало натхнення, щоб ви могли втілити в життя всі свої задуми,щоб книга мистецтва відкрила перед вами багато нових сторінок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

-А зараз я прошу вас пригадати, що ми робили на уроках образотворчого

мистецтва в 1 класі. ( Малювали малюнки фарбами, кольоровими олівцями;

ліпили з пластиліну казкових героїв, посуд; робили різноманітні аплікації з кольорового паперу та картону).

- Молодці! Ви все правильно назвали. Урок образотворчого мистецтва включає в себе різні види роботи з різними матеріалами. А чому все відбувається саме так ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Перед тим, як повідомити тему уроку, я прошу вас виконати одне завдання: закрийте на хвилинку очі і уявіть світ, в якому немає яскравих кольорів, немає красивих картин, дитячих малюнків, вишитих рушників та серветок, пам’ятників видатним особам; світ, в якому всі споруди (будинки, школа, магазин і навіть промисловий завод) однакові; світ, в якому немає мистецтва.

- Ну що, уявили?(Та-а-ак!). Подобається вам такий світ?(Ні-і-і!).

- Звісно, мені теж не подобається! Адже наше життя неможливе без мистецтва! Воно завжди навколо нас: і вдома, і в школі, і в музеї, і в театрі, і навіть на вулиці(адже висадити клумбу, підібравши квіти за висотою, розміром та кольором, - це теж мистецтво).

- Ви зі мною згодні?(Та-а-ак!). Молодці!

- Ну що ж, оскільки мистецтво є дуже важливою частиною нашого життя, сьогодні на уроці ми детальніше ознайомимося з його видами, зокрема з видами образотворчого мистецтва. Для цього ми здійснимо подорож, а

допоможе нам казкова Фея. Вона вже навіть сюрприз нам приготувала. Ось, подивіться в якій кареті ми будемо мандрувати!

  • Ну що, вирушаємо?(Та-а-ак!).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступна бесіда.

- Щоб вам легше було мандрувати, я пропоную скористатися картою. Подивіться, ось ця величезна країна – це образотворче мистецтво. Як і будь – яка країна, воно складається з окремих областей. Сьогодні ви ознайомитесь з п’ятьма основними. Це графіка, живопис, декоративно – прикладне мистецтво, скульптура, архітектура. В інші області ви помандруєте вже в старших класах.

2. Зупинка «Графіка».

- Отже, перша область, до якої ми завітаємо, - це графіка.

(Вчитель прикріпляє карету в області графіки).

- З вказівника видно, що основним матеріалом для виконання графічної

роботи, з яким ми будемо працювати, є олівець (неважливо, простий він чи цілий набір кольорових олівців). Проте ви повинні знати, що графічні роботи можна створити різними матеріалами. Навіть, якщо намалювати малюнок крейдою на асфальті, то він теж буде графічним.

- « Де ж можна застосувати графічні роботи?» - запитаєте ви.

- Ось, погляньте, що я тримаю в руках ?( Вітальна листівка, календарик, плакат, дитячий малюнок).

- Молодці, ви все правильно назвали. Я лише додам, що все це є зразками графіки. Для чого вони потрібні кожен з вас точно знає і може зараз розказати.

(Вітальна листівка потрібна для того, щоб когось привітати зі святом).

(Календарик потрібен, щоб знати, який зараз день, число, місяць та рік).

(Плакат повідомляє про якісь події).

(Дитячий малюнок теж можна подарувати, а можна створити його для власного задоволення).

- Так, все вірно! Але у мене виникло наступне запитання. А чи лише діти можуть малювати для власного задоволення? (Ні-і-і!).

- Звісно, дорослі теж люблять малювати! І дехто з них вміє це робити дуже майстерно. Ви всі знаєте Т.Г. Шевченка, народного генія. Знаєте, що він був видатним поетом та художником, бачили його картини. Сьогодні я хочу показати вам деякі його графічні роботи, адже створив він їх немало.

(Вчитель демонструє роботи Т.Г. Шевченка, озвучуючи їх назви).

- Ну що ж, з графікою ви познайомилися. Отже, час вирушати далі!

3. Зупинка «Живопис».

- Наступна область, до якої ми завітаємо, - це живопис.

(Вчитель прикріпляє карету в області живопису).

- Погляньте на вказівник і скажіть мені, з якими матеріалами ми будемо працювати? (Фарби).

- Так, вірно. Фарби бувають різні: гуаш, акварельні, олійні та інші. З їх допомогою можна створити безліч чудових малюнків на папері і не тільки. Адже малювати також можна і на дереві, і на склі, і навіть на стінах. Так-так, саме на стінах! Можливо, хтось із вас бачив такі розписи? (Так).

- Де саме ви їх зустрічали? (На стінах церков, соборів).

- Правильно, для того, щоб прикрасити стіни церкви, їх розписують. На них зображують святих, апостолів, різні сцени з біблійного життя. Але не лише розписи є окрасою храмів, адже в них ми можемо також побачити багато різних ікон, які теж відносяться до зразків живопису. Для того, щоб прикрасити

власне житло, чи робочий кабінет, чи класну кімнату, чи стіни будь – якого

приміщення, ми теж дуже часто використовуємо твори живопису, а саме картини, які малювали професійні художники. Проте окрасою кімнати може стати і ваш малюнок, якщо ви докладете максимум зусиль та натхнення для його створення.

Дуже багато художників присвятили свою творчість саме живопису. Але сьогодні я хочу ознайомити вас з роботами В.М. Васнецова. Це талановитий російський художник, який створив багато картин за мотивами народних та літературних казок.

(Вчитель демонструє картини, озвучує назви. Учні діляться враженнями від побаченого; називають назви казок, до яких написані картини ).

- Вам сподобалось?(Та-а-ак!).

- Я теж обожнюю цю область, але нам час вирушати далі, оскільки попереду на нас чекає ще багато цікавого!

4. Зупинка «Скульптура».

- Отже, наша наступна зупинка знаходиться в області скульптури.

(Вчитель переміщує карету в область скульптури).

- Скульптура – це особливий вид образотворчого мистецтва і він суттєво відрізняється від графіки та живопису. Чим саме ви зараз побачите.

(Вчитель демонструє сувенір із зображенням дельфіна та його графічний малюнок).

- Я тримаю в руках малюнок, на якому зображений дельфін, і сувенір теж з дельфіном. Чи бачите ви між цими двома зображеннями різницю?(Так).

- Зображення на малюнку є пласким, а сувенір – об’ємний ( такого дельфінчика ми запросто можемо почіпати за всі частинки його тіла). Це і є головна ознака скульптури. Якщо за допомогою графічних матеріалів та фарб ми створюємо плаский малюнок, то скульптурне зображення завжди є об’ємним. На подальших уроках образотворчого мистецтва для створення скульптур ми будемо в основному використовувати пластилін, проте об’ємні зображення можна виготовляти також і з паперу, з тіста, з глини, з дерева, з каменю, і навіть з дорогоцінних металів та коштовного каміння.

Для чого ж потрібні нам скульптури? Пам’ятники встановлюють на площах та в парках на честь видатних людей, які прославили своїми вчинками рідний край або і всю країну; маленькі статуетки та сувеніри використовують для прикрашення приміщення, трохи більші – для прикрашення подвір’я.

(Вчитель супроводжує свою розповідь демонстрацією зразків).

- А для чого потрібен ось цей зразок (вчитель показує іграшку), ви й самі чудово знаєте! Звісно, для вашого задоволення та розваг!

5. Зупинка «Фізкультхвилинка».

- Я бачу, що наша подорож вас трохи втомила, тому саме час виконати фізкультхвилинку.

Пензлик вліво – пензлик вправо,

Ось уже картинка встала.

Плечі добре я розправлю,

Пальці добре розімну

Й намалюю всім на диво

Сонце, радість і весну!

- Відпочили , вирушаймо далі.

6. Зупинка «Декоративно – прикладне мистецтво».

- Зараз ми з вами наближаємося до володінь декоративно – прикладного мистецтва.

(Вчитель переміщує карету у відповідну область).

- Я скажу вам по – секрету, що ця область є найбільшою, адже її призначення – це прикрашення нашого повсякденного життя. Якщо ми можемо обійтися без картин та пам’ятників, то без посуду, одягу та інших речей повсякденного вжитку наше життя просто неможливе. Ви зі мною згодні?(Та-а-ак!).

- Погляньте на ці вироби.

(Вчитель демонструє вишиті рушник та сорочку, глиняний декоративний посуд, писанки).

- Це все є лише маленькою частинкою того багатства, яке дає нам декоративно – прикладне мистецтво. Кожен з вас неодноразово бачив такі речі, в декого вони є вдома. І це не дивно, адже всім нам приємно одягти вишиту сорочку, прикрасити ікону вишитим рушником, поставити на стіл красиву тарілку, покласти до великоднього кошика виготовлену власноруч писанку. А ще вдвічі приємніше усвідомлювати те, що все це є частиною нашої, української, культури, нашим скарбом, нашою гордістю. І кожен з нас повинен робити все можливе для того, щоб зберегти українські традиції. Адже той народ, який не цінує свого минулого, не вартий свого майбутнього. А нам, українцям, є чим пишатися, є що передати наступним поколінням.

7. Зупинка «Архітектура».

- Остання область образотворчого мистецтва, в якій ми ще сьогодні повинні побувати, - це архітектура.

(Вчитель переміщує карету у відповідну область).

- І повірте мені, цей вид мистецтва є не менш важливим, ніж усі попередні, а може й навпаки, найважливішим серед усіх. Адже архітектура – це мистецтво будувати.

- А зараз скажіть мені, що ж взагалі можна побудувати?(Будувати можна житлові будинки, школи, магазини, розважальні центри, заводи, фабрики та багато іншого).

- А для чого будують будинки? (Щоб в них жити).

- А школи? (Щоб в них навчалися діти).

- А магазини? (Щоб купувати в них необхідні продукти, одяг та інші речі для щоденного вжитку).

- А заводи та фабрики? (Щоб виготовляти на них різні речі, механізми, машини та інше).

- Наступне моє питання буде трохи складніше. А як ви думаєте, для чого будують церкви, собори та інші релігійні споруди? (Для того, щоб було де молитися Богу, хрестити дітей, вінчати молодят).

- Молодці! Все вірно! Але у мене знову є питання. Чи є користь від всіх цих архітектурних споруд ? (Так). Звісно, є. Адже до архітектури висувається триєдина вимога: кожна будівля повинна бути корисною, міцною та красивою. Яка користь від споруд ми щойно з’ясували. А чому вони повинні бути красивими? (Тому що все, що ми створюємо, повинно бути прекрасним).

- Чому споруди повинні бути міцними? (Тому що вони повинні довго служити людям).

- А зараз давайте пригадаємо казку про трьох поросят. Всі знають цю казку?(Та-а-ак!). Чудово! Отже, якого будиночка не зміг зруйнувати Вовк: солом’яного, дерев’яного чи кам’яного? (Кам’яного). Чому? (Тому що він був найміцнішим).

- Молодці! Завдяки своїй міцності до нашого часу збереглося багато прекрасних споруд, і зараз час дізнатися, які видатні будівлі є на території нашої держави. А нам, повірте, є чим пишатися.

(Вчитель демонструє фото українських архітектурних перлин, озвучує їх назви та місце знаходження.)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з підручником ( с. 3- 5).

- Нажаль, наша подорож завершується. Нам залишилося зазирнути лише в одне місце, а саме до столиці казкової країни Образотворче мистецтво.

Здійснити екскурсію цим містом нам допоможе старенький добрий підручник,

адже він вже стомився чекати, коли ж ми нарешті про нього згадаємо.

- Отже, відкрийте підручники на третій сторінці… і починаємо працювати.

(Вчитель читає перший абзац).

- Зараз уважно розгляньте фотографії, що надруковані на цій сторінці. Що ви бачите на них? (Будівлі). Так, вірно. На цих фотографіях зображено Будинок з химерами, Андріївську церкву та Національну оперу України ім. Т.Г. Шевченка. (Вчитель уточнює кожен варіант).

Всі ці споруди знаходяться в Києві. Можливо, хтось із вас їх навіть бачив на власні очі?

(Якщо в класі є учні, що бували біля цих споруд, вони діляться враженнями від побаченого).

- Чудово! Продовжуємо роботу.

(Вчитель називає учня, який читатиме наступний абзац. Для читання першого абзацу на наступній сторінці вчитель визначає іншого учня).

- Уважно розгляньте фотографії на 4 сторінці. Що ви на них бачите? (Пам’ятник, фонтан, зображення Божої матері, плакат).

- Так, тут зображені пам’ятник Б. Хмельницькому, фрагмент оздоблення Троїцької надбрамної церкви Києво – Печерської Лаври , фонтан та плакат. А чи всі ці зразки відносяться до скульптури? (Ні, плакат не відноситься до скульптури ).

- Правильно. Прочитавши наступний абзац ви пригадаєте, до якого виду образотворчого мистецтва відноситься плакат.

(Вчитель називає учня, що буде читати даний абзац. Перший абзац на наступній сторінці читає інший учень).

- Погляньте на фотографії, що знаходяться на 5 сторінці. Тут зображені твори живопису. Якщо ви уважніше приглянетесь до першого зображення, то побачите, що воно складене з багатьох маленьких частинок. Це мозаїка. Вона теж є твором живопису. Ця мозаїка знаходиться в Софіївському соборі в Києві. На іншій фотографії зображена фреска. Під час зупинки в області живопису я розповіла вам, що малювати можна і на стінах. Так от фреска – це і є малюнок на стіні. Він виконується тоді, коли штукатурка ще волога.

- А зразків якого виду образотворчого мистецтва не зображено на жодній фотографії? (Зразків декоративно – прикладного мистецтва). Правильно.

(Вчитель читає останній абзац, завершуючи роботу з підручником).

- Автори підручника пропонують вам виконати одне завдання: наведіть приклади творів мистецтва, які можна зустріти в нашому селі. (Монумент

воїнам, загиблим в роки ВВВ; житлові будинки, школа, магазин, церква; стіни церкви прикрашають розписи, ікони; в будинках є картини та багато зразків декоративно – прикладного мистецтва).

VІ. Підсумок уроку.

- Ось і закінчилася наша мандрівка. Давайте ж пригадаємо, в якій казковій країні ми сьогодні побували? (Образотворче мистецтво).

- З яких областей воно складається? (Графіка, живопис, скульптура, архітектура та декоративно – прикладне мистецтво).

- Правильно! А зараз давайте подякуємо Феї за те, що вона допомогла нам здійснити цю подорож. (Дякуємо!). А вона, в свою чергу, дякує вам за те, що ви були вихованими та чемними туристами. Їй було дуже приємно подорожувати разом з нами. Але ця пані хоче перевірити, чи були ви уважними слухачами. І тому вона пропонує пограти в гру. Ви згодні? (Та-а-ак!).

1. Гра «Звідки я?».

- Гра називається «Звідки я?» і заключається в наступному: Фея під час подорожі взяла зразки з кожної області образотворчого мистецтва і пропонує вам зараз назвати, звідки вони. Зрозуміли, як граємо? (Так). Отже, почали!

(Вчитель по черзі показує графічну роботу, живописну картину, сувенір або іграшку, зразок декоративно – прикладного мистецтва, фотографію архітектурної споруди. Діти називають, з якої області образотворчого мистецтва ці зразки).

- Молодці! Ви все зрозуміли і добре запам’ятали! Фея, і я теж, дуже вами задоволена!

- Якою б приємною не була подорож, вона обов’язково має закінчитися. Тому й нам пора прощатися.

- До побачення! (До побачення!).

Схожі:

Урок №1 Тема. Краса навколо нас. Загальне ознайомлення з поняттям...
Навчальна: надавати загальне уявлення про образотворче мистецтво; ознайомити учнів з видами художньо-образотворчої діяльності, матеріалами...
Урок №7 Тема: Декоративно-прикладне мистецтво мусульманських народів
Мета: сформувати уявлення про головні риси мусульманського декоративно-прикладного мистецтва;ознайомити з видами ДПМ
Узагальнення розділу «Мистецтво в просторі культури». Урок вікторина «Чарівний світ мистецтва»

Тема. Бесіда про архітектуру. Архітектура як вид мистецтва
Мета: поглибити знання учнів про архітектуру як вид мистецтва;ознайомити учнів з архітектурою м. Києва; розвивати в учнів навички...
Тема: «Мистецтво та культура рідного краю». Мета
«Писанка» та «Музею народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Й. Кобринського»;вчити аналізувати та інтерпретувати художній зміст...
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»
Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики)
Уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови
Мета: дати учням загальне уявлення про культуру, мистецтво як складову частину духовної культури людини, про види мистецтва та їх...
Тема Домашнє завдання
Екранні мистецтва: кіно, відео. Телебачення як мистецтво і засіб комунікації. Художні засоби кінематографу
Бесіда «Архітектура як будівельне мистецтво». Українська хата Мета:...
«Архітектура», за його командою учні виходять до дошки і складають відповідне слово
МИСТЕЦТВО
Мета курсу “Мистецтво” в основній школі полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку учнів, формуванні у них ціннісних орієнтацій...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка