Розвиток критичного мислення на уроках хімії


Скачати 57.65 Kb.
Назва Розвиток критичного мислення на уроках хімії
Дата 24.12.2013
Розмір 57.65 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Розвиток критичного мислення на уроках хімії

Рудь Е.О. – вчитель-методист, Черкаська гімназія №9

Заболоцька О.В. – вчитель вищої категорії, Черкаська гімназія №9

Люлько С.В. – методист міського методичного кабінету установ освіти

Пояснювальна записка

Стаття про критичне мислення на уроках хімії показує, що на сучасному етапі оволодіння знаннями необхідно їх вміти оцінювати, осмислювати та використовувати. Зустрічаючись з новою інформацією, учні повинні вміти розглядати її осмислено, критично, вивчаючи нові ідеї, роблячи висновки відносно цінності даної інформації. Ця стаття надає приклади використання різних прийомів на окремих етапах уроку.

Критичне мислення – процес обмірковування власних думок та причин виникнення певної точки зору, що передбачає послідовний ланцюжок операцій мислення.


Структура даної технології послідовна та логічна. Тому що її етапи співпадають з етапами когнітивної діяльності особистості людини.

В технології критичного мислення використовують три послідовні стадії:

«Виклик - осмислення нової інформації – рефлексія»

1 стадія – виклик.

Завданнями цієї стадії є:

  • Самостійна актуалізація вже набутих знань з теми та пробудження пізнавальної активності;

  • Самостійне визначення учнями направлень у вивченні теми, тих її аспектів, які хотілось би осмислити;

  • На цій фазі роботи з інформацією учень визначає для себе: «Що це значить для мене?», «Для чого це мені потрібно?».

Вчитель використовує на цій стадії наступні прийоми:

Малюнок, питання, задачу, проблему, ситуацію, мозковий штурм, роботу з ключовими термінами, перевернуті логічні ланцюги, розбивку на кластери, «Фішбоун», блеф-гру «Чи вірите ви, що…».
Приклад «Фішбоун»



Структура уроку критичного мислення


2 стадія – осмислення нової інформації. Учням надається нова інформація, яку вони повинні обробити.

Основні задачі на цьому етапі є:

  • Організація активної роботи з інформацією;

  • Самостійне співставлення вивченого матеріалу з вже відомими даними.


В якості методичних прийомів на 2 стадії пропонується співставлення маркірованих таблиць, таблиць питань, взаємо опитування та взаємо навчання, опорні схеми, графіки, малюнки, діаграми, «сенкан».

Приклад «Сенкану» при вивченні теми «Хімічні реакції»:

  1. Іменник – реакція;

  2. Прикметник – зворотня, каталітична, термохімічна;

  3. 3 дієслова – виділяє, випадає, змінює;

  4. Що робить – перетворює, замішує, розкладає;

  5. Резюме (синонім теми) – синтез, аналіз.


3 стадія – рефлексія, роздуми.

Відбувається осмислення всієї інформації одержаної на 2 стадії. У учня виробляється своє відношення до вивченого питання або явища.

Методичні прийоми на цій стадії: повернення до стадії виклику, повернення до ключових слів, повернення до перевернутих схем та кластерів, співставлення різних форм тексту.
Наведемо приклади технології роботи з різними видами інформаційних текстів. Важливо пам’ятати, що визначальним при плануванні уроку є змістовна сторона тексту, а не привабливість окремих прийомів. За словами німецького філософа Г. Ліхтенберга, люди запам’ятовують мало з прочитаного тому, що мало думають самі.

  • Маркірований текст – учні на полях використовують позначки: «V» - знав, «+» - нове, «-» - думав інакше, «?» - є питання.

  • Робота з ключовими словами – надається набір ключових слів для вивчення нового матеріалу, за цими словами треба скласти невеликий твір.

  • Глосарій – виявлення в тексті невідомих слів та термінів, задати до них питання.

  • Кластери – виділення смислових одиниць тексту та графічне оформлення, презентація.

  • «Товсті» та «тонкі питання»

Наприклад:

«Тонкі» питання

«Товсті» питання

Де в Періодичній таблиці розміщенні лужні метали?

Чим можна пояснити різницю в хімічній активності лужних металів?

Чи зустрічаються лужні метали в природі у вільному стані?

З чим пов’язані особливі прийоми збереження лужних металів?


При формуванні критичного мислення у учнів можна використовувати прийом таксономії: підбір ключових питань до кожного рівня

Рівні

Ключові питання

Перший рівень – фактичні знання

Яким чином…

Скільки…

Хто є…

Що є…

Другий рівень - розуміння

Розкрити значення…

Навести приклад…

Пояснити значення…

Третій рівень – використання

Що відбудеться, якщо…

Розв’язування задач…

Четвертий рівень – аналіз

Описати можливі мотиви.

Розрізнити мотиви та факти.

П’ятий рівень – синтез

Пропонувати новий підхід до розв’язання проблеми, намалювати схему, вивести формулу.

Шостий рівень – оцінка

Надати детальну критику теорії…

Відмітити сильні та слабкі сторони.

Зробити висновки.

На уроках, формуючи критичне мислення, можна використовувати концептуальні таблиці, їх краще використовувати під час узагальнення матеріалу.

Наприклад:

О’бєкт порівняння

Алкани

Алкени

Алкіни













Учні можуть складати зведені таблиці «Що? Де? Коли?», приймати участь в «Блеф – грі: вірите ви що…»

Приклади питань:

  1. Д. І. Менделєєв відкинув теорію електролітичної дисоціації? (Так).

  2. Азотну кислоту називають « царською горілкою»? (Ні).

  3. У 19 столітті в Петербурзькій Академії наук обговорювалась можливість називати хлоридну кислоту воднем хлоровичем , воду – воднем кисневичем? (Так).

  4. Кальцинована сода – це сіль кальцію? (Ні, це безводний карбонат натрію.)

  5. Хворому для заспокоєння нервової системи лікар виписує бром? (Ні).

  6. Азотна кислота утворює кислі солі? ( Ні).

  7. Внаслідок реакції 1 моль ортофосфатної кислоти з 3 моль натрій гідроксиду утворюється середня сіль і вода, тому середовище нейтральне? (Ні. Середовище лужне.)


Використання на уроках хімії під час формування критичного мислення кубику «Грані».

  • Дати опис;

  • Порівняти;

  • Провести асоціацію ( На що схоже );

  • Проаналізувати ( З чого складається);

  • Використати це;

  • Навести приклади.


На стадії рефлексії можна використовувати вірші, сенкани, малюнки. Ця частина уроку дає можливість повторити новий матеріал більш творчо. Краще уявити складні терміни і категорії, виділити їх головні ознаки. На цьому етапі можна використати рекламну об’яву, яка має наступні критерії:

  • максимум інформації і цілеспрямованості при мінімумі слів;

  • доказовість і дохідливість;

  • стислість і лаконічність;

  • оригінальність, неповторність в деталях.


Ще один прийом – складання тексту телеграми про речовину чи явище, де в стислій формі відбувається рефлексія отриманих знань.

Питання для інтерв’ю - формулюються запитання за змістом і задаються однокласникам чи вчителю.




Список використаних джерел

1. Дженні Л. Стіл, Куртіс С. Мередит та Чарльз Темп.

Методична система «Розвиток критичного мислення у

навчанні різних предметів». Посібник І та ІІ ч.

2. Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д.;

Наук. ред. Пометун О.І. «Технології розвитку критичного

мислення учнів». – К.: Видавництво «Плеяди», 2006

3. Шарко В.Д. Сучасний урок: технологічний аспект.

Посібник для вчителів і студентів. – К.: СПД Богданова

А.М., 2007

4. http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/4431

5. http://osvita.ua/school/theory/1992

Схожі:

РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ
Только живой ум и может делать нас работниками жизни [11; 6]. Безумовно, вчений говорить про аналітичне мислення, яке робить з людини...
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»
Розвиток критичного мислення та формування моральних цінностей особистості на уроках світової літератури
Технології розвитку критичного мислення”
Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну...
Використання інтерактивних методів навчання на уроках хімії та
Проблема над якою працюю: Розширення пізнавальної компетентності учнів на уроках хімії та формування навичок навчальної діяльності...
Розвиток креативного мислення учнів Бохенська Е. Ю. смт. Ратне Бохенська Е. Ю
Розвиток креативного мислення учнів. – Практичні поради щодо розвитку творчих здібностей школярів на уроках англійської мови
Урок з використанням технології критичного мислення «очікування»
...
Однією з причин гальмування демократичного розвитку суспільства є...
Критичне мислення є антиподом догматичному. Воно піднімає людину до рівня людини, якою не можна маніпулювати, яка не боїться мислити,...
На уроках історії та суспільствознавчих дисциплін
Адже критичне мислення є не тільки наслідком демократії, а й важливим чинником її формування. На думку О. Тягла, здатність людини...
Уроках хімії. Тема: Повітря та його склад. Забруднення атмосфери
Розкрити взаємозв'язок хімії, людини, природи. Показати, що головною причиною забруднення природи є людина. Виховати думку, що знання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка