ДІАГНОСТИКА РОЗВИТКУ УЯВИ


Скачати 38.63 Kb.
Назва ДІАГНОСТИКА РОЗВИТКУ УЯВИ
Дата 31.03.2013
Розмір 38.63 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи
ДІАГНОСТИКА РОЗВИТКУ УЯВИ

Ігрова методика для батьків та вихователів

Пропонована ігрова методика не тільки дозволяє визначити, наскільки в дитини розвинене уява, але і є засобом його розвитку. Назвемо її

«Де чиє місце?»

Психологічний зміст даної методики полягає в тому, щоб подивитися, наскільки дитина зуміє виявити свою уяву в жорстко заданій предметній ситуації: піти від конкретності й реальності (наприклад, від питання дорослого), змоделювати в уяві всю ситуацію цілком (побачити ціле раніше частин) і перенести функції з одного об'єкта на іншій.

Для проведення цієї методики-гри підійде будь-яка сюжетна картинка, щоправда, з деякими особливостями. От приклад такої картинки:

Біля всіх зображених предметів розташовані порожні кружечки. Для гри також знадобляться такі ж по величині кружечки, але вже з намальованими на них фігурками. Всі зображені в кружечках фігурки мають своє певне місце на картинці (позначене порожніми кружками).

Ігрове завдання

Дорослий просить дитину уважно розглянути малюнок і поставити кружечки в "незвичайні" місця, а потім пояснити, чому вони там з’явилися.

Аналіз виконання завдання.

Залежно від рівня розвитку уяви діти можуть по-різному вирішувати це завдання.

Одні діти (перший рівень) зазнають значних труднощів, виконуючи завдання. Вони, як правило, ставлять фігурки на їх "законні" місця, а всі пояснення зводять до наступного: собака в будці тому, що вона повинна бути там. Якщо ж дорослий сам поставить кружечки на "чужі" місця, то маля буде весело сміятися, але пояснити, чому вони там виявилися, однаково не зможе. Якщо ви зможете домогтися від дитини якихось пояснень, то вони будуть шаблонові й стереотипні: "Кішка на клумбах тому, що вона сховався", "Собака в ставку тому, що вона сховалася" і т.п. Від кого й чому кішка або собака сховалися, діти при цьому рівні розвитку уяви відповісти не можуть.

Разом з тим ситуація докорінно змінюється, якщо ми заберемо цілу картинку й, залишивши лише кружечки, поговоримо з дитиною про те, де й чому може перебувати той або інший персонаж. У таких бесідах з дорослим діти, як правило, показують значно кращі результати, чим при самостійному поясненні. Вони можуть придумати - правда, дуже короткої й нескладні - ситуації й історії (в основному по сюжетах знайомих їм розповідей і казок), що пояснюють незвичайне положення персонажів.

У інших дітей (другий рівень) особливих проблем при виконанні цього завдання виникати не буде. Вони легко поставлять кружечки з персонажами на "чужі" місця, однак пояснення буде викликати в них труднощі. Деякі навіть почнуть ставити фігурки на їхні місця, тільки-но ми попросимо розповісти, чому той або інший персонаж опинився на невідповідному місці.

Розповіді дошкільників із цим рівнем розвитку уяви, як правило, мають під собою реальний ґрунт, принаймні малята дуже намагаються це довести. "Торік на дачі я бачив, як кішка залізла на дерево (поміщає кішку на дерево), тато мені розповідав, що собаки дуже люблять купатися (ставить собаку в ставок). По телевізорі показували, що собака подружився із пташкою й пустила її до себе жити (ставить пташку в будку)" і т.п.

Якщо змінити завдання й попросити дітей пояснити, як розставили персонажі доросла або інша дитина, то їхні розповіді стануть більше змістовними й детальними, чим тоді, коли вони самі ставили картинки й намагалися пояснити свої дії. Якщо ж забрати більшу картинку, то на відміну від дітей з першим рівнем розвитку уяви вони майже не будуть реагувати на це, тобто їхні розповіді й пояснення не стануть якісно ні гірше, ні краще.

Діти з високим (третім) рівнем розвитку уяви без праці розставляють кружечки на "чужі" місця й пояснюють свої кроки. Для них характерний такий етап, коли вони обмірковують запропоновану дорослим завдання. Деякі навмисно відводять ока від картинки, задумливо дивляться в стелю, встають, щоб краще побачити зображення, прищулюються й т.д.

Іноді цей етап завершується тим, що дитина бере на себе яку-небудь роль, виходячи з якої він і буде вести пояснення. Наприклад: "Я чарівник, зараз я пожвавлю цю картинку", - а потім треба фантастична розповідь, що пояснює незвичайне місце розташування предметів. Або після деяких міркувань: "На столі лежала картинка, і ніхто не знав, що з нею робити. Але от подув вітер (дитина починає дути), і всі предмети розбіглися". Далі треба казковий сюжет.

Важливою особливістю в поясненнях дітей з високим рівнем розвитку уяви є те, що вони зв'язують у своїй розповіді окремі епізоди, предмети й частини картинки в єдиний цілісний сюжет. Інша особливість у тім, що їм легше даються пояснення тоді, коли вони ставлять предмети самі, чим коли їх просять розповісти про предмети, розміщених кимсь іншим.

Це, імовірно, пояснюється тим, що ці діти у своїх діях керуються із самого початку задумом, він ними управляє. Коли ж їм треба пояснити "чуже", те вони повинні проникнути в "чужий" задум, а цього діти в дошкільному віці, як правило, робити ще не вміють. Всі зображені в кружечках фігурки мають своє певне місце на картинці, ми ж просимо дитину уважно розглянути малюнок і поставити кружечки в "незвичайні" місця, а потім пояснити, чому вони там виявилися.

Формування уяви у дітей припускає волю у використанні нормативів і зразків діяльності. Жорстко задані й некритично засвоєні дитиною системи зразків перешкоджають творчому рішенню завдань, ведуть до одноманітним, стереотипним діям, перешкоджають прояву індивідуальності.

Таким чином, говорячи про розвиток уяви в дошкільному віці, можна використовувати ще один показник, а саме подивитися, як дитина застосовує на практиці засвоєні зразки й еталони, тобто чи є ці зразки "шорами", що обмежують його діяльність і перешкоджають розвиток його уяви й фантазії, або вони становлять необхідний базис, на якому згодом будуються уява й творчість дитини.

Схожі:

Діагностика тривожності п’ятикласників
Уяви, що ти або працюєш на уроці або готуєшся до цього уроку вдома. Наскільки ти хвилюєшся? оціни своє хвилювання”
План Мета, завдання, зміст експертної діагностики фінансово-господарського...
Фінансово-господарський стан, експертна діагностика, стратегічна діагностика, оперативна діагностика, метод аналогій, ризик, аналіз...
ЕКОНОМІЧНА ДІАГНОСТИКА
Економічна діагностика. Опорний конспект лекцій / Укладач: к г н., доц. Мартусенко І. В. – ВІЕ ТНЕУ. – Вінниця, 2011. – 72с
Перевірка і оцінювання результатів навчання інформатики
Діагностика навчання обов'язковий компонент освітнього процесу, за допомогою якого визначається досягнення поставлених цілей. Діагностика...
УРОК 13 Тема. Відстань між мимобіжними прямими
Мета: систематизувати знання учнів, розглянувши всі можливі випадки відстані у просторі; сприяти розвитку просторової уяви
Психологічна характеристика учня
Позитивно сприймає оточуючих. Легко підтримує бесіду. Загальний рівень розвитку пізнавальної сфери – вище середнього. Рівень розвитку...
УРОК 14 Тема. Відстань між мимобіжними прямими. Розв’язування задач
Мета: формувати в учнів уміння й навички самостійно розв'язувати задачі з використанням спільного перпендикуляра до мимобіжних прямих,...
Діагностика рівня емоційного вигорання Діагностика рівня «Емоційного вигорання» (за В. Бойко)
Водночас можуть виникнути його дисфункційні наслідки, коли вигорання спричиняє негативний вплив на професійну діяльність та стосунки...
Уроку I. Перевірка домашнього завдання
Мета. Учити учнів розв'язувати задачі на множення дробів (знаходити дріб від чис­ла, відсотки від числа), закріпити навички множення...
Уроку 10 клас Тема. Гобсек романтик чи реаліст? (за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек»)
Бальзак – романтик чи реаліст; повторити поняття «романтизм», «романтичний герой», «реалізм»; розвивати уміння учнів аналізувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка